Argenta Pensioen: ARPE / Petercam, interessant? Voor-en nadelen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Argenta Pensioen: ARPE / Petercam, interessant? Voor-en nadelen?
Dag allemaal
Kom net van het Argenta kantoor.
Heb al 4jaar Home Invest plan, hier heb ik vandaag de domiciliering van opgezegd.
Argenta stelde mij, ben 24jaar, hun pensioenfonds van Petercam voor.
Wat zijn de voor- en nadelen?
Zou ik hier instappen in Januari?
ALLE info is welkom, ervaringen, ...
Alvast bedankt!
Kom net van het Argenta kantoor.
Heb al 4jaar Home Invest plan, hier heb ik vandaag de domiciliering van opgezegd.
Argenta stelde mij, ben 24jaar, hun pensioenfonds van Petercam voor.
Wat zijn de voor- en nadelen?
Zou ik hier instappen in Januari?
ALLE info is welkom, ervaringen, ...
Alvast bedankt!
Re: Argenta Pensioen: ARPE / Petercam, interessant? Voor-en nadelen?
Het Argenta Pensioenfonds (ARPE) is het beste op de markt.
Instapkosten: geen (waar grootbanken 6% of meer aanrekenen voor sommige van hun producten)
Rendement: het rendement van ARPE is het dubbele van het gemiddelde pensioenfonds op de markt.
Gebruik maar even de zoekfunctie op het forum, het ARPE fonds is al vele malen aan bod gekomen.
Instapkosten: geen (waar grootbanken 6% of meer aanrekenen voor sommige van hun producten)
Rendement: het rendement van ARPE is het dubbele van het gemiddelde pensioenfonds op de markt.
Gebruik maar even de zoekfunctie op het forum, het ARPE fonds is al vele malen aan bod gekomen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je instapt, doe het dan nog in december. Op die manier heb je nog belastingsvoordeel voor het jaar 2008. 'k Heb het mijne deze morgen gedaan.
Niet te snel roepen : ARPE is de beste.
Toch wel enkele nuances. Vroeger kreeg dit fonds inderdaad lovende kritieken.
Met de huidige beursmalaise zijn de deelbewijzen gezakt van bvb rond de 80 euro ( zelf aangekocht ) naar nu een goeie 56 euro.
Reken zelf uit ( gemiddeld het laatste jaar zo'n 15, 16 % verlies - net zoals de rest )
Ken iemand die het zou kunnen opnemen ( pensioen ) maar die alles nog laat staan ( anders enorm verlies ) tot het beursklimaat weer wat positiever wordt.
Plus : geen instapkosten.
Min : veel kantoorhouders kennen alleen de koers, voor de rest moet je het zelf uitzoeken.
Min : je moet blijkbaar ook minimum 300 euro per jaar sparen, anders mag je fluiten naar je fiscaal attest. ( zeggen ze d r meestal niet bij ) ( je bent wel niet verplicht elk jaar te sparen ! )
Plus : idd een belastingvoordeel, als je werkt ! ! !
Min : vergeet ook niet alle taxen die de staat heft bij opname op pensioenleeftijd.
Ik kan het max. inbrengen maar doe dit nooit.
Bekijk het ook op lange termijn ( = ook een beetje koffiedik kijken )
Toch wel enkele nuances. Vroeger kreeg dit fonds inderdaad lovende kritieken.
Met de huidige beursmalaise zijn de deelbewijzen gezakt van bvb rond de 80 euro ( zelf aangekocht ) naar nu een goeie 56 euro.
Reken zelf uit ( gemiddeld het laatste jaar zo'n 15, 16 % verlies - net zoals de rest )
Ken iemand die het zou kunnen opnemen ( pensioen ) maar die alles nog laat staan ( anders enorm verlies ) tot het beursklimaat weer wat positiever wordt.
Plus : geen instapkosten.
Min : veel kantoorhouders kennen alleen de koers, voor de rest moet je het zelf uitzoeken.
Min : je moet blijkbaar ook minimum 300 euro per jaar sparen, anders mag je fluiten naar je fiscaal attest. ( zeggen ze d r meestal niet bij ) ( je bent wel niet verplicht elk jaar te sparen ! )
Plus : idd een belastingvoordeel, als je werkt ! ! !
Min : vergeet ook niet alle taxen die de staat heft bij opname op pensioenleeftijd.
Ik kan het max. inbrengen maar doe dit nooit.
Bekijk het ook op lange termijn ( = ook een beetje koffiedik kijken )
Laatst gewijzigd door Alf op 24 december 2008, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Arpe is zeker een goed pensioenfonds.
Onder beheer van petercam: persoonlijk vond ik hen de belgische top ivm fondsen.
Maar wanneer instappen ?
Doe dit enkel wanneer de beurzen laag staan, niet in jaren van hoogconjunctuur, zoals 2005,2006,2007.
Wacht dus af op beursdalingen en stap dan gespreid tijdens het jaar in.
In 2008 instappen was OK, ook voor 2009 kan je instappen. Hier zou ik weer spreiden: niet alles in één keer want niemand heeft een glazen bol wat de beurs gaat doen.
Bij goede beursjaren opteer je best voor pensioenspaarVERZEKERINGEN.
Tegen de leeftijd van 55 stap je best over met je fondsen naar een verzekering maar enkel als de beurs hoog staat (hoog is voor mij een drietal jaar na elkaar een mooie stijging)
tja, dit is mijn mening, maar wie ben ik hé ?
veel succes
Onder beheer van petercam: persoonlijk vond ik hen de belgische top ivm fondsen.
Maar wanneer instappen ?
Doe dit enkel wanneer de beurzen laag staan, niet in jaren van hoogconjunctuur, zoals 2005,2006,2007.
Wacht dus af op beursdalingen en stap dan gespreid tijdens het jaar in.
In 2008 instappen was OK, ook voor 2009 kan je instappen. Hier zou ik weer spreiden: niet alles in één keer want niemand heeft een glazen bol wat de beurs gaat doen.
Bij goede beursjaren opteer je best voor pensioenspaarVERZEKERINGEN.
Tegen de leeftijd van 55 stap je best over met je fondsen naar een verzekering maar enkel als de beurs hoog staat (hoog is voor mij een drietal jaar na elkaar een mooie stijging)
tja, dit is mijn mening, maar wie ben ik hé ?
veel succes