Ervaring met waterverzachters
Re: Ervaring met waterverzachters
Wanneer ik in een ontwerp van een sanitaire installatie ontharding voorzie: dan is dit slechts voor een paar verbruikers:Nefertari schreef: ↑7 juli 2018, 13:14 Naar aanleiding van een nieuw topic in de Kroeg, haal ik dit oude terug naar boven, zodat de verschillende meningen eens kunnen (her)bekeken worden.
(en ik voeg er nog een aan toe)
Over waterontharders op de website van Gezondheid.be.
volledig artikel zie:
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=13435
"Beter geen ontkalking voor water uit de keukenkraan.
De watermaatschappijen ontraden de ontkalking van water dat naar de keukenkraan gaat. Want calcium en magnesium zijn mineralen die onschadelijk zijn voor de gezondheid. Ze geven het drinkwater zelfs een betere smaak én de kalk zorgt voor een dunne, beschermende laag op de binnenwand van metalen leidingen. De Vlaamse overheid heeft de drinkwaterbedrijven trouwens opgelegd om bij centrale ontharding een minimale restwaarde van 15 °F te behouden. … / … "
- Centrale aanmaak sanitair warm water
- Vulset CV
- Vaatwas, wasmachine, stoomoven
Al de andere waterverbruikers krijgen dan gewoon niet onthard water. Een keukenmeubel met een eigen warm water productie, heeft dus ook 100% "hard water".
De ontharding gebeurt meestal naar zo'n 7 °F
Bij een douchemengkraan waar dan een combinatie van hard en zacht water toekomen, krijg je dan een menging van zacht water van 60°C met hard water van 12°C. Het resultaat is water van 38°C en circa ~14 °F
Voordelen van dit ontwerp zijn:
- Geen te grote ontharder voor wat je maar verbruikt
- Lager verbruik van ontharder zout
- Mineraal kwaliteit drinkwater ongewijzigd voor bereiding voeding
- Kalkaanslag bij gevoelige verbruikers drastisch lager
- Verbeterde reinigende werking toestellen zeep/detergenten
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Volgens Pidpa hebben wij een 17.7 °F.
Ik lees steeds dat kalkafzetting pas begint bij warm water.
Toch is bv het koudwaterkraantje van de handenwasser in onze wc toch aardig dichtgekalkt.
Ik lees steeds dat kalkafzetting pas begint bij warm water.
Toch is bv het koudwaterkraantje van de handenwasser in onze wc toch aardig dichtgekalkt.
Kalk afzetting in apparaten en leidingen is er inderdaad enkel bij warm water, kalk afzetting door opdrogen van (koud) kalkhoudend water gebeurt op elk oppervlak, de douche kop en mousseurtjes van kranen zijn daar gevoelig aan. Maar zoveel moeite is het toch niet om af en toe eens een paar mousseurtjes (perlators) te ontkalken? Hier een keer per jaar een stuk of 5 mousseurs in een glazen bokaal, azijn erbij, kort in de microgolfoven tot het kookpunt, even wachten tot het bruisen stopt, afspoelen en terug monteren, een kwartiertje werk.
Warm water op zich is niet zo'n probleem, het is bij plots drukverschil / verneveling / koken van water dat er zich pas problemen voordoen.
Een wasmachine element zal weinig of geen problemen ondervinden van kalk in het water, tenzij het een machine is die voornamelijk voor kookwas gebruikt wordt (wie doet dit nog? zelfs bij 60°C heb je desinfectie)
Al heb je wel voordeel voor de grauwheid van de was en voor de hoeveelheid detergent die nodig is.
Al zou ik zelf opteren voor regenwater voor deze toepassingen.
Een wasmachine element zal weinig of geen problemen ondervinden van kalk in het water, tenzij het een machine is die voornamelijk voor kookwas gebruikt wordt (wie doet dit nog? zelfs bij 60°C heb je desinfectie)
Al heb je wel voordeel voor de grauwheid van de was en voor de hoeveelheid detergent die nodig is.
Al zou ik zelf opteren voor regenwater voor deze toepassingen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Hard water
Beste forumleden,
Het water is zeer hard in mijn buurt. Dit doet geen goed aan allerlei toestellen zoals elektrische waterkoker of koffiezetapparaat. Ik gebruik brita filters om wat kalk weg te filtreren. Bestaat er een goedkopere optie/investering?
Ik dacht aan een filter te installeren zoals zout/osmose maar buiten de benaming weet ik niks van de kosten en eventuele rendement van dergelijke toestellen. Kennen jullie nog andere (betere) oplossingen?
Alvast bedankt,
neo
Het water is zeer hard in mijn buurt. Dit doet geen goed aan allerlei toestellen zoals elektrische waterkoker of koffiezetapparaat. Ik gebruik brita filters om wat kalk weg te filtreren. Bestaat er een goedkopere optie/investering?
Ik dacht aan een filter te installeren zoals zout/osmose maar buiten de benaming weet ik niks van de kosten en eventuele rendement van dergelijke toestellen. Kennen jullie nog andere (betere) oplossingen?
Alvast bedankt,
neo
- DirkDeLaet
- Newbie
Re: Hard water
Het beste is om een zout-osmossefilter te instaleren. Da is wel duur maar er bestaat niets anders.Laat u geen magneet aansmeren van hollanders
recent nog in testaankoop inderdaad. Maar één ding dat werkt, die zout-osmosefilter. Alle andere toestellen zijn twijfelachtig;DirkDeLaet schreef: ↑9 december 2019, 18:38 Het beste is om een zout-osmossefilter te instaleren. Da is wel duur maar er bestaat niets anders.Laat u geen magneet aansmeren van hollanders
De voors en de tegens van dit onderwerp werden vroeger al uitgebreid besproken op dit forum.
klopt uiteraard.
Ik wil jullie vragen om mee helpen te bepalen of een dergelijk filter nuttig zou zijn in mijn situatie.
Bij mij vormt het hard water een probleem mogelijk voor:
- kleine apparaten zoals waterkoker en koffiezetmachine: dit los ik op door water via Brita filter te laten lopen (= extra kost filters)
- elektrische boiler: warmt maximaal tot ongeveer 40 graden Celsius op, is best oud, nog van de vorige huiseigenaar (is dit een probleem?)
- kalkneerslag op allerlei sanitair waardoor mijn neurotische vrouw altijd iets heeft dat er proper gemaakt moet worden (misschien een psycholoog nodig maar dat kost nog meer)
Wat is de kost van een omgekeerde osmose / zout-osmose filter op 1 en 5 jaar basis (alles inclusief) in 2019?
Vinden jullie zo'n filter nuttig in mijn geval?
Alvast bedankt,
neo
Zou om te beginnen je waterhardheid eens meten, strips daarvoor kan je overal kopen.
https://www.minimax.be/waterontharder/m ... n-antwoord
https://www.minimax.be/waterontharder/w ... erhardheid
https://www.minimax.be/waterontharder/m ... n-antwoord
https://www.minimax.be/waterontharder/w ... erhardheid
Aangezien de topics zijn samengevoegd, hier nog steeds heel tevreden van die filter. Geen problemen meer met douchekoppen, doorstromers, waterkokers, ...
Nuja, grootste probleem was vooral die doorstromer voor sanitair warm water. De rest kan je wel wat oplossen met azijn enzo.
De kostprijs: hier ene jaarlijks onderhoud, kost ongeveer 100 euro. Het zout, dat valt mee (afhankelijk hoeveel water je verbruikt). Ik verbruik 2 zakken, kost dan iets van 20 euro?
Waar je wel mee moet opletten als je plots een waterontharder zet:
De kalk die zich opgehoopt heeft in je leidingen kunnen weer los komen doordat water stuk zachter is (was bij mij toch) Dat betekent de eerste 2 maanden regelmatig de filters reinigen van je kraantje, douchekop er eens afvijzen en water eens 10 seconden zo laten stromen etc (enkel nodig voor de kranen waar er warm water door loopt).
Maar daarna nooit geen problemen meer met de kalk :-)
Nuja, grootste probleem was vooral die doorstromer voor sanitair warm water. De rest kan je wel wat oplossen met azijn enzo.
De kostprijs: hier ene jaarlijks onderhoud, kost ongeveer 100 euro. Het zout, dat valt mee (afhankelijk hoeveel water je verbruikt). Ik verbruik 2 zakken, kost dan iets van 20 euro?
Waar je wel mee moet opletten als je plots een waterontharder zet:
De kalk die zich opgehoopt heeft in je leidingen kunnen weer los komen doordat water stuk zachter is (was bij mij toch) Dat betekent de eerste 2 maanden regelmatig de filters reinigen van je kraantje, douchekop er eens afvijzen en water eens 10 seconden zo laten stromen etc (enkel nodig voor de kranen waar er warm water door loopt).
Maar daarna nooit geen problemen meer met de kalk :-)
Is het onderhoud verplicht?
Wat was de kost van de gehele installatie en het plaatsen ervan als ik mag weten
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Ik las in dit en andere topic dat het gefiltreerd water niet al te gezond is (gezien gebrek aan mineralen en overmaat aan Na+ en Cl- ionen). Ik vroeg mij af of het mogelijk is om na de plaatsing van dergelijke installatie nog niet gefiltreerde water te tappen?
ik kreeg 13 jaar garantie bij jaarlijks onderhoud, anders was het maar 3 jaar dacht ik.
alles samen rond de 1100 euro (schatting, is al paar jaar geleden).
Ik kan geen ongefilterd water aftappen, maar afhankelijk waar je de ontharder zet, zou dat wel kunnen.
alles samen rond de 1100 euro (schatting, is al paar jaar geleden).
Ik kan geen ongefilterd water aftappen, maar afhankelijk waar je de ontharder zet, zou dat wel kunnen.