Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Hallo iedereen,
Ik ga een poging doen om van werk te veranderen. Nieuwe werkgever zou zich aan het station van Leuven bevinden. Ikzelf woon achter station van Tienen.
Nu heb ik momenteel brutoloon van 2600 EUR met bedrijfswagen en tankkaart. Nu dacht ik eventueel 3000-3500 bruto te vragen met wagen ofwel 4000 bruto zonder wagen uitgaande van 3 jaar ervaring in IT. Ze hadden laten weten dat ze toch zeker wouden dat ik 3 jaar zou blijven en opslag wordt minder snel gegeven.
Nu was ik aan het rondsnuffelen en wou ik ofwel een nieuwe wagen rond de 13000 EUR (klasse Fiesta, Yaris, Mazda 2)
Ofwel een tweedehands wagen van 2000-4000 EUR met lieft een automaat en benzine. Cilinderinhoud van minder dan 1.6L.
Qua certified preowned kan je toch al een 1-2 jaar oude auto met 20-30% korting kopen. Dan betaal je misschien 8000-9000 voor een Yaris of Fiesta met garantie.
Ik weet alleen niet goed hoeveel ik voor maandelijks budget moet voorzien als ik zelf voor een wagen kies. Ik heb reeds sinds 2010 mijn rijbewijs, ongevalvrij. Heb nooit eigen verzekering gehad, enkel bedrijfswagens. Ik reken toch ongeveer het volgende:
- Verzekering: <100 EUR per maand
- Benzine/Diesel: <200 EUR per maand
- Onderhoud/Reparatie: 100 EUR per maand
- Verkeersbelasting: Afhankelijk van wagen waar ik voor kies, maar hoogstwaarschijnlijk toch minder dan 50 EUR per maand
- Afschrijving: 100 EUR per maand sparen naar nieuwe auto.
Een bedrijfswagen laat me dan weer toe een lager bedrag op mijn spaarrekening te laten en meer om te investeren naar een vroeg pensioen. En minder kopzorgen als alleenstaande.
Ik ga een poging doen om van werk te veranderen. Nieuwe werkgever zou zich aan het station van Leuven bevinden. Ikzelf woon achter station van Tienen.
Nu heb ik momenteel brutoloon van 2600 EUR met bedrijfswagen en tankkaart. Nu dacht ik eventueel 3000-3500 bruto te vragen met wagen ofwel 4000 bruto zonder wagen uitgaande van 3 jaar ervaring in IT. Ze hadden laten weten dat ze toch zeker wouden dat ik 3 jaar zou blijven en opslag wordt minder snel gegeven.
Nu was ik aan het rondsnuffelen en wou ik ofwel een nieuwe wagen rond de 13000 EUR (klasse Fiesta, Yaris, Mazda 2)
Ofwel een tweedehands wagen van 2000-4000 EUR met lieft een automaat en benzine. Cilinderinhoud van minder dan 1.6L.
Qua certified preowned kan je toch al een 1-2 jaar oude auto met 20-30% korting kopen. Dan betaal je misschien 8000-9000 voor een Yaris of Fiesta met garantie.
Ik weet alleen niet goed hoeveel ik voor maandelijks budget moet voorzien als ik zelf voor een wagen kies. Ik heb reeds sinds 2010 mijn rijbewijs, ongevalvrij. Heb nooit eigen verzekering gehad, enkel bedrijfswagens. Ik reken toch ongeveer het volgende:
- Verzekering: <100 EUR per maand
- Benzine/Diesel: <200 EUR per maand
- Onderhoud/Reparatie: 100 EUR per maand
- Verkeersbelasting: Afhankelijk van wagen waar ik voor kies, maar hoogstwaarschijnlijk toch minder dan 50 EUR per maand
- Afschrijving: 100 EUR per maand sparen naar nieuwe auto.
Een bedrijfswagen laat me dan weer toe een lager bedrag op mijn spaarrekening te laten en meer om te investeren naar een vroeg pensioen. En minder kopzorgen als alleenstaande.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Verzekering: je kan aan de verzekeringsmaatschappij van je vorige werkgever een bewijs vragen. Dit zal het aantal ongevallen vermelden. Je kan dit gebruiken om een beter tarief voor je eigen wagen te negotiëren.
Je loon krijg je 13,92 keer per jaar.
Ook niet vergeten dat auto en tankkaart niet meetellen voor je pensioen e.d.
Je loon krijg je 13,92 keer per jaar.
Ook niet vergeten dat auto en tankkaart niet meetellen voor je pensioen e.d.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Vaak krijg je standaard zo een attest via de leasingmaatschappij.. of je kan er daar naar vragen.
Leasingmaatschappijen werken wel eens met verzekeringsmaatschappijen in Ierland of andere en spelen dan verzekeringsagent voor zichzelf.
Leasingmaatschappijen werken wel eens met verzekeringsmaatschappijen in Ierland of andere en spelen dan verzekeringsagent voor zichzelf.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Ik probeer eigenlijk minder op mijn wettelijk pensioen te rekenen. Ik investeer ongeveer 20-30% van mijn netto salaris. Dus dat is zeker geen probleem. Hou geen rekening met wettelijk pensioen, ik ga er van uit dat ik dat niet zal hebben.
Dus best gecertificeerde tweedehands wagen met een tikkeltje garantie op?
Dus best gecertificeerde tweedehands wagen met een tikkeltje garantie op?
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Oudere, goedkopere tweedehandswagen en met de trein naar je werk gaan (abo betaald door de werkgever onder welke vorm ?) ?
Cambio ?
Cambio ?
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Ofwel ga je voor de bedrijfswagen, ofwel ga je budget all the way wat betreft eigen wagen, bvb. 5 jaar oude van particulier, benzine, waar je dan 5 a 10 jaar mee rondrijdt. Automaat zal wel iets moeilijker te vinden zijn (en dikwijls zwaardere motor), maar moet wel lukken.
Je bent geen brokkenpiloot dus bij een goedkope auto (dus wel ouder dan 1 a 2 jaar) geen omniumverzekering nodig.
Zoek iemand die iets van autos kent om mee te gaan voor proefrit.
Wees er ook zeker van dat de particuliere verkoper echt particulier is (en geen verborgen handelaar), dus zeker niet iemand die meerdere wagens te koop staan heeft. Er staan autos genoeg te koop. Ook iemand zoeken die goedkoop je onderhoud kan doen, praat met mensen rondom jou. Sommigen (...) kopen het materiaal voor hun 2-jaarlijks longlife onderhoud op internet voor 70 EUR, en betalen dan iemand 1 royaal uur loon om het onderhoud op hun gemakske te doen, zo zijn ze er met 100 EUR weer 2 jaar vanaf ... hetzelfde voor remblokjes, etc.
Bovendien is dit meer realistisch:
- Verzekering: <50 EUR per maand
- Benzine/Diesel:
aantal KM.
- Onderhoud: <30 EUR/maand
- Reparatie: inbegrepen in onderhoudskost tenzij brokken
- Verkeersbelasting: <200 EUR/jaar
- Afschrijving: 100 EUR per maand sparen naar nieuwe auto.
Je bent geen brokkenpiloot dus bij een goedkope auto (dus wel ouder dan 1 a 2 jaar) geen omniumverzekering nodig.
Zoek iemand die iets van autos kent om mee te gaan voor proefrit.
Wees er ook zeker van dat de particuliere verkoper echt particulier is (en geen verborgen handelaar), dus zeker niet iemand die meerdere wagens te koop staan heeft. Er staan autos genoeg te koop. Ook iemand zoeken die goedkoop je onderhoud kan doen, praat met mensen rondom jou. Sommigen (...) kopen het materiaal voor hun 2-jaarlijks longlife onderhoud op internet voor 70 EUR, en betalen dan iemand 1 royaal uur loon om het onderhoud op hun gemakske te doen, zo zijn ze er met 100 EUR weer 2 jaar vanaf ... hetzelfde voor remblokjes, etc.
Bovendien is dit meer realistisch:
- Verzekering: <50 EUR per maand
- Benzine/Diesel:
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
- Onderhoud: <30 EUR/maand
- Reparatie: inbegrepen in onderhoudskost tenzij brokken
- Verkeersbelasting: <200 EUR/jaar
- Afschrijving: 100 EUR per maand sparen naar nieuwe auto.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Ik betaal 25 euro per maand verzekering. Onderhoud 100 per jaar dus 8 per maand.
Verkeersbelasting : afhankelijk van welke auto je koopt, kan al voor 10 euro per maand.
Benzine : afhankelijk hoeveel km je rijdt
Dat van de trein : sommige grote bedrijven betalen een volledig treinabonnement integraal en bij voorbaat, bij aankoop, aan de NMBS. Het kost je niets, op geen enkele manier.
Afschrijving : voor een nieuwe auto is dat voor mij 2500 per jaar, dus rond de 200 per maand. Maar dan is mijn auto ook mijn plezier in het leven en mijn hobby.
Ik heb ook al eens 2 jaar met een goede tweedehands gereden waar de afschrijving 2000 euro was op 2 jaar.
En het kan nog een stuk lager. Als je een auto koopt voor 1000 euro (er zijn echt nog goede auto's voor die prijs te vinden) maar dan wordt de herstellingskost een risico. Als je met een auto van 1000 euro een dik jaar kan rijden en er nog 1 keer mee door de schouwing geraakt is dat kassa. Het is tevens ook realistisch.
Verkeersbelasting : afhankelijk van welke auto je koopt, kan al voor 10 euro per maand.
Benzine : afhankelijk hoeveel km je rijdt
Dat van de trein : sommige grote bedrijven betalen een volledig treinabonnement integraal en bij voorbaat, bij aankoop, aan de NMBS. Het kost je niets, op geen enkele manier.
Afschrijving : voor een nieuwe auto is dat voor mij 2500 per jaar, dus rond de 200 per maand. Maar dan is mijn auto ook mijn plezier in het leven en mijn hobby.
Ik heb ook al eens 2 jaar met een goede tweedehands gereden waar de afschrijving 2000 euro was op 2 jaar.
En het kan nog een stuk lager. Als je een auto koopt voor 1000 euro (er zijn echt nog goede auto's voor die prijs te vinden) maar dan wordt de herstellingskost een risico. Als je met een auto van 1000 euro een dik jaar kan rijden en er nog 1 keer mee door de schouwing geraakt is dat kassa. Het is tevens ook realistisch.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Als je dan toch 2de hands koopt, zou ik denken dat de onderhoudskosten meer doorwegen in het totaalplaatje.
Ik meen dat toyota dan toch bij de duurdere hoort tov mazda of ford.
Ik meen dat toyota dan toch bij de duurdere hoort tov mazda of ford.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Ik denk dat je goedkoopst met kennis van zaken, rekening houdend met de richtlijnen van de fabrikant, een beetje aangepast aan je eigen gebruik, zelf een schema kan opstellen en je daar aan houden.
Dan moet je wel kunnen inschatten welke zaken echt noodzakelijk zijn of wat de zwaktes van je eigen auto zijn en daar met onderhoud op inspelen. De onderhoudsschema's van de fabrikanten zijn soms nogal strikt opgesteld.
Bv inzake onderhoud airco, luchtfilter, koelvloeistof vervangen, etc. Dat kan je vaak wat oprekken. Of heel veel oprekken soms.
Het ene merk kost gemiddeld meer aan herstellingen dan het andere. Het ene merk heeft bij een lagere kilometerstand al meer reparaties nodig dan een ander merk met een hogere kilometerstand.
Deze geeft daar een idee over :
http://www.reliabilityindex.com/
Toyota, denk ik, kost iets meer voor periodiek onderhoud.. Dat vond ik als eigenaar ook jammer.
Aan de andere kant zal je er weinig herstellingen aan moeten doen.
Als er herstellingen te doen zijn kosten de onderdelen wel redelijk veel. Dit gaat ook op voor Honda bv.
Bij een veel verkocht model zijn er voldoende wisselstukken te koop op de tweedehandsmarkt en dat drukt ook weer de prijs van de herstellingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Zou je zo een junkerauto niet gemakkelijk door de keuring krijgen met wat goede wil? Ik heb niet echt ervaring met de Belgische keuring. Nu overdrijven ze ook snel bij de keuring. Ik zag onlangs beriicht op Facebook van iemand die was afgewezen, blokje om reed en terug binnen reed. Hij was er welliswaar door.
Dingen als luchtfilter, remblokjes, banden kan je gemakkelijk zelf. Verder ben ik zelf nog nooit gegaan.
Dingen als luchtfilter, remblokjes, banden kan je gemakkelijk zelf. Verder ben ik zelf nog nooit gegaan.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
In de veronderstelling dat je met trein gaat werken zou ik voor een 2e handswagen gaan die desnoods al wat ouder is. Je vindt goede wagens van 7 a 10 jaar. Zeker Toyotas en Mazda's.
Onderhoud, we spreken over 1x per jaar... Dat maakt het dan uitbals je 50 euro meer moet betalen.
Voordeel van oudere auto, je kan x jaar rijden, sparen en dan een nieuwe wagen kopen en een recyclage premie krijgen.
Brandstof, je gaat al goed moeten rijden om 200 euro op te rijden, zeker als je met trein gaat werken.
Is een lichte vracht een optie? Dan betaal je minder verzekering en tax....
Onderhoud, we spreken over 1x per jaar... Dat maakt het dan uitbals je 50 euro meer moet betalen.
Voordeel van oudere auto, je kan x jaar rijden, sparen en dan een nieuwe wagen kopen en een recyclage premie krijgen.
Brandstof, je gaat al goed moeten rijden om 200 euro op te rijden, zeker als je met trein gaat werken.
Is een lichte vracht een optie? Dan betaal je minder verzekering en tax....
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Voor 200 euro per maand rij je al gauw meer dan 2000 km = 24.000 per jaar.
Om dat wat omlaag te duwen is de trein nemen al een goeie oplossing. Geen probleem ivm beschadiging van je auto op parkings en geen parkeerkosten.
Om dat wat omlaag te duwen is de trein nemen al een goeie oplossing. Geen probleem ivm beschadiging van je auto op parkings en geen parkeerkosten.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Heb een Honda Accord 1.6L EX 1993 gezien voor 1500 EUR. Lijkt best interessant. Forfaitair bedrag verkeersbelasting.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Je bedoelt inschrijving als old timer? Er zijn veranderingen in de wetgeving... bekijk van op voorhand goed of jouw auto nog als oldtimer mag ingeschreven worden want de leeftijd gaat omhoog naar 30 jaar. Jij doet een nieuwe inschrijving ... vraag het goed na bij bv de autokeuring.
Er zijn nog wat regeltjes rond ook. Bv dat woon-werkverkeer met een oldtimer niet is toegelaten. Om fiscale redenen, vermoed ik..
Het voertuig moet nog in redelijk originele staat zijn ook, maar dat is meestal wel het geval.
https://www.auto55.be/nieuws/26371-oldt ... ar-30-jaar
Er zijn nog wat regeltjes rond ook. Bv dat woon-werkverkeer met een oldtimer niet is toegelaten. Om fiscale redenen, vermoed ik..
Het voertuig moet nog in redelijk originele staat zijn ook, maar dat is meestal wel het geval.
https://www.auto55.be/nieuws/26371-oldt ... ar-30-jaar