cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Ik twijfel ook nog om bij te kopen... pfff.. Altijd zo een moeilijke keuzes
Gisteravond al een e-mail ontvangen van Argen-Co, met in bijlage een uittreksel uit het vennotenregister met de nieuwe aankoop op 14/05/18 reeds bijgeteld.
op hun site :
Wat is de stand van zaken op dinsdag 15 mei om 14.00 uur? Kunt u nog intekenen?
Ja, u kunt nog intekenen. Maar wees wel snel! Want op 15 mei om 14.00 uur haalde Argen-Co al een bedrag op van om en bij de 18 miljoen euro. Er is dus nog maar een heel klein beetje ruimte om in te tekenen op nieuwe aandelen. Want wanneer het maximumbedrag van 25 miljoen euro bereikt is, wordt de aanbieding afgesloten.
Wat is de stand van zaken op dinsdag 15 mei om 14.00 uur? Kunt u nog intekenen?
Ja, u kunt nog intekenen. Maar wees wel snel! Want op 15 mei om 14.00 uur haalde Argen-Co al een bedrag op van om en bij de 18 miljoen euro. Er is dus nog maar een heel klein beetje ruimte om in te tekenen op nieuwe aandelen. Want wanneer het maximumbedrag van 25 miljoen euro bereikt is, wordt de aanbieding afgesloten.
Eoly houdt binnenkort een algemene vergadering, waarop oa gestemd kan worden voor het dividend. Iemand die gaat?
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
.
Uittreksels brief Record Credit Services 23-05-18 aan de coöperanten:
Weet hier iemand of er al een beslissing viel op 31 mei, of moeten de coöperanten nog afwachten tot 15 juni?-Op 1 april 2018 werd de overdracht naar Record Bank nv gedaan. …
-Door die overdracht is Record C.S., een ‘leeg omhulsel’ geworden, zonder activiteit, personeel, expertise, IT tools. …
-Een buitengewone algemene vergadering vindt plaats op donderdag 31 mei 2018 …
-Indien dan het quorum, vereist door artikel 22 van de statuten, niet gehaald wordt:
een 2de buitengewone vergadering op vrijdag 15 juni 2018.
Toch vervelend dat Record Coöperatieve aan de aandeelhouders niet laat weten of er al dan niet een oplossing uit de bus kwam op 31 mei, en ook vindt men daar blijkbaar nergens info over.
Intussen is ook 15 juni voorbij en dus zou de definitieve beslissing gevallen zijn.
Mijn man hoopt op uitbetaling van de coöperanten, zoals werd voorgesteld door de raad van bestuur, na analyse van de verschillende opties.
Maar ik denk dat de kans hiervoor klein is, en hij zich zal moeten tevreden stellen met een van de andere opties voor zijn Record coöperatieve aandelen.
Valkuil teruggave roerende voorheffing op uitbetaling dividenden.
Vroeger gold voor coöperatieve aandelen een vrijstelling RV van dividenden van maximaal €190.
Door het zomerakkoord wijzigt de drempel tot een maximum van €640 brutto dividend op alle dividenden van obligaties en aandelen samen, inclusief dividenden van coöperatieve aandelen.
De teruggave is maximaal €192 wanneer de RV 30% bedraagt en wordt geregeld via de belastingsaangifte 2019.
Maar die RV is niet altijd 30%.
Voor kleine ondernemingen is er namelijk een uitzondering afhankelijk van de aankoopdatum van de aandelen.
Periode voor 01/07/2013 30%
Periode 01/07/2013 - 31/12/2013 15%
Periode 01/07/2014 - 31/12/2014 15%
Periode 01/07/2015 - 31/12/2015 20%
Periode 01/07/2016 - 31/12/2016 30%
Periode 01/07/2017 - 31/12/2017 30%
Wat betekent dat niet altijd de volle €192 zal kunnen gerecupereerd worden.
Bij de belastingsaangifte 2019 doet men er bijgevolg goed aan eerst (of uitsluitend) de dividenden met de hoogste RV aan te geven.
Vroeger gold voor coöperatieve aandelen een vrijstelling RV van dividenden van maximaal €190.
Door het zomerakkoord wijzigt de drempel tot een maximum van €640 brutto dividend op alle dividenden van obligaties en aandelen samen, inclusief dividenden van coöperatieve aandelen.
De teruggave is maximaal €192 wanneer de RV 30% bedraagt en wordt geregeld via de belastingsaangifte 2019.
Maar die RV is niet altijd 30%.
Voor kleine ondernemingen is er namelijk een uitzondering afhankelijk van de aankoopdatum van de aandelen.
Periode voor 01/07/2013 30%
Periode 01/07/2013 - 31/12/2013 15%
Periode 01/07/2014 - 31/12/2014 15%
Periode 01/07/2015 - 31/12/2015 20%
Periode 01/07/2016 - 31/12/2016 30%
Periode 01/07/2017 - 31/12/2017 30%
Wat betekent dat niet altijd de volle €192 zal kunnen gerecupereerd worden.
Bij de belastingsaangifte 2019 doet men er bijgevolg goed aan eerst (of uitsluitend) de dividenden met de hoogste RV aan te geven.
Valkuil
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een mooie vogel, die valkuil! Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht.
Ik mocht net mijn jaarlijkse dividend van Ecopower ontvangen: €3,50. Dit komt neer op een netto-rendement van 1,4%. Misschien gemakkelijker om dan maar gewoon helemaal niets uit te keren?
Ik mocht net mijn jaarlijkse dividend van Ecopower ontvangen: €3,50. Dit komt neer op een netto-rendement van 1,4%. Misschien gemakkelijker om dan maar gewoon helemaal niets uit te keren?
.
Laatst gewijzigd door Yaris op 16 juni 2018, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Zou zeggen beter iets dan niets.dreamy schreef: ↑16 juni 2018, 14:48 Een mooie vogel, die valkuil! Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht.
Arco is al 10 jaar geleden van uitkering dividend.
En Ecopower was indertijd een van de enige alternatieven voor groene stroom.
Als men nu kijkt zijn het allemaal groene energie spelers , ja populair thema zeker heden ten dage.
Heden ten dage de enige leverancier waar men weet waar men aan toe is op voorhand als zonnepanelen.
Geen meterhuur kosten , vastgelegde prijs op voorhand voor verbruik.
Maar ja als er maar dividend is en liefst elk jaar meer , meer of het verantwoord is of niet.
En blijf er bij ;
Via Rechtstreekse participatie vele malen hogere opbrengst dan via cooperatieven arm Belgie en zijn inwoners.
In onze buurlanden gaat het er zo aan toe niet via via via .
Estate Guru believer.
Kan het niet allemaal helemaal volgen, maar ben al met al wél tevreden met Ecopower.
Ik zie alleen dus niet de zin van uitkering van zo’n beperkt dividend. De gemiddelde coöperant heeft 3,9 aandelen en ontvangt zo’n €14 dividend...
Andere instellingen, zoals Oikocredit, bieden de mogelijkheid van herbelegging van het dividend. Dat is voor mij een interessantere optie.
Ik zie alleen dus niet de zin van uitkering van zo’n beperkt dividend. De gemiddelde coöperant heeft 3,9 aandelen en ontvangt zo’n €14 dividend...
Andere instellingen, zoals Oikocredit, bieden de mogelijkheid van herbelegging van het dividend. Dat is voor mij een interessantere optie.
Alterfin geeft nog minder dividend.dreamy schreef: ↑16 juni 2018, 15:59 Kan het niet allemaal helemaal volgen, maar ben al met al wél tevreden met Ecopower.
Men kan daar zijn dividend laten uitbetalen.
Het herinvesteren mits opleg.
Het weg schenken.
Of dat beter is ......
En men moet eerst online alles invullen alvorens ze terug storten.
Kwestie van het makkelijk te maken.
Geef mij dan maar alvast eerst centjes op rekening hoe weinig ook , zal daarna wel beslissen wat er mee aan te vangen.
Zo gauw die buiten kunnen , zoveel te sneller het gaat gebeuren.
Het achterhouden van iets waar men recht op heeft ....... ( lees hopen dat ze het vergeten voor dat beetje)
Estate Guru believer.
Niet helemaal correct want je kan de RV terugvorderen dus het netto rendement is 2%.
En het is niet omdat jij maar één aandeeltje hebt dat andere aandeelhouders er niet meer hebben.
Je mag van mij op de volgende AV altijd voorstellen dat de winstdeelname van de minieme aandeelhouders verdeeld wordt over zij die meerdere aandelen hebben en bijhouden?
Het zal trouwens ook enige moeite kosten om 2% rendement te vinden op een belegging van 250€.
Als ik iedere instelling die mij minder dan 2% netto uitkeert zou laten weten dat het niet hoeft zou ik nog even moeten blijven werken. . Vele kleintjes genereren ook een mooi inkomen.
De meeste Spaargidsers die aandelen van coöperatieven in hun bezit hebben, hebben die aangekocht in de gouden jaren toen de coöperatieven nog 6% dividend gaven. Dat was toen een hype op Spaargids. Aandelen in coöperatieven werden beschouwd als een veilige belegging met een hoog gegarandeerd rendement, een soort hoogrentende termijnrekening. Maar toen kwam de vereffening van Groenkracht. Andere coöperatieven keerden geen 6% dividend meer uit. Opeens realiseerden de Spaargidsers zich dat hun belegging toch niet zo veilig en rendabel was als ze gedacht hadden. De ontgoocheling was groot. Velen wilden zo snel mogelijk weer van hun aandelen af.
In coöperatieven moet je beleggen uit steun voor waar die zich mee bezighouden, bijvoorbeeld ontwikkeling van groene energie of hulp aan de boeren in het Zuiden. Je moet het niet doen voor het geld.
In coöperatieven moet je beleggen uit steun voor waar die zich mee bezighouden, bijvoorbeeld ontwikkeling van groene energie of hulp aan de boeren in het Zuiden. Je moet het niet doen voor het geld.