De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Op ongeveer alle periodes is die portefeuille gelijkwaardig aan de benchmark van 75/25. Alleen kan je wel niet heel ver terug gaan met m*. Misschien dat met tweeken er wel betere resultaten te bekomen zijn maar dat is vooruit rijden terwijl je in uw achteruitkijkspiegel kijkt maar dan nog wie weet doet deze het op een termijn van 10 tot 15 jaar wel beter dat kan je niet zien op de grafiek.
Het valt wel op dat veel van die lazy portfolios extra vastgoed en small cap value toevoegen naast inflatie gelinkede obligaties, is wel een interessante overweging om de portefeuille hiermee uit te breiden.
Het valt wel op dat veel van die lazy portfolios extra vastgoed en small cap value toevoegen naast inflatie gelinkede obligaties, is wel een interessante overweging om de portefeuille hiermee uit te breiden.
Ik ben onlangs ook m'n beleggingsplan beginnen neerschrijven. Vond het een zeer interessante oefening. Voor wie het wil lezen geef ik de grote lijnen weer... Zonder de detailkeuzes: die komen in andere posts misschien nog ter sprake, en het zou misschien discussies triggeren over details ipv het opstellen van een plan op zich.
Eerst bepaald groot ons noodfonds moet zijn en hoe we het gaan vullen (welke rekeningen, welk tempo). Een plan voor onze grote geplande uitgaven had ik al.
Voor de beleggingen dan:
- Gesplitst in 2 plannen: een tegen ons pensioen en een tegen dat onze oudste 18 jaar wordt. Geen doelbedragen genoteerd (voorlopig?) (vind ik veel te moeilijk om daar een zinnig bedrag op te zetten, zou vol veronderstellingen zitten) (lijkt me ook niet zinvol om doelbedragen te hebben: als je een te hoog bedrag kiest, dan zou je te veel risico's nemen; als je een te laag bedrag kiest, laat je wellicht rendement liggen, gegeven je risico-tolerantie)
Per plan noteer ik:
- jaartal, en het aantal resterende jaren expliciet vermeld. (nu lijkt het nog een eeuwigheid eer onze oudste volwassen is maar door het aantal jaren te zien, weet ik dat de assetallocatie gauw voorzichtiger moet worden)
- een tabelletje met het % aandelen ik kan/wil aanhouden, nu en in elk van de resterende jaren
- welke samenstelling ik wens qua aandelen (geografisch, grootte,...) en stabiliserende delen
- welke product(kenmerk)en ik verkies in functie van hoe groot de bedragen zijn die ik verwacht te kunnen beleggen per jaar (bv Keyplan kan al met mijn huidige minieme bedragen, ETF's pas kosten-interessant vanaf grotere bedragen)
- hoeveel ik het komende jaar verwacht te beleggen
- de resulterende producten en verhoudingen
- welke regels ik belangrijk vind (herbalanceren, checken of mijn fundamentele keuzes in mijn plan nog steek houden, het plan blijven volgen)
Play money gun ik mezelf nog niet . (Ik heb geschreven vanaf wanneer wel.)
Ik heb niet bepaald welk % van ons loon maandelijks opzijgezet wordt. Eerder een bedrag op basis van wat we in het verleden opzijzetten.
Schattingen over toekomstig salaris, doe ik niet aan mee.
Benieuwd of er rare, overbodige, tegenstrijdige of belangrijke ontbrekende zaken zijn.
Wel ik ben eens volledig opnieuw begonnen, clean sheet met alle vooroordelen, emoties en eerder gemaakte keuzes verdwenen.Tiziano schreef: ↑14 april 2018, 16:04 Dus als jij je bijvoorbeeld gerust voelt bij het risicoprofiel van een mixfonds in huidig klimaat zoals bijvoorbeeld fvs multi opps wat volgens m* 65/35 aandelen/stabiele assets zit dan kan je dit ook doen met iwda en cash/obligaties dan beleg je 65% in iwda en 35% in cash/obligaties.
Op deze manier heb je veel meer spreiding en een gegarandeerde return van de markt.
Het zijn dus twee portefeuilles die ik samenvoeg, die van mij is een stuk groter dan die van mijn vrouw.
Voor beiden heb ik een stabiel fonds gebruikt en de 60/40 verhouding proberen te houden.
Dan kom ik op volgende samenstellling :
26% iShares € Aggregate Bond ETF EUR Dist...
17% iShares STOXX Europe 600 (DE) EUR
17% iShares Core S&P 500 ETF USD Acc EUR
10% M&G Optimal Income Euro A-H Acc
9% SPDR® MSCI World Small Cap ETF EUR
9% Threadneedle Eurp Smlr Coms Rtl Acc EUR
6% Templeton Asian Smlr Coms A(acc)EUR
6% iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc EUR
Betere spreiding, minieme overlapping, beter rendement en minder TER
Ziet er goed uit, als je wilt kan je de threadneedle en Templeton small cap fondsen nog vervangen door small cap value etfs.
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor stoxx600 en s&p500 in plaats van msci world? Emerging markets lijken me ook ondervertegenwoordigd, bedrijven zoals Samsung, Ali baba, tencent, Baidu, ...
Maar zolang jij content bent met je portfolio dat is wat telt!
Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor stoxx600 en s&p500 in plaats van msci world? Emerging markets lijken me ook ondervertegenwoordigd, bedrijven zoals Samsung, Ali baba, tencent, Baidu, ...
Maar zolang jij content bent met je portfolio dat is wat telt!
De Threadneedle en Templeton hou ik bij omdat ze stukken beter presteren dan hun index.Tiziano schreef: ↑16 april 2018, 12:48 Ziet er goed uit, als je wilt kan je de threadneedle en Templeton small cap fondsen nog vervangen door small cap value etfs.
Die zijn in bezit van mijn vrouw, hierin zal (waarschijnlijk) periodiek met kleinere sommen aangekocht worden
Met S&P en Eurostox kan ik Europa en VS op quasi gelijke hoogte brengen qua percentage en/of de verhoudingen zelf aanpassen. Met enkel IWDA lukt dat niet.
Je hebt gelijk met de emerging opmerking maar ik zit nu bijna aan 20% Azie met overweging emerging.
Ga es wat uitproberen met ACWE
Zal zien om nog wat te sleutelen en vooral een broker vinden die ze allemaal aanbiedt.
Medirect heeft ze niet allemaal, Lynx is een buitenlandse rekening, dus zal es informeren bij Bink en Bolero.
Ik heb nog wat zitten spelen met mijn portefeuille en het enigste wat in het verleden een significant voordeel gaf was de toevoeging van vastgoed.
Principe 2 is waarschijnlijk door iedereen gekend.
Principe 2: start vroeg met beleggen en doe frequent verder
Vroeg starten met geld opzij zetten is belangrijk. Dit geld voor sparen voor eender welk doel: initieel misschien om je noodfonds te spijzen, dan misschien voor het voorschot voor je woning.
Door vroeg te starten en regelmatig te sparen bouw je een gewoonte van sparen en niet alles direct uit te geven.
Het geld dat je vroeg spaart groeit door de kracht van de samengestelde intrest. Je krijgt rendement op rendement.
Referenties:
Principe 2: Invest_early_and_often
wiki: Importance_of_saving_early
In een Belgische context kan je bijvoorbeeld werken met doorlopende opdrachten van je zichtrekening naar je spaar/beleggingsrekening de dag nadat je salaris gestort is. Ook is het "periodiek beleggen", "geprogrammeerd beleggen" of het "beleggingsplan" dat sommige financiële spelers aanbieden een mogelijkheid. Zo ook misschien het pensioensparen en het lange termijnsparen: hier moet je wel goed uitrekenen of het belastingvoordeel voldoende is om je lange termijn verbintenis met relatief hoge kosten te compenseren.
Als je jong bent is het vele malen belangrijker dat je belegd, tov in wat je belegd.
Principe 2: start vroeg met beleggen en doe frequent verder
Vroeg starten met geld opzij zetten is belangrijk. Dit geld voor sparen voor eender welk doel: initieel misschien om je noodfonds te spijzen, dan misschien voor het voorschot voor je woning.
Door vroeg te starten en regelmatig te sparen bouw je een gewoonte van sparen en niet alles direct uit te geven.
Het geld dat je vroeg spaart groeit door de kracht van de samengestelde intrest. Je krijgt rendement op rendement.
Referenties:
Principe 2: Invest_early_and_often
wiki: Importance_of_saving_early
In een Belgische context kan je bijvoorbeeld werken met doorlopende opdrachten van je zichtrekening naar je spaar/beleggingsrekening de dag nadat je salaris gestort is. Ook is het "periodiek beleggen", "geprogrammeerd beleggen" of het "beleggingsplan" dat sommige financiële spelers aanbieden een mogelijkheid. Zo ook misschien het pensioensparen en het lange termijnsparen: hier moet je wel goed uitrekenen of het belastingvoordeel voldoende is om je lange termijn verbintenis met relatief hoge kosten te compenseren.
Als je jong bent is het vele malen belangrijker dat je belegd, tov in wat je belegd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Eenvoud is ook een van de BH principes. Een eenvoudige portefeuille is makkelijker te managen.ivesb schreef: ↑16 april 2018, 11:29 Wel ik ben eens volledig opnieuw begonnen, clean sheet met alle vooroordelen, emoties en eerder gemaakte keuzes verdwenen.
Het zijn dus twee portefeuilles die ik samenvoeg, die van mij is een stuk groter dan die van mijn vrouw.
Voor beiden heb ik een stabiel fonds gebruikt en de 60/40 verhouding proberen te houden.
Je fondsen zullen evolueren aan een verschillende snelheid. Wat is je herbalanceer methode om de % terug naar hun oorsprong te brengen?
Hoe zal je nieuw geld toevoegen, zonder in hoge kosten te komen?
Kleine posities hebben kleine effecten. Zelfs al heb je een serieuze winst van een van je 6% fondsen zal nauwelijks zichtbaar zijn op het totaal dat elke dag schommelt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mooi.
Ivm het kwantificieren van je doel kan je misschien je toekomstig pensioenbedrag zoals gegeven door Mypension vergelijken met je huidige uitgaven. Dit geeft aan hoeveel je zelf zou moeten financieren tijdens je pensioen. Een vuistregel is dat je op je pensioenleeftijd een kapitaal nodig hebt van 25X tot 33X je maandelijkse onkosten om "veilig" te kunnen verder leven met je levensstijl.
Het zal idd nog wat sleutelen zijn, ben ik al mee bezig na de opmerking van Tiziano.B7H4long schreef: ↑17 april 2018, 10:59Eenvoud is ook een van de BH principes. Een eenvoudige portefeuille is makkelijker te managen.ivesb schreef: ↑16 april 2018, 11:29 Wel ik ben eens volledig opnieuw begonnen, clean sheet met alle vooroordelen, emoties en eerder gemaakte keuzes verdwenen.
Je fondsen zullen evolueren aan een verschillende snelheid. Wat is je herbalanceer methode om de % terug naar hun oorsprong te brengen?
Hoe zal je nieuw geld toevoegen, zonder in hoge kosten te komen?
Kleine posities hebben kleine effecten. Zelfs al heb je een serieuze winst van een van je 6% fondsen zal nauwelijks zichtbaar zijn op het totaal dat elke dag schommelt.
Het aandeel van mijn vrouw is ca 1/3 en zal (waarschijnlijk) bij medirect blijven in fondsen (gratis in en uitstapkosten met kleine bedragen)
Ik zal jaarlijks herbalanceren (of bij gelegenheden) naar de 60/40 verhouding.
Ivesb wat voor portefeuille wil je eigenlijk?
Ik ben aan het bekijken om extra vastgoed aan mijn portefeuille toe te voegen ter diversificatie.
Ten opzichte van mijn huidige portefeuille is de return van de laatste jaren hoger alsook de sharpe ratio.
Samenstelling en rendementen:
Maar weet er iemand hoe m* de grafiek berekent met ontbrekende cijfers? Want voor de obligatie ETF is er enkel een YTD want dat nog maar pas opgericht.
Grafiekje:
Ten opzichte van mijn huidige portefeuille is de return van de laatste jaren hoger alsook de sharpe ratio.
Samenstelling en rendementen:
Maar weet er iemand hoe m* de grafiek berekent met ontbrekende cijfers? Want voor de obligatie ETF is er enkel een YTD want dat nog maar pas opgericht.
Grafiekje:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Of zou het interessanter zijn om in plaats van een ETF te kiezen voor enkele GVV's?
- Volgens Fama&French is er voor Small Cap en voor Value bewijs dat dit op langere termijn (>10,>20 jaar) een hogere verwacht rendement geeft voor een hoger risico. Dit beter rendement toont zich meestal op heel korte periodes met daartussen lange periodes van lager rendement. - > Voor de geduldige mensen met een hele lange beleggingshorizon. IK heb een kleine tilt naar Value en naar Small Cap
- Er is een periode geweest waar Vastgoed aandelen zoals REITS een extra rendement leverden. Het risico is wel erg groot. US REITS daalden in 2007-2009 met >70%, daar waar de brede aandelenmarkt 50% daalde. Als je zelf een huis hebt, dan is je risico gelinkt aan vastgoed al hoog. - > Voor zij die een hoog risico aankunnen. Ik heb geen extra REITs.
- inflatie gelinkte obligaties zijn beschermd tegen onverwachte inflatie, ze geven een % bovenop de inflatie. Als je onverwachte inflatie zou verwachten kan inflatie gelinkte obligaties een toevoeging zijn aan je portefeuille. In het algemeen zijn aandelen een hele goede bescherming tegen inflatie; ze zijn goed gecorreleerd. - > voor zij die een deel van het risico willen afdekken, bijvoorbeeld tijdens je pensioen als je geld aan het opnemen bent van je portefeuille. Ik heb een klein extra in deze asset klasse om ze te volgen voor later.
Risico/Rendement van aandelen in de onroerend goed sector (REIT)
Hieronder een grafiek van enkele indexen van aandelen van de onroerend goed sector (REIT).
Vergelijk het verloop van deze vastgoed sector indexen met de brede gediversifieerde wereld aandelen in het grijs. Zoals steeds moet je voor een hoger mogelijk rendement een hoger mogelijk verlies meerekenen.
Hieronder een grafiek van enkele indexen van aandelen van de onroerend goed sector (REIT).
Vergelijk het verloop van deze vastgoed sector indexen met de brede gediversifieerde wereld aandelen in het grijs. Zoals steeds moet je voor een hoger mogelijk rendement een hoger mogelijk verlies meerekenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.