De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Xtrackers Global Government bonds EUR Hedged, niet zozeer voor rendement maar eerder uit strategische overweging. Voor rendement kijk ik naar mijn aandelen.
Bogleheads liggen daar niet wakker van, Bogleheads zijn 1- lange termijn beleggers die een tussentijdse koersdaling als een opportuniteit zien, 2- doen niet aan markt-timing, 3- houden zich aan hun strategie, 4- gaan er van uit dat de markt at random evolueert, -5 geloven dat er aan het eind van hun beleggingshorizon een grote pot met geld klaar staat, -6 verkondigen hun geloof als enige en beste strategie, al de rest is inferieur, gokken en soms eens geluk hebben.omega6 schreef: ↑7 juni 2018, 21:33 Ik zou toch opletten met IEAG. Die verloor bvb op 2 dagen een percent op het nieuws dat de ECB QE gaat afbouwen. Tot nog toe zijn Europese bonds gespaard gebleven van veel miserie maar dat kan dus vanaf nu gaan veranderen als de ECB verder gaat verstrakken en ze zijn nog niet begonnen met de rente. Zou mij niet verbazen indien IEAG dit en komende jaren steeds negatief zal afsluiten.
Ik heb niet de gewoonte om op de dagelijkse evolutie mijn individuele beleggingen te focussen.
Een portefeuille is opgebouwd uit verschillende beleggingen met elk een "opdracht" in de lange termijnhorizon van de portefeuille, gabaseerd op zijn lange termijn karakteristieken. Obligaties maken deel uit van het stabiele gedeelte van de portefeuille, en verminderen de volatiliteit van de portefeuille zoals duidelijk te zien is op de grafiek hieronder.
Dagelijkse veranderingen in de koers van een positie zijn "ruis op het signaal". De beleggingshorizon is misschien 10000 dagen. Elke dag, elke beweging van elke positie opvolgen heeft geen toegevoegde waarde. Ja obligaties zijn gisteren gedaald, so what.
Hieronder de prijs grafiek (zonder dividend) van de dagelijkse prijs van IEAG over de laatste jaren - wat de laatste dagen gebeurde valt nauwelijks op.
Een portefeuille is opgebouwd uit verschillende beleggingen met elk een "opdracht" in de lange termijnhorizon van de portefeuille, gabaseerd op zijn lange termijn karakteristieken. Obligaties maken deel uit van het stabiele gedeelte van de portefeuille, en verminderen de volatiliteit van de portefeuille zoals duidelijk te zien is op de grafiek hieronder.
Dagelijkse veranderingen in de koers van een positie zijn "ruis op het signaal". De beleggingshorizon is misschien 10000 dagen. Elke dag, elke beweging van elke positie opvolgen heeft geen toegevoegde waarde. Ja obligaties zijn gisteren gedaald, so what.
Hieronder de prijs grafiek (zonder dividend) van de dagelijkse prijs van IEAG over de laatste jaren - wat de laatste dagen gebeurde valt nauwelijks op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het gebrek aan liquiditeit van de onderliggende obligaties zorgt ook voor een verstekend effect, vrees ik. Een obligatie-etf geeft nog altijd het effect van een hoge liquiditeit bij een product dat dat eigenlijk niet heeft. Bij een grote selloff (bij mogelijke stijgende rentes, zoals nu) zorgt dit voor een groot onevenwicht, wat het geheel nog meer de dieperik instuurt. Geen idee wat dit als langetermijneffect heeft (ik vermoed niet echt veel), maar het zorgt wel dat het doel waarvoor je die etf überhaupt in port hebt volledig voorbijschiet. Ja in het verleden werkte het wel, maar in het verleden daalde de rentes, bij een volgende crash misschien niet meer.omega6 schreef: ↑7 juni 2018, 21:33 Ik zou toch opletten met IEAG. Die verloor bvb op 2 dagen een percent op het nieuws dat de ECB QE gaat afbouwen. Tot nog toe zijn Europese bonds gespaard gebleven van veel miserie maar dat kan dus vanaf nu gaan veranderen als de ECB verder gaat verstrakken en ze zijn nog niet begonnen met de rente. Zou mij niet verbazen indien IEAG dit en komende jaren steeds negatief zal afsluiten.
Lectuur om af te sluiten: http://www.etfstream.com/opinion/1694_e ... -bond-etfs
(sorry Omega6 voor het quoten maar heb even uw stukske nodig)
1- Ik denk niet dat we deze week van een sell-off kunnen spreken. :-)
2- De prijs van IEAG was de vorige dagen mooi in lijn met de NAV van zijn posities: QS0011158233
3- En zoals het artikel aangeeft:
2- De prijs van IEAG was de vorige dagen mooi in lijn met de NAV van zijn posities: QS0011158233
3- En zoals het artikel aangeeft:
Huge, liquid bonds such as SLSX and IEML will probably come out of it fairly unscathed.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
- Contacteer:
1. Heb ik nergens beweerd.
2. De prijs van een etf is nooit in lijn met de NAV, dit is simpelweg een eigenschap van een etf.
Ishares geeft dit zelf ook aan in hun prospects (die je hopelijk al eens hebt gelezen). Voor deze etf: een trackingerror van 0.150% wordt voorzien in normale omstandigheden, dit wordt bekomen door maximaal 100% van de onderliggende waardes uit te lenen met een normale hoeveelheid van 0 tot 20% en door de index te sampelen ipv het gehele replicatie.
Even hun eigen waarschuwingen erbijhalen, en wat lezen we daar:
2. De prijs van een etf is nooit in lijn met de NAV, dit is simpelweg een eigenschap van een etf.
Ishares geeft dit zelf ook aan in hun prospects (die je hopelijk al eens hebt gelezen). Voor deze etf: een trackingerror van 0.150% wordt voorzien in normale omstandigheden, dit wordt bekomen door maximaal 100% van de onderliggende waardes uit te lenen met een normale hoeveelheid van 0 tot 20% en door de index te sampelen ipv het gehele replicatie.
Even hun eigen waarschuwingen erbijhalen, en wat lezen we daar:
3. Ja, waarschijnlijk, maar niet met 95% zekerheid zoals ook Ishares zelf aangeeft.While the Funds seek to track the performance of their respective Benchmark Indices, whether through a
replication or optimising strategy, there is no guarantee that they will achieve perfect tracking and the Funds may potentially be subject to tracking error risk, which is the risk that their returns may not track exactly those of their respective Benchmark Indices, from time to time. This tracking error may result from an inability to hold the exact constituents of the Benchmark Index (although this is not the expected cause of tracking error for non-replicating Funds), for example where there are local market trading restrictions, small illiquid components, a temporary unavailability or interruption in trading of certain securities comprising the Benchmark Index and/or where the Regulations limit exposure to the constituents of the Benchmark Index. For liquidity purposes, the Funds may hold a portion of their net assets in cash and such cash holdings will not rise and fall in line with movements in their respective Benchmark Indices
Een index fonds (niet alle ETFs zijn indexfondsen) heeft inderdaad een tracking error tov zijn index.
Het uitlenen van de assets geeft een positief inkomen.
Het samplen van de index kan beide kanten gaan, net als het belastingsregime van het land waar het fonds gevestigd is.
Aan de negatieve kant vinden we de beheerskost en interne transactiekosten.
In mijn post focuste ik op de prijs van het fonds vergeleken met de NAV van de assets die het fonds koos om de indexte benaderen.
Als er een probleem van liquiditeitverschil zou zijn tussen het fonds en de onderliggende obligaties dan zou ik verwachten dat dit hier eerst zou opduiken.
Er zijn "exotische" indexfondsen waar zo'n liquiditeitsrisico groter kan zijn.
Bij het merendeel van de "gebruikelijke" fondsen van gereputeerde uitgevers is dit veel minder, ook omdat liquiditeit een van de vereisten is die gesteld worden aan de obligaties in het fonds.
Het uitlenen van de assets geeft een positief inkomen.
Het samplen van de index kan beide kanten gaan, net als het belastingsregime van het land waar het fonds gevestigd is.
Aan de negatieve kant vinden we de beheerskost en interne transactiekosten.
In mijn post focuste ik op de prijs van het fonds vergeleken met de NAV van de assets die het fonds koos om de indexte benaderen.
Als er een probleem van liquiditeitverschil zou zijn tussen het fonds en de onderliggende obligaties dan zou ik verwachten dat dit hier eerst zou opduiken.
Er zijn "exotische" indexfondsen waar zo'n liquiditeitsrisico groter kan zijn.
Bij het merendeel van de "gebruikelijke" fondsen van gereputeerde uitgevers is dit veel minder, ook omdat liquiditeit een van de vereisten is die gesteld worden aan de obligaties in het fonds.
Mij ging het ook niet over dat verlies van de laatste dagen. Dat is nog maar een begin. De ECB zal de komende jaren verder gaan met verstrakken en op een bepaald moment ook de rente optrekken wat volgens mij allemaal negatief is voor IEAG. Denk maar aan de taper tantrum van de Fed in 2013 wat toen VS bonds onderuit haalde.
Laat ons een beetje perspectief houden: "onderuit halen" zijn zware woorden.
Hieronder een grafiek (prijs grafiek in USD) met:
1- Carmignac Patrimoine: algemeen beschouwd als een stabiel mixfonds
2- MSCI world
3- Vanguard Total (US) Bond Market (BND).
Waar is dit event van 2013? Bijna niet te zien, en dan heb ik de dividenden nog weggelaten.
Een VS belegger die MSCI world met BND combineerde over die periode zal blij geweest zijn met de prestaties van BND voor het stabiele gedeelte van zijn portefeuille.
Waar moet ik tekenen voor zo'n verloop van de Euro Obligatiemarkt in de volgende jaren?
Voor de volledigheid, hieronder de total rendement grafiek.
@B7H4Long Wanneer heb je die laatste 2 grafieken hierboven gemaakt. Als ik op M* ga naar de main page van die Vanguard BND ETF en daar op de tab Grafiek klik, krijg ik een witte pagina met de foutmelding "Bad Request" op. Is al enkele dagen zo. Bij jou niet?
Deze middag.
Eerst het Carmignac fonds nemen, dan de anderen toevoegen.
Dit laat je ook toe om verder dan 10 jaar terug te gaan.
Eerst het Carmignac fonds nemen, dan de anderen toevoegen.
Dit laat je ook toe om verder dan 10 jaar terug te gaan.
Als je begint met een fonds dan werkt het idd maar is het bij jou ook zo als je een ETF neemt en dan links op één van de tabs klikt (Grafiek, Rendement, etc) dat je een witte pagina krijgt met error melding? Snap niet dat M* dit nog niet heeft gemaakt.
Heb juist hetzelfde probleem bij M* , heb het ook al enige tijd met data quickview van hen bij sommige lukt het en bij andere niet.