Tips voor belegging
Tips voor belegging
Beste medeforummers,
Nu ik recent een woning heb gekocht en een woonlening heb afgesloten aan 1,45% vaste rente op 15 jaar ben ik op zoek om het restkapitaal duurzaam te beleggen en op die manier de meerkost voor de lening (die ik eigenlijk niet volledig nodig had) te recupereren via de belegging.
Samengevat :
- duurtijd belegging = 3-5 jaar
- bedrag : 75.000€
- quasi kapitaalsgarantie
Ik zou dan ook graag de vraag stellen hoe ik dit het best kan beleggen over maximaal 3 à 4 diverse producten.
Momenteel is mijn beleggingsachtergrond quasi onbestaande, en zou daarom graag jullie advies inwinnen daar de bank mij geen vertrouwen geeft in haar voorstellen.
Alvast bedankt.
Nicholas
Nu ik recent een woning heb gekocht en een woonlening heb afgesloten aan 1,45% vaste rente op 15 jaar ben ik op zoek om het restkapitaal duurzaam te beleggen en op die manier de meerkost voor de lening (die ik eigenlijk niet volledig nodig had) te recupereren via de belegging.
Samengevat :
Ik zou dan ook graag de vraag stellen hoe ik dit het best kan beleggen over maximaal 3 à 4 diverse producten.
Momenteel is mijn beleggingsachtergrond quasi onbestaande, en zou daarom graag jullie advies inwinnen daar de bank mij geen vertrouwen geeft in haar voorstellen.
Alvast bedankt.
Nicholas
Re: Tips voor belegging
Op zo een korte termijn en met kapitaalsgarantie, dan moet je al zeker niet naar de beurs gaan. Eigenlijk heb je dan enkel maar spaarrekeningen en termijnrekeningen tot je beschikking. Kijk eens naar de ME12 spaarrekening van MeDirect.- duurtijd belegging = 3-5 jaar
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nicolas,
Inderdaad, spaarboekjes geven een kapitaalsgarantie. Er is weinig anders.
Eventueel een tak21 (maar de kosten zijn te hoog), een lange termijn sparen (maar ook hoge kosten en het belastingsvoordeel is waarschijnlijk reeds ingenomen door de lening) of een pensioenspaarverzekering (belastingsvoordeel zou hoge kosten kunnen kompenseren maar bedragen zijn te klein en duurtijd -tot pensioen- is te lang)
Dit is de juiste aanplak. Laat je niet verleiden om risico te nemen met dit kapitaal door bvb in aandelen(fondsen) te beleggen. Dat zou nl inhouden dat je geld leent aan een gegarandeerd rendement om te beleggen met risico van groot verlies.
Inderdaad, spaarboekjes geven een kapitaalsgarantie. Er is weinig anders.
Eventueel een tak21 (maar de kosten zijn te hoog), een lange termijn sparen (maar ook hoge kosten en het belastingsvoordeel is waarschijnlijk reeds ingenomen door de lening) of een pensioenspaarverzekering (belastingsvoordeel zou hoge kosten kunnen kompenseren maar bedragen zijn te klein en duurtijd -tot pensioen- is te lang)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je kan wel iets doen natuurlijk.
Opsplitsen tussen wat je als buffer wenst te houden, wat je ineens wenst te investeren en wat je periodiek wenst te investeren.
En dan oplossingen kiezen in functie daarvan. Mogelijkheden genoeg toch wel, komaan het is 2018 !
Opsplitsen tussen wat je als buffer wenst te houden, wat je ineens wenst te investeren en wat je periodiek wenst te investeren.
En dan oplossingen kiezen in functie daarvan. Mogelijkheden genoeg toch wel, komaan het is 2018 !
Ik heb € 100.000,00,dat vrijgekomen is uit diverse TAK 21 producten.
Wie kan me raad geven hoe dit momenteel op een veilige manier kan belegd worden?
Ik heb reeds gemengde fondsen.
ik ben een defensieve belegger.
Wie kan me raad geven hoe dit momenteel op een veilige manier kan belegd worden?
Ik heb reeds gemengde fondsen.
ik ben een defensieve belegger.
Wat is voor jou veilig? Hoeveel ben je bereid om eventueel te riskeren ?
Momenteel lijkt er niets dat gegarandeerd de inflatie verslaat.
Momenteel lijkt er niets dat gegarandeerd de inflatie verslaat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Jaarlijks netto rendement van 3% en een maximaal kapitaalsverlies van 10%.
Je zal moeten kiezen het een of het ander. Je kan het een hebben of het ander, niet beide samen.
Lening deels afbetalen natuurlijk, zeker het stuk waarop je geen belastingvoordeel hebt. Hetgeen je maandelijks minder aan de lening moet uitgeven kan je in een of andere belegging steken, eventueel met een wat hoger risico. Nooit beleggen met je huis als onderpand.NicholasH schreef: ↑3 april 2018, 13:56 Beste medeforummers,
Samengevat :
There's no free lunch.
-
- Newbie
- Contacteer:
vortex schreef: ↑30 mei 2018, 17:28Lening deels afbetalen natuurlijk, zeker het stuk waarop je geen belastingvoordeel hebt. Hetgeen je maandelijks minder aan de lening moet uitgeven kan je in een of andere belegging steken, eventueel met een wat hoger risico. Nooit beleggen met je huis als onderpand.NicholasH schreef: ↑3 april 2018, 13:56 Beste medeforummers,
Samengevat :
lijkt me gewoon beter de lening te laten staan.
Stel restrende looptijd van de lenig 10-15 jaar a 1.45%.
Gewoon laten lopen en het stuk dat je anders eventueel zou willen terubetalen stel 50.000EUR
Gewoon beleggen zelfde looptijd.
Je zou op zich al heel slecht moeten doen in beleggen als je op een looptijd van 10jr + geen hoger rendement zou boeken dan in het geval van de lenig...
Je moet eens nagaan of je beleggingshorizon effectief 3-5 jaar is.
waarom neem je deze looptijd
Wat zijn je plannen?
Acht je effectief dit geld nodig te hebben tegen die periode?
Ga je tussentijds nog sparen?
Mogelijks is beter om op te splitsen om tot een beter totaalresultaat te komen.
Bvb 33% op looptijd van 5-8 jaar
66% met een kortere looptijd.
Zo doe je niet te gek maar ben je toch in de mogelijheid om effectief te mikken op een beter rendement.
Je kunt nog ook nog mikken op een gespreide instap
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
ik heb dit ook eens onlangs bekeken; een lening of alles zelf betalen.
Bleek dat na de notariskosten voor lening en schuldsaldo enz(lenen kost ook geld) het eigenlijk beter was om alles zelf te betalen mits dat je nog genoeg over hebt om aan lTS te doen en zo belastingvoordeel te krijgen.
Natuurlijk elk zijn eigen situatie.
Bleek dat na de notariskosten voor lening en schuldsaldo enz(lenen kost ook geld) het eigenlijk beter was om alles zelf te betalen mits dat je nog genoeg over hebt om aan lTS te doen en zo belastingvoordeel te krijgen.
Natuurlijk elk zijn eigen situatie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ben je tevreden van je gemengde fondsen ?
Hoeveel verschillende heb je er zo en met welke SRRI ?
Wat is je beoogde beleggingshorizon voor dat vers kapitaal ?