Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Ik zit nu op -2% (zoals altijd excl dividenden en interesten, maar over de volledige portefeuille, dus ook spaargeld).
Vorige week heel veel goedkoop bijgetankt.
Vorige week heel veel goedkoop bijgetankt.
-6% (voornamelijk te wijten door het (te) grote aandeel AMG in mijn startende portefuille)
Alles bij elkaar: +4%
Maar dat zou zonder Ablynx en Tigenix negatief geweest zijn.
Maar dat zou zonder Ablynx en Tigenix negatief geweest zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
iemand moet de laatste zijn zeker: -12/-13 %
@contextbinder: brute pech dat je enkele aandelen hebt die stevige klappen kregen (SES, BPOST :-( )
Courage!!
Courage!!
Kan jij het risico aan van de portefeuille die je gekozen hebt?
Het Wells Fargo fonds is geen gebruikelijke keuze. Waarom heb jij dit fonds? Wat is zijn functie in jouw portefeuille?
Is het dit fonds?
- Expense Ratio Gross : 1.58% - Is hoog voor een obligatiefonds
- Dividend : 7.80 % Is hoog, en wil dus ook betekenen dat jij een hoge roerende voorheffing betaald. 30% gaat naar de Belgische staat, na eerst reeds 30% (of misschien 15%) aan de US staat te hebben afgegeven.
- Bevat >90% junkbond van (lage) BB kwaliteit of lager. Maar 8.!% is van investement quality
- Zijn vooral bedrijfsobligaties.
- Zijn obligaties gebaseerd in de US
- Zijn USD obligaties
De laatste 5 punten maakt dit fonds volatiel en erg onderhevig aan zowel de dalingen van de aandeelmarkt als de veranderingen van de rente.
Ik zie niet goed wat het nut is van dit fonds voor jou?
Buiten dit fonds heb je een heel beperkt portefeuille van maar 6 aandelen. Dit is heel geconcentreerd. Je zet in op deze aandelen. Waarom denk je dat deze 6 aandelen beter zullen doen dan de brede markt?
Persoonlijk beleg ik niet in individuele aandelen, maar in breed gespreide fondsen zodat ik niet afhang van de prestaties van een paar posities.
Een breed gespreide aandelenporetefeuille zakt gemiddeld 1x per jaar met 10%. Voor een brede portefeuille moet je rekening houden met een daling van 50%. En zelfs na verschillende jaren kan je nog verlies hebben?
Jij belegd voor 85% in aandelen, en ook je fonds is onderhevig aan de schommelingen aan de schommelingen van de aandelenmarkt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat betreft het wells fargo fonds : ik heb dit gekozen omdat het ondanks de roerende voorheffing toch nog een netto rendement van +/- 4% opbrengt . Schommelingen neem ik er wel bij omdat ik van plan ben dit voor een lange tijd te houden.
Zoals gezegd ben ik nog een newbie maar ik heb wells fargo eens onder de loupe genomen en die heeft de reputatie van een degelijke zakenbank te zijn (volgens google) , vandaar mijn keuze.
Wat de aandelen betreft : ik heb er maar 6 omdat mijn budget beperkt is , te kleine aankopen komen veel te duur in kosten , vandaar .
Wat de keuze van de aandelen betreft :
* Balta kocht ik een beetje te hoog , achteraf bekeken en toen de koersen naar beneden tuimelden heb ik er op aanraden van een vriend nog bijgekocht omdat ik dacht dat de bodem bereikt was , niet dus :-)
* Bekaert kocht ik omdat ik dacht dat dit een sterkhouder was in de bel 20 , staat er nu zelfs niet meer in :-)
* Proximus kocht ik voor het goeie dividend en omdat de resultaten goed waren volgens de media.
* Bpost kocht ik nadat het serieus gecracht was , omdat ik dacht dat de keursval overdreven was en ook wel omdat dividend dat ze vooropstelden ook wel OK was .jammer genoeg was de bodem nog niet bereikt ...
* Metro kocht ik omdat ik niet veel verwacht van online verkoop van voeding en zo , en ik denk dat er wel een toekomst is voor fysieke winkels.
* Kraft Heinz kocht ik omdat dit een wereldbedrijf is en ik vond dat het wel nog wat kon stijgen , dus eigenlijk een beetje speculatief . Ik wist toen ook nog niet echt van de dubbele roerende voorheffing op dividend .
Wat het risico betreft : ik ben me heel goed van bewust dat ik dit geld de eerste jaren moet kunnen missen , ik probeer gewoon mijn centen nog iets te laten opbrengen EN ondertussen ook wel wat bij te leren , want ik weet heel goed dat ik nog heeeeel veel te leren heb , daarom zit ik hier ook regelmatig dit forum te lezen.
Zoals gezegd ben ik nog een newbie maar ik heb wells fargo eens onder de loupe genomen en die heeft de reputatie van een degelijke zakenbank te zijn (volgens google) , vandaar mijn keuze.
Wat de aandelen betreft : ik heb er maar 6 omdat mijn budget beperkt is , te kleine aankopen komen veel te duur in kosten , vandaar .
Wat de keuze van de aandelen betreft :
* Balta kocht ik een beetje te hoog , achteraf bekeken en toen de koersen naar beneden tuimelden heb ik er op aanraden van een vriend nog bijgekocht omdat ik dacht dat de bodem bereikt was , niet dus :-)
* Bekaert kocht ik omdat ik dacht dat dit een sterkhouder was in de bel 20 , staat er nu zelfs niet meer in :-)
* Proximus kocht ik voor het goeie dividend en omdat de resultaten goed waren volgens de media.
* Bpost kocht ik nadat het serieus gecracht was , omdat ik dacht dat de keursval overdreven was en ook wel omdat dividend dat ze vooropstelden ook wel OK was .jammer genoeg was de bodem nog niet bereikt ...
* Metro kocht ik omdat ik niet veel verwacht van online verkoop van voeding en zo , en ik denk dat er wel een toekomst is voor fysieke winkels.
* Kraft Heinz kocht ik omdat dit een wereldbedrijf is en ik vond dat het wel nog wat kon stijgen , dus eigenlijk een beetje speculatief . Ik wist toen ook nog niet echt van de dubbele roerende voorheffing op dividend .
Wat het risico betreft : ik ben me heel goed van bewust dat ik dit geld de eerste jaren moet kunnen missen , ik probeer gewoon mijn centen nog iets te laten opbrengen EN ondertussen ook wel wat bij te leren , want ik weet heel goed dat ik nog heeeeel veel te leren heb , daarom zit ik hier ook regelmatig dit forum te lezen.
Voor een beginner vind ik dat geen domme redeneringen.
Met Bekaert, Proximus, Bpost en Kraft-Heinz heb je jezelf alleszins verzekerd van een duurzaam dividendrendement. Balta is imo te hard afgestraft en zal nog wel (deels) herstellen. Geen idee van Metro, ik volg de groep niet. Je argument dat fysieke winkels voor voeding toekomst hebben deel ik alleszins wel.
Met Bekaert, Proximus, Bpost en Kraft-Heinz heb je jezelf alleszins verzekerd van een duurzaam dividendrendement. Balta is imo te hard afgestraft en zal nog wel (deels) herstellen. Geen idee van Metro, ik volg de groep niet. Je argument dat fysieke winkels voor voeding toekomst hebben deel ik alleszins wel.
-4.56%
godzijdank heb ik recticel
grootste rampen : Bpost en postnl
godzijdank heb ik recticel
grootste rampen : Bpost en postnl
aan allen die negatief staan: je bent toch beter af dan diegenen met crypto
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Het is hier wel YTD, niet bepaald iets dat met lange termijn denken te zien heeft, maar soit.
En de crypto blijft me een grappig gegeven. Ik ken niemand die er een serieus bedrag in durft stoppen. Iedereen die ik persoonlijk ken en er wat in had, kwam af met "maal X en maal Y" in zoveel maanden. Nu zijn ze plots allemaal lange termijn beleggers en hoor je ze amper, ik heb nog geen 1 horen bijkopen ook niet.
En de crypto blijft me een grappig gegeven. Ik ken niemand die er een serieus bedrag in durft stoppen. Iedereen die ik persoonlijk ken en er wat in had, kwam af met "maal X en maal Y" in zoveel maanden. Nu zijn ze plots allemaal lange termijn beleggers en hoor je ze amper, ik heb nog geen 1 horen bijkopen ook niet.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Tja ieder zijn ding zeker.. wel opvallende dat jou kennissen nu lange termijn beleggers zijn geworden en niet verkocht nu weten ze ineens wat hun risicoprofiel is
Ik ben ergens in december ingestapt in de cryptohype met een beperkt bedrag. Ik sta ongeveer breakeven, misschien zelfs nog op een 10-tal procent winst. Heb dit altijd gezien als een gokje op 1-3j. Zullen wel zien.
‘Crash’ is natuurlijk ook een zwaar woord, we staan terug op het niveau van december en nog steeds maal X keer het niveau van een jaar geleden.
Tja Balta... ik probeer altijd het eerste jaar van een IPO weg te blijven, tot je een idee hebt hoe het eraan toe gaat. In tijden van hoge beurzen, komen veel bedrijven aan stevige prijzen op de beurs, vaak op basis van zeer optimistische cijfers en toekomstperspectieven.
‘Crash’ is natuurlijk ook een zwaar woord, we staan terug op het niveau van december en nog steeds maal X keer het niveau van een jaar geleden.
Tja Balta... ik probeer altijd het eerste jaar van een IPO weg te blijven, tot je een idee hebt hoe het eraan toe gaat. In tijden van hoge beurzen, komen veel bedrijven aan stevige prijzen op de beurs, vaak op basis van zeer optimistische cijfers en toekomstperspectieven.
mk fondsen
mixer - 1,15 %
Flexer +2,56 %
flex dynamic -0,08 %
mixer - 1,15 %
Flexer +2,56 %
flex dynamic -0,08 %