Gezocht: aandelen met lage p-to-fcf ratio
TIP
-
- Full Member
Re: Gezocht: aandelen met lage p-to-fcf ratio
https://www.cnbc.com/2018/05/11/gamesto ... -drop.html
3 maanden oude CEO van GameStop heeft ontslag genomen voor persoonlijke redenen
.
Aandelen -4% na de aankondiging, maar koers is uiteindelijk gesloten met -2,5%.
Vorige CEO was in November 2017 al gestopt door gezondsheidsredenen en is kort nadien ook overleden.
3 maanden oude CEO van GameStop heeft ontslag genomen voor persoonlijke redenen

Aandelen -4% na de aankondiging, maar koers is uiteindelijk gesloten met -2,5%.
Vorige CEO was in November 2017 al gestopt door gezondsheidsredenen en is kort nadien ook overleden.
-
- Full Member
https://www.cnbc.com/2018/05/16/hedge-f ... -plan.html
Dividend stopzetten en alles naar buybacks funnelen... een mens kan dromen
Dividend stopzetten en alles naar buybacks funnelen... een mens kan dromen

- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
100% vragen om 50% te krijgen is daarom geen slechte strategie; helft minder div (5,6% lijkt me genoeg) en de vrijgekomen cashflows gebruiken voor buybacks (zelfs aan 11,2% huidig div is de payout-ratio slechts 50%!).Incremental schreef: ↑17 mei 2018, 07:39 https://www.cnbc.com/2018/05/16/hedge-f ... -plan.html
Dividend stopzetten en alles naar buybacks funnelen... een mens kan dromen![]()
Ik ben voor. Alles beter dan paniekovernames die niet opbrengen.
Strabag SE, het Oostenrijkse bouwbedrijf dat in Europa actief is staat goedkoop op basis van price-to-sales (0,3), price-to-book (tangible - 1,2) en price-to-fcf (gemiddelde 10 jaar - 9,1). Zeer volatiele kasstromen, conjunctuurgevoelig, sterk afhankelijk van overheidsopdrachten, geen groeibedrijf, heel zwakke koersprestatie sinds 2008. Stevige netto-kaspositie die 37% van de beurswaarde bedraagt, al zal dat niet altijd zo extreem hoog blijven. Vrije kasstroom-marge van gemiddeld 3,0% de voorbije 10 jaar (incl. desinvesteringen). Nieuw management sinds 2013 lijkt positieve impact op kasstromen te hebben. Woensdag resultaten Q1. Misschien dat ik hier instap.
Ze hebben hier zopas wat verder in de straat een nieuwe school gebouwd. Aandeel staat zeer hoog in mijn screener volgens fcf-rendement 12M en 5YR maar heb het tot gisteren altijd links laten liggen omdat de cijfers op Morningstar een heel ander verhaal vertelden. Gisteren dan ontdekt dat cijfers op Morningstar compleet verkeerd zijn.
EDIT: ik zie nu dat ik op Morningstar verkeerdelijk naar de cijfers van dochterbedrijf Strabag AG gekeken had ipv de groep Strabag SE.
Ze hebben hier zopas wat verder in de straat een nieuwe school gebouwd. Aandeel staat zeer hoog in mijn screener volgens fcf-rendement 12M en 5YR maar heb het tot gisteren altijd links laten liggen omdat de cijfers op Morningstar een heel ander verhaal vertelden. Gisteren dan ontdekt dat cijfers op Morningstar compleet verkeerd zijn.
EDIT: ik zie nu dat ik op Morningstar verkeerdelijk naar de cijfers van dochterbedrijf Strabag AG gekeken had ipv de groep Strabag SE.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
UPM-Kymmene
€31,36
Het is zoeken naar een speld in een hooiberg om nog iets ondergewaardeerds te vinden. Het Finse UPM-Kymmene dat pulp, hout, papier, labels, papieren verpakkingen, biodiesel (op basis van hout) etc. maakt vind ik nog interessant. Bedrijf is de voorbije 10 jaar niet gegroeid (en zal ook de komende 10 jaar denk ik niet groeien) maar ik zie nog bijna 40% opwaarts potentieel voor de koers. Faire waarde volgens mij €43,31 gebaseerd op 21x een fcf van €1,1 miljard. Probleem hier is de papierbusiness (voor kranten, tijdschriften, reclamefolders en catalogi) die nu nog 42% van de omzet uitmaakt en een dikke 4% per jaar daalt. In 2012 was het belang nog 59%. De overige segmenten compenseren die daling. Laatste paar jaren sterke focus op verhoging winstgevendheid en de schuldenberg werd volledig weggewerkt (in 2008 nog een nettoschuld van €4,7 miljard; dit jaar normaal gezien een netto-kaspositie). Koersmomentum zit mee. Ik zou een kleine positie willen innemen aan €30,94 en bijkopen bij een crash.

€31,36
Het is zoeken naar een speld in een hooiberg om nog iets ondergewaardeerds te vinden. Het Finse UPM-Kymmene dat pulp, hout, papier, labels, papieren verpakkingen, biodiesel (op basis van hout) etc. maakt vind ik nog interessant. Bedrijf is de voorbije 10 jaar niet gegroeid (en zal ook de komende 10 jaar denk ik niet groeien) maar ik zie nog bijna 40% opwaarts potentieel voor de koers. Faire waarde volgens mij €43,31 gebaseerd op 21x een fcf van €1,1 miljard. Probleem hier is de papierbusiness (voor kranten, tijdschriften, reclamefolders en catalogi) die nu nog 42% van de omzet uitmaakt en een dikke 4% per jaar daalt. In 2012 was het belang nog 59%. De overige segmenten compenseren die daling. Laatste paar jaren sterke focus op verhoging winstgevendheid en de schuldenberg werd volledig weggewerkt (in 2008 nog een nettoschuld van €4,7 miljard; dit jaar normaal gezien een netto-kaspositie). Koersmomentum zit mee. Ik zou een kleine positie willen innemen aan €30,94 en bijkopen bij een crash.

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Als ik goed zie is die UPM-Kymmene dit jaar al 18% gestegen. Vanwaar die blijvende stijgende trend (die blijkbaar al 5Y bezig is) voor een bedrijf in de papierbusiness zoals je zelf aangeeft. Lijkt me toch een industrie op de retour ongeacht de waardering.
aha, 2jaar terug werd uit dezelfde sector Altri nog vooruitgeschoven door Inversor (als ik mij niet vergis). Koers is ondertussen meer dan verdubbeld.
http://www.4-traders.com/ALTRI-5808/?ty ... mots=altri
http://www.4-traders.com/ALTRI-5808/?ty ... mots=altri
& toch zou de sector wereldwijd nog langzaam groeien de komende jaren zegt google. Al weet ik niet welke rol recycling daarin gaat spelen...
ps Al die pakjes van Zalando/Amazon/Bol.. die tegenwoordig verstuurd worden bestaan toch toch ook uit karton/papier

Omega6,
Op conservatieve basis kan men stellen dat UPM momenteel correct gewaardeerd is. Het gros van de bedrijven is momenteel correct gewaardeerd of overgewaardeerd, ook deze in moeilijke sectoren, dus die koersstijging is niet abnormaal. De berekening van mijn faire waarde is nogal optimistisch, dus is met korrel zout nemen. Hoge vrije kasstromen in 2016 en 2017 zijn volgens IR het gevolg van investeringen in groeisegmenten en kostenbesparingen, dus daar zit wel iets structureels in. Koers/winst van 15 momenteel dus valt mee + dividend.
Pulp is niet alleen nodig voor papier, maar ook voor kartonnen verpakkingen, papieren verpakkingen, labels, biodiesel (superieur aan gewone biodiesel). Ze hebben ook houtproducten (multiplex-platen, fineer). Daar blijft vraag naar natuurlijk. Maar een omzetstijging verwacht ik niet de komende 5 jaar en misschien zelfs niet de komende 10 jaar. Hoe kleiner het belang van die papierbusiness hoe kleiner de impact van verdere dalingen natuurlijk. Is niettemin een riskant aandeel momenteel.
Op conservatieve basis kan men stellen dat UPM momenteel correct gewaardeerd is. Het gros van de bedrijven is momenteel correct gewaardeerd of overgewaardeerd, ook deze in moeilijke sectoren, dus die koersstijging is niet abnormaal. De berekening van mijn faire waarde is nogal optimistisch, dus is met korrel zout nemen. Hoge vrije kasstromen in 2016 en 2017 zijn volgens IR het gevolg van investeringen in groeisegmenten en kostenbesparingen, dus daar zit wel iets structureels in. Koers/winst van 15 momenteel dus valt mee + dividend.
Pulp is niet alleen nodig voor papier, maar ook voor kartonnen verpakkingen, papieren verpakkingen, labels, biodiesel (superieur aan gewone biodiesel). Ze hebben ook houtproducten (multiplex-platen, fineer). Daar blijft vraag naar natuurlijk. Maar een omzetstijging verwacht ik niet de komende 5 jaar en misschien zelfs niet de komende 10 jaar. Hoe kleiner het belang van die papierbusiness hoe kleiner de impact van verdere dalingen natuurlijk. Is niettemin een riskant aandeel momenteel.
-
- Full Member
Als Groen aan de macht komt en plastic verpakkingen verbiedt dan gaat dit aandeel het goed doen.
Sowieso, lijkt mij het niet vergezocht dat de verpakking industrie meer en meer gaat overschakelen op karton/papier om te voldoen aan een groener imago (zij het door wetten/restricties van de EU).
Sowieso, lijkt mij het niet vergezocht dat de verpakking industrie meer en meer gaat overschakelen op karton/papier om te voldoen aan een groener imago (zij het door wetten/restricties van de EU).
Papier verpakking / eetgerief kent al enkele jaren een explosieve groei, zeker in Finland, zonder wisselkoers risico.
Metsa en Stora hebben volgens mij, meer potentieel (diesel is op retour, verpakking niet)
http://www.4-traders.com/METSA-BOARD-14 ... trategies/
Metsa en Stora hebben volgens mij, meer potentieel (diesel is op retour, verpakking niet)
http://www.4-traders.com/METSA-BOARD-14 ... trategies/
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Papier is zeker niet zo milieuvriendelijk als het lijkt...Incremental schreef: ↑21 juni 2018, 11:54 Als Groen aan de macht komt en plastic verpakkingen verbiedt dan gaat dit aandeel het goed doen.
PET wordt in België vrij goed gerecycleerd, dan is is de impact op het milieu beperkt.
btw, ik las gisteren dat ONTEX last had van hoge prijzen van 'pulp'. (de tijd live denk ik)
In de rest van de Europa is er veel minder recyclage...
Europa neemt maatregelen tegen wegwerpplastic, daarom verwacht ik dat papier aandelen, nog veel meer gaan groeien !
Die Finnen maken o.a. ook meubels en dashboards voor auto's met als basis: pulp
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/28 ... e-plastic/
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
jonie schreef: ↑22 juni 2018, 09:19In de rest van de Europa is er veel minder recyclage...
Europa neemt maatregelen tegen wegwerpplastic, daarom verwacht ik dat papier aandelen, nog veel meer gaan groeien !
Die Finnen maken o.a. ook meubels en dashboards voor auto's met als basis: pulp
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/28 ... e-plastic/
Mja, als je weet wat voor lozingen gebeur(d)en in Scandinavië door die 'papier-fabrieken'... (soms vlakbij voedingsbronnen die gebruikt worden voor zalmkwekerijen

Ik zou niet teveel voortgaan op beslissingen vd Bureaucratie. 5à10 jaar terug zette de EU ook vol in op DIESEL... & nu is diesel opeens vergif ??
Soit, er zullen ook wel honderden studies zijn die elkaar tegenspreken welk nu het milieuvriendelijkst is.
Wat is trouwens de oorzaak van plastic vervuiling in de oceaan? De mens toch? Als men niet aan sluikstorten zou doen...
OK, papier vergaat natuurlijk veel sneller, maar daarmee is de bron van het probleem niet aangepakt?
Pulp industrie zit toch in Finland (+ beetje in Zweden) (allicht ook met vervuiling, maar organisch afbreekbaar…)
Zalm en forel industrie zit in Noorwegen (+ Faeröer, Shetland, Schotland) want die vis heeft koud stromend water nodig, in de Oostzee staat het water teveel stil (+ warm water van hun koeltorens kerncentrales...)
+ ze proberen met minimum aan antibiotica en tegenstelling tot US en Chili
Beide industrie takken groeien, al enkele jaren explosief zoals de semiconductor en medic-tech sector…(waar ik al langer van geniet)
Zalm en forel industrie zit in Noorwegen (+ Faeröer, Shetland, Schotland) want die vis heeft koud stromend water nodig, in de Oostzee staat het water teveel stil (+ warm water van hun koeltorens kerncentrales...)
+ ze proberen met minimum aan antibiotica en tegenstelling tot US en Chili
Beide industrie takken groeien, al enkele jaren explosief zoals de semiconductor en medic-tech sector…(waar ik al langer van geniet)