De Beurs vandaag
TIP
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Tot spijt van wie 't benijdt zijn zij de enig overgebleven supermacht.
Samuel P. Huntington: "The United States, of course, is the sole state with preeminence in every domain of power – economic, military, diplomatic, ideological, technological, and cultural – with the reach and capabilities to promote its interests in virtually every part of the world."
Haha, ik zal mijn adem maar niet inhouden...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Samuel P. Huntington heeft dat geschreven in 1999. Sinsdien zijn er de aanslagen van 11 september geweest die aangetoond hebben dat de VS niet onkwetsbaar zijn. De VS hebben vervolgens in Afghanistan en Irak desastreuze oorlogen gevoerd die hun aanzien en invloed in het Midden-Oosten zwaar geschaad hebben. Rusland en China eisen een meer prominente plaats op het wereldtoneel op. Nu hebben we Trump die de VS uit alle mogelijke samenwerkingsverbanden aan het terugtrekken is en daarmee zelf de leidende positie van de VS ondergraaft. Als de leider van een groep niet meer meedoet zal de rest van de groep het vanzelf zonder leider of met een andere leider moeten doen.
Ideologisch, diplomatiek en cultureel zijn ze toch al flink achteruit geboerd de laatste jaren. De rest is ook aan het volgen. Sinds Trump is die achteruitgang flink aan het versnellen.CarpeNoctem schreef: ↑26 juni 2018, 21:00Tot spijt van wie 't benijdt zijn zij de enig overgebleven supermacht.
Samuel P. Huntington: "The United States, of course, is the sole state with preeminence in every domain of power – economic, military, diplomatic, ideological, technological, and cultural – with the reach and capabilities to promote its interests in virtually every part of the world."Haha, ik zal mijn adem maar niet inhouden...
De toekomstige wereldmacht zal in Azië liggen.
Om nog maar te zwijgen over de overheidsschuld. Die is onhoudbaar. De VS kunnen op die manier geen wereldmacht blijven. Het zal buigen of barsten worden.
@Yaris
Als je het in dollars/euro's bekijkt ipv procenten, dan zijn praktisch alle Westerse landen in hetzelfde bedje ziek.
Bijv Nederland:
Mocht je echt van mening zijn dat landen met zulke grafieken ten dode opgeschreven zijn, zou ik de mening over goud herzien. Liever goud dan aandelen van een "failliet" land...
Als je het in dollars/euro's bekijkt ipv procenten, dan zijn praktisch alle Westerse landen in hetzelfde bedje ziek.
Bijv Nederland:
Mocht je echt van mening zijn dat landen met zulke grafieken ten dode opgeschreven zijn, zou ik de mening over goud herzien. Liever goud dan aandelen van een "failliet" land...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Tja, feitelijk een nietszeggende grafiek. Men houdt geen rekening met de inflatie of stijging van GDP...
zie hier voor een betere weergave -> https://tradingeconomics.com/united-sta ... ebt-to-gdp
is vergelijkbaar met België trouwens.
& wat dan met Japan? Die hun schuld is nog véél hoger?
In China is ze lager, maar daar zitten de schulden bij de lokale overheden, banken & bedrijven.
De schuldenmassa is inderdaad overal gigantisch, maar dit is meer iets voor de topic "de crash van 2018", of wordt het toch de crash van 2019?
Amerika kan om het even welke schuld terugbetalen omdat de schuld in USD betaald moet worden.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
I beg to differ. Ze zijn integendeel bezig met het één en 't ander recht te zetten dat het laatste decennium hun status als baken van vrijheid toch geen goed deed.
Dat zou wel eens kunnen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Hier heb je wel een punt. Ik hou niet van schulden maken die dan doorgeschoven worden naar de komende generaties, maar de schuld van de VS die per capita in dezelfde grootteorde ligt als de onze zal toch iets makkelijker terug te betalen zijn. De greenback is de de facto internationale munteenheid en ze kunnen daar zelf 't één en 't ander mee bijsturen.
Maar desalniettemin lijkt me dit geen gezonde situatie.
Van de forse openingswinst in The USA schiet al niks meer van over. Nasdaq al bijna 1% in het rood.
Er had nogthans eentje gepost met schoon grafiekskes dat ut er nie goe uitzag
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Anderzijds is het tekort van de VS een indrukwekkende -4.6 % en zal dat bij het huidige beleid nog verder stijgen. Vergelijk met de Eurozone, waar de slechtste leerlingen momenteel Frankrijk en Spanje zijn met 'maar' -2.4 en -2.2 %. In haar geheel heeft de Eurozone een tekort van amper -0.8 %. Als je naar bedrijven en huishoudens kijkt is het plaatje in de VS even deprimerend.CarpeNoctem schreef: ↑27 juni 2018, 19:00 Hier heb je wel een punt. Ik hou niet van schulden maken die dan doorgeschoven worden naar de komende generaties, maar de schuld van de VS die per capita in dezelfde grootteorde ligt als de onze zal toch iets makkelijker terug te betalen zijn.
Bij ongewijzigd beleid zou de VS tegen 2020 van 105% van het BBP naar 109 % gaan. België in dezelfde periode van 103 % naar 97.5 %.
Dus gemakkelijker te betalen? Ik weet het niet. Het feit dat de dollar voorlopig nog even de enige reservemunt is helpt natuurlijk, al kun je evengoed opmerken dat wij het voordeel hebben dat onze schuld vooral in binnenlandse handen is - in de VS is dat wel even anders.
Los daarvan: alle oude beschavingen hadden de gewoonte op gezette tijden schulden uit te wissen, dat zal vroeg of laat ooit eens opnieuw moeten terugkomen vrees ik. Iemand een idee wanneer het volgende jubileumjaar is?