Covestro: fabrikant van polymeren
TIP
Re: Covestro: fabrikant van polymeren
Heb mij bedacht en ben vandaag ingestapt in Covestro aan ong. €81,45. Hoopte op €80 maar ja...
Ik ga uit van een gemiddelde vrije kasstroom van €1,3 miljard voor de volgende jaren, in lijn met de cash flow-verwachtingen van de analisten voor 2018-2022 (zo'n €300 mio hoger indien men de growth capex weglaat). Rekening houdend met de share buyback, zeer lage schulden (die mogelijks tot een nettokaspositie kunnen leiden) en hoge marges pas ik een multiple van 21 toe en kom ik uit op een faire waarde van €140.
Volgens een mail van Investor Relations streeft men naar structureel hogere cash flows in vergelijking met de periode onder Bayer. Dat de cash flows sinds 2015 fors de hoogte zijn ingegaan komt door een betere bezetting van hun fabrieken en men verwacht dat dit, afgezien van een economische crisis, zo zal blijven.
Idealiter koop je een chemiebedrijf wanneer het crisis is, maar gezien de huidige onderwaardering heb ik toch wat margin of safety, denk ik (hoop ik).
Positie is ong. 8,5% van mijn port.
Ik ga uit van een gemiddelde vrije kasstroom van €1,3 miljard voor de volgende jaren, in lijn met de cash flow-verwachtingen van de analisten voor 2018-2022 (zo'n €300 mio hoger indien men de growth capex weglaat). Rekening houdend met de share buyback, zeer lage schulden (die mogelijks tot een nettokaspositie kunnen leiden) en hoge marges pas ik een multiple van 21 toe en kom ik uit op een faire waarde van €140.
Volgens een mail van Investor Relations streeft men naar structureel hogere cash flows in vergelijking met de periode onder Bayer. Dat de cash flows sinds 2015 fors de hoogte zijn ingegaan komt door een betere bezetting van hun fabrieken en men verwacht dat dit, afgezien van een economische crisis, zo zal blijven.
Idealiter koop je een chemiebedrijf wanneer het crisis is, maar gezien de huidige onderwaardering heb ik toch wat margin of safety, denk ik (hoop ik).
Positie is ong. 8,5% van mijn port.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
CEO tijdens conference call:
"... However, our valuation multiples are still low. As an example, in 2017 we generated a free operating cash flow of €1,8 billion which translates into a double-digit free cash flow yield, certainly the highest in the European chemicals sector."
CCO:
"2018 has started well and we assume similar positive economic conditions as seen last year."
CCO over overnames:
"There's 3 main criterias. Criteria number one is value creation, number two is value creation and number three is value creation. And to be a bit more precise on that, we're looking at return on capital employed after synergies, above our weighted average cost of capital. That's the absolute minimum. For sure, we are expecting it must have a positive contribution to our free operating cash flow through the cycle. Then to mention the least, no significant change of credit rating should be the impact of any of our respective acquisitions."
"The way how I look at M&A is not necessarily about including or excluding any opportunities or possibilities. The way I look at it is more, does it create value or not? And as you have seen recently, there are quite a number of deals out there, which are paid for a high multiple or bought by a high multiple. And maybe some of the targets, if not all, are, from client perspective, maybe a bit overvalued, and that's why we also have, last year, decided to rather invest into one of the most valuable stocks, which is currently undervalued, which is our own stock. And that's why we started the share buyback program. So you see, we are not including or excluding anything. We're really very, very closely and very diligently looking at all opportunities and just preparing ourselves for the right moment. But I would feel uncomfortable to say excluding or including at the point in time is the right wording in this context."
"... However, our valuation multiples are still low. As an example, in 2017 we generated a free operating cash flow of €1,8 billion which translates into a double-digit free cash flow yield, certainly the highest in the European chemicals sector."
CCO:
"2018 has started well and we assume similar positive economic conditions as seen last year."
CCO over overnames:
"There's 3 main criterias. Criteria number one is value creation, number two is value creation and number three is value creation. And to be a bit more precise on that, we're looking at return on capital employed after synergies, above our weighted average cost of capital. That's the absolute minimum. For sure, we are expecting it must have a positive contribution to our free operating cash flow through the cycle. Then to mention the least, no significant change of credit rating should be the impact of any of our respective acquisitions."
"The way how I look at M&A is not necessarily about including or excluding any opportunities or possibilities. The way I look at it is more, does it create value or not? And as you have seen recently, there are quite a number of deals out there, which are paid for a high multiple or bought by a high multiple. And maybe some of the targets, if not all, are, from client perspective, maybe a bit overvalued, and that's why we also have, last year, decided to rather invest into one of the most valuable stocks, which is currently undervalued, which is our own stock. And that's why we started the share buyback program. So you see, we are not including or excluding anything. We're really very, very closely and very diligently looking at all opportunities and just preparing ourselves for the right moment. But I would feel uncomfortable to say excluding or including at the point in time is the right wording in this context."
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Duidelijk te vroeg gekocht. Tweede grootste daler binnen de DAX. €79,79.
Covestro gaat vandaag ex-dividend (€2,20). Vreemd, want de koers zou op basis daarvan moeten zakken tot €77,88 terwijl de laagste koers van vandaag €78,60 is.
Koers daalt onbegrijpelijk 3,5% na uitstekende resultaten Q1. Omzet +5,4%; EBITDA +25,7%; wpa +40,3% en vrije kasstroom +77%. Nettoschuld teruggedrongen tot amper €187 mio.
Nieuwe CEO Markus Steilemann wil af van de priveleges en excessen van het management en de logge managementhiërarchie binnen het bedrijf, zo zei hij in een interview met Bloomberg vorige week. Dit kan resulteren in een verlaging van het aantal werknemers met 1000 (ong. 6% van het totaal), zonder naakte ontslagen. De CEO wil ook meer gebruik maken van robotisering en AI in de fabrieken om te kunnen concurreren met de Chinezen. Er wordt ook een nieuwe hoofdzetel gebouwd.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-overhaul
https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-overhaul
Ik had het nog niet opgemerkt maar afgelopen donderdag waren er halfjaarresultaten: omzet +7,9%, wpa +34% en fcf +42%. Guidance voor winst en cash flow worden verhoogd. FCF voor dit jaar wellicht rond de €2 miljard. De komende 3 jaar zal deze wel gedrukt worden door hogere investeringen voor capaciteitsuitbreidingen (max. €1,2 miljard per jaar totale capex, dus ik reken op zo'n €430 mio extra tov 2017).
Marktkapitalisatie, na aanpassing voor share buyback (gerekend op 190 mio uitstaande aandelen na afronding), momenteel ong. €15,7 miljard.
Marktkapitalisatie, na aanpassing voor share buyback (gerekend op 190 mio uitstaande aandelen na afronding), momenteel ong. €15,7 miljard.
Ik zie dat de koers een ferme deuk heeft opgelopen de laatste maanden...
recent persbericht;
https://investor.covestro.com/en/nc/new ... ytown-usa/
Enige idee waarom die capaciteit pas in 2024 online komt? Een nieuwe plant bouwen duurt even, maar 5 jaar lijkt me toch extreem lang?
Al komt er binnenkort dus wel extra capaciteit aan.
Als de verwachte groei aanhoudt, komt er dus wss geen overaanbod. Veel zal wel afhangen van die 'Wanhua chemical group', die lijkt agressief te willen groeien. & als de cijfers hieronder kloppen, hebben ze ook een gezonde balans om dat waar te maken.
https://www.marketscreener.com/WANHUA-C ... inancials/
recent persbericht;
Enige idee waarom die capaciteit pas in 2024 online komt? Een nieuwe plant bouwen duurt even, maar 5 jaar lijkt me toch extreem lang?
Alle geplande capaciteitsverhogingen bij concurrenten staan in de laatste presentatie. https://investor.covestro.com/en/presen ... entations/Although Covestro is already doubling its MDI production capacity in Brunsbuettel (Germany) from 200 to 400 kilotons per year in the second half of 2019
Als de verwachte groei aanhoudt, komt er dus wss geen overaanbod. Veel zal wel afhangen van die 'Wanhua chemical group', die lijkt agressief te willen groeien. & als de cijfers hieronder kloppen, hebben ze ook een gezonde balans om dat waar te maken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Lijkt me een aandeel dat je nu al aanschaffen n en telkens bij dipjes kan bijkopen. Ken iemand die bij covestro werkt op administratie en die gaf me aan dat de verwachtingen dit jaar niet zullen worden gehaald door energiekoststijging. Maar dat lijkt me al ingeprijsd.Umi schreef: ↑13 oktober 2018, 13:48 Ik zie dat de koers een ferme deuk heeft opgelopen de laatste maanden...
recent persbericht;
Alle geplande capaciteitsverhogingen bij concurrenten staan in de laatste presentatie. https://investor.covestro.com/en/presen ... entations/Although Covestro is already doubling its MDI production capacity in Brunsbuettel (Germany) from 200 to 400 kilotons per year in the second half of 2019
Dat gaan ze fijn vinden; een medewerker die zomaar koersgevoelige informatie rondstrooitGroeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑13 oktober 2018, 14:18 Ken iemand die bij covestro werkt op administratie en die gaf me aan dat de verwachtingen dit jaar niet zullen worden gehaald door energiekoststijging. Maar dat lijkt me al ingeprijsd.
26 juli hebben ze hun prognoses nog verhoogd. Dat zou ik toch vreemd vinden.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑13 oktober 2018, 14:18
Lijkt me een aandeel dat je nu al aanschaffen n en telkens bij dipjes kan bijkopen. Ken iemand die bij covestro werkt op administratie en die gaf me aan dat de verwachtingen dit jaar niet zullen worden gehaald door energiekoststijging. Maar dat lijkt me al ingeprijsd.
Het is nu ook niet dat de grondstofprijzen spectaculair gestegen zijn sindsdien...
Ik dacht eerder aan dalende MDI prijzen na een lange periode van short supply de voorbije 2 jaar; vervuilde MDI van BASF, force majeure bij Covestro & opstartproblemen bij Huntsman, etc.
Geen idee of ze prijszettingsmacht hebben... Recticel heeft die wel & verhoogde de prijzen van isolatiemateriaal vorig jaar nog door de hogere MDI prijzen.
Daarnaast is automotive ook een grote klant van Covestro lijkt me.
Automotive is 19% van de omzet.
Volledige positie in Ahold Delhaize verkocht en een pakket Covestro gekocht in de plaats (+ wat cash overgehouden)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaag ook eerste pakketje kopen. Ben onder de indruk over hun lage waardering en hoge winstgevendheid (toegelicht in SA artikel)