Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Dat klopt, maar MK spiegelt dan deze gegevens voor in hun GOGI.
- Nordea-Stable Return (5%)
- Ethna Aktiv (4%)
Je zal altijd een 'ALLOW' krijgen want als het werkelijk rendement 0,19% of 1,53% is, dan zit je daar zo'n +150% onder te paraderen. Eigenlijk moet die AV1L120 ook mee dalen maar dat blijft eenzelfde getal. Vergelijk maar eens met anderhalf jaar geleden, waren toen ook al die cijfers.
Ik vermoed dat je het nog niet begrepen hebt, hoe ze te werk gaan.
Er zijn over dat anderhalf jaar 36 periodes bijgekomen met periodes van 1 jaar. En dat rendement zal wat lager liggen dan voordien. Maar wellicht veel te weinig om de AV1L120 te laten zakken.
Mochten er cijfers na de komma getoond worden, dan zou je misschien wel een klein verschil bemerken.
Het is het gemiddelde van die +200 periodes dat ze weergeven, en per periode die er bijkomt, wordt het belang van een periode een klein beetje minder.
Er zijn over dat anderhalf jaar 36 periodes bijgekomen met periodes van 1 jaar. En dat rendement zal wat lager liggen dan voordien. Maar wellicht veel te weinig om de AV1L120 te laten zakken.
Mochten er cijfers na de komma getoond worden, dan zou je misschien wel een klein verschil bemerken.
Het is het gemiddelde van die +200 periodes dat ze weergeven, en per periode die er bijkomt, wordt het belang van een periode een klein beetje minder.
De situatie van de MK Mixer portefeuille op 1 Juli 2018.
Het startkapitaal van 14000 Euro is aangegroeid tot 16256 Euro.
Vreemd genoeg heeft de portefeuille verlies geleden in de maand juni. Een maand waar wereldwijd de aandelen stegen en de aggregate Euro obligaties ook geen verlies leden.
Over het hele jaar bleef de portefeuille onder het gemiddelde van zijn categorie
Voor de liefhebbers van getallen hier nog een paar statistieken:
MK Mixer - 3 jaar - 5 jaar
Std deviatie - 5,55 - 5,21
Gemiddelde - 1,09 - 4,39
Sharpe Ratio - 0,25 - 0,87
50/50 IWDA/IEAG - 3 jaar - 5 jaar
Std deviatie - 6,79 - 6,30
Gemiddelde - 3,99 - 7,76
Sharpe Ratio - 0,63 - 1,26
50/50 ZPRS/Cash - 3 jaar - 5 jaar
Std deviatie - 8,48 - 7,57
Gemiddelde - 5,18 - 7,92
Sharpe Ratio - 0,65 - 1,06
Het startkapitaal van 14000 Euro is aangegroeid tot 16256 Euro.
Vreemd genoeg heeft de portefeuille verlies geleden in de maand juni. Een maand waar wereldwijd de aandelen stegen en de aggregate Euro obligaties ook geen verlies leden.
Over het hele jaar bleef de portefeuille onder het gemiddelde van zijn categorie
Voor de liefhebbers van getallen hier nog een paar statistieken:
MK Mixer - 3 jaar - 5 jaar
Std deviatie - 5,55 - 5,21
Gemiddelde - 1,09 - 4,39
Sharpe Ratio - 0,25 - 0,87
50/50 IWDA/IEAG - 3 jaar - 5 jaar
Std deviatie - 6,79 - 6,30
Gemiddelde - 3,99 - 7,76
Sharpe Ratio - 0,63 - 1,26
50/50 ZPRS/Cash - 3 jaar - 5 jaar
Std deviatie - 8,48 - 7,57
Gemiddelde - 5,18 - 7,92
Sharpe Ratio - 0,65 - 1,06
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De situatie van de 50/50 alternatieve passieve portefeuille op 1 Juli 2018.
Het startkapitaal van 14000 Euro is aangegroeid tot 18556 Euro. De winst van deze portefeuille over deze 3,5 jaar is dus meer dan het dubbele van de MK Mixer.
De twee onderdelen van de 50/50 portefeuille vervullen hun rol in de portefeuille. Dit jaar steeg het aandelengedeelte met 3.6% en de obligaties zorgden voor de stabiliteit tijdens de volatiliteit van de aandelen. De Obligaties behielden hun waarde sinds het begin van het jaar.
Als je 10000 Euro belegde in de Mixer een jaar geleden dan had je nu nog 9973 Euro, met de 50/50 zou je belegging gestegen zijn naar 10506 Euro.
Als je 10000 Euro belegd zou hebben de mixer 3 jaar geleden dan had je nu 10488 euro, met de 50/50 was je winst 3x zo groot geweest, nl 11523 Euro. Over de laatste 3 jaar steeg de aandelen=groei component met 7% en het stabiele gedeelten=obligaties met 1,97%.
Tijdens deze periodes waren er een paar dalingen en correkties van de markten.
Beide portefeuilles hadden dezelfde drawdowns in de mindere periodes van 2015 en 2018. Als de MK mixer naar beneden ging dan ging de 50/50 portefeuille evenveel naar beneden. in de periodes dat de markt steeg dan steeg de 50/50 gevoelig meer dan de MK Mixer.
Het startkapitaal van 14000 Euro is aangegroeid tot 18556 Euro. De winst van deze portefeuille over deze 3,5 jaar is dus meer dan het dubbele van de MK Mixer.
De twee onderdelen van de 50/50 portefeuille vervullen hun rol in de portefeuille. Dit jaar steeg het aandelengedeelte met 3.6% en de obligaties zorgden voor de stabiliteit tijdens de volatiliteit van de aandelen. De Obligaties behielden hun waarde sinds het begin van het jaar.
Als je 10000 Euro belegde in de Mixer een jaar geleden dan had je nu nog 9973 Euro, met de 50/50 zou je belegging gestegen zijn naar 10506 Euro.
Als je 10000 Euro belegd zou hebben de mixer 3 jaar geleden dan had je nu 10488 euro, met de 50/50 was je winst 3x zo groot geweest, nl 11523 Euro. Over de laatste 3 jaar steeg de aandelen=groei component met 7% en het stabiele gedeelten=obligaties met 1,97%.
Tijdens deze periodes waren er een paar dalingen en correkties van de markten.
Beide portefeuilles hadden dezelfde drawdowns in de mindere periodes van 2015 en 2018. Als de MK mixer naar beneden ging dan ging de 50/50 portefeuille evenveel naar beneden. in de periodes dat de markt steeg dan steeg de 50/50 gevoelig meer dan de MK Mixer.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Alhoewel we allen weten dat resultaten uit het verleden geen betrouwbare voorspeller zijn voor de toekomst moeten we nu blijkbaar naar de resultaten van een portefeuille bekijken in overlappende periodes van 3 jaar. (Begrijp het wel niet goed want wie verkoopt er nu zijn belegging telkens na 3 jaar, vooral als de minimim tijd om bij teh houden 5 jaar zou zijn. )
Ok maar goed:
De volgende getallen werden gepubliceerd voor de Mixer:
Median van de perioden van 3 jaar: 4,2%/jaar, "Bear" 1,1%/jaar, "Bull" 6,2%/jaar.
Dus in de helft van de perioden van 3 jaar zou een belegger 4,2% of meer behaald hebben, de andere helft van de periode dus minder dan 4,2%. In 1/10 van de periodes zou je 6,2% of meer behaald hebben, in 1/10 van de periode 1,1% of minder.
Voor de 50/50 lazy portefeuille zijn de getallen:
Bull: 9,2%, Median: 6,3%, Bear: 3,5% (en in geen van de periodes was het rendement lager dan 3,4% per jaar).
Duidelijke verschillen:
We weten dat de beleggers in de fondsen in de Mixer per jaar 1,5% meer kosten moeten betalen aan de beheerders, maar dit is niet voldoende om de verschillen te verklaren. Blijkbaar hebben de beheerders van de fondsen, voor al het geld dat ze krijgen, beslissingen genomen die ervoor zorgen dat hun fondsen slechter presteren dan de lazy portefeuille waar er geen beslissingen genomen worden. ... Goe bezig.
Voor zij die nog meer getallen wensen:
- Op deze 8 Augustus is de Mixer portfeuille van 14000 gegroeid tot 16489 Euro, de Lazy portfeuille is nu 18.912 waard.
- Als we jaar per jaar kijken zien we:
en hoger in deze thread is er al getoond dat de Lazy portfeuille in elke dip, correctie en bear periode, en in elke opgaande periode beter presteerde dan de Mixer.
Ok maar goed:
De volgende getallen werden gepubliceerd voor de Mixer:
Median van de perioden van 3 jaar: 4,2%/jaar, "Bear" 1,1%/jaar, "Bull" 6,2%/jaar.
Dus in de helft van de perioden van 3 jaar zou een belegger 4,2% of meer behaald hebben, de andere helft van de periode dus minder dan 4,2%. In 1/10 van de periodes zou je 6,2% of meer behaald hebben, in 1/10 van de periode 1,1% of minder.
Voor de 50/50 lazy portefeuille zijn de getallen:
Bull: 9,2%, Median: 6,3%, Bear: 3,5% (en in geen van de periodes was het rendement lager dan 3,4% per jaar).
Duidelijke verschillen:
We weten dat de beleggers in de fondsen in de Mixer per jaar 1,5% meer kosten moeten betalen aan de beheerders, maar dit is niet voldoende om de verschillen te verklaren. Blijkbaar hebben de beheerders van de fondsen, voor al het geld dat ze krijgen, beslissingen genomen die ervoor zorgen dat hun fondsen slechter presteren dan de lazy portefeuille waar er geen beslissingen genomen worden. ... Goe bezig.
Voor zij die nog meer getallen wensen:
- Op deze 8 Augustus is de Mixer portfeuille van 14000 gegroeid tot 16489 Euro, de Lazy portfeuille is nu 18.912 waard.
- Als we jaar per jaar kijken zien we:
Code: Selecteer alles
2014 2015 2016 2017 Ytd18
Mixer 8,7% 2,9% 5,2% 1,9% 0,3%
Lazy 16,3% 5,2% 6,6% 3,7% 3,7%
Appelen met peren vergelijken.
Dynamisch met defensief.
Of nog beter die idwa, lazy eens vergelijken met de dynamische portefeuille i.p.v de mixer.
Dynamisch met defensief.
Of nog beter die idwa, lazy eens vergelijken met de dynamische portefeuille i.p.v de mixer.
Estate Guru believer.
Fout (*)
De portefeuilles zijn vergelijkbaar kwa risicoprofiel.
Volgens alle metingen en statistieken zitten ze in dezelfde "kategorie".
Tijdens elk daling sinds het creëren van de portefeuilles deed de lazy portefeuille het beter dan de Mixer. Tijdens elke korrektie sinds 2009 daalde de mixer telkens meer dan de lazy portefeuille: 2011, 2015 (2X), 2018. De "verdediging" van de Mixer lijkt niet meer te werken. Tijdens sommige van deze korrekties zakte de Mixer zelfs meer dan tijdens de crash van 2007! De laatste correctie van 2018 is zelfs nog niet verteerd.
(*) behalve als jij met concrete feiten komt die het tegendeel bewijzen.
Laat dit geen beperking zijn voor zij die geloven dat "de volgende crash, wanneer die komt, gelijk zal zijn aan die van 2007, en dat de mixerfondsen op het juiste moment terug de juiste beslissingen zullen nemen" om in deze fondsen te blijven beleggen. De fondsmaatschapijen zijn u dankbaar.
Hij vergelijkt toch een portefeuille van 50% aandelen en 50% obligaties met het mixer fonds? Beide hebben een gelijkaardig risicoprofiel dus ik snap je post niet goed?
Ik snap ook niet goed waarom je MK zo verdedigt? Er mag al eens kritisch gekeken worden naar deze fondsen.
B7 misschien moet je de flexer dynamic ook eens vergelijken met een lazy portfolio met hetzelfde risicoprofiel?
Ik kan je vergelijkingen enkel toejuichen, veel mensen zoeken op Google naar info over beleggen en komen zo al snel bij MK uit, wat vaak goed is aangezien ze een hele cursus hebben, en daar krijgen ze dadelijk deze fondsen voorgeschoteld, wat ik minder goed vind.
Grafiek voor Flexer ( 73% aandelen ) tov 75/25 IWDA/IEAG.
Flexer in Blauw - Passieve portefeuille in rood.
De Flexer Dynamic laat ik voor anderen die nog wel een extra portefeuille kunnen aanmaken in M*
Flexer in Blauw - Passieve portefeuille in rood.
De Flexer Dynamic laat ik voor anderen die nog wel een extra portefeuille kunnen aanmaken in M*
Ik heb jammer genoeg ook geen plaats meer heb naast mijn eigen portefeuille ook nog eentje waarbij ik Buffett zijn stijl probeer na te bootsen en eentje van de stijl van Lynch en daarnaast heb ik ook nog de twee portefeuilles van de blog.
Bedankt B7 voor de duidelijke feedback.
Doch, als ik het goed begrijp, zetten we (gezien de lage rente) het IEAG gedeelte best in cash in de portefeuille? Dit tot de rente opnieuw wat gestegen is. Of zeg je, als je het op de lange termijn bekijkt, toch best onmiddellijk in de IEAG.
(mijn situatie: heb MK mixerfonds voor de kinderen die zeker nog 12 jaar mag lopen)
Zo verkeerd is dat niet.Tiziano schreef: ↑8 augustus 2018, 21:02
Hij vergelijkt toch een portefeuille van 50% aandelen en 50% obligaties met het mixer fonds? Beide hebben een gelijkaardig risicoprofiel dus ik snap je post niet goed?
Ik snap ook niet goed waarom je MK zo verdedigt? Er mag al eens kritisch gekeken worden naar deze fondsen.
B7 misschien moet je de flexer dynamic ook eens vergelijken met een lazy portfolio met hetzelfde risicoprofiel?
Ik kan je vergelijkingen enkel toejuichen, veel mensen zoeken op Google naar info over beleggen en komen zo al snel bij MK uit, wat vaak goed is aangezien ze een hele cursus hebben, en daar krijgen ze dadelijk deze fondsen voorgeschoteld, wat ik minder goed vind.
Je moet de mixer eigenlijk vergelijken met een spaarboekje. De Mixer is voor mensen die hun eerste stappen zetten in het beleggen, of zeer veilig willen spelen (gepensioneerden die de inflatie willen compenseren).
Met de Mixer continu 8% halen en een keer 0% in een crisis is een utopie.
Als ik zelf mijn verschillende portefeuilles bekijk, dan zie ik ook enorme verschillen.
Met fondsen zit ik op de afgelopen 12 maanden aan 2% of zo.
Met mijn agressieve aandeelportefeuille zit ik aan 16% (geluk met biotech in Ablnx en Tig), maar daar moet je voor werken, en zorgen dat je niet slecht slaapt als er is een klap valt (EVS, Balta).
Het is op de beurs niet anders dan elders. Hard werk en risico nemen wordt ofwel beloond, ofwel stevig afgestraft. De Mixer is een beetje een ambtenarenjob, je job en je pensioen is zeker, en als je niet met de dochter van de burgemeester in bed kruipt verlies je je job niet.
"lage rente" is iets dat ik al meer dan 10 jaar hoor. Het dividendrendement van IEAG is nog altijd meer dan 1%. Vorige maand kreeg ik weer mijn halfjaarlijkse uitkering ( 0,62Euro voor een fondsprijs van 120Euro).Wimble schreef: ↑9 augustus 2018, 07:54 Doch, als ik het goed begrijp, zetten we (gezien de lage rente) het IEAG gedeelte best in cash in de portefeuille? Dit tot de rente opnieuw wat gestegen is. Of zeg je, als je het op de lange termijn bekijkt, toch best onmiddellijk in de IEAG.
(mijn situatie: heb MK mixerfonds voor de kinderen die zeker nog 12 jaar mag lopen)
Velen hebben schrik van stijgende rente. Zoals steeds is een goede spreiding belangrijk. Hoogrentende spaarboekjes die meer dan 1% opbrengen kunnen hier een goede component zijn.
Velen verklaren dat de evolutie in de USA een paar jaar voor zijn op ons ivm QE en stijgende beleidsrentes. De evolutie in de USA in de laatste jaren zou een goede referentie zijn voor wat kan gebeuren in Europa.
In de bogleheads thread heb ik een post die hierop dieper ingaat. Samenvatting: de middenlange rente in de USA is maar een fraktie omhoog gegaan.
Bijkomende referenties: hier en hier
Ik ga hier graag dieper op in indien nodig, we kunnen die diskussie best verplaatsen naar de Bogleheads thread.
Blackbelt schreef: ↑9 augustus 2018, 08:45Zo verkeerd is dat niet.Tiziano schreef: ↑8 augustus 2018, 21:02 ...
Je moet de mixer eigenlijk vergelijken met een spaarboekje. Hier ga ik niet met akkoord. De Mixer belegd 50% in aandelen is daardoor volatiel. Men kan geld verliezen met de Mixer: tussen April en September 2015 verloor de Mixer 7,5% (evenveel als de 50/50 portfeuille)
De Mixer is voor mensen die hun eerste stappen zetten in het beleggen, Voor miniememaandelijkse stortingen kan de Mixer inderdaad een eerste stap zijn
of zeer veilig willen spelen (gepensioneerden die de inflatie willen compenseren). Niet akkoord - voor hetzelfde resultaat zijn er portefeuilles met minder risico - voor hetzelfde risico als de Mixer zijn er portefeuilles met beter rendement.
Met de Mixer continu 8% halen en een keer 0% in een crisis is een utopie.
Als ik zelf mijn verschillende portefeuilles bekijk, dan zie ik ook enorme verschillen. Het resultaat van een portefeuille word voornamelijk bepaald door de assetklassen die het bevat: obligaties, large cap aandelen, small cap aandelen, aandelen in de emerging markets, ...
Met fondsen zit ik op de afgelopen 12 maanden aan 2% of zo. De passieve neutrale 50/50 portefeuille haalde 6,5%. Dus behalve als je heel defensief was, denk ik dat je beter kan doen. Heb je veel aktieve bankfondsen waar je 1,5 tot 2% aan de banken/verzekeringen betaald?
Met mijn agressieve aandeelportefeuille zit ik aan 16% (geluk met biotech in Ablnx en Tig), maar daar moet je voor werken, en zorgen dat je niet slecht slaapt als er is een klap valt (EVS, Balta).
1. De aandelen die je vermeld zijn small cap aandelen. De MSCI wordl small cap index heeft een 1 jaar rendement van 15,94%. Als je belegd had in ZPRS/WDSC/WSML had je een gelijkaardig resultaat gehaald; zonder moeite, en met een meer gespreide portefeuille.
2. In beleggen is het belangrijk om goed te spreiden. Een deel van de portefeuille zorgt voor stabilteit, een ander deel voor de groei met hogere verwacht - maar niet gegarandeerd - rendement. Ieder moet zijn evenwicht zoeken, wetende dat aandelen sterk kunnen dalen, reken met -50% voor een breed gespreide portefueille, en -70% of meer voor een portefeuille van individuele aandelen.
Het is op de beurs niet anders dan elders. Hard werk en risico nemen wordt ofwel beloond, ofwel stevig afgestraft. Het leuke van een lazy passieve aanpak via indexfondsen is dat je niet hard moet werken om met hele hoge zekerheid het gemiddelde resultaat van de markt te halen. Als individuele belegger moet je beter presteren dan de professionele experten die jaren ervaring hebben en full time focussen op een deel van de markt. Moeilijk.
De Mixer is een beetje een ambtenarenjob, je job en je pensioen is zeker, en als je niet met de dochter van de burgemeester in bed kruipt verlies je je job niet. Maar misschien is een Lazy portfeuille hier nog beter.