Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 m
Er was inderdaad een rentegarantie voor 1 jaar vanaf de storting tot 17/11/2008.Marcke schreef:Is er geen verschil tussen de stortingen voor en na 1 december? Die voor 1 december werden nog gegarandeerd, terwijl die erna niet. Als ze aan die ervoor raken zal een rechtzaak zeker aan de orde zijn. Rentevoeten garanderen en dan terugkrabbelen terwijl je wettelijk een uitloopregeling hebt is gewoon diefstal.OpelZafira schreef: Ik heb gisteren contact opgenomen met DB en daar hebben ze gezegd dat er in de tweede week van januari een beslissing valt omtrent een overgangsregeling. Deze overgangsregeling zou de basisrente en de premies omvatten.
In het geval dat iedereen op 1 april moet overschakelen zullen we allen terugvallen op 3% met een getrouwheidspremie bij.
Op de site van DB staat letterlijk: "Stortingen vanaf 16/06/2008 tot en met 04/08/2008: basisrente 4% per jaar, getrouwheidspremie 1% per jaar. Rentevoeten gegarandeerd gedurende 12 maanden vanaf de dag van de storting. Na deze periode zijn de gebruikelijke voorwaarden die op die datum in voege zijn automatisch van toepassing.
Een spaarrekening aangaan is toch een soort contract tussen twee partijen. Voor mij is het aanpassen van de rentetarieven contractbreuk. Volgens DB kunnen ze niet anders. Kan ik inkomen dat ze niet anders kunnen maar dan is het op zijn minst misleidende reclame.
Kortom: WIE GELOOFT DIE MENSEN NOG !!
Diefstal toch niet, DB kan niet anders door het nieuwe KB, ze moeten de basisrente terugbrengen op 1 april naar 3%. Dit omdat de uitloopregeling, zoals u ze noemt, enkel van toepassing is op de aangroei- en getrouwheidspremies.
Er is echter nog een klein achterpoortje voor DB om BIJNA aan de rentegarantie van 5,25% op jaarbasis te kunnen voldoen. Zie hiervoor mijn andere post:
https://www.spaargids.be/sparen/index.ph" onclick="window.open(this.href);return false; ... l#msg33922
5,125% zou dan mogelijk zijn vanaf 1 april en tot 1 jaar na de storting.
mvg
Laatst gewijzigd door Snˆs op 26 december 2008, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
Dus als de getrouwheidspremie stijgt, dan wordt dit niet mee overgenomen. Het zal dus de boodschap zijn om met een zo hoog mogelijke premie geld op de rekening te zetten omdat deze gegarandeerd is.Stier schreef:De interest wordt berekend met een getrouwheidspremie van 0.01% voor 5.01.2009-31.03.2009 en 0.7% voor ofwel 01.04.2009-05.12.2009 ofwel 01.04.2009-05.01.2010 naargelang de bepalinging het algemeen regelment van de bank.Vaganzza schreef: Er is mij nog iets niet duidelijk ivm de getrouwheidspremie.
Stel je stort op 5 januari 1000€ op een spaarrekening aan 4% + 0,01% (rekent gemakkelijk), vanaf 1 april geeft die bank X een rente 3% + 0,75%. Op 1 juli verandert de bank X de rente naar 2,5% + 1% tot het einde van 2009.
Heb je recht op je getrouwheidspremie? Het geld staat 11 maanden binnen hetzelfde kalenderjaar op de spaarrekening, is dit dan de eerste 3 maanden aan 0,01% en dan 9 maanden aan 0,75%? Of 3 maanden aan 0,01%, 3 maanden aan 0,75% en 6 maanden aan 1%? Of heb je enkel recht op die 0,01% getrouwheidspremie?
Dit in de veronderstelling dat het enkel gaat om de storting van 05.01.2009 en dat de bank enkel een getrouwheidspremie gebruikt en geen aangroeipremie.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Die bankverhuizing is interessant 

Wie zal dat weer betalen?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, ik merk dat na die spaarregeling d'er hier op het forum nog meer zinnen eindigen op 'n vraagteken als vroeger.hond schreef: In het voorbeeld van vaganza is de "transparantie" wel volledig zoek
Dus geen verbetering voor de kleine spaarder!!!
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
- OpelZafira
- Full Member
- Contacteer:
Allée nog even en ik zal blij zijn met mijn "gegarandeerde" 3% op mijn first rekening bij Ethias.
De kleine spaarder wordt weer bij zijn b... genomen en uitgeperst, het grote kapitaal wordt ongemoeid gelaten.
Het bankhoppen, wat voor ons een kleine meerwaarde betekende, behoort nu gewoon tot het verleden. De banklobby heeft zijn slag thuisgehaald en kan het spaargeld van de kleine man langer bijhouden om alzo nog meer winst te genereren. Wie is er de dupe??? Juist ja.
De kleine spaarder wordt weer bij zijn b... genomen en uitgeperst, het grote kapitaal wordt ongemoeid gelaten.
Het bankhoppen, wat voor ons een kleine meerwaarde betekende, behoort nu gewoon tot het verleden. De banklobby heeft zijn slag thuisgehaald en kan het spaargeld van de kleine man langer bijhouden om alzo nog meer winst te genereren. Wie is er de dupe??? Juist ja.
Wat wordt hier concreet mee bedoeld? Dat als je nu bijvoorbeeld 4,5 procent basis + 1 procents getrouwheidspremie hebt, die ook na 1 april nog even doorloopt?satsurfer schreef: Er is wel een overgangsperiode tot 31 maart 2010 voor gelden die op 1 april reeds op de rekening staan.
In jouw voorbeeld: die 1% getrouwheidspremie wel ja, basisrente zal dan max. nog 3% zijn. Enkel de premies vallen onder de overgangsregeling.Weps schreef:Wat wordt hier concreet mee bedoeld? Dat als je nu bijvoorbeeld 4,5 procent basis + 1 procents getrouwheidspremie hebt, die ook na 1 april nog even doorloopt?satsurfer schreef: Er is wel een overgangsperiode tot 31 maart 2010 voor gelden die op 1 april reeds op de rekening staan.
Ze maken alles ingewikkelder, en het afschaffen van de aangroeipremie schilderen ze af als "vereenvouding"Spruitekop schreef:Inderdaad, ik merk dat na die spaarregeling d'er hier op het forum nog meer zinnen eindigen op 'n vraagteken als vroeger.hond schreef: In het voorbeeld van vaganza is de "transparantie" wel volledig zoek
Dus geen verbetering voor de kleine spaarder!!!

Neem GvA hierboven... proberen het nog met een voorbeeld uit te leggen aan de gewone mens... "premie is minstens 0.75%"

'K kijk al uit naar de nieuwe belastingsbrief... wordt weer lachen... die "tijdelijke éénmalige" belasting van "bijzondere bijdrage sociale zekerheid" blijft maar op m'n loonfiche staan

Ik was gisteren bij mijn Argenta kantoor binnen gelopen. Ik had gevraagd wat Argenta doet met de nieuwe spaarregeling. Hij kon zelfs nog niet deftig uitleggen wat die nieuwe spaarregeling inhoudt. "Er is een plafond van 3% en als de ECB rente eronder gaat is die rente van toepassing" en "de getrouwheidspremie moet tussen de 25% en 50% van de basisrente zijn"... Die mens heeft duidelijk nog niet goed genoeg gelezen 
Edit: ik heb eens getest met mensen (10tal mensen) uit mijn buurt of zij weten hoe
1. het premiestelsel nu in elkaar zit
2. hoe het toekomstige model eruit zou zien.
Op vraag 1 kon 80% niet precies antwoorden
Op vraag 2 kon slechts 1 iemand een zeer onvolledige versie geven

Edit: ik heb eens getest met mensen (10tal mensen) uit mijn buurt of zij weten hoe
1. het premiestelsel nu in elkaar zit
2. hoe het toekomstige model eruit zou zien.
Op vraag 1 kon 80% niet precies antwoorden
Op vraag 2 kon slechts 1 iemand een zeer onvolledige versie geven
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 30 december 2008, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat dit typisch is voor de grote meerderheid van de spaarders.
De meeste mensen uit mijn omgeving doen totaal geen moeite om eens te gaan vergelijken bij andere banken. (zowel jongeren als ouderen)
Ik denk dat wij hier de uitzondering op de regel vormen.
Maar om eerlijk te zijn : met die nieuwe spaarregeling zie ik het eventjes ook niet meer zitten !
De meeste mensen uit mijn omgeving doen totaal geen moeite om eens te gaan vergelijken bij andere banken. (zowel jongeren als ouderen)
Ik denk dat wij hier de uitzondering op de regel vormen.
Maar om eerlijk te zijn : met die nieuwe spaarregeling zie ik het eventjes ook niet meer zitten !
Het wordt er inderdaad niet eenvoudiger op,al zal de nieuwe regeling ook wel wennen.
Alleen zal het niet in het voordeel van de spaarder zijn vrees ik,maar zullen de banken alle redenen aangrijpen om de intrest zo laag mogelijk te houden.
Alleen zal het niet in het voordeel van de spaarder zijn vrees ik,maar zullen de banken alle redenen aangrijpen om de intrest zo laag mogelijk te houden.
In september enthousiast rek. geopend bij Deutsche Bank.
4,25% plus 1% na een jaar, gegarandeerd.
Hoe zit het nu juist met
1. Het verwerven van de getrouwheidspremie. Datum en hoe berekend ivm de verandering per 1 april?
2. Het verschil tussen de 5,25 zoals beloofd en de max. 4,50 procent, indien ik het geld vanwege de datum getrouwheidspremie moet laten staan? Kan ik de bank dwingen me te compenseren?
Dank u M. Reynders...
4,25% plus 1% na een jaar, gegarandeerd.
Hoe zit het nu juist met
1. Het verwerven van de getrouwheidspremie. Datum en hoe berekend ivm de verandering per 1 april?
2. Het verschil tussen de 5,25 zoals beloofd en de max. 4,50 procent, indien ik het geld vanwege de datum getrouwheidspremie moet laten staan? Kan ik de bank dwingen me te compenseren?
Dank u M. Reynders...
volgende keer gewoon terug op die blauw stemmen ... komt alles in ordepalmboy schreef:
Dank u M. Reynders...
Wat ik me afvraag? Zal met het in voege trede van de nieuwe reglementering er een einde komen aan het fenomeen "vers geld" dat de banken o zo graag toepassen? Ik bedoel: heb je dan altijd recht op de getrouwheidspremie of blijft het trukje voor de banken toepasbaar dat wanneer je je geld 12 maanden hebt laten staan (om de premie te bekomen) en je vergeet het weg te halen de banken je enkel de basisrente geven voor de daaropvolgende 12 maanden? Of zal dit ook tot het verleden behoren?