De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik zie de euro niet in zijn huidige vorm blijven bestaan. Het idee achter de euro was heel mooi. Een gemeenschappelijke munt zou in Europa eenheid, stabiliteit en welvaart brengen. Maar ze creëert alleen maar verdeeldheid, onzekerheid en achteruitgang. De grote fout van de vaders van de euro was dat ze geen rekening hielden met de verschillen tussen de economieën van de lidstaten en het verschil in budgettaire discipline tussen de noordelijke en de zuidelijke landen. Dus ofwel komt er een grondige financiële hervorming van de eurozone, ofwel wordt de euro gesplitst ofwel gaan we allemaal terug naar onze nationale munten.
Ik denk dat iedereen wel akkoord is dat de huidige vorm van de Euro - een monetaire unie zonder bijhorende coördinatie op het gebied van budgettair en economisch beleid - ernstige beperkingen heeft. Daaruit besluiten dat de Euro splitsen een goed idee is, vind ik dan weer vreemd.
Als een arts vaststelt dat je genoeg vitamine A hebt maar B en C tekort komt, gaat zijn aanbeveling niet zijn om minder vitamine A te consumeren. Met de Eurozone net zo: een gebrek aan integratie op budgettair en economisch beleid proberen oplossen door minder monetaire integratie is ronduit bizar.
In se is geen van de moeilijkheden van Griekenland of Italië veroorzaakt door de Euro. Ze zijn grotendeels veroorzaakt door foute beleidskeuzes in de landen zelf, en in veel mindere mate ook door foute beleidskeuzes in de noordelijke landen. Zonder de Euro had Italië exact één extra optie gehad die ze nu niet heeft: eindeloze devalueringen van de munt om structurele economische problemen kortstondig te maskeren. Of dat 'wapen' een exit uit de Euro waard is, durf ik te betwijfelen.
Voor de rest kan Italië elke keuze maken die ze tijdens de Euro kon maken. Zelfs de geldhoeveelheid reguleren is in principe mogelijk: de mini-BOTs die Italië volgens het nieuwe regeerakkoord wilt gaan uitgeven, vormen een parallelle munteenheid die enkel binnen Italië kan worden uitgegeven (men kan er belastingen mee betalen of ze tegen een korting laten omzetten in euros).
Oh, en wie moeten Italiaanse politici de schuld geven voor hun eigen falen als de ECB er niet meer is? Dat lijkt me voor de modale Italiaanse politicus reden genoeg om in de Eurozone te blijven
PS: hoezo achteruitgang? Enkel Italië heeft de reële koopkracht van haar burgers niet zien stijgen sinds de invoering van de Euro, alle andere landen wel - zelfs Griekenland.
Als een arts vaststelt dat je genoeg vitamine A hebt maar B en C tekort komt, gaat zijn aanbeveling niet zijn om minder vitamine A te consumeren. Met de Eurozone net zo: een gebrek aan integratie op budgettair en economisch beleid proberen oplossen door minder monetaire integratie is ronduit bizar.
In se is geen van de moeilijkheden van Griekenland of Italië veroorzaakt door de Euro. Ze zijn grotendeels veroorzaakt door foute beleidskeuzes in de landen zelf, en in veel mindere mate ook door foute beleidskeuzes in de noordelijke landen. Zonder de Euro had Italië exact één extra optie gehad die ze nu niet heeft: eindeloze devalueringen van de munt om structurele economische problemen kortstondig te maskeren. Of dat 'wapen' een exit uit de Euro waard is, durf ik te betwijfelen.
Voor de rest kan Italië elke keuze maken die ze tijdens de Euro kon maken. Zelfs de geldhoeveelheid reguleren is in principe mogelijk: de mini-BOTs die Italië volgens het nieuwe regeerakkoord wilt gaan uitgeven, vormen een parallelle munteenheid die enkel binnen Italië kan worden uitgegeven (men kan er belastingen mee betalen of ze tegen een korting laten omzetten in euros).
Oh, en wie moeten Italiaanse politici de schuld geven voor hun eigen falen als de ECB er niet meer is? Dat lijkt me voor de modale Italiaanse politicus reden genoeg om in de Eurozone te blijven
PS: hoezo achteruitgang? Enkel Italië heeft de reële koopkracht van haar burgers niet zien stijgen sinds de invoering van de Euro, alle andere landen wel - zelfs Griekenland.
Laatst gewijzigd door dw op 26 mei 2018, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Heb wel wat heimwee naar onze oude Belgische frank. Ik denk nog altijd in BEF dus alles in euro x 40.
Zijn er nog mensen die dit doen of scheelt er iets in mijn hoofd.
In de praktijk zie ik dat wel niet gebeuren. Beste zou dan zijn dat men enkele landen als Italie gewoon volledig uit de Unie smijt en alleen voortgaat met wie zowel de lusten als de lasten aanvaardt.
Er zijn nog veel mensen die in Belgische frank denken. Maar daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Al je inkomsten en uitgaven en overzichten van je tegoeden bij banken en dergelijke meer zijn in euro, dus waarom blijven omrekenen? Als de euro de rest van je leven meegaat of zelfs als we een andere munt krijgen, ga je altijd moeten omrekenen. Bovendien krijg je zo een verkeerd beeld van de prijzen. De euro is in 1999 ingevoerd. Door in frank te rekenen vergelijk je de huidige prijzen met de prijzen toen ze nog in frank waren, dus die van 1999, en is alles ongelooflijk duur. Want ondertussen hebben we 19 jaar inflatie achter de rug. Dan mopperen de mensen: “In de tijd betaalden we 59 frank voor een brood, nu kost dat al 88 frank. Zo duur! Dat komt door de euro.”
Tja, omega6, hoe moet ik dit voorzichtig aanbrengen ...
Nu, ik heb het nog steeds bij kleine getallen: als ergens de benzine 1,631 staat en elders 1,518 heb ik niet echt een idee van het verschil. Ja, het 1e is duurder dan het 2e, maar als ik die 0,113 euro verschil omreken naar 4,56 bef, dan heb ik wel een goed idee van het verschil.
Dik 40 jaar bef gaat er nooit meer uitgeraken, vrees ik ...
Het voordeel voor de Belgen is dat ze het bedrag in euro maar met 40 moeten vermenigvuldigen voor de tegenwaarde in frank. Dat is gemakkelijk uit het hoofd te doen. De Spanjaarden hebben het heel wat moeilijker. Die moeten maal 166 doen voor de waarde in peseta.
voor beurstransacties in 1999 ( waar maar niet echt logisch dat zij 3 jaar eerder begonnen )
vanaf 2002 voor iedereen
De Standaard: "Het zijn doorslaggevende uren voor de nieuwe Italiaanse regering. De druk op de Italiaanse president Sergio Mattarella om de eurosceptische professor Paolo Savona (81) te accepteren als minister van Economie is ongezien hoog. Als Mattarella de nieuwe ploeg vandaag niet aanvaardt, dreigen nieuwe verkiezingen."
De pizza boy berekent zijn drinkgeld nog steeds in Lira:
"ne halve Euro, dat is niet veel hé"
"ne halve Euro, dat is niet veel hé"
De Italiaanse kandidaat-premier Giuseppe Conte trekt de stekker uit zijn poging een regering te vormen. Hij doet dat omdat de Italiaanse president Sergio Mattarella zijn veto stelt tegen een benoeming van de eurosceptische professor Paolo Savona als minister van Economie.
Hoe zullen de markten morgen reageren? Opluchting dat er geen eurosceptische regering komt of vrees voor nieuwe verkiezingen? Zullen nieuwe verkiezingen überhaupt iets veranderen aan de politieke krachtverhoudingen?
Hoe zullen de markten morgen reageren? Opluchting dat er geen eurosceptische regering komt of vrees voor nieuwe verkiezingen? Zullen nieuwe verkiezingen überhaupt iets veranderen aan de politieke krachtverhoudingen?
Als je denkt dat het rood zal zijn, is het groen.
Als je denkt dat dit positief nieuws is, gaan de beurzen morgen omlaag.
Als je denkt dat dit positief nieuws is, gaan de beurzen morgen omlaag.
Het is blijkbaar zo slecht niet! Azië kleurt groen en de futures in Europa doen het voorlopig ook goed. De euro is ook weer een sprong naar boven aan het maken.
Yaris schreef: ↑27 mei 2018, 20:31 De Italiaanse kandidaat-premier Giuseppe Conte trekt de stekker uit zijn poging een regering te vormen. Hij doet dat omdat de Italiaanse president Sergio Mattarella zijn veto stelt tegen een benoeming van de eurosceptische professor Paolo Savona als minister van Economie.
op de vrt ( en deze keer niet vtm ) was de Paul D'Hoore al bezig dat italie uit de euro zou kunnen stappen, en dat Italie, griekenland tot de zesde macht is
morgen alles bloedrood vrees ik