Geïntegreerde woonbonus + LT-sparen (belastingaangifte)
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Geïntegreerde woonbonus + LT-sparen (belastingaangifte)
Kan er wanneer er maximaal gebruik gemaakt is van de Vlaamse geïntegreerde woonbonus (gewestelijke woonfiscaliteit) nog gebruik gemaakt worden van de federale vermindering voor het LT-sparen? Het betreft hier de premies van een individuele levensverzekering (LT-sparen los van een woning). Vorig jaar werd me verteld dat LT-sparen geen zin meer had daar mijn fiscale korf volledig gevuld is door mijn hypothecaire lening (interesten + kapitaalaflossingen). Nu zie ik echter bij gebruik van een belastingsimulator dat ik beide fiscale korven onafhankelijk van elkaar kan vullen?
Bijvraag: Is mijn 'eigen' woning, wanneer ik tevens blote eigenaar (na een schenking) ben van een andere woning, nog steeds mijn 'enige' woning?
Bijvraag: Is mijn 'eigen' woning, wanneer ik tevens blote eigenaar (na een schenking) ben van een andere woning, nog steeds mijn 'enige' woning?
Re: Geïntegreerde woonbonus + LT-sparen (belastingaangifte)
Vlaamse geïntegreerde is niet gelijk aan gewestelijke
Vlaamse geïntegreerde anno 2016 of later + LT federaal ja is combineerbaar
indien eigenaar van 1 woning: jaarlijks inbreng 1520 + 780 woonbonus gedurende 1ste 10 jaar
+
federaal lange termijnsparen 2230 x 30% + intresten voor bv aftrek tweede woning en dus waarschijnlijk ook pensioensparen zoals tax on web aangeeft.
Gewestelijk 2005-2014 wordt cumul genomen maximaal 2280 + 780. Je kan niet boven dit bedrag gaan.
Dit komt doordat in 2015 de aftrek een bevoegdheid geworden is van Vlaanderen ipv het gewestelijk. Let wel de aftrek is na 2016 wel lager dan voor 2015, maar je haalt inderdaad nog ietsje voordeel doordat je nu kan combineren. Maximaal ongeveer 350 per persoon per jaar.
NAAKTE/BlOTE EIGENDOMMEN
Toestand 31/12 jaar van lening is bepalend ook al staat er in tax on web 31/12 van het aanslagjaar.
Schenking:
IN het jaar of VOOR het jaar van aangaan lening van uw eigen woning = tweede eigendom
Hebt u de schenking verkregen vanaf het jaar na de lening van uw eigen woning dan wordt de woning fiscaal niet aanzien als tweede woning.
Dus lening eigen huis 2014, schenking 2015 is geen tweede woning, geen verlies woonbonus
Aankoop naakte eigendom:
idem
Bij Erfenis:
nooit aanzien als tweede woning indien je enkel naakte eigendom erft.
Van zodra je ook het vruchtgebruik hebt, dan pas verlies je alle rechten
Vlaamse geïntegreerde anno 2016 of later + LT federaal ja is combineerbaar
indien eigenaar van 1 woning: jaarlijks inbreng 1520 + 780 woonbonus gedurende 1ste 10 jaar
+
federaal lange termijnsparen 2230 x 30% + intresten voor bv aftrek tweede woning en dus waarschijnlijk ook pensioensparen zoals tax on web aangeeft.
Gewestelijk 2005-2014 wordt cumul genomen maximaal 2280 + 780. Je kan niet boven dit bedrag gaan.
Dit komt doordat in 2015 de aftrek een bevoegdheid geworden is van Vlaanderen ipv het gewestelijk. Let wel de aftrek is na 2016 wel lager dan voor 2015, maar je haalt inderdaad nog ietsje voordeel doordat je nu kan combineren. Maximaal ongeveer 350 per persoon per jaar.
NAAKTE/BlOTE EIGENDOMMEN
Toestand 31/12 jaar van lening is bepalend ook al staat er in tax on web 31/12 van het aanslagjaar.
Schenking:
IN het jaar of VOOR het jaar van aangaan lening van uw eigen woning = tweede eigendom
Hebt u de schenking verkregen vanaf het jaar na de lening van uw eigen woning dan wordt de woning fiscaal niet aanzien als tweede woning.
Dus lening eigen huis 2014, schenking 2015 is geen tweede woning, geen verlies woonbonus
Aankoop naakte eigendom:
idem
Bij Erfenis:
nooit aanzien als tweede woning indien je enkel naakte eigendom erft.
Van zodra je ook het vruchtgebruik hebt, dan pas verlies je alle rechten
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vlaamse geïntegreerde woonbonus staat op mijn belastingaangifte onder gewestelijke woonfiscaliteit. Heel verhelderend antwoord ... bedankt!
Hebben ze me bij de bank wel slecht geadviseerd mbt LT-sparen.
Hebben ze me bij de bank wel slecht geadviseerd mbt LT-sparen.
Geldt dit ook voor leningen afgesloten in 2015?
Hallo Bot
Ik had je post niet gezien.
Leningen 2015 volgen de fiscale regeling van de gewestelijke woonbonus
Dit betekent dat het fiscale voordeel niet hetzelfde is als bij kredieten van na 2016.
als je een lening hebt voor je eigen woning in 2015 en je geniet de 10-jarige verhoging dan vul je al 2280 € in de aangifte en zit je korf vol. Na de 10-jarige verhoging heb je maar 1520 meer in te vullen en dan kan je eventueel bijvullen tot 2280 €.
Echter het voordeel is dus beperkt. Bij de geïntegreerde kan je 2280 invullen voor je eigen woning + nog eens de korf vullen voor het lange termijnsparen (2280 extra of 2310 dat weet ik nu niet zo vanbuiten)
Oplossing: je zou je krediet van 2015 kunnen herfinancieren naar 1 van 2018, je zou moeten gaan rekenen ahv verkregen rentevoet, openstaande schuld, ...
Met twee partners kan dit interessant zijn.
Het Vlaamse lange termijnsparen is voor zij die een aankoop deden voor hun eigen woning, maar op 31/12 van het leningsjaar reeds eigenaar waren van een andere woning.
Zij mochten geen betalingen inbrengen in de Gewestelijke woonbonus 2005 tem eind 2015.
Doordat na 2016 nu inderdaad de enige woning geen voorwaarde meer is om te kunnen genieten van de geïntegreerde woonbonus kan je in principe stellen dat voor nieuwe contracten het Vlaamse Lange Termijnsparen niet meer kan (tenzij ik uitzonderingen over het hoofd zie). Alles valt nu onder de geïntegreerde. De oude contracten doven nog uit onder het Vlaamse langetermijnsparen, dus hij is nog niet volledig afgeschaft.
Je moet nu vanaf 2016 eigenlijk gewoon aangeven of je op 31/12 van het inkomstenjaar wel of niet eigenaar bent van een tweede woning, dit om de verhoging wel of niet te genieten. Laat ons zeggen het wordt er toch zo een heel stuk gemakkelijker op.
Om je vraag te beantwoorden, ik denk niet dat dit de hoofdreden is dat er nu plotseling twee korven zijn. Het is wel zo dat het voordeel van de geïntegreerde wat lager is dan het Vlaamse termijnsparen, maar we mogen de aanpassing in de wet niet verwarren.
Het gaat hier niet om de combinatie Vlaamse lange termijnsparen en de Geïntegreerde, maar wel om de Geïntegreerde in combinatie met het federale lange termijnsparen. Ik heb mij ook de vraag gesteld en ik heb als antwoord gekregen. DIT KOMT DOORDAT ER SIMPELWEG GEEN BEPERKING MEER IS OPGENOMEN IN DE WETGEVING SINDS 2016. Natuurlijk gemakkelijk uitgelegd, daar waar je vroeger Vlaams en Federaal slechts tot 2280 € kon combineren, kan je nu plotseling En Vlaams en Federaal volop genieten.
Ik denk dat er meer achter zit. Ofwel hebben ze het vergeten
Ofwel willen ze inzetten op Pensioenopbouw
Vroeger kon je niet aftrekken voor je eigen huis en ook nog eens lange termijnsparen via levensverzekeringen.
Nu wel, nu kan je aftrekken voor je eigen woning en ook nog eens lange termijnsparen doen in pensioenproducten en daarbovenop nog eens aan Pensioensparen doen.
Als iemand een beter idee heeft, laat het mij weten, maar ik denk dat we het in de pensioenopbouw moeten gaan zoeken.
Bedankt! Ik heb in oktober mijn oorspronkelijk lening van 2015 laten herzien bij dezelfde bank. Ik was toen niet op de hoogte van deze mogelijkheid. Ik veronderstel dat bij een herfinanciering het fiscaal karakter van de oude lening behouden blijft? Ik heb alleszins de vraag aan mijn bank gesteld naar de mogelijkheden om dit alsnog aan te passen naar een fiscaal attest in 2018.
Ja bij herfinanciering wordt het fiscaal karakter behouden, je hebt er dus een nieuwe nodig tegen even gunstige rentevoet. Krediet moet dus geschrapt worden en er moet een nieuw genomen worden met fiscaal stelsel anno 2016 Vraag is of de bank daar in zal meegaan, ik vrees er voor maar kan mis zijn. Laat iets weten.Bot schreef: ↑27 december 2018, 13:31Bedankt! Ik heb in oktober mijn oorspronkelijk lening van 2015 laten herzien bij dezelfde bank. Ik was toen niet op de hoogte van deze mogelijkheid. Ik veronderstel dat bij een herfinanciering het fiscaal karakter van de oude lening behouden blijft? Ik heb alleszins de vraag aan mijn bank gesteld naar de mogelijkheden om dit alsnog aan te passen naar een fiscaal attest in 2018.
Louter voor het lange termijnsparen zou ik nu ook geen onnodig hoge kosten gaan doen...