Contactloos betalen
Re: Contactloos betalen
1.2.3.4. en dan verwonderd zijn zeker.ludo schreef: ↑25 april 2018, 12:11Ze zouden dergelijk misbruik niet in de media brengen als het niet zou bestaan.haelewyn schreef: ↑25 april 2018, 11:33 Ik bewaar mijn kaarten in een mapje van miniformaat.
Elke kaart zit omgeven door plastic.
Als ik mijn bankkaart in de plastic laat en ik veeg er op die manier mee tegen de kaartlezer, werkt het niet eens. Ik moet de kaart dan uit het zakje nemen.
Ik twijfel dan ook sterk eraan dat die skimmer door mijn kleren (jeans) en door het mapje het signaal van 1 kaart, daar waar er veel kaarten zitten, zou kunnen lezen. Meer zelfs : ik geloof er niet in.
Ook : wie geen licentie heeft op een toestel kan niets. Je moet een toestel hebben dat bankkaarten aanvaardt. Het geld gaat dan op de rekening van de 'afhaler' overgeschreven worden. Je volledige identiteit en rekeningnummer zijn dan gekend.
Als dat de bezorgde gebruiker misschien een beetje zou kunnen geruststellen..
De manier om je kaart te beveiligen tegen dergelijk misbruik is je kaart laten omgeven door aluminiumfolie, de zgn Kooi van faraday. Misbruik wordt gemaakt op plaatsen waar veel volk rondloopt, beurzen - markten enz.
Het geld wordt direkt overgeschreven op een buitenlandse rekening waar moeilijk nog verhaal kan gehaald worden,omdat dit telkens maar per persoon om 25 euro gaat, en de banken dergelijke kosten procedure niet willen voeren in een buitenlands gebied. Mogelijks betalen ze de getroffene de 25 euro dan liever terug,is goedkoper.
Estate Guru believer.
Ik volg je wel en probeer ook zoveel mogelijk met kaart te betalen. Overal waar ik kan betalen met kaart, doe ik het wel.
Echter zijn er toch nog genoeg zaken waar cash toch nog vlot uit de portefeuille loopt
* Cafe
* Sportclub (drinken)
* Drinkgeld op restaurant
* Feestmarkten etc
Meestal heb ik ook maar max 100 € aan cash bij, maar toch verbaas ik me telkens hoe snel het erdoorgaat. :-D
@Platin: Ik ga er zeker niet van uit dat iedereen alles op een rijtje heeft. Daarom dat ik (je kan hier niet voorzichtig genoeg zijn en dan leest men er blijkbaar nog over) er ook bij vermeldt "voor mij".
En voor de rest: iedereen heeft de eigen keuze (altijd gehad).
ps. Is dat als "VIP" nu echt zo moeilijk om een klein beetje moeite te doen om juist te quoten? Tot daar aan toe. Maar nu leg je zelfs gelijktijdig 2 members woorden in de mond die ze zelf nooit geschreven hebben.
En voor de rest: iedereen heeft de eigen keuze (altijd gehad).
ps. Is dat als "VIP" nu echt zo moeilijk om een klein beetje moeite te doen om juist te quoten? Tot daar aan toe. Maar nu leg je zelfs gelijktijdig 2 members woorden in de mond die ze zelf nooit geschreven hebben.
Laatst gewijzigd door Cronos op 25 april 2018, 12:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik gebruik het soms en zie er een nut in voor de bank, als marketing tool. Kijk eens hoe modern wij wel zijn... je hebt voor de snelste en meest geinformatiseerde bank gekozen. .
Na een tijdje heeft elke bank het en is er geen verschil meer.
Het zou theoretisch een klein nut kunnen hebben op een verkooppunt waar mensen voorbijrennen en terwijl een krant kopen, maar dat is maar een klein voordeel.
Aan een automaat waar parkeertickets gevalideerd worden om de rijen wat korter te maken. Een automaat bijplaatsen is een beter idee in dat geval.
Ik vind het een gadget van het formaat van een pannenkoekmaker of een elektrische blikopener in een gezin waar 2 keer per maand een blik open gaat.
Nefertari : extra reden waarom de vrouw des huizes het geld bijhield was historisch omdat er in het begin van de 20ste eeuw nogal wat alcoholisme was en de man des huizes zijn loon in een zakje kreeg, vaak wekelijks. Cafebezoek was toen vaak de enige corm van ontspanning buiten het vervullen van de voornaamste huwelijksplicht. In vroeger tijden waren er een massa kruideniers maar nog meer cafés.
Als het geld niet snel bij de vrouw belandde (en haar in de stemming bracht voor ...) was er dezelfde avond al niets meer over om de monden van alle kleine nakomelingen te voeden.
@Ludo : dat soort bedrog bestaat. Maar je mag er niet echt je slaap voor laten. Zo grootschalig is het niet. Je kan je kaart trouwens volledig blokkeren voor gebruik 'buiten europa'. Ook oplichting via telefoon bestaat, pickpockets bestaan, taxifraude, ontvoeringen, ... ik ben met gezond verstand altijd al voldoende geholpen geweest.
De kooi van Faraday is me bekend. Ik heb er voldoende aan om mijn, speciaal daarvoor ontwikkeld, mapje te gebruiken. Dat voldoet al aan de eisen van de fysica om een dergelijke kooi, die sterk genoeg is voor het blokkeren van het signaal van nfc toepassingen, te maken.
Na een tijdje heeft elke bank het en is er geen verschil meer.
Het zou theoretisch een klein nut kunnen hebben op een verkooppunt waar mensen voorbijrennen en terwijl een krant kopen, maar dat is maar een klein voordeel.
Aan een automaat waar parkeertickets gevalideerd worden om de rijen wat korter te maken. Een automaat bijplaatsen is een beter idee in dat geval.
Ik vind het een gadget van het formaat van een pannenkoekmaker of een elektrische blikopener in een gezin waar 2 keer per maand een blik open gaat.
Nefertari : extra reden waarom de vrouw des huizes het geld bijhield was historisch omdat er in het begin van de 20ste eeuw nogal wat alcoholisme was en de man des huizes zijn loon in een zakje kreeg, vaak wekelijks. Cafebezoek was toen vaak de enige corm van ontspanning buiten het vervullen van de voornaamste huwelijksplicht. In vroeger tijden waren er een massa kruideniers maar nog meer cafés.
Als het geld niet snel bij de vrouw belandde (en haar in de stemming bracht voor ...) was er dezelfde avond al niets meer over om de monden van alle kleine nakomelingen te voeden.
@Ludo : dat soort bedrog bestaat. Maar je mag er niet echt je slaap voor laten. Zo grootschalig is het niet. Je kan je kaart trouwens volledig blokkeren voor gebruik 'buiten europa'. Ook oplichting via telefoon bestaat, pickpockets bestaan, taxifraude, ontvoeringen, ... ik ben met gezond verstand altijd al voldoende geholpen geweest.
De kooi van Faraday is me bekend. Ik heb er voldoende aan om mijn, speciaal daarvoor ontwikkeld, mapje te gebruiken. Dat voldoet al aan de eisen van de fysica om een dergelijke kooi, die sterk genoeg is voor het blokkeren van het signaal van nfc toepassingen, te maken.
Het lijkt me toch iets meer te zijn dan een marketing tool.
Er zijn effectief wel een aantal toepassingen te bedenken of in werking waarbij men uitgaat van contactloos betalen. Een koffieautomaat op het station bijvoorbeeld. Vraag me niet waarom, maar automatenmakers kunnen/willen blijkbaar geen extra klavieren inbouwen (omwille van vandalisme, neem ik aan?). Dan is zo'n draadloze technologie wel erg welkom.
Idem voor een ritje met de metro. Ik was onlangs in Kiev en daar heb je twee manieren om voor je rit te betalen. Ofwel koop je eerst een specifieke chipkaart, die je vervolgens oplaadt met een aantal ritten naar keuze, om op het einde van je verblijf die chipkaart terug in te ruilen. Ofwel loop je rechtstreeks naar een poortje uitgerust met een lezer voor contactloze creditcards en ben je in twee tellen klaar. (Een ideetje trouwens voor de MIVB & Cie.)
Er zijn effectief wel een aantal toepassingen te bedenken of in werking waarbij men uitgaat van contactloos betalen. Een koffieautomaat op het station bijvoorbeeld. Vraag me niet waarom, maar automatenmakers kunnen/willen blijkbaar geen extra klavieren inbouwen (omwille van vandalisme, neem ik aan?). Dan is zo'n draadloze technologie wel erg welkom.
Idem voor een ritje met de metro. Ik was onlangs in Kiev en daar heb je twee manieren om voor je rit te betalen. Ofwel koop je eerst een specifieke chipkaart, die je vervolgens oplaadt met een aantal ritten naar keuze, om op het einde van je verblijf die chipkaart terug in te ruilen. Ofwel loop je rechtstreeks naar een poortje uitgerust met een lezer voor contactloze creditcards en ben je in twee tellen klaar. (Een ideetje trouwens voor de MIVB & Cie.)
Misschien ben ik in deze (en in veel andere dingen) een beetje paranoia maar ik zie beroepshalve elke dag mensen die opgelicht zijn of waar men heeft gepoogd mensen op te lichten en dan wordt je vanzelf wel terughoudender. Je kunt het zo gek niet bedenken wat ze allemaal proberen om je geld afhandig te maken, zowel op de klassieke manieren of op hoogtechnologische wijze. Als mijn NFC niet aanstaat dan kunnen ze er dan tenminste al geen misbruik van maken.
Ze kunnen inderdaad pogen uw bankkaart of uw portefeuille met cash geld te stelen maar als dat voorvalt is het meestal door uw eigen onoplettendheid of nonchalance. Men heeft zo eens geprobeerd mijn portefeuille te stelen in de metro van Barcelona, op erg vernuftige wijze, maar net door mijn oplettendheid had ik ze al in de smiezen toen ze opstapten. Ze hadden al de rits van mijn broekzak opengeritst maar ik had een driedubbele beveiliging en de dief is van een kale kermis thuisgekomen en had mijn vrouw mij niet tegengehouden dan lag ie waarschijnlijk nog in het ziekenhuis.
Voor mij is dat dus een geruststelling dat het niet aanstaat. Ik zie er de meerwaarde niet van in dus gaat het uit.
Ze kunnen inderdaad pogen uw bankkaart of uw portefeuille met cash geld te stelen maar als dat voorvalt is het meestal door uw eigen onoplettendheid of nonchalance. Men heeft zo eens geprobeerd mijn portefeuille te stelen in de metro van Barcelona, op erg vernuftige wijze, maar net door mijn oplettendheid had ik ze al in de smiezen toen ze opstapten. Ze hadden al de rits van mijn broekzak opengeritst maar ik had een driedubbele beveiliging en de dief is van een kale kermis thuisgekomen en had mijn vrouw mij niet tegengehouden dan lag ie waarschijnlijk nog in het ziekenhuis.
Voor mij is dat dus een geruststelling dat het niet aanstaat. Ik zie er de meerwaarde niet van in dus gaat het uit.
Ook ik moet het niet hebben. Die 5 seconden "tijdswinst" om m'n code in te typen, kom op, zo dringend is het bij mij nooit.
Er bestaan trouwens al andere vormen van betalen zonder pincode. Denk aan de Liefkenshoektunnel of de parking onder de Grote Markt in St Niklaas. Bankkaart inbrengen, geen code, en je hebt betaald. Dat gaat al meer dan ver genoeg.
En ja, mijn portefeuille kan ook gestolen worden. Maar zoals iemand terecht opmerkt: dan heb ik een groter probleem de dag dat alle kaarten "contactloos" tot € 50 (ik dacht € 25?) aanvaarden dan vandaag, hoor. Vandaag verlies ik een paar kaarten waar men niks mee is, en hooguit misschien € 15 aan cash. Ik zit natuurlijk wel met de rompslomp van kaarten blokkeren etc.
Maar de dag dat daar 3 kaarten of meer inzitten met elk € 50 aan contactloos betaalverkeer per dag ben ik wel 10 keer zoveel kwijt.
Kort, ik zie er het "gigantische voordeel" niet van in. Ik zal die verschillende codes wel onthouden en netjes intypen op het klaviertje. Nu, er gaan makkelijk weken voorbij dat ik geen enkele kaart ook maar één keer gebruik, hoor. M'n vriendin doet de meeste inkopen.
Er bestaan trouwens al andere vormen van betalen zonder pincode. Denk aan de Liefkenshoektunnel of de parking onder de Grote Markt in St Niklaas. Bankkaart inbrengen, geen code, en je hebt betaald. Dat gaat al meer dan ver genoeg.
En ja, mijn portefeuille kan ook gestolen worden. Maar zoals iemand terecht opmerkt: dan heb ik een groter probleem de dag dat alle kaarten "contactloos" tot € 50 (ik dacht € 25?) aanvaarden dan vandaag, hoor. Vandaag verlies ik een paar kaarten waar men niks mee is, en hooguit misschien € 15 aan cash. Ik zit natuurlijk wel met de rompslomp van kaarten blokkeren etc.
Maar de dag dat daar 3 kaarten of meer inzitten met elk € 50 aan contactloos betaalverkeer per dag ben ik wel 10 keer zoveel kwijt.
Kort, ik zie er het "gigantische voordeel" niet van in. Ik zal die verschillende codes wel onthouden en netjes intypen op het klaviertje. Nu, er gaan makkelijk weken voorbij dat ik geen enkele kaart ook maar één keer gebruik, hoor. M'n vriendin doet de meeste inkopen.
Betaal je toch al lang (bij De Lijn toch) draadloos met je smartphone?*
Eén druk op de knop voor 60' reistijd. Heb je niet eens een bancontactkaart voor nodig.
*voor er vragen komen, mijn partner reist zo met tram en metro. Zelf stap ik gewoon op.
Geef het nog even en die kaarten zijn volledig verleden tijd...
* Ondertussen kan je bij KBC al geld uit de muur halen zonder kaart (je geeft het bedrag in op je smartphone en bevestigt met uw code/vingerafdruk/foto/whatever) en scant een code op het MrCash-apparaat en het geld komt eruit.
* Om in te loggen op webbanking heb je bij een aantal banken ook al geen kaart en kaartlezer meer nodig.
* Voor betalingen in de winkel is er ook al een alternatief => PayConiq dat recentelijk is overgekocht door Bancontact. DUs het is ook een kwestie van tijd dat je de betaalterminals gaat zien verdwijnen en je met je smartphone betaalt.
Ach ja, en dan zullen er dus weer andere problemen opsteken:
* Als je smartphone gestolen wordt en je hebt geen pin ingesteld
* mensen die geen gsm of smartphone willen
* ....
* Ondertussen kan je bij KBC al geld uit de muur halen zonder kaart (je geeft het bedrag in op je smartphone en bevestigt met uw code/vingerafdruk/foto/whatever) en scant een code op het MrCash-apparaat en het geld komt eruit.
* Om in te loggen op webbanking heb je bij een aantal banken ook al geen kaart en kaartlezer meer nodig.
* Voor betalingen in de winkel is er ook al een alternatief => PayConiq dat recentelijk is overgekocht door Bancontact. DUs het is ook een kwestie van tijd dat je de betaalterminals gaat zien verdwijnen en je met je smartphone betaalt.
Ach ja, en dan zullen er dus weer andere problemen opsteken:
* Als je smartphone gestolen wordt en je hebt geen pin ingesteld
* mensen die geen gsm of smartphone willen
* ....
Over trucs voor gauwdiefstallen gesproken : ik liep in thailand op straat met mijn short aan.
Twee of drie potentiële daders die achter mijn rug naderden, trokken mijn short en onderbroek in een fractie van een seconde tot op de grond.
Mijn voornaamste reactie was om mijn broek snel op te trekken om mijn vaderlands' glorie snel te bedekken..
Aan het einde van die opwaartse beweging voelde ik een hand naar mijn broekzak gaan en ik heb toen een slag achter mij uitgedeeld.. waarop de 'daders' lachend zijn weggelopen.
Niets gestolen verder.. Niets gebeurd..
Ik ken er ene hier die zal zeggen : mij overkomt dat allemaal niet.
Tja... mij wel. En ik ga er mijn leven lang plezier over hebben. Ik vind het wel een grappige truc.
Bus en tram : in bxl hebben ze al de mobib die je thuis kan opladen voor alle tickets en abonnementen . Werkt ook met nfc.
Bij de lijn werkt ook het jaarabonnement al zo. De rest komt ooit nog.
Nmbs volgt. Alles met één kaart, ook de tec. Niet slecht...
Parkeermeters in antwerpen, idem : geen klavier en geen code dus. Ook geen nfc.
Voor automaten is het inderdaad ideaal.
Ik vraag me wel af of 3 kaarten in je zak nog kunnen gelezen worden. Het ene signaal zou het andere kunnen verstoren. Maar ik weet echt niet in hoeverre dat zo is.
Contactloos betalen kan je ook beveiligen met een code zoals 'netwerken' opmerkte. Dan is het ook veilig. Bij banken zou je moeten kunnen de nfc 'aan' zetten + het betalen zonder code 'uit'. Veilig, net als ervoor...
Payconiq vind ik rot omslachtig. Gebruik dat maar eens met je internet uit en de applicatie nog hier opgestart, aan de kassa. Dat duurt verdomd lang !
Verbinding maken, app starten, winkel zoeken, toestemming geven voor betaling, ... dat vind ik een stap terug. Dan is de app van bancontact handiger.
Twee of drie potentiële daders die achter mijn rug naderden, trokken mijn short en onderbroek in een fractie van een seconde tot op de grond.
Mijn voornaamste reactie was om mijn broek snel op te trekken om mijn vaderlands' glorie snel te bedekken..
Aan het einde van die opwaartse beweging voelde ik een hand naar mijn broekzak gaan en ik heb toen een slag achter mij uitgedeeld.. waarop de 'daders' lachend zijn weggelopen.
Niets gestolen verder.. Niets gebeurd..
Ik ken er ene hier die zal zeggen : mij overkomt dat allemaal niet.
Tja... mij wel. En ik ga er mijn leven lang plezier over hebben. Ik vind het wel een grappige truc.
Bus en tram : in bxl hebben ze al de mobib die je thuis kan opladen voor alle tickets en abonnementen . Werkt ook met nfc.
Bij de lijn werkt ook het jaarabonnement al zo. De rest komt ooit nog.
Nmbs volgt. Alles met één kaart, ook de tec. Niet slecht...
Parkeermeters in antwerpen, idem : geen klavier en geen code dus. Ook geen nfc.
Voor automaten is het inderdaad ideaal.
Ik vraag me wel af of 3 kaarten in je zak nog kunnen gelezen worden. Het ene signaal zou het andere kunnen verstoren. Maar ik weet echt niet in hoeverre dat zo is.
Contactloos betalen kan je ook beveiligen met een code zoals 'netwerken' opmerkte. Dan is het ook veilig. Bij banken zou je moeten kunnen de nfc 'aan' zetten + het betalen zonder code 'uit'. Veilig, net als ervoor...
Payconiq vind ik rot omslachtig. Gebruik dat maar eens met je internet uit en de applicatie nog hier opgestart, aan de kassa. Dat duurt verdomd lang !
Verbinding maken, app starten, winkel zoeken, toestemming geven voor betaling, ... dat vind ik een stap terug. Dan is de app van bancontact handiger.
Witte Merel, je hebt gelijk maar gelukkig ben je niet zo verplicht als je denkt :-)witte merel schreef: ↑30 november 2017, 11:45Je moet eens nagaan wat ons allemaal meer en meer langs die weg opgedrongen wordt en hoe minder en minder je nog vrij bent zelf te beslissen. Als je niet steeds sneller en sneller je aankopen en je updates verricht voor je windows, je office, je virusprogramma's enz., dreig je om de haverklap extra werk te hebben. We moeten ook eerst steeds meer ongewenste info en reclame wegklikken voor we naar de essentie van ons opzoeken gaan, onnodige mails verwijderen die ons 'Postvak In' vervuilen en wat kauwt men ons al niet voor wanneer je nog maar een halve zin intypt (ook dingen die google ons opdringt zonder dat wij dit zelf willen). Ik heb stilaan de indruk dat, als we zo verder gaan, al die toestellen ons meer en mee gaan beginnen te ergeren dan ons meer confort te bezorgen...
Men stopt je computer vol met dingen waarvan je geen weet meer hebt of dit wel echt nodig hebt en een harde schijf van een wat oudere computer raakt al rap vol. Men verplicht je zo om de haverklap te vernieuwen zonder dat die dingen versleten zijn...
Begin al met startpage punt com te gebruiken in plaats de spionnen van Google. Startpage geeft je Google-resultaten zonder dat Google jou kan volgen.
Windows of Apple moet je ook niet gebruiken, er zijn veel andere besturingssystemen van het type GNU/Linux (meestal gewoon "Linux" genoemd). Ubuntu is een populaire. Kijk eens op gnu punt org, bovenaan op de site kan je Nederlands kiezen.
Sorry voor de off-topic (en de lichte propaganda).
On-topic: ik moet ook geen contactloze kaart hebben. Hoe meer controle ik in mijn pinnende handen heb, hoe beter.
Dit topic is al oud maar ik voeg toch nog graag het volgende toe, omdat ik merk dat veel mensen deze ongegronde angst van contactloos betalen hebben.
Bij contactloos betalen via je smartphone (bv. met de bancontact app) is deze vorm van skimming al helemaal uitgesloten omdat je scherm actief moet zijn vooraleer er een contactloze betaling kan plaatsvinden.
Er zijn nog geen meldingen van dit soort oplichting geweest, zelfs niet in Nederland waar contactloos betalen al langer ingeburgerd is. Bovendien zou je met dergelijke vorm van oplichting perfect kunnen zien naar wie het ontvreemde geld overgemaakt wordt. Tegenwoordig kun je niet zo maar een rekening openen zonder dat de bank waarbij je dit doet je identiteit grondig controleert. Naar welk rekeningnummer zouden de dieven het geld dan moeten overschrijven?ludo schreef: ↑25 april 2018, 11:27 Het gaat hier niet over het stelen of verliezen van je portemonnee omdat je onvoorzichtig ofzo was. Maar het gaat hier over skimmers die met een toestelletje ongemerkt geld van je rekening halen. Ze hoeven nog niet eens je tas of portemonnee te stelen. Even met dat toestelletje langs je tas of je broekzak is al voldoende, om geld kwijt te zijn.
Bij contactloos betalen via je smartphone (bv. met de bancontact app) is deze vorm van skimming al helemaal uitgesloten omdat je scherm actief moet zijn vooraleer er een contactloze betaling kan plaatsvinden.
Misschien, maar hoelang duurt het soms voor zoiets publiek wordt?
Hoelang waren eurocheques niet veillig ... ?
Hoelang heeft men niet beweerd dat een bankkaart veilig was vanwege de pin-code terwijl men oa in frankrijk kon (kan?) betalen zonder de pin-code? Dus voor de tijd dat men kleine bedragen kan betalen zonder pin-code.
Money mules / geldezels ?Bovendien zou je met dergelijke vorm van oplichting perfect kunnen zien naar wie het ontvreemde geld overgemaakt wordt. Tegenwoordig kun je niet zo maar een rekening openen zonder dat de bank waarbij je dit doet je identiteit grondig controleert. Naar welk rekeningnummer zouden de dieven het geld dan moeten overschrijven?
zelf argenta bied dit nog niet aan zowel klassieke bankkaart als mastercard laten vervangen totaal geen contactloos betalen mogelijk.
Zijn zeer recent vervangen
Zijn zeer recent vervangen