Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Waarom, mag niemand MK in vraag stellen?
Ik ben positief over MK, zeker voor starters. Maar kritiek mag en moet er zijn en de kritiek is niet zozeer op MK want hun screeningmethode is zeer uitgebreid en grondig, ook een dikke pluim voor de artikels die ze posten die zijn steeds interessant maar het gaat eerder om de fondsbeheerders. Als je zoveel betaalt aan kosten mag je toch zeker verwachten dat de fondsbeheerders hun benchmark op zijn minst volgen, vind ik.
Als je even goed of beter kan doen met een passieve 50/50 portefeuille waarom zou je dan een fondsbeheerder betalen.. omdat je HOOPT dat die beter kan doen door actief beslissingen te nemen? Statistisch gezien zijn er zeer weinig fondsbeheerders die dit kunnen over de lange termijn ongeveer 97% dacht ik kan niet consistent zijn benchmark verslaan..
Ik ben positief over MK, zeker voor starters. Maar kritiek mag en moet er zijn en de kritiek is niet zozeer op MK want hun screeningmethode is zeer uitgebreid en grondig, ook een dikke pluim voor de artikels die ze posten die zijn steeds interessant maar het gaat eerder om de fondsbeheerders. Als je zoveel betaalt aan kosten mag je toch zeker verwachten dat de fondsbeheerders hun benchmark op zijn minst volgen, vind ik.
Als je even goed of beter kan doen met een passieve 50/50 portefeuille waarom zou je dan een fondsbeheerder betalen.. omdat je HOOPT dat die beter kan doen door actief beslissingen te nemen? Statistisch gezien zijn er zeer weinig fondsbeheerders die dit kunnen over de lange termijn ongeveer 97% dacht ik kan niet consistent zijn benchmark verslaan..
Ik, en hoogstwaarschijnlijk velen met me, zijn hem/haar inderdaad dankbaar voor het delen van zijn/haar informatie.
In plaats van op de man/vrouw te spelen, zou men beter inhoudelijk reageren.
Dus commentaar op anderen lees mk vind men oke.
Vraagt men om meer info is het op de man spelen.
En bijleren hoe oud of jong kan nooit kwaad.
Men moet dit kopen ,men moet dat kopen, dat is normaal.
De heden open vraag ,doe hij het ook zo ,en met hoeveel eigen centjes.
Daarna zich wegsteken ben amateur
Of zou het de bedoeling zijn ballonnetje op te laten.
Sommigen trappen er in , en we zien wel later of mijne theorie klopt.
Want het zijn toch maar andermans centen.
Tussen door afgeven op managers en kosten structuur terzijde gelaten.
Lekker anoniem aan de kant staan.
Als beleggen toch maar zo simpel was.
Waarom zijn we dan allemaal nog niet binnen voor de regen.
Vraagt men om meer info is het op de man spelen.
En bijleren hoe oud of jong kan nooit kwaad.
Men moet dit kopen ,men moet dat kopen, dat is normaal.
De heden open vraag ,doe hij het ook zo ,en met hoeveel eigen centjes.
Daarna zich wegsteken ben amateur
Of zou het de bedoeling zijn ballonnetje op te laten.
Sommigen trappen er in , en we zien wel later of mijne theorie klopt.
Want het zijn toch maar andermans centen.
Tussen door afgeven op managers en kosten structuur terzijde gelaten.
Lekker anoniem aan de kant staan.
Als beleggen toch maar zo simpel was.
Waarom zijn we dan allemaal nog niet binnen voor de regen.
Estate Guru believer.
De evolutie van de beurzen en markten is iets wat een belegger niet onder controle heeft, en is ook niet voorspelbaar.platin schreef: ↑4 april 2018, 20:12 Dus heb hier een concrete vraag
In wat moesten we in 2000 2006 onze centjes belegd hebben om 2008 met winst af te sluiten.
En beweer hier niet dat u de bal mis slaat met uw betoog op dit forum.
Maar ja zoveel weten en waarom nog geen eigen website heden.
Velen zullen u dankbaar zijn voor het delen van de informatie waar u blijkbaar over beschikt.
Een website starten is nu toch niet het grootste probleem.
Schuilnaam en lekker kritiek geven is makkelijk, zeggen wat men moet kopen om beter te doen dan Mk .
Uw kennis openbaar delen is een ander iets natuurlijk.
Een goede beleggingsstrategie moet onafhankelijk zijn van de elementen die je niet onder controle hebt.
Een goede beleggingsstrategie hoeft slechts aangepast te worden indien er iets in jouw eigen situatie.
Dus indien jouw situatie niet veranderd is er geen reden om in 2018 een andere strategie te hebben dan in 2000, in 20016, of in 2030.
In mijn posts heb ik regelmatig elementen van de filosofie beschreven en ook links geplaatst naar meer info.
Een korte inleiding:
Ik ben ervan overtuigd dat door het volgen van een paar simpele beleggings-principes elke belegger een risico-aangepast rendement kan halen dat groter is dan de gemiddelde belegger.
De Bogleheads investment community plaats deze principes centraal.
De principes en de uitwerking ervan zijn goed gedocumenteerd in de wiki en er is een heel goed forum.
Er is dus geen reden om een nieuwe site te starten.
Je kan deze principes hier lezen: Bogleheads_investment_philosophy
Voor een snelle inleiding kan je deze videos bekijken.1 Develop a workable plan
2 Invest early and often
3 Never bear too much or too little risk
4 Diversify
5 Never try to time the market
6 Use index funds when possible
7 Keep costs low
8 Minimize taxes
9 Invest with simplicity
10 Stay the course
Zij die hun beleggingtraject wensen te starten of teherzien kunnen zich laten inspireren
Bogleheads_investing_start-up_kit
1. Are you ready? -- Get your expenses under control.
2. Educate yourself -- Ideas worth learning. - > lees zeker een paar van de boeken hier
4. Investment plan -- Plan ahead.
5. Asset allocation -- Set your percentage of stocks and bonds. What are you comfortable with?
6. Control your emotions -- Recognize how emotions and biases influence decisions.
7. Portfolio construction -- Invest in the entire market using low-cost index funds.
8. Maintain your portfolio -- Rebalance your portfolio once a year.
Verdere inhoudelijke vragen kunnen op het Bogleheads forum of op dit spaargids forum -in een nieuwe thread graag- geplaatst worden.
Edit: ik zal een van de volgende dagen een thread starten of de Bogelheads Investment Philosophy en de uitwerking in Belgie. Die thread kan dan dienen om vragen en antwoorden te centraliseren
Laatst gewijzigd door B7H4long op 5 april 2018, 08:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En ja, zoals je in mijn verschillende posts kan lezen volg ik dus zelf de Bogleheads beleggings principes die ik beschrijf en dit voor mijn volledige beleggingsportefeuille.
Ik raad ieder aan om zich grondig te informeren en voor zichzelf een goede strategie te ontwikkelen onafhankelijk wat de banken, fondsbeheerders, websites of anonieme forumleden schrijven.
Ik raad ieder aan om zich grondig te informeren en voor zichzelf een goede strategie te ontwikkelen onafhankelijk wat de banken, fondsbeheerders, websites of anonieme forumleden schrijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Vervollediging van mijn posts hierboven.
Tot nu toe had ik de dividenden van het IEAG obligatiefonds niet in rekening gebracht. Dat heb ik nu vanavond gedaan.
Twee maal per jaar keert het fonds zijn dividenden uit aan de belegger. De voorbije jaren was dit typisch iets meer dan een percent per jaar. Met afhouding van de Belgische Roerende voorheffing houd de belegger nog zo'n 0,70% over.
Als we deze dividenden toevoegen aan de 50/50 IEAG/IWDA portefeuille dan is de portefeuille met zijn inleg van 4000 euro vandaag 18062 Euro waard; een winst van 4062 Euro sinds de start begin 2014.
Ter referentie: de waarde van de MK Mixer portefeuille is vandaag 16041 Euro - een winst van 2041 Euro sinds 2014
Tot nu toe had ik de dividenden van het IEAG obligatiefonds niet in rekening gebracht. Dat heb ik nu vanavond gedaan.
Twee maal per jaar keert het fonds zijn dividenden uit aan de belegger. De voorbije jaren was dit typisch iets meer dan een percent per jaar. Met afhouding van de Belgische Roerende voorheffing houd de belegger nog zo'n 0,70% over.
Als we deze dividenden toevoegen aan de 50/50 IEAG/IWDA portefeuille dan is de portefeuille met zijn inleg van 4000 euro vandaag 18062 Euro waard; een winst van 4062 Euro sinds de start begin 2014.
Ter referentie: de waarde van de MK Mixer portefeuille is vandaag 16041 Euro - een winst van 2041 Euro sinds 2014
@B7H4Long Goede posts. Je steekt er ook je werk in. In plaats van IEAG kan je ook SYBA gebruiken, zie: http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000TKV9. Die heeft een lagere TER wat bij bonds wel verschil kan maken. Denk dat ze die TER nog maar recent verlaagd hebben. Concurrentie hé.
Ik ga binnenkort mijn Omega Mixerfonds updaten. Die heeft trouwens Q1 behoorlijk beter gedaan dan mijnkapitaal. Ben van plan ook de defensieve MK mixers eruit te smijten en te vervangen door Invesco Euro Bond, BGF Euro Bond en Schroder Euro Bond. Die worden actief beheerd en doen iets beter dan IEAG/SYBA. Maar vooral het feit dat die ook short gaan en duratie kunnen aanpassen zal belangrijk zijn als ECB ooit rente verhoogd. Niet dat Draghi zit te jagen maar als het gebeurt zullen die euro bond etfs daar wel onder lijden vermoed ik.
Als iemand nog goede bond fondsen kent die wereldwijd beleggen mag je mij laten weten. Is dus belangrijk dat die ook total return kunnen werken dus kunnen short gaan en duratie aanpassen. Liefst met geen junk bonds.
Ik ga binnenkort mijn Omega Mixerfonds updaten. Die heeft trouwens Q1 behoorlijk beter gedaan dan mijnkapitaal. Ben van plan ook de defensieve MK mixers eruit te smijten en te vervangen door Invesco Euro Bond, BGF Euro Bond en Schroder Euro Bond. Die worden actief beheerd en doen iets beter dan IEAG/SYBA. Maar vooral het feit dat die ook short gaan en duratie kunnen aanpassen zal belangrijk zijn als ECB ooit rente verhoogd. Niet dat Draghi zit te jagen maar als het gebeurt zullen die euro bond etfs daar wel onder lijden vermoed ik.
Als iemand nog goede bond fondsen kent die wereldwijd beleggen mag je mij laten weten. Is dus belangrijk dat die ook total return kunnen werken dus kunnen short gaan en duratie aanpassen. Liefst met geen junk bonds.
SYBA lijkt inderdaad dezelfde brede index te volgen dan IEAG, aan een iets lagere beheerskost, maar ook met een lager dividend. Op de vergelijking met de groeigrafieken lijkt er weini g noemenswaardig verschil te zijn in het totaal rendement.
De actieve fondsen die je vermeld hebben een duurdere beheerskost. Ze beleggen ook in meer risicovolle obligaties van lagere kwaliteit. Een fonds met kortere duration zou inderdaad nuttig kunnen zijn, het is nog te zien of de fondsbeheerders De duration zullen verlengen voordat de markt de rente omlaag laat gaan. Ik heb mijn twijfel op deze markttiming.
In mijn aanpak verkies ik om de mijn rendement te genereren aan de aandelenkant; de obligaties dienen voor stabiliteit.
Aan de olbigatiekant zijn er ook recent ook indexfondsen die beleggen in globale obligaties gehedged naar de Euro (bvb AGGH). Dit zou een alternatief kunnen worden voor IEAG.
De actieve fondsen die je vermeld hebben een duurdere beheerskost. Ze beleggen ook in meer risicovolle obligaties van lagere kwaliteit. Een fonds met kortere duration zou inderdaad nuttig kunnen zijn, het is nog te zien of de fondsbeheerders De duration zullen verlengen voordat de markt de rente omlaag laat gaan. Ik heb mijn twijfel op deze markttiming.
In mijn aanpak verkies ik om de mijn rendement te genereren aan de aandelenkant; de obligaties dienen voor stabiliteit.
Aan de olbigatiekant zijn er ook recent ook indexfondsen die beleggen in globale obligaties gehedged naar de Euro (bvb AGGH). Dit zou een alternatief kunnen worden voor IEAG.
B7H4long schreef: ↑4 april 2018, 22:29Dus is niet voor de modale Vlaamse forum gebruiker.
Men gaat er vanuit dat iedereen hier de Engelse Taal tot in detail beheerst.
Lijkt me dat daarom Mk hier soms wordt aanbevolen.
Waarom iedereen begrijpt het wat daar te lezen is.
Want eerste regel in Beleggen is begrijpen in wat men belegt.
Sommigen gaan hier op forum er van uit dat een andere taal vanzelfsprekend is.
Estate Guru believer.
Waarop baseer je dat? Heb eens gekeken en alleen Invesco Euro Bond heeft zo'n 22% HY op zijn totaal. BGF en Schroder Euro Bond hebben quasi niks HY en maken dus het verschil met futures (voor wat leverage of short te gaan) en duratie. Ze presteren alle drie beter dan hun index op termijn dus die duurdere kost wordt gecompenseerd. Actief beheer lijkt me wel aangewezen bij bonds, zeker als de rente begint te stijgen.
Ik meen dat mijn methode voor analyse naar voor komt uit mijn Posts.omega schreef:waarop baseer je dat?
Om fondsen snel te vergelijken kijk ik meestal eerst op Morningstar
- de overzichtspaginas en ook de pagina's me met info zoals de portefeuillesamenstelling.
- dikwijls maak ik ook een snell portefeuille en gebruik xray om de fondsen onderling te vergelijken en ook met hun index
- in veel gevallen plot ik ook de fondsen op,een grafiek en zoom in op verschillende periodes
Geen idee wat die Nordea Stable Return daar nog tussen doet, is toch ook al lang niet meer wat het geweest is? En het smoesje van 'Dit fonds houdt je recht tijdens volatiele tijden' gaat ook al niet op, dit fonds gaat onderuit zowel in goeie als in slechte tijden.
Inderdaad, ik overweeg sterk om dit fonds uit mijn mixer te zwieren.
Zijn er bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden als ik dit verkoop?
Ik heb de mixer aangekocht via MK.
Zijn er bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden als ik dit verkoop?
Ik heb de mixer aangekocht via MK.
Nordea Stable Return Fund was ook een van mijn "beginnersfouten "...
Veel stabiliteit kunnen we eigenlijk ook niet verwachten van een fonds met 58% aandelen, waarvan een overgewicht van 17% in opkomende Aziatische markten. In het vastrentende deel is 70% gedekte obligaties (wat in theorie voor meer zekerheid zorgt maar ten koste van rendement. Jaarlijks sleept het fonds 1,8% lopende kosten met zich mee.
Ik houd het bij tot het moment dat het me,ooit, enkele % opgeleverd zal hebben. Bv na een koersstijging van Amgen, Oracle en Walgreens.
Waarop letten bij verkoop? De prijs van het moment, uitstapkosten van je broker en de beurstaks van1,32%
Veel stabiliteit kunnen we eigenlijk ook niet verwachten van een fonds met 58% aandelen, waarvan een overgewicht van 17% in opkomende Aziatische markten. In het vastrentende deel is 70% gedekte obligaties (wat in theorie voor meer zekerheid zorgt maar ten koste van rendement. Jaarlijks sleept het fonds 1,8% lopende kosten met zich mee.
Ik houd het bij tot het moment dat het me,ooit, enkele % opgeleverd zal hebben. Bv na een koersstijging van Amgen, Oracle en Walgreens.
Waarop letten bij verkoop? De prijs van het moment, uitstapkosten van je broker en de beurstaks van1,32%