Dubbele roerende voorheffing
TIP
Re: Dubbele roerende voorheffing
Er is een dubbele belasting, om te weten hoeveel stuur je best eens een mailtje naar je broker. Volgens wat ik kan vinden is het normale tarief 27%, mogelijks kan dit verlaagd naar 15%.annetje schreef:Weet er iemand hoe het zit met aandelen en de bijhorende dividenden uit Denemarken (Beurs Kopenhagen) ?
Is hier ook een dubbele roerende voorheffing op ? En weet er iemand hoeveel ?
Ze hadden het blijkbaar nog dezelfde dag gecorrigeerd, maar daar bestond nog geen rekening uittreksel van.nickname schreef:heb op mn amerikaanse euronavs 2x tax betaald.
25pct bronbelasting + 25pct roerende voorheffing.
Euronav op amerikaanse beurs : enkel belgische rv van 25%. Géén amerikaanse tax.
Bedankt, ik kon het niet direct vinden, maar ga het bij gelegenheid eens navragen ivm de beurs van Copenhagen. Het is niet dringend ;-)
Oud topic even oprakelen, het was het eerste wat ik vond.
Onderaan de dividend announcement van Shell viel me dit op. Heeft iemand hier meer informatie over?
As from 2018, Dutch and non-Dutch resident shareholders who are exempt from corporate income tax may elect for an exemption from Dutch dividend withholding tax instead of requesting a refund if tax was withheld.
Onderaan de dividend announcement van Shell viel me dit op. Heeft iemand hier meer informatie over?
As from 2018, Dutch and non-Dutch resident shareholders who are exempt from corporate income tax may elect for an exemption from Dutch dividend withholding tax instead of requesting a refund if tax was withheld.
!!!opgelet : voor Frankrijk is er een nieuwe versie van het attest 5000-NL.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ga dit ook nog eens oprakelen naar aanleiding van een vraag die ik aan mijn broker gesteld heb:
Betreffende inhouding RV op het dividend van Belgische aandelen zijnde niet-inwoner van België.
Double tax agreement tussen Belgie en mijn land van residentie:
Antwoord: Het is helaas niet mogelijk om deze roerende voorheffing te verminderen aangezien dit de 'bronbelasting' is op de dividenduitkering van Belgische aandelen. Hiervoor is geen dubbelbelastingsverdrag gesloten.
Klopt dit
Betreffende inhouding RV op het dividend van Belgische aandelen zijnde niet-inwoner van België.
Double tax agreement tussen Belgie en mijn land van residentie:
Mijn vraag aan mijn (Belgische) broker, kunnen zei dit toepassen en mij 15% aanrekenen ipv 30% op ABI.Artikel 10. Dividenden.
1. Dividenden betaald door een vennootschap die inwoner is van een overeenkomstsluitende Staat aan een inwoner van de andere overeenkomstsluitende Staat, mogen in die andere Staat worden belast.
2. Deze dividenden mogen echter ook in de overeenkomstsluitende Staat waarvan de vennootschap die de dividenden betaalt inwoner is overeenkomstig de wetgeving van die Staat worden belast, maar indien de uiteindelijk gerechtigde tot de dividenden inwoner is van de andere overeenkomstsluitende Staat, mag de aldus geheven belasting niet hoger zijn dan :
a) 5 percent van het brutobedrag van de dividenden indien de uiteindelijk gerechtigde een vennootschap is (niet zijnde een personenvennootschap) die :
- onmiddellijk ten minste 25 percent bezit van het kapitaal van de vennootschap die de dividenden betaalt, of
- onmiddellijk ten minste 10 percent bezit van het kapitaal van de vennootschap die de dividenden betaalt, indien het aandelenbezit een beleggingswaarde heeft die ten minste 500.000 euro bedraagt of de tegenwaarde daarvan in een andere munt;
b) 15 percent van het brutobedrag van de dividenden in alle andere gevallen.
Antwoord: Het is helaas niet mogelijk om deze roerende voorheffing te verminderen aangezien dit de 'bronbelasting' is op de dividenduitkering van Belgische aandelen. Hiervoor is geen dubbelbelastingsverdrag gesloten.
Klopt dit
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Heeft uw Belgische broker zowel Belgische als buitenlandse roerende voorheffing ingehouden?
Buitenlandse voorheffing? Het gaat hier om een Belgisch bedrijf (alleja, ABI heeft nog altijd een Belgische ISIN) en een Belgische bank. Dus de bank houdt gewoon 30% af. Moet je het teveel dat je betaald hebt niet terugvorderen bij de belastingsdienst van je thuisland of de Belgische FOD financiën?BenjaminBuffett schreef: ↑21 mei 2018, 13:48 Heeft uw Belgische broker zowel Belgische als buitenlandse roerende voorheffing ingehouden?
dat zal o;a ook specifiek afhangen met het al dan niet hebben van een dubbelbelastingbedrag( bilaterale overeenkomst ) van belgie met het speficieke land waar jij woont.
Een algemene regel kan er dus niet dus zijn
Een algemene regel kan er dus niet dus zijn
1. Weet je Belgische broker dat je een buitenlands resident bent?
2. Ben je echt een buitenlandse resident? Een van de parameters die ze daarvoor nakijken is de "zetel van je fortuin": dmv een Belgische broker in Belgische aandelen beleggen maakt het niet makkelijk te bewijzen dat je "fortuin" niet in belgie is.
3. Welke formulieren heb je ingediend an broker en aan Belgische staat om je verminderde RV status aan te vragen (vergelijk met w-8ben voor de US)
4. Sowieso zal dit een hele speciaal geval zijn voor je Belgische broker.
-->Misschien beter overstappen naar een broker in je eigen land. Die heeft waarschijnlijk meer ervaring met het terugvorderen van de Belgische RV.
2. Ben je echt een buitenlandse resident? Een van de parameters die ze daarvoor nakijken is de "zetel van je fortuin": dmv een Belgische broker in Belgische aandelen beleggen maakt het niet makkelijk te bewijzen dat je "fortuin" niet in belgie is.
3. Welke formulieren heb je ingediend an broker en aan Belgische staat om je verminderde RV status aan te vragen (vergelijk met w-8ben voor de US)
-->Misschien beter overstappen naar een broker in je eigen land. Die heeft waarschijnlijk meer ervaring met het terugvorderen van de Belgische RV.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt.
Op buitenlandse aandelen wordt wel correct enkel buitenlandse RV afgehouden, bv 15% USA. De rest geef ik volgend jaar hier aan op mijn belastingsbrief aan 19%. (En extra 19% capital Gain tax bij verkoop ).
Had gehoopt, te simplistisch waarschijnlijk, voor Belgische aandelen dat ze ook meteen aan 15% konden belasten, want om het terug te vrage bij de FOD, zoveel aandelen heb ik ook niet van ABI om het de moeite waard te maken.
Op buitenlandse aandelen wordt wel correct enkel buitenlandse RV afgehouden, bv 15% USA. De rest geef ik volgend jaar hier aan op mijn belastingsbrief aan 19%. (En extra 19% capital Gain tax bij verkoop ).
Had gehoopt, te simplistisch waarschijnlijk, voor Belgische aandelen dat ze ook meteen aan 15% konden belasten, want om het terug te vrage bij de FOD, zoveel aandelen heb ik ook niet van ABI om het de moeite waard te maken.
Polen, wat volgend het verdrag 15% zou moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Investor86 op 21 mei 2018, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja, officieel hier gedomicilieerd in de ambassade. Huis gekocht, werk hier, vrouw en kind hier.B7H4long schreef: ↑21 mei 2018, 14:38 1. Weet je Belgische broker dat je een buitenlands resident bent?
Heb verklaring van niet-inwoner moeten invullen samen met attest van inschrijving van de gemeente hier en de ambassade.
Een domicilie hebben in een ambassade zal voor de broker al voor verwarring zorgen, omdat die ambassade waarschijnlijk een belgisch adres heeft
-
- Full Member
- Contacteer:
Sorry mijn schrijfwijze was niet duidelijk.
Mijn adres is geregistreerd in de Belgische ambassade te Warschau. Broker heeft gewoon mijn Pools thuisadres.