De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De markten hebben vandaag al gereageerd. Zonder verrassende nieuwe ontwikkelingen zal het morgen geen bloedrode dag worden.
Maar het is een feit dat Italië veel meer gewicht heeft dan Griekenland. Bovendien wilden de Grieken in de eurozone blijven terwijl de Italianen voor eurokritische partijen gestemd hebben. Dat hun keuze verworpen wordt om de relaties met de EU niet te schaden zal die partijen bij de volgende verkiezingen nog meer de wind in de zeilen geven.
Maar het is een feit dat Italië veel meer gewicht heeft dan Griekenland. Bovendien wilden de Grieken in de eurozone blijven terwijl de Italianen voor eurokritische partijen gestemd hebben. Dat hun keuze verworpen wordt om de relaties met de EU niet te schaden zal die partijen bij de volgende verkiezingen nog meer de wind in de zeilen geven.
Zouden ze uit de euro stappen ?.... ik betwijfel het. Ze zullen nog een tijd lawaai maken , en stilletjes hopen op een reddingsplan van Europa om hun schulden af te lossen.
Vraag is , wie er van het rijke noorden bereid gaat zijn om hulp te bieden ? Merkel ? Rutte? of Europese kwijtschelding ?
Het zal daar in het zuiden nog een tijd woelig zijn denk ik. Als men Italie toegevingen doet wat dan met Spanje ? Portugal?
Vraag is , wie er van het rijke noorden bereid gaat zijn om hulp te bieden ? Merkel ? Rutte? of Europese kwijtschelding ?
Het zal daar in het zuiden nog een tijd woelig zijn denk ik. Als men Italie toegevingen doet wat dan met Spanje ? Portugal?
Uit de euro stappen waren de Lega en de Vijfsterrenbeweging niet van plan. Wel speelden ze met het idee om een parallelle munt naast de euro in te voeren. Maar een regering van een land in de eurozone die kritisch staat tegenover de eenheidsmunt is hoe dan ook geen goede zaak, zeker als het de derde economie van de eurozone is.
D'Hoore was ook al bezig dat Dexia 25 000 000 000,00 neurokes in italie had zitten, en als ze in italie weigeren om dat terug te betalen dan kan de belgische belastingbetaler ervoor opdraaien
Ik kan er een factor <n> naast zitten, maar de Italiaanse economie is 10x groter dan de Griekse, las ik dit weekend. Dit is m.a.w. andere koek: steek een reddende hand uit en je ligt mee in het water.
Ik weet niet wat er gaat gebeuren maar wat ik wel weet, is dat "Italië" te pas en te onpas gebruikt zal worden om de bokkensprongen van de beurzen tijdens de komende maanden te verklaren.
Ik weet niet wat er gaat gebeuren maar wat ik wel weet, is dat "Italië" te pas en te onpas gebruikt zal worden om de bokkensprongen van de beurzen tijdens de komende maanden te verklaren.
De totale rijkdom van Italie is groter dan die van Duitsland, en Italie staat op de derde plaats op de wereld wat goudbezit betreft
https://www.economie-macht-maatschappij ... nomie.html
https://www.economie-macht-maatschappij ... nomie.html
Een goed artikel Paul, ik was er me helemaal niet van bewust dat de Italiaanse kwestie er op die manier uitzag.
Een parallelle munt zoals Yaris stelt zou inderdaad een kwalijke zaak zijn voor Europa.
Misschien wil Vaticaanstad wel een duit in het zakje doen, dan zouden de financiën vrij snel terug op het juiste spoor gezet kunnen worden.
Een parallelle munt zoals Yaris stelt zou inderdaad een kwalijke zaak zijn voor Europa.
Misschien wil Vaticaanstad wel een duit in het zakje doen, dan zouden de financiën vrij snel terug op het juiste spoor gezet kunnen worden.
Als de USD straks 1,12 staat, zet ik een eerste deel (dit jaar) om in euro. Dat wordt dan direct in een kortlopende obligatie gestoken die me netto, minstens 2,5% oplevert. Zakt de USD verder, dan verkoop ik nog een deel. Mocht hij terug boven de 1,2 schieten, dan gebeurt het omgekeerde. De euro obli er terug uit, en dollars aankopen.
Yaris schreef: ↑28 mei 2018, 21:36 De markten hebben vandaag al gereageerd. Zonder verrassende nieuwe ontwikkelingen zal het morgen geen bloedrode dag worden.
- 2 % en het goud omhoog
Je had gelijk. Ik buig nederig het hoofd.
2% valt goed mee, als het daarmee zou stoppen
Liggen er eigenlijk nog ergens positieve triggers in het verschiet? Aan alles wat ik lees zitten we net voor of net achter de piek van de economische cyclus i.e. quasi volledige tewerkstelling, stijgende inflatie, etc..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Indien niet hebben we nog steeds het WK voetbal en Trump om onze hoop op te vestigen toch?
Iin de Eurozone is inflatie nog altjid bescheiden. En quasi volledige tewerkstelling is toch ook voor discusise vatbaar: de werkloosheidscijfers in de Eurozone zijn nog steeds relatief hoog.
In de VS kan je overigens discussiëren of de erg lage werkloosheidscijfers niet artificeel zijn. De activiteitsgraad is er lager dan in menig Europees 'probleemland', wat impliceert dat heel wat mensen gewoon gestopt zijn met zoeken naar werk (hier zijn dergelijke mensen zeldzamer omdat ze anders een uitkering dreigen te verliezen). Niet meteen een teken van een kerngezonde economie...
En inflatie in de VS? Nog steeds niet bepaald in 'oververhit'-terrein. Een stijging vanaf een laag niveau resulteert nog steeds in lage inflatie.
Als we dan toch pijltjes willen gooien naar een imaginaire curve: ik zou ergens nét voor of rond de top mikken. Maar we weten hopelijk allemaal dat economische cycli bijlange niet zo mooi zijn als dat sinusgolfje - ze hebben tientallen tussentijdse piekjes en dalletjes.
In de VS kan je overigens discussiëren of de erg lage werkloosheidscijfers niet artificeel zijn. De activiteitsgraad is er lager dan in menig Europees 'probleemland', wat impliceert dat heel wat mensen gewoon gestopt zijn met zoeken naar werk (hier zijn dergelijke mensen zeldzamer omdat ze anders een uitkering dreigen te verliezen). Niet meteen een teken van een kerngezonde economie...
En inflatie in de VS? Nog steeds niet bepaald in 'oververhit'-terrein. Een stijging vanaf een laag niveau resulteert nog steeds in lage inflatie.
Als we dan toch pijltjes willen gooien naar een imaginaire curve: ik zou ergens nét voor of rond de top mikken. Maar we weten hopelijk allemaal dat economische cycli bijlange niet zo mooi zijn als dat sinusgolfje - ze hebben tientallen tussentijdse piekjes en dalletjes.
Heb je ergens link of cijfers over die activiteitsgraad? Mijn idee was dat onder Obama de werkloosheid stap voor stap is blijven dalen en nu onder de 5% zit. Hoe men dat meet is idd voor discussie vatbaar maar men gebruikt wel altijd dezelfde methode dus men heeft een vergelijkingsbasis. Als anderzijds zoals je schrijft bepaalde mensen gewoonweg geen job meer zoeken zie ik niet goed hoe die de economie nog kunnen doen groeien.