intresten zichtrekeningen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: intresten zichtrekeningen
Bij dexia is't inderdaad gene vetten.
fortis geeft rente op haar zichtrekeningen, maar dat is echt niet veel hoor
dacht dat er minstens 2500 € moet opstaan gedurende minstens een maand en dan intresten aftrekken als je perongeluk is onder nul geweest bent en RV
intrest 0,5 % als ik me niet vergis
enkel zichtrekening van DB geeft mooie intrest denk ik (3%) dacht 3-maandelijkse betaling
dacht dat er minstens 2500 € moet opstaan gedurende minstens een maand en dan intresten aftrekken als je perongeluk is onder nul geweest bent en RV
intrest 0,5 % als ik me niet vergis
enkel zichtrekening van DB geeft mooie intrest denk ik (3%) dacht 3-maandelijkse betaling
Misschien staat er nauwelijks geld op je zichtrekening waardoor je nauwelijks intresten hebt? Als ik mij goed herinner staat er in de voorwaarden van dexia dat als het bedrag aan intresten kleiner is dan XXX euro dat je die niet krijgt.Dieter schreef:Tiens, zou dat dan afhankelijk zijn van het soort van zichtrekening? Ik heb een blue en krijg daar in elk geval geen interesten op. Op de website van dexia staat inderdaad dat de zichtrekening interesten opbrengt (zonder te specifieren dat dat een bepaalde soort zichtrekening moet zijn), met een uitleg hoe ze dat berekenen. Hoeveel de interest op de zichtrekening bedraagt staat er ook wel niet bij. Zijn er nog mensen die ook interest krijgen op een dexia zichtrekening?lila schreef: Een classic-rekening
Edit: ik heb het opgezocht in de tarieven van dexia:
Driemaandelijkse berekening, rente geldig voor alle rekeningen
Creditrente op jaarbasis: 0,25 %
Minimumbedrag van de rente (saldo creditrente – saldo debetrente): 1,24 euro
Laatst gewijzigd door Anonymous op 4 januari 2009, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey BartVW,BartVW schreef:Misschien staat er nauwelijks geld op je zichtrekening waardoor je nauwelijks intresten hebt? Als ik mij goed herinner staat er in de voorwaarden van dexia dat als het bedrag aan intresten kleiner is dan XXX euro dat je die niet krijgt.Dieter schreef:
Tiens, zou dat dan afhankelijk zijn van het soort van zichtrekening? Ik heb een blue en krijg daar in elk geval geen interesten op. Op de website van dexia staat inderdaad dat de zichtrekening interesten opbrengt (zonder te specifieren dat dat een bepaalde soort zichtrekening moet zijn), met een uitleg hoe ze dat berekenen. Hoeveel de interest op de zichtrekening bedraagt staat er ook wel niet bij. Zijn er nog mensen die ook interest krijgen op een dexia zichtrekening?
Edit: ik heb het opgezocht in de tarieven van dexia:
Driemaandelijkse berekening, rente geldig voor alle rekeningen
Creditrente op jaarbasis: 0,25 %
Minimumbedrag van de rente (saldo creditrente – saldo debetrente): 1,24 euro
bedankt voor de snelle info. Dat zal inderdaad wel de reden zijn. Ik probeer op mijn zichtrekening ook het absolute minimum te laten staan, zodat ik die drempel om interest te krijgen zodoende blijkbaar niet haal.
Dieter, omschakelen naar een andere zichtrekening.
Er is inderdaad een formulier om vlot overteschakelen naar een andere zichtrekening.
Maar als alles zo vlot verloopt, heb ik mijn bedenkingen.
Indertijd heb ik alles geleidelijk aan zelf gedaan. Internet bestond toen nog niet. Het waren er ook maar enkele.
Maar pas op indien U leningen hebt bij uw eerste bank. Er zijn veelal bepalingen dat uw wedde bij hen moet toekomen, en soms nog andere bepalingen. Zeker bij leningen met herzienbare rente.
Maar misschien kunt u het omzeilen.
Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening bestond de verplichting om het via een rekening van hen te doen (ASLK). Dat heb ik jarenlang gedaan. Een week voor de bestendige opdracht schreef ik het geld over via een bestendige opdracht van Argenta.Voor de rest gebruikte ik die bank niet meer.
Ik denk dat de banken dat nu misschien niet zo gemakkelijk zullen toelaten.
Er is inderdaad een formulier om vlot overteschakelen naar een andere zichtrekening.
Indertijd heb ik alles geleidelijk aan zelf gedaan. Internet bestond toen nog niet. Het waren er ook maar enkele.
Maar pas op indien U leningen hebt bij uw eerste bank. Er zijn veelal bepalingen dat uw wedde bij hen moet toekomen, en soms nog andere bepalingen. Zeker bij leningen met herzienbare rente.
Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening bestond de verplichting om het via een rekening van hen te doen (ASLK). Dat heb ik jarenlang gedaan. Een week voor de bestendige opdracht schreef ik het geld over via een bestendige opdracht van Argenta.Voor de rest gebruikte ik die bank niet meer.
Overschakelen van zichtrekening is echt géén groot probleem. Nazien van wie je geld ontvangt, ziekenfonds, kinderbijslag,werkgever, vakbond, pensioen, enz... mailtje sturen, domiciliëringen overboeken en het is klaar. Méér dan een half uur werk zal je er echt niet mee hebben.maria schreef: ... Internet bestond toen nog niet..... Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening....(ASLK)..... Dat heb ik jarenlang gedaan.
Eind jaren 70 is ondertussen bijna 40 jaar geleden er is wel wat verandert ondertussen. We hebben zelf al een kleuren tv!
Vermits U het allemaal zo gemakkelijk vindt, zou U beter antwoorden op de vraag van Dieter, inplaats van mijn antwoord in het belachelijke te trekken.€uros schreef:Overschakelen van zichtrekening is echt géén groot probleem. Nazien van wie je geld ontvangt, ziekenfonds, kinderbijslag,werkgever, vakbond, pensioen, enz... mailtje sturen, domiciliëringen overboeken en het is klaar. Méér dan een half uur werk zal je er echt niet mee hebben.maria schreef: ... Internet bestond toen nog niet..... Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening....(ASLK)..... Dat heb ik jarenlang gedaan.
Eind jaren 70 is ondertussen bijna 40 jaar geleden er is wel wat verandert ondertussen. We hebben zelf al een kleuren tv!
Niemand is er wijzer van geworden hoor, van hetgeen U zegt.
Vermoedde ik. Is volgens mij zelfs tijdje geleden in het nieuws geweest, dat je opdracht kan geven aan bank om alle domicilieringen en dergelijke over te zetten naar andere zichtrekening en dat de bank dat binnen een bepaalde termijn moet doen. Een lening heb ik nog niet, daardoor dat ik ook het nut van een dure zichtrekening te blijven houden momenteel eigenlijk niet zo goed meer inzie .maria schreef: Dieter, omschakelen naar een andere zichtrekening.
Niet dak het zelf niet wil doen, maar de bank heeft genoeg aan me verdiend, mogen die dat wel voor mij doen dan ze .€uros schreef:Overschakelen van zichtrekening is echt géén groot probleem. Nazien van wie je geld ontvangt, ziekenfonds, kinderbijslag,werkgever, vakbond, pensioen, enz... mailtje sturen, domiciliëringen overboeken en het is klaar. Méér dan een half uur werk zal je er echt niet mee hebben.maria schreef: ... Internet bestond toen nog niet..... Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening....(ASLK)..... Dat heb ik jarenlang gedaan.
PS: je laatste alinea was misschien grappig bedoeld, toch bekke opletten dat we niet te neerbuigend doen hé.
Twas dit wat ik zocht: http://www.febelfin.be/export/sites/def ... dienst.pdf
Lijvig document moet ik zeggen.
Conclusie: veel papierkes om te zeggen dat je alles zelf moet doen.
Lijvig document moet ik zeggen.
Conclusie: veel papierkes om te zeggen dat je alles zelf moet doen.
Laatst gewijzigd door Dieter op 4 januari 2009, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Omwille van de veel te hoge kosten bij dexia ben ik ook veranderd naar Argenta! Ik was al van kleins af bij Dexia (axion) maar ben nu sinds 6 maanden bij Argenta en zeer tevreden. Alles gratis! En op de golden rekening (die ik als zichtrekening gebruik) nog interest ook! Wat een verschil! De omschakeling ging eigenlijk supervlot. Ik heb gewoon een printje gemaakt van domicilies en doorlopende opdrachten via internetbanking en dat aan Argenta gegeven. Nu heb ik enkel nog de classic rekening bij dexia, die ik verdorie nauwelijks gebruik maar waar ik toch nog 15euro per jaar op betaal; straf hoor!
Elders in dit forum wordt o.a. gemeld dat in 2009 een bankverhuizingsdienst wordt voorzien :
"Gazet van Antwerpen, 26/12/08 :
Basisrente daalt, premie valt weg .......
In 2009 zullen ook bij uw bank enkele zaken veranderen. Het meest ingrijpende is wellicht de nieuwe berekening van intresten op een spaarboekje. Maar er staan ook nog een rist andere zaken op stapel.
.................................
Bankverhuizingsdienst :
Verandert u van bank, dan zal de nieuwe bank automatisch de doorlopende opdrachten en domiciliëringen van de oude bank overnemen. Bovendien zal de nieuwe bank de schuldeisers informeren over de aangepaste domiciliëringen. U hoeft dat niet meer zelf te doen."
In 2009 zullen ook bij uw bank enkele zaken veranderen. Het meest ingrijpende is wellicht de nieuwe berekening van intresten op een spaarboekje. Maar er staan ook nog een rist andere zaken op stapel.
Bankverhuizingsdienst :
Verandert u van bank, dan zal de nieuwe bank automatisch de doorlopende opdrachten en domiciliëringen van de oude bank overnemen. Bovendien zal de nieuwe bank de schuldeisers informeren over de aangepaste domiciliëringen. U hoeft dat niet meer zelf te doen."
In theorie is zo een bankverhuizingsdienst heel goed.louise schreef: Elders in dit forum wordt o.a. gemeld dat in 2009 een bankverhuizingsdienst wordt voorzien :
Bankverhuizingsdienst :
In de praktijk vrees ik echter het ergste. De banken zullen het misschien proberen in het honderd te laten lopen, zodat de mensen er wat tegenop zien om van bank te veranderen. En al dat bijkomend werk dat de banken gratis moeten doen.
Misschien dat ze weer naar het Grondwettelijk Hof stappen om die wet proberen te laten vernietigen.
Bij die keuze tussen een bankgarantie van 3 maanden ( ipv een huurwaarborg van 2 maanden ) heeft ING al wel bot gevangen bij het Grondwettelijk Hof.
De banken moeten verplicht voor 3 maanden een bankgarantie aanbieden aan de verhuurder, en de huurder mag die bankgarantie in schijfjes aan de bank betalen.
Goeie tip ! Ik wou ook die overstap maken.ecco schreef: Omwille van de veel te hoge kosten bij dexia ben ik ook veranderd naar Argenta! Ik was al van kleins af bij Dexia (axion) maar ben nu sinds 6 maanden bij Argenta en zeer tevreden. Alles gratis! En op de golden rekening (die ik als zichtrekening gebruik) nog interest ook! Wat een verschil! De omschakeling ging eigenlijk supervlot. Ik heb gewoon een printje gemaakt van domicilies en doorlopende opdrachten via internetbanking en dat aan Argenta gegeven. Nu heb ik enkel nog de classic rekening bij dexia, die ik verdorie nauwelijks gebruik maar waar ik toch nog 15euro per jaar op betaal; straf hoor!
Klein vraagje over die interesten nog: het recht van 15 cent dat ook nog afgetrokken wordt, is dit ook een belasting?
Heb een zichtrekening die ik nog maar een maand heb, dus nog maar nauwelijks heb kunnen gebruiken, en het recht is groter dan mijn interest, dus moet ik nog 11 cent betalen.
Heb een zichtrekening die ik nog maar een maand heb, dus nog maar nauwelijks heb kunnen gebruiken, en het recht is groter dan mijn interest, dus moet ik nog 11 cent betalen.
Sommige banken betalen in dergelijke gevallen de intrest niet uit, zodat je uiteindelijk je saldo niet wordt verminderd.Arcane schreef: Klein vraagje over die interesten nog: het recht van 15 cent dat ook nog afgetrokken wordt, is dit ook een belasting?
Weet niet van buiten welke banken dit doen, geen intrest betalen, als het zegelrecht groter dan de intrest is.