De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Normaal reageer ik niet op items over migratie maar wat DW schrijft is om achterover te vallen.
"Ondanks alle media-heisa is het migratiecijfer de laatste jaren enorm gedaald - vooral dankzij de Turkije-deal - en we zien dat het aantal kinderen per vrouw in migrantenfamilies vanaf de derde generatie pijlsnel daalt. "
Onder Theo Franken zijn op 3 jaar tijd meer asielzoekers goedgekeurd in België dan onder de 2 jaar van Maggie De Block. Ik kreeg op de vraag of deze gegevens wel kloppen zelfs een niet-ontkennend antwoord van Theo Franken. Let op dat is niet de schuld van Theo maar wel van de te volgen EU-regels.
Bij mijn beroepsmatige opzoekingen (criminaliteit) zie ik van een persoon ook de gezinssituatie met het aantal kinderen en dat zijn er veel meer dan wat wij blanke autochtonen hebben.
Bijkomend mag niemand cijfers en databanken bijhouden met gegevens over rassen, politieke en sexuele voorkeur,...
Uw informatie is dus gebaseerd op lucht.
"Ondanks alle media-heisa is het migratiecijfer de laatste jaren enorm gedaald - vooral dankzij de Turkije-deal - en we zien dat het aantal kinderen per vrouw in migrantenfamilies vanaf de derde generatie pijlsnel daalt. "
Onder Theo Franken zijn op 3 jaar tijd meer asielzoekers goedgekeurd in België dan onder de 2 jaar van Maggie De Block. Ik kreeg op de vraag of deze gegevens wel kloppen zelfs een niet-ontkennend antwoord van Theo Franken. Let op dat is niet de schuld van Theo maar wel van de te volgen EU-regels.
Bij mijn beroepsmatige opzoekingen (criminaliteit) zie ik van een persoon ook de gezinssituatie met het aantal kinderen en dat zijn er veel meer dan wat wij blanke autochtonen hebben.
Bijkomend mag niemand cijfers en databanken bijhouden met gegevens over rassen, politieke en sexuele voorkeur,...
Uw informatie is dus gebaseerd op lucht.
Die theo wel ja... op media doen alsof hij streng gaat zijn en wat stemmen ronselen en ondertussen de poorten openzetten om hetgeen hij beloofd te voorzien van voeding! Vetzakken die politiekers. Smijt die maar gauw buiten. Ze laten hier de buitenlanders binnen en zelfs onder eigen bevolking hebben ze kleine vzw's waarmee haat gestookt wordt tegen verschillende rassen. Ongelofelijk de staat van dit armzalige belgië tegenwoordig.
Wij zijn klaar met dit beleid België. Onze voetballers doen het beter dan onze politiekers om ons te sussen. Weet je hoe ik dat noem? Gentse waterzooi!
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Absoluut. Ik zeg enkel dat 'niet wakker liggen van migratie' niet noodzakelijk hetzelfde is als 'apathisch zijn terwijl we overspoeld worden'.
Er zijn rationele argumenten om tegen migratie te zijn, om voor migratie te zijn en zelfs om migratie als relatief onbelangrijke nevenkwestie te beschouwen. Voor migratie zijn maakt je niet apatisch of naïef, net zomin als voor migratiebeperkingen zijn je automatisch een racist maakt.
- Het is een aantoonbaar feit dat meer mensen hun middelbaar afmaken, meer mensen een hoger diploma halen en meer mensen doctoreren. Zelfs al zou je beweren dat de 'diepte' van ons onderwijs (de kwaliteit dus) afneemt, dan nog moet je toegeven dat de breedte (het aantal hoger opgeleiden) drastisch is toegenomen.geebee schreef: ↑24 juni 2018, 10:25 LOL ... ik meen me te herinneren dat het in "onzen tijd" net iets moeilijker was om een (universitair) diploma te halen dan tegenwoordig ... rugzakje hier, credits daar, tolerantiepunten ginder, Erasmusje meepikken met garantie op hoge punten, ... als je ziet hoe we steeds verder wegzakken in allerlei internationale ranglijsten ...
De jongere generatie 'liberaler' dan oudere ? Nog zoiets, in "onzen tijd" waren jongeren links en toen ze ouder werden evolueerden ze naar rechts ... nu is de gemiddelde jongere als rechts tegen dat ze kunnen tellen ...
- Hoezo, wegzakken in ranglijsten? De Vlaamse universiteiten klimmen net op in de rankings, ondanks toenemende concurrentie uit Azië. Zowel de kwantiteit als kwaliteit van de onderzoeksoutput van universiteiten en onderzoeksinstellingen neemt aantoonbaar toe.
Vlaamse universiteiten trekken ook steeds meer geld uit de privésector aan, bijvoorbeeld via Baekelandmandaten en samenwerkingen. Dat bewijst dat al dat onderzoek ook steeds meer praktische toepassingen vindt. Merk ook op dat opleidingsniveau en tewerkstellingspercentage bijzonder sterk gecorreleerd zijn en dat het percentage werknemers in de kenniseconomie toeneemt. Werkgevers appreciëren dat beter geschoold personeel dus, iets dat men niet zou verwachten als de kwaliteit dramatisch afneemt.
- Erasmus een garantie op hoge punten? Niet meer, als dat ooit al zo was. Op in het buitenland behaalde punten wordt immers een normalisatiefactor toegepast. Men gebruikt historische data om na te gaan of studenten uit land X in land Y significant meer of minder behalen dan in eigen land. Vervolgens berekent men op die basis een correctiefactor.
Ik heb op mijn Duitse punten destijds een heel lichte bijsturing naar onder gekregen (mijn 1.0 - in Duitsland de hoogste graad - werd geen 20/20 maar een 17 of 18 bijvoorbeeld).
- Dat wegzakken is voor een stuk perceptie. Herinnert iemand zich onlangs de studie van de KUL die aantoonde dat het niveau van Frans drastisch omlaag ging? Wie naar het VRT-journaal keek herinnert het zich ongetwijfeld, als de lengte van het filmpje iets zei. Maar wat zei dezelfde studie ook nog? Dat het niveau voor wetenschap en techniek dan weer zonder meer uitstekend is, en dat binnen Frans de slechte resultaten voor een deeltje verklaard werden door strengere eindtermen.
O tempora, o mores. Jongeren leren andere dingen dan vroeger. Wat een drama.
- Ik bedoelde dat jongeren en hogeropgeleiden ethisch liberaler zijn dan ouderen en lageropgeleiden. Qua visie op economie zijn er bij mijn weten veel minder duidelijke trends in functie van leeftijd of opleiding.
Laatst gewijzigd door dw op 24 juni 2018, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Het aantal asielzoekers dat dat de EU betreedt is sinds de piek in 2015 ruim gehalveerd en blijft dalen (zie ook http://www.unhcr.org/statistics/unhcrst ... -2017.html ). In België is het aantal nieuwe asielzoekers ongeveer stabiel, wat logisch is: dalende trends uiten zich eerst in de grenslanden en pas later in de meer centrale landen.criticus schreef: ↑24 juni 2018, 12:23 Onder Theo Franken zijn op 3 jaar tijd meer asielzoekers goedgekeurd in België dan onder de 2 jaar van Maggie De Block. Ik kreeg op de vraag of deze gegevens wel kloppen zelfs een niet-ontkennend antwoord van Theo Franken. Let op dat is niet de schuld van Theo maar wel van de te volgen EU-regels.
En de consensus onder de EU-landen is momenteel dat het aantal nog verder moet dalen. Als je naar de absolute aantallen in het rapport kijkt, zie je ook dat Europa (in tegenstelling tot sommige Afrikaanse en Arabische landen) ook allesbehalve 'overspoeld' wordt door vluchtelingen.
En wat met migranten die er al zijn?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180102_03277124‘Na enkele generaties merken we wel dat allochtone vrouwen evenveel kinderen beginnen te krijgen als Vlaamse vrouwen. Dat zie je vooral in Limburg, waar al verschillende generaties Turken wonen en er minder nieuwe migratie is.’
Logisch ook, want overal ter wereld daalt vruchtbaarheid naarmate vrouwen beter opgeleid worden (vandaar dat Iraanse vrouwen dezelfde vruchtbaarheid hebben als westerse). Gelooft iemand dat Belgische allochtonen een magische uitzondering op die ijzeren regel zouden zijn?
Voor alle duidelijkheid: ook kleine aantallen mensen kunnen problemen veroorzaken. Ik wil gewoon even woorden als 'overgenomen' of 'overspoeld' in perspectief plaatsen. Dit is uiteraard ook niet de plaats om discussies over migratie te voeren, het ging er mij gewoon om dat mensen 'apathisch' noemen omdat ze niet van dezelfde zaken wakker liggen als jijzelf nogal... eigenaardig is.
geebee schreef: ↑24 juni 2018, 11:37Maar ik durf toegeven dat de generatie voor ons het "nog" moeilijker had op de universiteit.Nairo schreef: ↑24 juni 2018, 11:10
Iedere generatie zegt dat in zijn tijd moeilijker was dan in het heden. Wanneer jij naar unief ging zei de generatie ervoor het ook. Daarbij weet ik van oudere ingenieurs op het gebied van elektronica dat ze het niet meer zouden zien zitten om naar unief te gaan omdat het vakgebied veel complexer en uitgebreider is gekomen dan pakweg de jaren eind 70 a 80. Zij zeggen zelf dat ze het geluk hebben gehad om het te zien groeien tot wat het nu is.
Ik zie bij de huidige generatie universiteitsstudenten velen die slagen die in "onzen tijd" niet eens het eerste jaar gingen overleven ... maar met het huidige systeem van credits en rugzakjes en andere toestanden kunnen ze er bij manier van spreken 10 jaar over doen om hun diploma te behalen ... en aangezien de universiteiten worden betaald op basis van slaagcijfers moet ik er wellicht ook geen tekeningske bij maken zeker ?
https://www.demorgen.be/wetenschap/dumb ... -b3c59f7c/
Ja maar die discussie is bij iedere generatie. Iedere generatie zegt dat in zijn tijd moeilijker was. Zeg ik zelf ook al daarbij eenmaal credits op dan zullen er veel afhaken hoor ook veranderen we van tijd. Daarbij tegenwoordig is informatie gewoon makkelijker te vinden dat vanbuiten leren minder nodig is. Het verwerken van informatie en er de juiste conclusie uithalen is momenteel belangrijker. En met ingenieur diploma vind je heel snel werk dus teken dat de privé nog tevreden is met het niveau.
Tevreden met het niveau ? Tja ... als er niets "beters" is moet men wel aanvaarden wat er binnenkomt ... ik hoor andere verhalen ... maar dat zal wel "perceptie" zijn ...
Dat klopt wel. Ik heb echt geen talenknobbel, en het was voor mij vechten om erdoor te geraken. Maar wat wij moesten kennen in het laatste middelbaar, dat moest mijn nichtje al veel eerder kennen.
Ben ik blij dat de eindtermen (bestonden die al ?) toen voor talen nog niet zo streng waren...
Meer mensen hun middelbaar afmaken ? In cijfers misschien wel ... ik "sta" in het onderwijs dus denk ik wel dat ik weet waarover ik spreek ... men "moet" bijna een A-attest afleveren ... druk vanuit directie, leerling én ouders ... in "onzen tijd" was één buis voldoende voor een B-attest ... tegenwoordig "sleuren" ze de leerlingen er door met 4 of meer tekorten én dat zelfs op belangrijke hoofdvakken (in "onzen" tijd was trouwens het resultaat van het examen doorslaggevend, nu worden de punten "opgekrikt" door een groot percentage op dagelijks werk, permanente evaluatie en attitudes te geven) ... dan zwijg ik nog over wat je allemaal moet "toegeven" aan leerlingen met dyslexie, dyscalculie, autisme, adhd, add, ...dw schreef: ↑24 juni 2018, 14:31 - Het is een aantoonbaar feit dat meer mensen hun middelbaar afmaken, meer mensen een hoger diploma halen en meer mensen doctoreren. Zelfs al zou je beweren dat de 'diepte' van ons onderwijs (de kwaliteit dus) afneemt, dan nog moet je toegeven dat de breedte (het aantal hoger opgeleiden) drastisch is toegenomen.
- Hoezo, wegzakken in ranglijsten? De Vlaamse universiteiten klimmen net op in de rankings, ondanks toenemende concurrentie uit Azië. Zowel de kwantiteit als kwaliteit van de onderzoeksoutput van universiteiten en onderzoeksinstellingen neemt aantoonbaar toe.
Wat ben je met een bredere laag van "hoog" opgeleiden als de spoeling van de "hoog" opgeleiden maar heel dunnetjes is ... liever een beperkt aantal écht "hoog" opgeleiden die effectief een "hoog" niveau behalen dan studenten met een diploma die het eigenlijk niet waard zijn ("in mijnen tijd" zat je face a face met de prof voor een mondeling examen en je ging vlug door de mand zakken als je je cursus niet kende, tegenwoordig is het bijna allemaal multiple-choice waar je met een aantal gerichte gokken misschien wel aan je 10 geraakt) ...
Ranglijsten ? Google maar eens op "pisa" (niet de "scheve van" ...)
Soit, ik ga er niet verder over discussiëren : jij je gelijk en ik het mijne
Het gemiddelde nettoloon in België in vergelijking met het buitenland ligt dan ook laag. Lonen voor veel STEM beroepen liggen vaak 2 tot 5x (!) hoger in het buitenland -- zelf voor mensen met niet extreem veel ervaring. Dat gaat van ingenieurs tot software ontwikkelaars.
Waar gaan vaak de beste mensen heen die graag correct betaald worden voor het werk dat ze doen? Juist ja..
Wanneer ben jij voor het laatst aan een universiteit geweest? Ik ben nog niet zo heel lang afgestudeerd en kan zeggen dat ik bijna evenveel mondelinge als schriftelijke examens had, en dat die schriftelijke zelden meerkeuze-examens waren. Typisch krijg je meerkeuze-examens van de basisvakken in de eerste bachelorjaren (die soms door honderden studenten worden gevolgd), terwijl keuzevakken en mastervakken - waar de groepen kleiner zijn - mondelinge examens vaak hebben.geebee schreef: ↑24 juni 2018, 18:19 Wat ben je met een bredere laag van "hoog" opgeleiden als de spoeling van de "hoog" opgeleiden maar heel dunnetjes is ... liever een beperkt aantal écht "hoog" opgeleiden die effectief een "hoog" niveau behalen dan studenten met een diploma die het eigenlijk niet waard zijn ("in mijnen tijd" zat je face a face met de prof voor een mondeling examen en je ging vlug door de mand zakken als je je cursus niet kende, tegenwoordig is het bijna allemaal multiple-choice waar je met een aantal gerichte gokken misschien wel aan je 10 geraakt) ...
Ranglijsten ? Google maar eens op "pisa" (niet de "scheve van" ...)
Soit, ik ga er niet verder over discussiëren : jij je gelijk en ik het mijne
En wat dat gericht gokken betreft: in mijn tijd werd giscorrectie gehanteerd (waardoor de verwachtingswaarde van gokken nul is), tegenwoordig kiest men steeds vaker voor standard setting (waarbij men bijvoorbeeld geen 10/20 maar 13/20 moet halen om te slagen, om te corrigeren voor de 'gratis' punten die je door gokken krijgt).
Ik sprak over rankings van het hoger onderwijs. In middelbaar onderwijs doen we het overigens ook nog steeds verre van slecht in Vlaanderen. We dalen wat, maar dat is ten dele omdat anderen snel stijgen. Dat is een beetje het jammere van internationale rankings: je kan in alle opzichten vooruitgaan en toch dalen. Lees ook zeker de commentaar van de OESO eens: het Vlaams onderwijs doet het nog steeds uitstekend voor topstudenten, we doen het vooral slecht in het helpen van zwakke studenten (een ziekte die ook Frankrijk heeft). Dat staat haaks op het idee dat ons niveau te laag ligt, maar wijst wel op problemen bij remediëring.
Pas op, ik geef je niet helemaal ongelijk. Het niveau kan beter en men is al te vaak te laks voor studenten die het moeilijk hebben. Dat neemt echter niet weg dat ons onderwijs nog steeds prima werkt. Vroeger leverde het hoger onderwijs een kleine elite af. Vandaag levert men nog steeds die kleine elite, maar dan aangevuld met een heel grote groep 'matige' afgestudeerden. Niets mis mee imo, want een matige universitair heeft nog steeds betere toekomstperspectieven dan een matige niet-hogeropgeleide.
Soit, nu laat ik het ook rusten
Laatst gewijzigd door dw op 24 juni 2018, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Hangt sterk van je STEM-sector af. In de mijne (biotech) is België zeker niet slecht bijvoorbeeld. Ik heb al jobs gezien met fors hogere lonen, maar dat was dan wel in regio's met een fors hogere levensduurte (genre San Diego/San Fransisco) en vaak ook nog met een hogere werkdruk.Roo schreef: ↑24 juni 2018, 18:19 Het gemiddelde nettoloon in België in vergelijking met het buitenland ligt dan ook laag. Lonen voor veel STEM beroepen liggen vaak 2 tot 5x (!) hoger in het buitenland -- zelf voor mensen met niet extreem veel ervaring. Dat gaat van ingenieurs tot software ontwikkelaars.
Waar gaan vaak de beste mensen heen die graag correct betaald worden voor het werk dat ze doen? Juist ja..
Software schijnt anders te zijn, daar lijken lonen veel meer uiteen te lopen tussen landen, bedrijven en zelfs tussen teams in hetzelfde bedrijf. Misschien omdat biotech-onderzoek een groepsactiviteit is en traag gaat, waardoor er geen supersterren zijn (of ze in ieder geval veel moeilijker te identificeren zijn). Bij programmeurs kan een superieur individu zich veel meer onderscheiden.
Zal ook wel te maken hebben met de aard van bedrijven. In België hebben we bijvoorbeeld weinig echte topbedrijven in software, terwijl je pakweg in Zwijnaarde wel de crême van de internationale biotech vindt (Syngenta, Bayer, BASF, Ablynx, VIB en haar spin-offs,...). Ook in bijvoorbeeld farma en chemie hebben we hier zowel inheemse als internationale topbedrijven.
Ik verwisselde 3 en 2 jaar door elkaar. Er zijn er op 2 jaar met Theo F. meer goedgekeurd dan op de 3 jaar met Maggie.
Alsof een bachelor halen nog moeilijk is .. als je naar de lessen komt; wordt de pap wordt zo diep in je keel gestopt dat je enkel maar kan slikken, tenzij je geen slik reflex hebt..
Er wordt zelfs vaak letterlijk gezegd wat een vraag kan zijn op het examen en wat je verwacht bent van te kunnen antwoorden. Tenzij je een outcast bent, zal er wel een internetgroep bestaan die alle examenvragen bijhoudt en eveneens post na de examens.
Het enige wat je kan doen, is verder gaan dan bachelor/master, of onderscheiding halen. Iemand die zich pas aanbiedt na september en niet geen onderscheiding of goede bachelorproef kan voorleggen, zal extreem overtuigend moeten zijn..
Of je kan gewoon familie hebben in het bedrijf, dan is 10/20 ook genoeg natuurlijk.
edit:
en terug op topic: erdogan heeft gewonnen
Er wordt zelfs vaak letterlijk gezegd wat een vraag kan zijn op het examen en wat je verwacht bent van te kunnen antwoorden. Tenzij je een outcast bent, zal er wel een internetgroep bestaan die alle examenvragen bijhoudt en eveneens post na de examens.
Het enige wat je kan doen, is verder gaan dan bachelor/master, of onderscheiding halen. Iemand die zich pas aanbiedt na september en niet geen onderscheiding of goede bachelorproef kan voorleggen, zal extreem overtuigend moeten zijn..
Of je kan gewoon familie hebben in het bedrijf, dan is 10/20 ook genoeg natuurlijk.
edit:
en terug op topic: erdogan heeft gewonnen
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Amai, wat een arrogantie en neerbuigendheid naar de jeugd toe toch...