cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Het staat er toch. 3.25% bruto -30% rv = 2.27% netto. Te weinig naargelang de beperktheid van uitstappen.
En ja ik weet dat je rv kunt terug vorderen via de belastingen. Voor mij is dat een vestzak/broekzak operatie aangezien met korf al vol zit met andere dividenden van gewone aandelen.
Ik overweeg om er bij te kopen, maar de knoop is nog niet doorgehakt omdat ik mijn totaalpakket CA eerst eens wil bekijken.
Wat ik mij afvraag:
In de mail staat dat "Argen-Co de uitgifte van nieuwe aandelen lanceert op 14 mei om 10 uur.
Inschrijven kan door over te schrijven op hun bankrekening."
Moet men dan wachten tot 14 mei of kan men de overschrijving vandaag (11/5) al uitvoeren?
Met die vraag zit ik ook al heel de tijd...
Want anders kan ik het pas 's avonds overschrijven.
Maar aangezien het maar vanaf 10u kan, vraag ik me af wat er zou gebeuren als mijn betaling, die ik dit weekend doe, voor die tijd toekomt...
Want anders kan ik het pas 's avonds overschrijven.
Maar aangezien het maar vanaf 10u kan, vraag ik me af wat er zou gebeuren als mijn betaling, die ik dit weekend doe, voor die tijd toekomt...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even vragen of iemand de uitstapmogelijkheden van buiten kent. Ik vind het niet meteen terug in de statuten.
Wat me stoort bij ArgenCo is dat ze slechts een 60-tal % van de dividenden die ze van Argenta ontvangen uitkeren als dividend. De overige 40% komt gewoon op de balans terecht als reserves.
Langs de ene kant is dit mooie veoorzichtigheid, langs de andere kant is dit coöperatieve aandeelhouders een loer draaien, want de terugbetaling van de coöperatieve effecten gebeurt op basis van de NOMINALE waarde, en niet de nominale waarde + reserves...
Langs de ene kant is dit mooie veoorzichtigheid, langs de andere kant is dit coöperatieve aandeelhouders een loer draaien, want de terugbetaling van de coöperatieve effecten gebeurt op basis van de NOMINALE waarde, en niet de nominale waarde + reserves...
Vele vennootschappen hebben hun lesje geleerd van het kredietbank - cera verhaal van een aantal jaren terug.
Estate Guru believer.
Toch nog maar een overschrijving gedaan op vrijdagavond 11/05, rond 22u30.
En ondanks dat dit inderdaad een bankholliday was, is mijn overschrijving van Keytrade naar Argen-Co doorgegaan met valutadatum 11/05/18.
Blijkbaar gelden bankhollidays niet voor internetbanken?
KBC heeft ook transacties verwerkt op 10/05/2018. Kan wel zijn, ondanks dat bankkantoren gesloten zijn is TARGET2 van de ECB operationeel op deze dag.
Als die schulden hebben, ben ik volledig akkoord met u, dan is het maar normaal om een stuk achter de hand te houden om interesten te betalen en eventueel de schulden te reduceren. Echter, Argen-Co heeft niet geleend om hun positie in Argenta te kopen.
Op dit moment is het geplaatst kapitaal 207.098.000 EUR, ofte 414.196 aandelen a 500 EUR (gemakkelijkheidshalve, ik weet dat de aandelen van kantoorhouders een andere nominale waarde hebben).
Echter, de netto-actiefwaarde is 224.172.315 EUR (541,22 EUR/aandeel). Dus meer dan 16M EUR aan reserves. Allemaal goed en wel, maar aangezien uittreders niet meer kunnen krijgen dan de nominale waarde, pot Argen-Co zo eigenlijk 'gratis geld' op. Ahja, die 16 miljoen moeten ze nooit meer terugbetalen aan hun aandeelhouders.
Langs de ene kant snap ik wel dat er voorzichtigheid moet zijn en er cash beschikbaar moet zijn voor uitstappers. Langs de andere kant, het verkregen dividend van Argenta - de werkingskosten van Argen-Co = 9.615 miljoen euro. Ofte 23 EUR per aandeel. Ofte 4.6%.
Dus zelfs als Argen-Co maar 4% zou uitkeren, zou het nog steeds in staat zijn om a rato van 0,6% per jaar reserves aan te leggen.
Met andere woorden, de 3,25% is eigenlijk een aalmoes. De cash wordt opgepot op de balans van Argen-Co omdat dat dan 'gratis' geld wordt voor de coöperatieve.
Zou u zelf meer geven als andere in het zelfde segment.
Denk van niet.
En heb al meermaals gepost dat het cooperatieve gedoe oog verblinding is.
Rechtstreekse participatie is de oplossing met lasten en baten.
Niemand wordt verplicht om deze te kopen.
Maar ja is meer dan een spaarboekje , en daarna amai zo weinig.
Zelf een paar Cera voor de voordelen , Ecopower voor de overtuiging ( Doel 1 he ) en een paar Alterfin om mijn geweten te sussen.
Wat het jaarlijks opbrengt voor mij oke , meer opbrengst zeg ik ook niet nee tegen.
Enerzijds klagen over het debacle (Arco), anderzijds meer meer meer Argenco ????
Estate Guru believer.
Ik klaag niet, ik stel enkel vast. En ik ben er quasi zeker van dat de helft hier niet eens de boeken van ArgenCo bekijkt vooraleer ze er meer cash insteken.
Het meer meer meer verhaal zeker.
Kunnen dan achteraf klagen wisten niet dat het aandelen waren.
Estate Guru believer.
Nog altijd geen vervroegde afsluiting van Argen-Co? Weinig animo precies