Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
van jetlag nog nooit last gehad, ook niet naar verre oosten. Daarom zijn dat geen fabel. Heb wel al meer last gehad van omschakeling zomeruur/winteruur (maar niet om te zeggen veel last hoor).
Mijn zoon heeft het wel moeilijk met omschakeling zomer /winteruur. Hij is 4 jaar, zit zowat in ritme om te gaan slapen om 19u45. Dat verander je niet zomaar gemakkelijk.
Mijn zoon heeft het wel moeilijk met omschakeling zomer /winteruur. Hij is 4 jaar, zit zowat in ritme om te gaan slapen om 19u45. Dat verander je niet zomaar gemakkelijk.
Met jetlag, gekoppeld aan een veel warmer en vochtig klimaat + aan moeilijk slapen, heb ik soms langer dan 10 dagen 'geen leven'. Heb er een receptje voor.. Zelfde cocktail van slaapmedicatie en Wodka (of te vervangen door een brouwsel van eigen voorkeur) die ook top is om een lange vliegreis door te komen en redelijk helpt om het leed te verkorten.
Misschien ook eens proberen bij omschakeling van winter- naar zomeruur..
Aangezien ik niet op tijd elke dag uit mijn bed moet is het leed bij verandering van uur een pak minder, vind ik.
Ik zie dan ook het grote probleem voor bejaarden, etc niet echt.
Misschien ook eens proberen bij omschakeling van winter- naar zomeruur..
Aangezien ik niet op tijd elke dag uit mijn bed moet is het leed bij verandering van uur een pak minder, vind ik.
Ik zie dan ook het grote probleem voor bejaarden, etc niet echt.
Dieren ? Ik had er geen idee van dat de dieren ook konden kloklezen ... de kiekens van mijn gebuur trekken er zich alvast niets van aan ... en de katten van de andere gebuur kakken nog altijd in mijnen hof ...
Hete zomers ? LOL ... de laatste was in 1976
waarom laten we het zomeruur en winteruur elkaar niet tegemoet komen met een half uur?
Huidig systeem behouden het liefst want als men het zou wijzigen gaat sowieso het winteruur blijven en niet het zomeruur.
En ik kan wel genieten van buitenactiviteiten in de zomermaanden, die zou ik liever niet met 1 uur ingekort zien worden om 's morgens wakker te worden van het licht.
En ik kan wel genieten van buitenactiviteiten in de zomermaanden, die zou ik liever niet met 1 uur ingekort zien worden om 's morgens wakker te worden van het licht.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Je kan natuurlijk ook gewoon een uur vroeger opstaan en een uur vroeger gaan slapen, dan is het ook "langer" licht.
je verwittigt je werkgever maar dat hij de deuren maar een uur vroeger komt opendoen, omdat je een uur vroeger komt werken, en dat hij na 16 uur de telefoon maar moet afsluiten
of dat je collega ' s avonds maar een uur jou telefoons moet opvangen, ter compensatie van de telefoons die jij ' s morgens dat uur vroeger toch niet krijgt
of dat je collega ' s avonds maar een uur jou telefoons moet opvangen, ter compensatie van de telefoons die jij ' s morgens dat uur vroeger toch niet krijgt
Bij mijn laatste werkgever hadden wij glijdende uurroosters, zodat alle werknemers binnen beperkte aankomst- en vertrektijden, zelf hun werkuren konden kiezen.
Dat was niet alleen interessant voor ouders om hun kindjes naar- of van- de kinderopvang te brengen.
Maar ochtendmensen en avondmensen vulden mekaar perfect aan, tot ieders tevredenheid.
Met de huidige "flexibiliteit" zou dat toch perfect moeten mogelijk zijn om dat overal in te voeren.
Ik heb de allereerste overgang naar het zomeruur nog meegemaakt tijdens mijn beroepscarrière. Ik ben een avondmens, en dat betekent dat ik voor de rest van mijn beroepsloopbaan, elke lente opnieuw zware aanpassingsproblemen gehad heb.
Nu ik met vervroegd pensioen ben, hoef ik mij daar niet meer druk over te maken, maar tóch heb ik er nog regelmatig problemen mee. Want voor alle activiteiten waar ik wens aan deel te nemen, moet ik ook nú nog rekening houden met dat verplicht opgedrongen zomeruur.
Met alle respect voor de ochtendmensen: maar niemand verbiedt jullie toch om uit vrije wil één of meerdere uren vroeger op te staan?
Vóór het zomeruur uitgevonden was, had ik een aantal collega's die eerst een uurtje in hun tuin werkten, kuisten, of de strijk deden, alvorens naar hun werk te vertrekken.
Wat zou jullie tegenhouden om dit ook te doen, indien we definitief terugkeren naar het normale uur, zonder onze biologische klok 2 maal per jaar geweld aan te doen?
Dat was niet alleen interessant voor ouders om hun kindjes naar- of van- de kinderopvang te brengen.
Maar ochtendmensen en avondmensen vulden mekaar perfect aan, tot ieders tevredenheid.
Met de huidige "flexibiliteit" zou dat toch perfect moeten mogelijk zijn om dat overal in te voeren.
Ik heb de allereerste overgang naar het zomeruur nog meegemaakt tijdens mijn beroepscarrière. Ik ben een avondmens, en dat betekent dat ik voor de rest van mijn beroepsloopbaan, elke lente opnieuw zware aanpassingsproblemen gehad heb.
Nu ik met vervroegd pensioen ben, hoef ik mij daar niet meer druk over te maken, maar tóch heb ik er nog regelmatig problemen mee. Want voor alle activiteiten waar ik wens aan deel te nemen, moet ik ook nú nog rekening houden met dat verplicht opgedrongen zomeruur.
Met alle respect voor de ochtendmensen: maar niemand verbiedt jullie toch om uit vrije wil één of meerdere uren vroeger op te staan?
Vóór het zomeruur uitgevonden was, had ik een aantal collega's die eerst een uurtje in hun tuin werkten, kuisten, of de strijk deden, alvorens naar hun werk te vertrekken.
Wat zou jullie tegenhouden om dit ook te doen, indien we definitief terugkeren naar het normale uur, zonder onze biologische klok 2 maal per jaar geweld aan te doen?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben ook een avondmens dus begrijp ik geenszins je aversie tegen het zomeruur. Da's toch prachtig, die lange zomeravonden?
Voorzichtig met je "normale" uur. Want zelfs met het winteruur ben je er bijlange nog niet. Afhankelijk van waar je woont in Vlaanderen (De Panne of Maasmechelen) mag je er gemiddeld nog 35 minuten van aftrekken. Indien we 's zomers terug naar UTC gaan ( zoals tijdens het interbellum) is het op 15 augustus om 19u09 donker in Ieper, in Hasselt zelfs al om 18u59!
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Altijd fijn om jouw analyses te lezen.
Ik zou inderdaad blij kunnen zijn met lange zomeravonden, zij het niet dat dit alleen mogeijk gemaakt wordt
door van de ene dag op de andere, een uur vroeger te moeten opstaan, waardoor mijn biologisch ritme verstoord wordt.
Ons winteruur wijkt inderdaad ook nog 1 uur af van het échte normale uur ten opzichte van de stand van de zon.
Maar daar heb ikzelf geen ervaring mee. Mijn moeder wél nog; maar toen gebeurde de aanpassing eenmalig ipv 2 x per jaar te wijzigen.
Ideaal is de natuur (onze natuur) te volgen door elke dag; de dagen 's morgens en 's avonds met een paar minuten zien te lengen in de zomerperiode en te korten in de winterperiode.
Zodat iedereen zich langzaam kan aanpassen.
Avondmensen hoeven zich niet depressief te voelen doordat ze in het voorjaar tegen hun natuur in, plots moeten opstaan als het nog donker is.
Ochtendmensen hoeven zich niet depressief te voelen doordat ze in het najaar het gevoel hebben dat het van de ene dag op de andere, plots 1 uur vroeger donker is.
De werkelijkheid is dat dit niet klopt: wij hebben alleen maar onder dwang 2 x per jaar aan onze uurwerken gemorreld.
Waarom de natuur forceren als het ook anders kan?
Jonge mensen hebben nooit anders gekend en vinden dit normaal, maar ik ben ervan overtuigd dat ook zij er vlug de voordelen van zullen inzien.
Ik zou inderdaad blij kunnen zijn met lange zomeravonden, zij het niet dat dit alleen mogeijk gemaakt wordt
door van de ene dag op de andere, een uur vroeger te moeten opstaan, waardoor mijn biologisch ritme verstoord wordt.
Ons winteruur wijkt inderdaad ook nog 1 uur af van het échte normale uur ten opzichte van de stand van de zon.
Maar daar heb ikzelf geen ervaring mee. Mijn moeder wél nog; maar toen gebeurde de aanpassing eenmalig ipv 2 x per jaar te wijzigen.
Ideaal is de natuur (onze natuur) te volgen door elke dag; de dagen 's morgens en 's avonds met een paar minuten zien te lengen in de zomerperiode en te korten in de winterperiode.
Zodat iedereen zich langzaam kan aanpassen.
Avondmensen hoeven zich niet depressief te voelen doordat ze in het voorjaar tegen hun natuur in, plots moeten opstaan als het nog donker is.
Ochtendmensen hoeven zich niet depressief te voelen doordat ze in het najaar het gevoel hebben dat het van de ene dag op de andere, plots 1 uur vroeger donker is.
De werkelijkheid is dat dit niet klopt: wij hebben alleen maar onder dwang 2 x per jaar aan onze uurwerken gemorreld.
Waarom de natuur forceren als het ook anders kan?
Jonge mensen hebben nooit anders gekend en vinden dit normaal, maar ik ben ervan overtuigd dat ook zij er vlug de voordelen van zullen inzien.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt voor 't compliment.
Ja ok, maar in je vorige post ging je vooral tekeer tegen het zomeruur terwijl je het nu hebt over het veranderen van het uur.
Het eerste begreep ik niet echt van een avondmens voor het tweede heb ik het volste begrip.
Alhoewel ik zelf niet snel last heb van jetlag begrijp ik dat andere mensen daar misschien meer mee worstelen.
Maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er wat betreft zomeruur/winteruur daar toch eerder sprake is van massapsychose. Als we naar de westkust van de VS of naar Australië vliegen kan het al wat schelen maar een overgang van één uur?
Ten andere is het eigenlijk bijlange geen uur verschil. Laten we de gemiddelde Vlaming nemen; JMDP (Jan met de pet) start zijn dagtaak elke dag om 8u 's ochtends. Wel, op vrijdag 23 maart ging de zon op om 6u34 terwijl die op maandag 26 maart op ging om 7u27. Een verschil van 54'.
Vanaf nu lengen de dagen elke dag zo'n 4 minuten, zijn er mensen die daar last van hebben?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Gelukkig heb ik glijdende uren dus ik heb er niet zoveel last van. Ik zet 's morgens zelfs geen wekker meer. Ik laat de natuur zijn werk doen en sta op wanneer ik vanzelf wakker wordt. Zeer aangenaam. De kids die nog naar school moeten en op een vast uur moeten opstaan hebben er wel enige last van.
Aan jouw zelfgekozen naam te zien, kon ik mij dan ook niets anders voorstellen
Ik heb het persoonlijk moeilijk met beide; zowel met het zomeruur op zich, als met het 2-jaarlijks wisselen.CarpeNoctem schreef: ↑28 maart 2018, 20:56 ... Ja ok, maar in je vorige post ging je vooral tekeer tegen het zomeruur terwijl je het nu hebt over het veranderen van het uur.
Blijkbaar heeft het weinig zin om hierover de zóveelste discussie te houden in reeds zóveel jaren dat dit bestaat.
Maar je wou peilen naar de mening van de spaargidsers, en dus heb ik mijn mening gegeven.
Ik besef dat niet iedereen het (even) moeilijk heeft, maar persoonlijk ervaar ik veel last van de verandering van uur (ook van jetlags). Ook met het zomeruur op zich, dat 2 uur afwijkt van de stand van de zon, heb ik het moeilijk.
Blijkbaar beschik ik over een zeer sterke biologische klok, die niet te verschalken is door het verzetten van onze uurwerken.
Dat betekent eigenlijk dat ik veel dichter bij de natuur sta, dan wie daar geen last van heeft.
En dit is niets om beschaamd over te zijn en het heeft zeker niets te maken met een massapsychose.
Gelukkig zijn er steeds méér wetenschappers die tot dezelfde bevindingen komen. Dus ik ben in goed gezelschap!
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Onze Letzeburgische zatlap wil af van het omschakelen.
Link
Het goede nieuws is dat de Spaargidsers hun zin krijgen: er zou wel voor het zomeruur gekozen worden.
Link
Het goede nieuws is dat de Spaargidsers hun zin krijgen: er zou wel voor het zomeruur gekozen worden.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 31 augustus 2018, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.