ABinbev en GIMV
TIP
ABinbev en GIMV
Ik heb mijn Kaupthing geld terug en ik wil verder doen want ik initieel van plan ben. Een kleine som geld (4000 -5000 euro) beleggen in allerhande beleggingsproducten (kasbons, staatspapier, ...) aangezien de spaarrente zeer snel zal zakken. Daar zitten ook aandelen bij, ik opteer al voor volgende aandelen: ABinbev en de GIMV en in een latere fase Dexia (medio 2009 wanneer de verliesposten zijn afgestoten). Goede keuze?
Re: ABinbev en GIMV
Dexia lijkt me wel een goede keuze. Aangezien zijn over zeer veel "belangrijke" aandeelhouders beschikken, zal er met hen zeker niet gebeuren wat er gebeurde met Fortis. Ook de staat zal hier zijn lessen wel uit getrokken hebben. Dexia gaat fors herstructureren en dat zal na verloop van tijd zijn vruchten wel afwerpen. Dexia kopen aan 2 à 3 euro en na 3 jaar kan je ze misschien al terug verkopen aan 8 à 10 euro
Al heb je nooit zekerheid met aandelen.
Van de Belgische aandelen zou ik toch ook wel aanraden om Telenet, Umicore en Omega Pharma in je portefeuille te steken.

Van de Belgische aandelen zou ik toch ook wel aanraden om Telenet, Umicore en Omega Pharma in je portefeuille te steken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Jullie zijn duidelijk niet op de hoogte van het reddingsplan van Dexia. Ik zal hieronder nog eens posten, wat ik ooit bij Fortis gepost heb:
De aandeelhouders van dexia zijn allesbehalve buiten schot!
FSA is opgesplitst in 2 delen: het gezonde deel is verkocht, het rommeldeel blijft over. Bij de rommel zijn de risico's voor dexia "beperkt": als het verlies groter dan 4,5 miljard wordt, zullen de Belgische en Franse overheden bijspringen. Het rommeldeel is momenteel ongeveer 16,5 miljard dollar "waard".
ALS de Belgische en Franse overheden moeten bijspringen, doen die dat niet voor niks. Voor elke tussenkomst die ze (eventueel) moeten doen, zullen ze vergoed worden met nieuwe dexia aandelen m.a.w. een nieuwe kapitaalverhoging. Deze kapitaalverhoging zal doorgevoerd worden tegen de gemiddelde koers van de laatste 30 dagen nadat men heeft moeten ingrijpen. Die kapitaalverhoging zal dus plaatsvinden tegen een enorm lage prijs. Er zullen enorm veel aandelen dexia bijgedrukt worden in dat geval. Waardoor de Belgische en Franse overheden een heel groot deel van dexia krijgen. Gevolg: enorme verwatering voor de huidige aandeelhouders.
Als bovenstaande daadwerkelijk ooit zal gebeuren, zal de koers van dexia aandeel niet veel verschillen van de koers van de fortis aandeel nu.
De aandeelhouders van dexia zijn allesbehalve buiten schot!
FSA is opgesplitst in 2 delen: het gezonde deel is verkocht, het rommeldeel blijft over. Bij de rommel zijn de risico's voor dexia "beperkt": als het verlies groter dan 4,5 miljard wordt, zullen de Belgische en Franse overheden bijspringen. Het rommeldeel is momenteel ongeveer 16,5 miljard dollar "waard".
ALS de Belgische en Franse overheden moeten bijspringen, doen die dat niet voor niks. Voor elke tussenkomst die ze (eventueel) moeten doen, zullen ze vergoed worden met nieuwe dexia aandelen m.a.w. een nieuwe kapitaalverhoging. Deze kapitaalverhoging zal doorgevoerd worden tegen de gemiddelde koers van de laatste 30 dagen nadat men heeft moeten ingrijpen. Die kapitaalverhoging zal dus plaatsvinden tegen een enorm lage prijs. Er zullen enorm veel aandelen dexia bijgedrukt worden in dat geval. Waardoor de Belgische en Franse overheden een heel groot deel van dexia krijgen. Gevolg: enorme verwatering voor de huidige aandeelhouders.
Als bovenstaande daadwerkelijk ooit zal gebeuren, zal de koers van dexia aandeel niet veel verschillen van de koers van de fortis aandeel nu.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Indien je aandelen van grootbanken wilt, zou ik KBC nemen.
@ Piejer, ikzelf geloof (om bepaalde) redenen in een serieuze heropstanding van Dexia. Al zal het wel nog heel wat tijd kosten. Het is en blijft een beetje gekken zoals Paul D'hoore vaak zegt. Aandelen is iets wat je persoonlijk moet beslissen want een aandeel waar je een slecht gevoel bij hebt mag je inderdaad nooit je centjes in steken.
Ik denk wel dat je het erover eens bent dat Omega Pharma en vooral Telenet en Umicore Belgische toppers zijn voor de toekomst?
Is Arseus aan te raden?
Ik denk wel dat je het erover eens bent dat Omega Pharma en vooral Telenet en Umicore Belgische toppers zijn voor de toekomst?
Is Arseus aan te raden?
Campzie schreef: @ Piejer, ikzelf geloof (om bepaalde) redenen in een serieuze heropstanding van Dexia. Al zal het wel nog heel wat tijd kosten. Het is en blijft een beetje gekken zoals Paul D'hoore vaak zegt. Aandelen is iets wat je persoonlijk moet beslissen want een aandeel waar je een slecht gevoel bij hebt mag je inderdaad nooit je centjes in steken.
Ik denk dat je je bij Dexia gewoon moet afvragen of er een serieuze kans is dat ze nog meer dan 4,5 miljard gaan verliezen aan FSA of niet. Indien niet, dan zal het nu waarschijnlijk een goed instapmoment zijn. Indien wel, zullen de Belgische en Franse overheid moeten ingrijpen en zullen de aandeelhouders de pineut zijn.
Ik blijf in ieder geval momenteel van ieder bankaandeel af, de jaren van de grote winsten zullen de eerstvolgende jaren niet meer terugkomen. Te veel onduidelijkheden, ze weten zelf niet waar ze hun geld ingestoken hebben. Neem nu KBC: vorig kwartaal 1,4 miljard afwaarderingen, nu 900 miljoen. Dat zijn zeer grote afwaarderingen voor iets waarvan André Bergen 1 jaar beweerde dat ze er niks van hadden. Visibiliteit bij banken = 0.
Als ik momenteel wel een bankaandeel zou kopen, zou ik KBC Ancora kopen: beste keuze volgens mij binnen belgie + zeer grote onderwaardering.
Campzie schreef: Ik denk wel dat je het erover eens bent dat Omega Pharma en vooral Telenet en Umicore Belgische toppers zijn voor de toekomst?
Umicore, Telenet en Omega Pharma staan alle 3 op mijn watchlist (in deze volgorde). Ik wacht echter nog met kopen omdat ik eerst een ommekeer wil zien in de markt. Hierdoor ga ik wel het eerste deel van de stijging missen als de markt draait, maar op de bodem kopen kan toch niemand. The trend is your friend, en momenteel is die nog altijd negatief.
In ieder geval, Umicore MOET je hebben als de economie terug aantrekt. Dit is misschien wel het best geleide bedrijf van de BEL20. Hebben nog nooit teleurgesteld met de cijfers.
Telenet wordt binnenkort opgenomen in de BEL20, dus een technische koersopvering zit er hier wel in (Nyrstar, Agfa Gevaert en misschien Omega Pharma zullen uit de BEL20 moeten). Probleem bij Telenet kunnen de vele schulden zijn als de crisis langer zal zijn dan met verwacht.
Van Omega Pharma ben ik iets minder overtuigd. Het lijkt erop dat ze sinds 1 jaar terug op de goede weg zijn. Mogelijk gaan ze verdwijnen uit de BEL20 wat dan weer op de koers zal wegen als het idd. zo is.
Dit heb ik al een jaar in portefeuille. Hebben nog nooit teleurgesteld, rapporteren goede cijfers. Dividend wordt volgend jaar serieus verhoogt. Ten onrechte afgestrafd op de beurs (maar zo zijn er veel momenteel). Aangezien ik Arseus al heb, ben ik ook iets minder geneigd om Omega Pharma aan te kopen.Campzie schreef: Is Arseus aan te raden?