Ervaring met waterverzachters
Re: Ervaring met waterverzachters
Afhankelijk van de regio zou ik er al dan niet voor kiezen.
Nieuwbouw woningen hebben meestal hemelwater recuperatie, dat is van nature zacht.
Als je dat water gebruikt voor de auto te wassen, het strijkijzer te vullen, de WC te spoelen, en de wasmachine te voeden heb je volgens mij helemaal geen behoefte aan een verzachter.
Je blijft natuurlijk wel met kalk in de badkamer zitten.
Opgelet trouwens met zacht water en koperen leidingen, vanaf 5 °F en zachter wordt het koper aangetast door het zachte water.
Spa Reine is trouwens ook erg zacht water (ca.5°F)
Nieuwbouw woningen hebben meestal hemelwater recuperatie, dat is van nature zacht.
Als je dat water gebruikt voor de auto te wassen, het strijkijzer te vullen, de WC te spoelen, en de wasmachine te voeden heb je volgens mij helemaal geen behoefte aan een verzachter.
Je blijft natuurlijk wel met kalk in de badkamer zitten.
Opgelet trouwens met zacht water en koperen leidingen, vanaf 5 °F en zachter wordt het koper aangetast door het zachte water.
Spa Reine is trouwens ook erg zacht water (ca.5°F)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
probleem is dat water hier heel hard is: tussen 40-47 Franse graden volgens link watermaatschappij).
ander probleem heb ik eerder gepost:
Regenwater gebruiken voor warm water is moeilijker:
regenwaterput is voorlopig te klein (en nog niet aangesloten), dus zou rap zonder zitten. Huis is ook niet super groot, dus zinloos om put van 10.000 liter te steken.
En in hoeverre de leidingen van huis gemakkelijk te switchen zijn weet ik ook niet. Ik draaide begin vorige winter hendel buitenkraantje toe... en wc boven zat meteen ook zonder water. Wie dat zo geïnstalleerd heeft :-S
ander probleem heb ik eerder gepost:
Als ik dat dan tegenkom, vraag ik me af hoelang de vaatwas, wasmachien etc zal meegaan? Daar gebruik ik wel waterverzachters voor, maar hoe effectief zijn die?na 3 jaar verwarming te gebruiken was de warmtewisselaar in mijn ketel al helemaal verkalkt. Kostprijs: nieuwe plaatsen + werk = 500 euro. Ik heb het tussenstuk dat vervangen moest worden gezien: zat echt al helemaal verkalkt, en dat na 3 jaar!
Regenwater gebruiken voor warm water is moeilijker:
regenwaterput is voorlopig te klein (en nog niet aangesloten), dus zou rap zonder zitten. Huis is ook niet super groot, dus zinloos om put van 10.000 liter te steken.
En in hoeverre de leidingen van huis gemakkelijk te switchen zijn weet ik ook niet. Ik draaide begin vorige winter hendel buitenkraantje toe... en wc boven zat meteen ook zonder water. Wie dat zo geïnstalleerd heeft :-S
De waterontharder is ondertussen geïnstalleerd sinds begin dit jaar (heb een delta waterontharder). Ik moest tot nu toe om de 3-4 maand een zak van 25 kg zout toevoegen. Dus dat valt mee. Waterverlies is wel wat hoger, maar dat komt door het héél hoge kalkgehalte in Oudenaarde. Om de 360 liter moeten de harsen gespoeld worden. Dat is dan 18 liter water.
Dus mijn waterverbruik stijgt met 5%.
Wel merk ik het verschil heel goed in bv de badkamer, wc's etc... kalkaanslag blijft weg. Voor wasmachine ook minder zeep gebruiken, etc. Ik vermoed dat de doorstromer van mijn gasketel er ook wel zal bij varen...
De eerste maanden had ik wel veel last van kalkschilfers die in de leidingen zaten en door zachte water nu loskwamen. Kraantjes zaten dus regelmatig verstopt (zegt ook iets over hoeveelheid kalk in water, want is nieuw huis!). Maar dat is ondertussen opgelost.
Water onthardt trouwens niet tot 0 franse graden, maar tot 6. Ik wou geen 0 om mijn leidingen te beschermen.
Sinds 2 weken ook eindelijk regenwater aangesloten voor wc's, buitenkranen en wasmachine. Hierdoor zal mijn leidingwaterverbruik wel een heel stuk dalen in toekomst, evenals mijn zoutverbruik.
Wel merk ik het verschil heel goed in bv de badkamer, wc's etc... kalkaanslag blijft weg. Voor wasmachine ook minder zeep gebruiken, etc. Ik vermoed dat de doorstromer van mijn gasketel er ook wel zal bij varen...
De eerste maanden had ik wel veel last van kalkschilfers die in de leidingen zaten en door zachte water nu loskwamen. Kraantjes zaten dus regelmatig verstopt (zegt ook iets over hoeveelheid kalk in water, want is nieuw huis!). Maar dat is ondertussen opgelost.
Water onthardt trouwens niet tot 0 franse graden, maar tot 6. Ik wou geen 0 om mijn leidingen te beschermen.
Sinds 2 weken ook eindelijk regenwater aangesloten voor wc's, buitenkranen en wasmachine. Hierdoor zal mijn leidingwaterverbruik wel een heel stuk dalen in toekomst, evenals mijn zoutverbruik.
De ondergrens van ontharden is inderdaad iets van een 5 Franse graden.Lanius schreef:De waterontharder is ondertussen geïnstalleerd sinds begin dit jaar (heb een delta waterontharder). Ik moest tot nu toe om de 3-4 maand een zak van 25 kg zout toevoegen. Dus dat valt mee. Waterverlies is wel wat hoger, maar dat komt door het héél hoge kalkgehalte in Oudenaarde. Om de 360 liter moeten de harsen gespoeld worden. Dat is dan 18 liter water.
Als water zachter wordt, krijgt het heel sterk de neiging om opnieuw ionen op te nemen, koperleidingen gaan dan als het ware oplossen in het te zachte water. Zeker in scherpe bochten en bij hoge snelheden.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
En na 3 jaar? nog altijd tevreden?Lanius schreef:De waterontharder is ondertussen geïnstalleerd sinds begin dit jaar (heb een delta waterontharder). Ik moest tot nu toe om de 3-4 maand een zak van 25 kg zout toevoegen. Dus dat valt mee. Waterverlies is wel wat hoger, maar dat komt door het héél hoge kalkgehalte in Oudenaarde. Om de 360 liter moeten de harsen gespoeld worden. Dat is dan 18 liter water.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wij hebben een waterverzachter van the water purifier twp.be uit Genk. Zeer tevreden, vooral over de service. De zaakvoerder komt niet in kostuum langs om te verkopen maar geeft je duidelijke tips. Hij kent zowat alles over water en installeert veel behandelaars in ziekenhuizen etc. Maar doet dus ook woonhuizen.
Ik ben er nog steeds heel tevreden over. Of het effectief kostenbesparend is, weet ik niet (jaarlijks onderhoud, zout, waterverbruik om te spoelen tegenover de voordelen). maar ik ben blij dat ik al enkele jaren niet meer de douchekop moet ontkalken of vervangen, dat mijn doorstromer gasketel nog perfect werkt, etc...
Maar regio oudenaarde is dan ook een hel voor kalk in het water.
![Afbeelding](http://www.aquaflanders.be/resources/site1/General/hardheid2015s.jpg)
Maar regio oudenaarde is dan ook een hel voor kalk in het water.
![Afbeelding](http://www.aquaflanders.be/resources/site1/General/hardheid2015s.jpg)
waarom kan het water niet worden ontkalkt door de VMW ?
zeker gezien de factuur nu *3 is gegaan
Die factuur kan gerust nog eens maal drie, de prijs van ons water is spotgoedkoop.susu schreef:waarom kan het water niet worden ontkalkt door de VMW ?
Afgezien daarvan heb ik een BWT. Pas na installatie kwamen ze af met het onderhoudscontract: €120 per jaar voor een half uurtje werk. Ik vind dat iets te gortig en elk jaar doorblaas en doorspoel ik nu zelf alle leidingen. Gaat nu al zo'n 5 jaar mee, dat is €600 uitgespaard van een toestel dat ik op 10 jaar afschrijf. Het is een gokje dat ik genomen heb. Ik heb elk jaar zo'n €200-€300 schade door kalk (stukjes die moeten vervangen worden), dus met dat onderhoudscontract erbij was dat een nuloperatie geweest.
Ik gebruik dat water ook privé. Wat ik me afvroeg is de invloed van de hoeveelheid natrium in dat water op de bloeddruk. Iemand een idee?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij zit er niet meteen meer natrium in het water. Maar ken er te weinig van.
Hoe en wat blaas je dan elk jaar uit?
Hoe en wat blaas je dan elk jaar uit?
Het water wordt onthard met zout, dus zit er meer natrium in onthard water.bartgo schreef:Volgens mij zit er niet meteen meer natrium in het water. Maar ken er te weinig van.
De drinkwatermaatschappijen raden consumptie van onthard water af omdat het ongezond zou zijn.
Hard water = rijk aan mineralen, zacht water is praktisch volledig ontdaan van mineralen én er is nog eens zout aan toegevoegd.
Wij wonen in de Vlaamse Ardennen en kunnen praktisch gezien niet zonder ontharder.
Ons drinkwater komt dan maar veiligheidshalve uit de supermarkt...
Vlaamse Ardennen hebben nog een ander probleem. In de artesische put van Oudenaarde zit teveel fluor, wat misschien wel prima is voor je tandjes om te spoelen, maar niet zo goed is om in te slikken, iets dat je per definitie doet met drinkwater.TNTim schreef:Het water wordt onthard met zout, dus zit er meer natrium in onthard water.bartgo schreef:Volgens mij zit er niet meteen meer natrium in het water. Maar ken er te weinig van.
De drinkwatermaatschappijen raden consumptie van onthard water af omdat het ongezond zou zijn.
Hard water = rijk aan mineralen, zacht water is praktisch volledig ontdaan van mineralen én er is nog eens zout aan toegevoegd.
Wij wonen in de Vlaamse Ardennen en kunnen praktisch gezien niet zonder ontharder.
Ons drinkwater komt dan maar veiligheidshalve uit de supermarkt...
Ik meende dat uit de waterwinning in Brakel, wat ik neem dat lokaal ook verspreid wordt in flessen, ook teveel fluoride zat. Dus best even nakijken in de winkel. Fluoride hoort thuis in tandpasta, niet in drinkwater.
Naar aanleiding van een nieuw topic in de Kroeg, haal ik dit oude terug naar boven, zodat de verschillende meningen eens kunnen (her)bekeken worden.
(en ik voeg er nog een aan toe)
Over waterontharders op de website van Gezondheid.be.
volledig artikel zie:
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=13435
(en ik voeg er nog een aan toe)
Over waterontharders op de website van Gezondheid.be.
volledig artikel zie:
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=13435
"Beter geen ontkalking voor water uit de keukenkraan.
De watermaatschappijen ontraden de ontkalking van water dat naar de keukenkraan gaat. Want calcium en magnesium zijn mineralen die onschadelijk zijn voor de gezondheid. Ze geven het drinkwater zelfs een betere smaak én de kalk zorgt voor een dunne, beschermende laag op de binnenwand van metalen leidingen. De Vlaamse overheid heeft de drinkwaterbedrijven trouwens opgelegd om bij centrale ontharding een minimale restwaarde van 15 °F te behouden. … / … "
Kunnen jullie aub eens opsommen wat zo'n beetje de betere merken/types waterverzachters zijn (en welke te vermijden)? Er zijn er zoveel.
En is dat altijd een bak waar je dus regelmatig zout moet ingooien? Ouders hadden zo'n bak naast de leidingen en weggedaan omdat er zout op de leidingen was terechtgekomen dat inwreette.
En is dat altijd een bak waar je dus regelmatig zout moet ingooien? Ouders hadden zo'n bak naast de leidingen en weggedaan omdat er zout op de leidingen was terechtgekomen dat inwreette.
Ik ben tevreden over deze:
https://www.deltawatersofteners.be/nl
Is een bak met zout die je af en toe moet bijvullen (ik gebruik niet zoveel leidingwater, ik vul ongeveer 2 keer per jaar zout bij).
Ik vraag om te ontharden tot 6°F. DIt smaakt idd beter dan helemaal geen kalk. Maar smaakt ook beter dan de 40°F die normaal uit kraan komt.
https://www.minimax.be/waterontharder/w ... oudenaarde
Watermaatschappijen mogen afraden wat ze willen... Sinds ik ontharder heb laten installeren, nog geen enkele vastlopende kraan gehad. Het eerste jaar dat ik er woonde (was nieuwe woning, dus niet dat ze veel gebruikt was ervoor) had ik al voor enkele 100den euro's herstellingen aan mijn been van verstopte doorstromer, verstopte doucheleiding, etc...
Ik ben er heel tevreden over.
Zoals ik eerder al zei: of het echt kostenbesparend is, weet ik niet. Want jaarlijks onderhoud kost ook wel wat geld. Misschien zijn daar betere maatschappijen voor.
https://www.deltawatersofteners.be/nl
Is een bak met zout die je af en toe moet bijvullen (ik gebruik niet zoveel leidingwater, ik vul ongeveer 2 keer per jaar zout bij).
Ik vraag om te ontharden tot 6°F. DIt smaakt idd beter dan helemaal geen kalk. Maar smaakt ook beter dan de 40°F die normaal uit kraan komt.
https://www.minimax.be/waterontharder/w ... oudenaarde
Watermaatschappijen mogen afraden wat ze willen... Sinds ik ontharder heb laten installeren, nog geen enkele vastlopende kraan gehad. Het eerste jaar dat ik er woonde (was nieuwe woning, dus niet dat ze veel gebruikt was ervoor) had ik al voor enkele 100den euro's herstellingen aan mijn been van verstopte doorstromer, verstopte doucheleiding, etc...
Ik ben er heel tevreden over.
Zoals ik eerder al zei: of het echt kostenbesparend is, weet ik niet. Want jaarlijks onderhoud kost ook wel wat geld. Misschien zijn daar betere maatschappijen voor.