De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
20:00
De euro flirt met de grens van 1,17 dollar (zoals ze dat zo mooi zeggen).
Morgen weer hoger en euro herstelt ook licht.
Laat de dollar maar aantrekken, wordt mijn portfolio blij van
Laat ons zeggen dat ik er ook niet slechter van zou worden als €/$ naar 1:1 zou gaan.
De verzwakking van de EUR lijkt precies afgewend. Italiaanse regering wordt gevormd, FED-nieuws werd goed onthaald. Euro en aandelenmarkten stijgen.
Dus de weg naar boven is terug ingezet lijkt me?
Dus de weg naar boven is terug ingezet lijkt me?
Hoe bedoel je, de weg terug naar boven?
De laatste weken/maanden is het toch heel rustig op de beurzen? Mijn portefeuille is langzaam en gelijkmatig gestegen de laatste tijd. Totale portefeuille +2% sedert vorige maand. Niets spectaculair maar ik zou tekenen voor iedere maand zo'n stijging.
Sedert halverwege april niets gedaan van transacties.
De laatste weken/maanden is het toch heel rustig op de beurzen? Mijn portefeuille is langzaam en gelijkmatig gestegen de laatste tijd. Totale portefeuille +2% sedert vorige maand. Niets spectaculair maar ik zou tekenen voor iedere maand zo'n stijging.
Sedert halverwege april niets gedaan van transacties.
De geplande top tussen Donald Trump en Kim Jong-un is geannuleerd. Dat had ik al verwacht na alle dreigementen over en weer van de voorbije weken. Trump was veel te snel om de uitnodiging van Kim Jong-un aan te nemen. In plaats van eerst na te denken. Maar nadenken is niet zijn sterkste kant. Zelfs al was de top wel doorgegaan, dan was er nog geen resultaat uit de bus gekomen. De VS willen dat Noord-Korea zijn kernwapens opgeeft. Maar de kernwapens is het enige waardoor Noord-Korea internationaal enige invloed heeft. Die gaan ze nooit opgeven. Ze zouden wel zot zijn. En waarvoor? Voor een belofte van de VS dat ze Noord-Korea niet zullen aanvallen? Er is geen enkel land als de VS dat zo gemakkelijk internationale verdragen opzegt als het hun goed uitkomt.
Zou dat de reden zijn dat de euro stijgt? Aandelenmarkten zijn rood geëindigd na een overwegende groene dag. Maar dat komt door VS / N.-Korea.
1 week geleden verzonden via de postduif
1 week geleden verzonden via de postduif
Voor een stijging van 0,30% moet je geen verklaring zoeken.
De FED heeft aangegeven dat ze in de buurt van de normale rente komen en dat er dus misschien minder rentestijgingen zullen volgen. Denk dat dat de achterliggende reden voor een stuk is.
De euro daalt door Italië en Spanje waar het overleven van de regering-Rajoy aan een zijden draadje hangt. Kunnen we de eurozone niet gewoon opsplitsen in een noordelijk en een zuidelijk deel met een neuro en een zeuro?
-
- Newbie
- Contacteer:
Dan gaan er nog meer bedrijven zuidwaards gaan. Uw voorgestelde Zeuro zou veel goedkoper noteren dan onze Neuro. Duitsland ( en de rest van Noord-Europa) zou zoiets nooit goedkeuren.
Duitsland geniet meer van de Euro dan eender welk land denk ik eerlijk gezegd. Zonder al die Zuid-Europese landen zou de Euro veeeeel duurder noteren wat nefast zou zijn voor de Duitse export machine. Al bij al zijn de Duitsers stiekem wel blij dat er een paar zwakke in de groep zitten om zo de Euro naar beneden te halen telkens.
Duitsland geniet meer van de Euro dan eender welk land denk ik eerlijk gezegd. Zonder al die Zuid-Europese landen zou de Euro veeeeel duurder noteren wat nefast zou zijn voor de Duitse export machine. Al bij al zijn de Duitsers stiekem wel blij dat er een paar zwakke in de groep zitten om zo de Euro naar beneden te halen telkens.
https://www.tijd.be/politiek-economie/e ... 16019.html
Met Paolo Savona dreigt Italië een 'Duitsland-hater' in de cruciale job van minister van Financiën te benoemen.
De 81-jarige professor Savona is een oudgediende, maar vooral verklaard tegenstander van de euro, die hij als ‘de Duitse kooi’ voor de rest van de eurozone omschreef. President Sergio Mattarella probeert hem uit de regering te houden, maar de rechtspopulistische Lega houdt vast aan zijn benoeming.
Duitsland en de andere Neuro-landen verliezen dan hun artificeel goedkope munt die hun export zo succesvol maakt, terwijl Zeuro-landen hun nu al aanzienlijke rentelasten zullen zien exploderen.
Het is me niet duidelijk wie in dat scenario wint. Ok, exporteurs uit de Zeuro-zone misschien. Maar vergeet niet dat de meeste zuidelijke landen geen grote handelsoverschotten hebben en dus niet zo gek veel te winnen hebben bij een devaluatie (wat men wint aan concurrentiekracht verliest men elders in de vorm van duurdere import).
Los daarvan: waarom zou een eventuele val van Rajoy zo'n drama zijn? De Spaanse economie is in goede doen en de 'gevaarlijkste' oppositiepartij, Podemos, kampt momenteel met zijn eigen problemen.
In feite zijn de meeste problemen van de Eurozone louter nationale problemen - van een chronisch gebrek aan investeringen en consumptie in Duitsland tot lakse begrotingsdiscipline en een rigide arbeidsmarkt in Italië. De grootste zwakte van de Euro is een gebrek aan integratie, geen teveel.