De crash van 2018
TIP
Re: De crash van 2018
Er waren al zware tax duties op chinees staal, vandaar dat er "weinig chinees" staal geimporteerd word, maar wel vietnamees en dergelijke.
De taks was dermate hoog dat de incentive om achterpoortjes te zoeken ontstond. Het is alsof je in de wielerkoers 20-30 jaar terug zou zeggen: dit middeltje mag niet. Dan komen ze af met een afgeleide ervan die dus niet in de lijst met verboden middelen staat, vervolgens moeten ze hun lijst bijwerken zodat ook die afgeleide erbij komt, waarna..
Om niet in dat straatje te komen, is het dus zover.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
binnenkort mag deN Trump in geen enkel land nog binnen
Ben eens benieuwd wat de beurzen gaan doen, diep in het rood ?
Ben eens benieuwd wat de beurzen gaan doen, diep in het rood ?
China kondigde in Parijs aan haar CO2-intensiteit (emissies per dollar BBP) met 65 % te willen verlagen tegen 2030. Dat is een grotere inspanning dan wat de VS beloofde, ondanks het feit dat China uiteindelijk toch nog altijd een arm land is. En China is die doelstellingen ook aan het halen: de productie van steenkool is nu al enkele jaren dalend, hernieuwbare energie groeit als kool en kleinschalige (extreem vervuilende) hoogovens en metaalverwerkers worden in ijltempo gesloten. Luchtkwaliteit is een even belangrijke parameter geworden als GDP-groei bij het beoordelen en promoveren van provinciegouverneurs.Cydox schreef: ↑4 maart 2018, 18:25 Iedereen kijkt naar Trump. Maar het zijn de chinezen die enerzijds staatsteun geven aan die staalbedrijven, die anderzijds niet moeten voldoen aan dezelfde milieunormen.
Dat is ook een deel van waarom Trump uit het klimaatakkoord van Parijs stapte.
En die 3% is gevolg van een hoge importtaks die er voordien al was, dan bekom je inderdaad een lage officiële import vanuit China. Maar het is net omdat deze op allerlei manieren wordt omzeilt dat men tot deze actie overgaat.
Wat dat omzeilen betreft: zie grafiek met belangrijkste exporteurs van staal naar de VS. De landen die China typisch gebruikt als achterpoortje (Vietnam, Maleisië, Thailand etc.) komen niet in het lijstje voor. De grootste exporteurs zijn zonder uitzondering westers.
Trump's calimero-complex is stilaan lachwekkend. Het idee dat de Amerikaanse industrie niet kan concurreren door oneerlijke concurrentie is absurd; landen als Duitsland meten zich nog altijd vlot met China dankzij beter onderwijs, research and development en competenter (lees: minder kortetermijngericht) management.
Goh ja, waarom niet. Alleen jammer dat we daarmee de Bekaerts van deze wereld, die in de VS buitenlands staal verwerken, serieus zouden kwetsen.
Ja, en bovendien zouden we met een dergelijke maatregel zo goed als zeker écht een handelsoorlog ontketenen en dan zijn nog véél verder van huis.
Dat is ook wel appels & peren vergelijken hé. China nog van héél ver moet komen.dw schreef: ↑5 maart 2018, 08:54
China kondigde in Parijs aan haar CO2-intensiteit (emissies per dollar BBP) met 65 % te willen verlagen tegen 2030. Dat is een grotere inspanning dan wat de VS beloofde, ondanks het feit dat China uiteindelijk toch nog altijd een arm land is. En China is die doelstellingen ook aan het halen: de productie van steenkool is nu al enkele jaren dalend, hernieuwbare energie groeit als kool en kleinschalige (extreem vervuilende) hoogovens en metaalverwerkers worden in ijltempo gesloten. Luchtkwaliteit is een even belangrijke parameter geworden als GDP-groei bij het beoordelen en promoveren van provinciegouverneurs.
Meer dan 60% van hun energie komt uit 'kool'. In de US is dat zo'n 15% ... Dan kan je al een inhaalbeweging maken hé!
Ook niet voor niks dat die zo inzetten op milieu, typ maar eens 'smog+china' op google, dan zie je genoeg...
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ti ... ~a0182b04/
edit; over die extreem vervuilende hoogovens. De meesten worden gewoon stilgezet tijdens de winter, eind maart gaan ze (de meesten) terug open dacht ik.
How a volatility virus infected Wall Street
https://www.ft.com/content/be68aac6-3d1 ... 94fa33a81e
https://www.ft.com/content/be68aac6-3d1 ... 94fa33a81e
Zorgwekkend: al een tijd geen berichten over de volgende crash.
Toch zijn er genoeg triggers:
Amerikaanse lange termijn rente boven de 3%;
Groei op/over de top; Recessie op komst (?)
Handelsconflicten;
Olieprijs sterk in de lift.
Zouden de centrale banken (en Trump) er toch weer in slagen om de hete aardappel naar 2019 door te schuiven?
Handelsconflicten;
Zouden de centrale banken (en Trump) er toch weer in slagen om de hete aardappel naar 2019 door te schuiven?
nooit een gebrek aan doemdenkerij:
https://www.beursduivel.be/Column/27838 ... markt.aspx
"Ik hoop dat ik de volgende berenmarkt overleef omdat het verschrikkelijk zal worden. Het wordt de ergste in mijn leven."
Gerust gesteld? ;-)
"Ik hoop dat ik de volgende berenmarkt overleef omdat het verschrikkelijk zal worden. Het wordt de ergste in mijn leven."
Gerust gesteld? ;-)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Enorm veel ontwikkelingslanden hebben schulden uitgegeven in USDollar. Nu deze apprecieert, is het moeilijker om deze in reële termen af te lossen.dreamy schreef: ↑18 mei 2018, 10:49 Zorgwekkend: al een tijd geen berichten over de volgende crash.
Handelsconflicten;
Deze schulden zijn gretig opgepikt door institutionele investeerders op zoek naar yield (verzekeraars, pensioenfondsen). Hier gaan ongelukken van komen.
Onzekerheid in Europa: geen oplossing voor Griekenland, Italië politiek instabiel en wankele banken, ...
Omwille van schuldenproblematiek van landen zal er onvoldoende vraag zijn naar overheidsobligaties aan huidige rentevoeten, die kunstmatig laag gehouden worden door opkopen door centrale banken. Indien overheden meer rente moeten betalen, zal dit de begrotingen nog meer doen ontsporen, bovenop de pensioenproblematiek waarvoor onvoldoende reserves opzij gezet zijn.
Midden Oosten zeer onrustig, op geopolitiek vlak zijn evenwichten verstoord.
Groeivertraging in China zou druk zetten op stabiliteit en beheersbaarheid schulden.
Maar al deze zaken zijn juist meer redenen om in aandelen te zitten.
Want waar gaat het grote geld naartoe wanneer de obligatie markt crasht en overheden insolvent blijken te zijn? In activa = aandelen.
De vorige jaren waren er ook triggers:
- einde van de rentedalingen en eerste renteverhoging
- groeivertraging in China
- lage olieprijs
- eurocrisis
- Islamitische Staat
- migratiegolf naar Europa
- presidentsverkiezingen in de VS
- Brexit
- verkiezingen in Nederland, Frankrijk en Duitsland
- Noord-Korea
Jim Rogers is een eeuwige doemdenker. Een bloemlezing:Zwiertje schreef: ↑18 mei 2018, 11:22 nooit een gebrek aan doemdenkerij:
2011: 100% Chance of Crisis, Worse Than 2008: Jim Rogers
2012: Jim Rogers: It’s Going To Get Really “Bad After The Next Election”
2013: Jim Rogers Warns: “You Better Run for the Hills!”
2014: JIM ROGERS – Sell Everything & Run For Your Lives
2015: Jim Rogers: “We’re Overdue” for a Stock Market Crash
2016: $68 TRILLION “BIBLICAL CRASH” Dead Ahead? Jim Rogers Issues a DIRE WARNING
2017: THE BOTTOM LINE: Legendary investor Jim Rogers expects the worst crash in our lifetime
Als zijn voorspelling voor 2018 even accuraat is als die voor de voorgaande jaren kunnen we gerust zijn.
Ondertussen staat mijn portefeuille toch maar mooi op een record. Had ik me laten beïnvloeden door al die onheilsprofetieën dan had ik alles al jaren geleden verkocht en mijn kapitaal op een spaarboekje laten verkommeren.