Spaargedrag gezin
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Spaargedrag gezin
Beste,
Ik weet niet of dit topic hier op de correcte plaats staat, dus excuses mocht het verplaatst moeten worden.
Ik wou gewoon eens feedback van de mensen op het forum over ons spaargedrag als jong gezin.
Ik werk voltijds
Mijn vrouw 4/5e
2 kinderen van 2 jaar en 2 maanden net
Gezamelijk inkomen van €4800 netto
Hypotheek van €1550
Geen andere leningen.
Wat wij sparen per jaar
€2000 van maaltijdcheques (ruilen we in tegen geld dat we op de spaarrekening zetten)
€4000 werkbonus
€2300 dubbel vakantiegeld
€1650 eindejaarspremie
€1250 eindejaarspremie vrouw
€1450 vakantiegeld vrouw
€3500 teruggave belastingen
€6000 extra sparen (we zetten elks €250 per maand van ons loon opzij)
€1872 pensioensparen (natuurlijk niet liquide op een rekening)
€2400 sparen voor de kinderen in een TAK-23 fonds
In totaal sparen we dus iets van een €26000.
We hebben net gebouwd dus we hebben nu nog enkele kosten die we nog wel hiervan betalen, maar theoretisch gezien is dit ons spaarplan.
Hoe zien jullie dit? Is dit normaal? Te veel?
Wat doen jullie zelf qua spaargedrag? Ik heb gewoon geen flauw idee wat het spaargedrag van andere mensen is en vroeg me dit af.
Alvast bedankt voor de feedback!
Tim
Ik weet niet of dit topic hier op de correcte plaats staat, dus excuses mocht het verplaatst moeten worden.
Ik wou gewoon eens feedback van de mensen op het forum over ons spaargedrag als jong gezin.
Ik werk voltijds
Mijn vrouw 4/5e
2 kinderen van 2 jaar en 2 maanden net
Gezamelijk inkomen van €4800 netto
Hypotheek van €1550
Geen andere leningen.
Wat wij sparen per jaar
€2000 van maaltijdcheques (ruilen we in tegen geld dat we op de spaarrekening zetten)
€4000 werkbonus
€2300 dubbel vakantiegeld
€1650 eindejaarspremie
€1250 eindejaarspremie vrouw
€1450 vakantiegeld vrouw
€3500 teruggave belastingen
€6000 extra sparen (we zetten elks €250 per maand van ons loon opzij)
€1872 pensioensparen (natuurlijk niet liquide op een rekening)
€2400 sparen voor de kinderen in een TAK-23 fonds
In totaal sparen we dus iets van een €26000.
We hebben net gebouwd dus we hebben nu nog enkele kosten die we nog wel hiervan betalen, maar theoretisch gezien is dit ons spaarplan.
Hoe zien jullie dit? Is dit normaal? Te veel?
Wat doen jullie zelf qua spaargedrag? Ik heb gewoon geen flauw idee wat het spaargedrag van andere mensen is en vroeg me dit af.
Alvast bedankt voor de feedback!
Tim
Re: Spaargedrag gezin
Ik denk dat dat beter is dan 99% van de Belgische bevolking. Je spaart meer dan 2000 EUR per maand. Als je dat effectief kan, bovenop de afbetaling van een woning dan denk ik dat je HEEL goed bezig bent. De meesten zullen nog niet aan een 10de van dat bedrag komen. Uw inkomen ligt natuurlijk ook behoorlijk hoog.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als da alles is moet ge meer uw best doen zene.
Wij verdienen ongeveer evenveel (€5000 per maand netto), hebben wel maar één kind i.p.v. twee, hebben een wat lagere hypotheek en komen aan minder dan jullie €2000 spaargeld per maand.
Laatst gewijzigd door AJBS op 13 maart 2018, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgaande op de leeftijd van je kinderen schat ik jullie jonge dertigers ... 4800 netto op die leeftijd met een FT en een 80% is al niet echt "average" ... maar 't is je gegund ...
Je vraagt je af of je teveel spaart ? Wat ga je er anders mee doen ? Door de ramen gooien toch niet ... nee, als je "comfortabel" leeft en je hebt het "over" dan spaar je het ... simpel.
Persoonlijk vind ik wel dat je van een netto inkomen van 4800 euro per maand "slechts" 250 euro spaart - los van je extra's die je wel volledig opzij zet - ... ikzelf hou met een lager netto heel wat meer over per maand ...
Je vraagt je af of je teveel spaart ? Wat ga je er anders mee doen ? Door de ramen gooien toch niet ... nee, als je "comfortabel" leeft en je hebt het "over" dan spaar je het ... simpel.
Persoonlijk vind ik wel dat je van een netto inkomen van 4800 euro per maand "slechts" 250 euro spaart - los van je extra's die je wel volledig opzij zet - ... ikzelf hou met een lager netto heel wat meer over per maand ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
>2000 per maand sparen en dan twijfelen of je goed bezig bent .
Misschien andere vrienden zoeken die je niet het gevoel geven dat je ondermaats presteert (terwijl je het waarschijnlijk beter doet dan de 95%)?
Misschien andere vrienden zoeken die je niet het gevoel geven dat je ondermaats presteert (terwijl je het waarschijnlijk beter doet dan de 95%)?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Topic starter zal zeker wel weten dat hij goed bezig is, hij wil gewoon maar efkes laten weten wat hij verdiend. Voor de werkmensen die per jaar maar 16.000 euro verdienen en sparen niet aan de orde is.Henkie1984 schreef: ↑13 maart 2018, 12:25 >2000 per maand sparen en dan twijfelen of je goed bezig bent .
In België moet je genoeg sparen want het pensioenbedrag later is ons onbekend. Ik zou het pensioensparen nog wat meer optrekken dit jaar (1230 euro x 2). Dit geeft nog een kleine belastingbesparing. Eventueel later een 2de woning kopen en verhuren. Ikzelf heb voor mijn toekomstige oude dag nu een assistentiewoning gekocht.
Laatst gewijzigd door luc1961 op 13 maart 2018, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Als op pensioen en een eigen stulpje in bezit is onbetaalbaarluc1961 schreef: ↑13 maart 2018, 13:00 In België moet je genoeg sparen want het pensioenbedrag later is ons onbekend. Ik zou het pensioensparen nog wat meer optrekken dit jaar (1230 euro x 2). Dit geeft nog een kleine belastingbesparing. Eventueel later een 2de woning kopen en verhuren. Ikzelf heb voor mij toekomstige oude dag nu een assistentiewoning gekocht.
Als op pensioen en geen eigen stulpje is rampzalig.
Wat een 2 eigendom bijdraagt ? maar ja verkopers en hun praatjes vinden dat noodzakelijk.
Hopelijk weet ge dat een assistentie woning ook maandelijkse oncontroleerbare kosten meebrengt.
X euro omdat er een te betalen restaurant is , een verpleging kost al of niet nodig ( personeel kost)
Of is dit allemaal gratis ?
Gewoonlijk goed bewaard geheim bij het verkopen.
En hopelijk dan nog een goedgekeurde erkende assistentie woning gekocht.
Estate Guru believer.
Man toch waarom zo negatief. Ga een beetje wandelen.
Een gezamenlijk netto inkomen van 70.000 euro. Nou daar kan een mens wat mee.
En dan kom je op Spaargids gewoon ff onze mening vragen? Niet echt geloofwaardig in mijn ogen. Je zal je er alvast niet slecht bij voelen ...
En dan kom je op Spaargids gewoon ff onze mening vragen? Niet echt geloofwaardig in mijn ogen. Je zal je er alvast niet slecht bij voelen ...
Oei een zere teen geraakt.
Van ipv 960 ,1230 , aan psp doen voor die paar euro extra vermindering zeer zeker doen hoor.
Is precies een advies van een bank plastronneke die aan zijn cijfertjes denkt.
Hier schijnt het zonneke al , dus ga zeer zeker eens gaan wandelen deze middag , en daarna een triple d'anvers.
Estate Guru believer.