Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
Je zal er effectentaks moeten op betalen dank zij de update van het zomerakkoord!Nakal schreef: ↑27 mei 2018, 13:11
...
Die van mij staan vermeld in het register van aandeelhouders maar staan ook nog steeds op mijn effectenrekening. Wel is de naam van het aandeel veranderd. Het is niet het bedrijf dat het dividend op mijn rekening stort maar Bollero.
Ik heb er dan ook mijn twijfel over of ze gaan mee tellen voor de effectentaks of niet.
Lees ook
https://www.gbl.be/nl/aandelen_op_naam
Ik heb mijn SOLVAC's laten schrappen nadat ik ze op de effectenlijst van de jongste 'momentopname' tegen kwam. Volgens mijn bank Belfius zou ik er effectentaks moeten op betalen doordat ze op mijn effectendossier, edoch als nominatief aandeel, genoteerd staan.
Maar enkel bij port's vanaf 500k, suste men.
1.3. Welke beleggingen zijn uitgesloten?
"Nominatieve effecten (beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde) die niet ingeschreven worden op een effectenrekening. "
NB. Er gaan er velen verrast worden!
Vraag is of het zowiezo nog veel nut heeft aandelen op naam te zetten. Er zijn dacht ik al minstens 2 klachten bij het GH die oa. deze discriminatie gaan aankaarten. Zelfs Van Overtveldt had er zijn bedenkingen bij. Denk dat kans groot is dat dit zal sneuvelen en effecten op naam op dezelfde manier zullen behandeld worden.
Owee, gaan ze "de arme ARCO-belegger" nog zwaarder belasten?
Alsook de aandelen van de bakker in zijn persoonlijke vennootschap?
(Die aandelen zijn op naam en staan niet op een effectendossier-lijst).
Dan krijgt Peeters een hartaanval ( een aanval van iets wat je niet hebt ?) als ze de bakkervrouwen effectentaks zouden laten gaan betalen
het is één van de voorwaarden dat iets NIET op een effectenkening mag staan
een rare kronkel van een aandeel op naam dat toch op een effectenrekening zou staan, in zoverre het zou kunnen, daar heb je natuurlijk altijd prijs bij he
het is één van de voorwaarden dat iets NIET op een effectenkening mag staan
een rare kronkel van een aandeel op naam dat toch op een effectenrekening zou staan, in zoverre het zou kunnen, daar heb je natuurlijk altijd prijs bij he
Demande, par la présente :
la conversion au nominatif administré de actions
Nombre d’actions
de la société ENGIE (code valeur FR0010208488)
détenues actuellement dans vos livres sous la forme au porteur.
ou
le transfert au nominatif pur de actions
Nombre d’actions
détenues actuellement dans vos livres sous la forme au porteur ou au nominatif administré, à Société
Générale Securities Services (adhérent Euroclear n°42 en nature de compte 009).
Er zijn 2 mogelijkheden om ze op naam te plaatsen.
1 nominatief administratief
Je broker doet het werk. betaald dividend, vraagt dubbel belasting verdrag aan. Houd de 30% Rv af indien nodig.
2 volledig nominatief.
Het staat niet meer op je effectenrekening. Bedrijf stort dividend op je rekening. Indien een buitenlands bedrijf moet je inkomsten aangeven ze houden enkel bronbelasting af.
Beide zijn goed om te genieten van de bonus voordelen voor aandeelhouders op naam.
la conversion au nominatif administré de actions
Nombre d’actions
détenues actuellement dans vos livres sous la forme au porteur.
ou
le transfert au nominatif pur de actions
Nombre d’actions
détenues actuellement dans vos livres sous la forme au porteur ou au nominatif administré, à Société
Générale Securities Services (adhérent Euroclear n°42 en nature de compte 009).
Er zijn 2 mogelijkheden om ze op naam te plaatsen.
1 nominatief administratief
Je broker doet het werk. betaald dividend, vraagt dubbel belasting verdrag aan. Houd de 30% Rv af indien nodig.
2 volledig nominatief.
Het staat niet meer op je effectenrekening. Bedrijf stort dividend op je rekening. Indien een buitenlands bedrijf moet je inkomsten aangeven ze houden enkel bronbelasting af.
Beide zijn goed om te genieten van de bonus voordelen voor aandeelhouders op naam.
Ik heb aandelen SOLVAC van voor de dematerialisatie, toen gekocht via Bacob (Dexia bank).
SOLVAC nominatief aandeel (de certificaten vermoed ik) stond zodanig genoteerd op mijn effectenrekening. Geen bewaarkosten moeten op betalen, dus dacht ik "het is pro forma" en valt buiten de effectentaks totdat ik ze op de verplichte-moment-opnamelijst zag staan, met beurswaarde opgave, en mijn "oude frank" zag vallen. Navraag bevestigde dat zoiets in de update van het zomerakkoord was ingeslopen... Men zegge het voort!
NB. aanvraag tot schrapping was voldoende. Voor het schrappen van de AFVV scripts (afkomstig van een kapitaalsverhoging) moet ik een formulier "overdracht aan Belfius" ondertekenen... ze kunnen er naar fluiten (beurswaarde = zero)!
Ondergesneeuwd onder het vele nieuws omtrent de regeringsakkoorden:
Grondwettelijk hof weigert de effectentaks te schorsen
De particuliere aanklager trok aan het korste eind omdat hij niet gezegd heeft dat hij meer dan €500K aan effecten had. Daardoor was er geen bewijs dat hij schade zou ondervinden.
Grondwettelijk hof weigert de effectentaks te schorsen
De particuliere aanklager trok aan het korste eind omdat hij niet gezegd heeft dat hij meer dan €500K aan effecten had. Daardoor was er geen bewijs dat hij schade zou ondervinden.
wie weet hebben die andere aanklagers ook wel vergeten te vermelden dat ze "rijk" zijn.
Ken iemand die contact gehad heeft met diene Antoine Buedts maar die lijkt nu van de aardbol verdwenen nadat zijn zaak werd verworpen.
Welke zijn de partijen die nu allemaal klacht gaan indienen en wanneer komt dat allemaal voor? Heeft het VEB nog iets laten weten?..
Welke zijn de partijen die nu allemaal klacht gaan indienen en wanneer komt dat allemaal voor? Heeft het VEB nog iets laten weten?..
Maar ondertussen weten potentiele inbrekers dat het een 'rijke' man isomega6 schreef: ↑10 september 2018, 20:31 Ken iemand die contact gehad heeft met diene Antoine Buedts maar die lijkt nu van de aardbol verdwenen nadat zijn zaak werd verworpen.
er zullen wel wat juwelen in zijn huis liggen
als nu het Grondwettelijk Hof er ook zo overdenkt, dan zitten ze op rozen en zit Kris Peeters weeral met een genant probleem van afgang
Ik was aanwezig op de Dag van de Tips en heb de commentaar op de effectentaks gehoord: eigenlijk heb ik geen enkel nieuw argument gehoord en vond de voorzitter (van de VFB) niet echt strijdvaardig: eerder berustend. Het grootste argument tegen de effectentaks is van discriminatoire aard: vermogen dat niet in een effectendossier zit wordt immers niet belast.
Mijn inschatting: de discriminatie zal eerder weggewerkt worden door dat 'ander' vermogen te belasten dan door de effectentaks af te schaffen.
Mijn inschatting: de discriminatie zal eerder weggewerkt worden door dat 'ander' vermogen te belasten dan door de effectentaks af te schaffen.
"Mijn inschatting: de discriminatie zal eerder weggewerkt worden door dat 'ander' vermogen te belasten dan door de effectentaks af te schaffen."
Dat is heel logisch, maar ligt politiek heel gevoelig.
De aandelen op naam van de bakkersvrouw - minares van Minister ……… , zouden dan onderworpen worden aan de effectentaks
Dat is heel logisch, maar ligt politiek heel gevoelig.
De aandelen op naam van de bakkersvrouw - minares van Minister ……… , zouden dan onderworpen worden aan de effectentaks