Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Als je interesse hebt in een oldtimer kan je hier alle info vinden:
https://www.bfov-fbva.be/nl/home/
https://www.bfov-fbva.be/nl/home/
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Volgens mij mag een auto nog met inschrijving van minstens 25 jaar geleden wel nog woon-werk-verkeer doen. Ofwel zit ik er helemaal naast. Ze veranderen alles ook elk jaar...haelewyn schreef: ↑6 april 2018, 09:17 Je bedoelt inschrijving als old timer? Er zijn veranderingen in de wetgeving... bekijk van op voorhand goed of jouw auto nog als oldtimer mag ingeschreven worden want de leeftijd gaat omhoog naar 30 jaar. Jij doet een nieuwe inschrijving ... vraag het goed na bij bv de autokeuring.
Er zijn nog wat regeltjes rond ook. Bv dat woon-werkverkeer met een oldtimer niet is toegelaten. Om fiscale redenen, vermoed ik..
Het voertuig moet nog in redelijk originele staat zijn ook, maar dat is meestal wel het geval.
https://www.auto55.be/nieuws/26371-oldt ... ar-30-jaar
Had eigenlijk kleine voorkeur naar een automaat, zodat mijn vriendin die van buitenland afkomstig is, sneller zou kunnen leren auto rijden om uiteindelijk werk te vinden.
Zijn werkgevers makkelijk te overtuigen van een eigen keuze in firmawagen? Eventueel met clausule van overname wagen indien beeindiging contract?
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Daar kunnen we moeilijk gerichte raad in geven omdat dit volledig afhankelijk is van de car policy binnen het bedrijf.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Laatste stuk : zal van de car policy afhangen,.. Daar kan je misschien naar vragen in een gevorderd stadium van de sollicitatie.
Eerste : met een gewone inschrijving mag alles. Eender hoe oud je auto is. Ik weet niet zeker wat je plan is. Omdat je sprak van forfaitaire verkeersbelasting en omdat de auto 25 jaar oud is, dacht ik aan de regeling / inschrijving als oldtimer.
In dat geval geldt onder andere :
""""Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten. """""
Een oldtimer moet een hobby voertuig zijn, geen daily driver. Dat is de geest achter die regel.
Leeftijd van 25 wordt opgetrokken naar 30 met een overgangsmaatregel ook. Dat schijnt een Europese regelgeving te zijn waarnaar iedere lidstaat moet plooien.
Eerste : met een gewone inschrijving mag alles. Eender hoe oud je auto is. Ik weet niet zeker wat je plan is. Omdat je sprak van forfaitaire verkeersbelasting en omdat de auto 25 jaar oud is, dacht ik aan de regeling / inschrijving als oldtimer.
In dat geval geldt onder andere :
""""Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten. """""
Een oldtimer moet een hobby voertuig zijn, geen daily driver. Dat is de geest achter die regel.
Leeftijd van 25 wordt opgetrokken naar 30 met een overgangsmaatregel ook. Dat schijnt een Europese regelgeving te zijn waarnaar iedere lidstaat moet plooien.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
https://belastingen.vlaanderen.be/oldtimer
Concreet betekent dit dat elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum van voor 01.01.1993 (<1992), en dat ingeschreven wordt in Vlaanderen, steeds zal genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, de voertuigen met inschrijvingsdatum vanaf 01.01.1993 en volgend, dienen, in een overgangsstappenplan, de leeftijd van 30 jaar bereikt te hebben.
De verwarring in leeftijd komt er door een verschil in begrip statuut oldtimer (O-plaat/+25 jaar/nieuwe (ruimere) beperkingen in gebruik vanaf 2013) en het fiscaal statuur Oldtimerforfait (overgangsperiode sinds 2017 van +25 jaar naar +30 jaar in stappen.
Het forfaitaire tarief voor verkeersbelastingen wordt toegekend op basis van de ouderdom van het voertuig. Het is dus niet afhankelijk van een inschrijving onder een oldtimer-nummerplaat (O-plaat). Zo'n inschrijving onder een specifieke O-plaat stelt alleen bepaalde limieten aan het gebruik van het voertuig (wijziging in 2013 van het KB van 1968).
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/ ... pdf#Page24
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Voornaamste verschil als je een O-plaat hebt is dan nog een eenmalige keuring bij aankoop , zonder O-plaat de jaarlijkse technische controle.
Verzekering oldtimer, meestal afgaand op de O-plaat, is goedkoper.
Zonder O-plaat geen beperkingen, met O-plaat wel beperkingen in gebruik.
Bij verzekering pechverhelping en reisbijstand zijn oude auto's niet altijd gedekt.
Verzekering oldtimer, meestal afgaand op de O-plaat, is goedkoper.
Zonder O-plaat geen beperkingen, met O-plaat wel beperkingen in gebruik.
Bij verzekering pechverhelping en reisbijstand zijn oude auto's niet altijd gedekt.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Heb alles even in een Excel gestoken. Hier is een nieuwe wagen. BIV natuurlijk niet meegeteld.
Uitgaande van wagen van 15000 EUR die zijn waarde verliest naar 0 EUR op 10 jaar tijd. Dan kwam ik toch op een meerwaarde van 200-300 EUR met een eigen wagen.
Veel hangt uiteraard af van de kilometervergoeding.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Als ik dan zo even kijk naar de grootste kosten kan een old timer best duur uitvallen, gezien het gebrek aan kilometervergoeding en hoger verbruik. Reparatiekosten zal misschien ook niet min zijn.
Uitgaande van wagen van 15000 EUR die zijn waarde verliest naar 0 EUR op 10 jaar tijd. Dan kwam ik toch op een meerwaarde van 200-300 EUR met een eigen wagen.
Veel hangt uiteraard af van de kilometervergoeding.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Als ik dan zo even kijk naar de grootste kosten kan een old timer best duur uitvallen, gezien het gebrek aan kilometervergoeding en hoger verbruik. Reparatiekosten zal misschien ook niet min zijn.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
In de ene kolom, verlies je elke maand 50 euro netto,
in de andere kolom houdt je elke maand 500euro brutto * 0,55 (45%belastingen) meer over,
foutje?
je VAA houdt je precies ook geen rekening mee?
in de andere kolom houdt je elke maand 500euro brutto * 0,55 (45%belastingen) meer over,
foutje?
je VAA houdt je precies ook geen rekening mee?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Die tabel is wel heel kort door de bocht.
VAA minimaal 1280€ euro/jaar.
En een eigen auto verliest nooit zijn waarde naar 0, je krijgt er minstens een schrootpremie voor.
Een oldtimer stijgt normaal in waarde (tenminste als je goed hebt ingekocht) maar kost veel meer in onderhoud als je er zelf niets van kent.
De vergelijking tussen een verzekering "eigen wagen" (500€) en salariswagen gaat ook niet op. Een bedrijfswagen is omnium verzekerd. Je gaat niet vlug een full omnium verzekering vinden voor 500€ voor een nieuwe eigen wagen. Neem je geen omnium draai je in die 10 jaar wel op voor de eigen blikschade.
Samengevat: als je geen tankkaart hebt bij de salariswagen loont het de moeite om de berekening te maken voor een eigen wagen (als je een basic model neemt). Als je een tankkaart krijgt bij je bedrijfswagen kan deze optie bijna nooit verslagen worden door de kost en risico's van een eigen wagen.
In het voorbeeld gaat men wel uit van een eigen tankkaart want de tankkosten worden niet ingerekend.
Men moet dan ook het extra voordeel voor gratis privé km's aftrekken bij de bedrijfswagen en het nadeel bijtellen bij de eigen wagen.
VAA minimaal 1280€ euro/jaar.
En een eigen auto verliest nooit zijn waarde naar 0, je krijgt er minstens een schrootpremie voor.
Een oldtimer stijgt normaal in waarde (tenminste als je goed hebt ingekocht) maar kost veel meer in onderhoud als je er zelf niets van kent.
De vergelijking tussen een verzekering "eigen wagen" (500€) en salariswagen gaat ook niet op. Een bedrijfswagen is omnium verzekerd. Je gaat niet vlug een full omnium verzekering vinden voor 500€ voor een nieuwe eigen wagen. Neem je geen omnium draai je in die 10 jaar wel op voor de eigen blikschade.
Samengevat: als je geen tankkaart hebt bij de salariswagen loont het de moeite om de berekening te maken voor een eigen wagen (als je een basic model neemt). Als je een tankkaart krijgt bij je bedrijfswagen kan deze optie bijna nooit verslagen worden door de kost en risico's van een eigen wagen.
In het voorbeeld gaat men wel uit van een eigen tankkaart want de tankkosten worden niet ingerekend.
Men moet dan ook het extra voordeel voor gratis privé km's aftrekken bij de bedrijfswagen en het nadeel bijtellen bij de eigen wagen.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Dan heb je wel nog de "emotionele factor" niet meegerekend.
Als de car policy omvat dat het bedrijf je een vw polo, een mini of een hyundai I20 geeft omdat het hen goedkoper uitkomt dan jou kilometervergoeding te geven, ... zou je best wel eens kunnen oordelen dat je hun geschenk niet wil. Als zij het merk, de belettering, de kleur en de opties kiezen of als die auto niet voldoet aan je wensen koop je dan misschien toch nog een eigen auto bovenop en dat maakt de rekening heel anders..
Een collega van 1,90 meter die zelf met een ruime gezinswagen reed weigerde de vw polo van het bedrijf omdat hij zich op zijn leeftijd niet meer in zo'n ding zag kruipen. Hij koos ervoor om met zijn eigen auto verder te doen.
Het komt niet zo vaak voor op die manier maar het bestaat.
Voor mij is een aankoop van een auto niet iets dat je in een tabel kan gieten. Ik koop dat voor een groot stuk omdat ik er gek op ben...
Als de car policy omvat dat het bedrijf je een vw polo, een mini of een hyundai I20 geeft omdat het hen goedkoper uitkomt dan jou kilometervergoeding te geven, ... zou je best wel eens kunnen oordelen dat je hun geschenk niet wil. Als zij het merk, de belettering, de kleur en de opties kiezen of als die auto niet voldoet aan je wensen koop je dan misschien toch nog een eigen auto bovenop en dat maakt de rekening heel anders..
Een collega van 1,90 meter die zelf met een ruime gezinswagen reed weigerde de vw polo van het bedrijf omdat hij zich op zijn leeftijd niet meer in zo'n ding zag kruipen. Hij koos ervoor om met zijn eigen auto verder te doen.
Het komt niet zo vaak voor op die manier maar het bestaat.
Voor mij is een aankoop van een auto niet iets dat je in een tabel kan gieten. Ik koop dat voor een groot stuk omdat ik er gek op ben...
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Ik was zo aan het praten met een toekomstige collega (hopelijk), en hij was aan het vertellen hoe hij een gezinnetje had met een recente kleine. Hij had nog achteraf een BMW bij gekocht omdat hij fan is van BMW en ook de bedrijfswagen te klein vond.
Maar bij de emotionele factor kan ik mij goed vinden. Als je niet kan kiezen qua auto, dan zit je ongelukkig vast met een wagen waar je toch waarschijnlijk 1-2 uur per dag mee zal rijden.
Momenteel heb ik ook een kleine hatchback, is eigenlijk al vrij nipt voor een alleenstaande dat ik alles op de achterbank moet gooien afhankelijk van wat ik transporteer.
De enige reden dat ik een bedrijfswagen zou kiezen is als ik eventueel naar Parijs, Berlijn of de zee zou rijden omdat de werkgever het toch maar betaalt. Om dan uiteindelijk snel nog eens vol te tanken aan de grens. Je komt misschien sneller buiten in het weekend. Maar daar stopt het dan ook weer bij.
Maar bij de emotionele factor kan ik mij goed vinden. Als je niet kan kiezen qua auto, dan zit je ongelukkig vast met een wagen waar je toch waarschijnlijk 1-2 uur per dag mee zal rijden.
Momenteel heb ik ook een kleine hatchback, is eigenlijk al vrij nipt voor een alleenstaande dat ik alles op de achterbank moet gooien afhankelijk van wat ik transporteer.
De enige reden dat ik een bedrijfswagen zou kiezen is als ik eventueel naar Parijs, Berlijn of de zee zou rijden omdat de werkgever het toch maar betaalt. Om dan uiteindelijk snel nog eens vol te tanken aan de grens. Je komt misschien sneller buiten in het weekend. Maar daar stopt het dan ook weer bij.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Bij een goede car policy (wat betreft salariswagen) heb je de vrije keuze binnen je budget.
Als de keuze binnen je budget je niet aanstaat staat het je nog vrij boven dit budget te gaan en de meerwaarde zelf te betalen Maar dat is in de meeste gevallen een beetje dom want die zelf betaalde meerwaarde moet je na 4 jaar terug afgeven aan de leasemaatschappij die jouw deelinvestering verzilvert. Meestal (niet altijd als je het fiscaal een beetjes slim speelt) zorgt een duurdere wagen of meer opties ook nog eens voor een exponentiële toename van de VAA en betaal je dus twee keer.
Als de carpolicy je in een keurslijf steekt zoals hiervoor omschreven is het eerder een straf dan een meerwaarde.
Als de keuze binnen je budget je niet aanstaat staat het je nog vrij boven dit budget te gaan en de meerwaarde zelf te betalen Maar dat is in de meeste gevallen een beetje dom want die zelf betaalde meerwaarde moet je na 4 jaar terug afgeven aan de leasemaatschappij die jouw deelinvestering verzilvert. Meestal (niet altijd als je het fiscaal een beetjes slim speelt) zorgt een duurdere wagen of meer opties ook nog eens voor een exponentiële toename van de VAA en betaal je dus twee keer.
Als de carpolicy je in een keurslijf steekt zoals hiervoor omschreven is het eerder een straf dan een meerwaarde.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Heb mijn voorstel gekregen. Ik kan 250 EUR brutoloon inleveren voor volgende wagens:
Volvo V40 - Diesel
Mini Cooper - Diesel
Opel Astra Sports Tourer - Benzine
Of 325 EUR:
BMW 2 Gran Tourer - Diesel
Mercedes CLA Shooting Brake - Benzine
Opel Insignia - Diesel
Allemaal komen met tankkaart en de werkgever vergoedt de VAA. Ik heb een voorkeur naar de Astra, met oog op gezinsuitbreiding en voorkeur naar benzinemotor in rijgedrag.
Ik vermoed niet dat het moeite waard is bij te betalen voor een BMW of Mercedes, hoewel het een grote stap is in luxe. Maar dat scheelt al snel ~480 EUR per jaar.
Volvo V40 - Diesel
Mini Cooper - Diesel
Opel Astra Sports Tourer - Benzine
Of 325 EUR:
BMW 2 Gran Tourer - Diesel
Mercedes CLA Shooting Brake - Benzine
Opel Insignia - Diesel
Allemaal komen met tankkaart en de werkgever vergoedt de VAA. Ik heb een voorkeur naar de Astra, met oog op gezinsuitbreiding en voorkeur naar benzinemotor in rijgedrag.
Ik vermoed niet dat het moeite waard is bij te betalen voor een BMW of Mercedes, hoewel het een grote stap is in luxe. Maar dat scheelt al snel ~480 EUR per jaar.
Re: Bedrijfswagen vs nieuw vs certified 2dehands vs 2dehands
Als je een tankkaart krijgt zonder gebruikslimiet, de werkgever de VAA betaalt (afhankelijk van de motor en catalgusprijs ook al een waarde van netto 106 tot 200 €) en de verzekering/onderhoud/taks zijn inbegrepen zijn beide voorstellen een koopje.
Ook de jaarlijkse opleg is in verhouding een koopje. Maar dat is een beslissing die jij alleen zelf kan maken.
Ook de jaarlijkse opleg is in verhouding een koopje. Maar dat is een beslissing die jij alleen zelf kan maken.