langetermijnsparen of woningkrediet
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
-
- Newbie
- Contacteer:
langetermijnsparen of woningkrediet
Wij zijn vorig jaar een woningkrediet aangegaan voor de bouw van een nieuwe woning. Binnenkort verhuizen we. De grote werken (= kosten) zijn dus achter de rug. Kort voor het aangaan van dit woningkrediet heb ik mijn woning verkocht om de nieuwbouw gedeeltelijk te financieren. Recent is ook het appartement van mijn vriendin verkocht (waar we nu wonen).
Samen beschikken we nog over redelijk veel spaargeld. We overwegen dan ook om ons woningkrediet in één keer volledig terug te betalen en te starten met langetermijnsparen. Fiscaal gezien zou dit geen verschil mogen geven aangezien het belastingsvoordeel voor langetermijnsparen en een hypothecaire lening identiek is. Het betreft ook dezelfde korf. Is dit correct?
Indien we ons woningkrediet behouden dan hebben we na 15 jaar onze lening + intresten afbetaald. Indien we overschakelen naar langetermijnsparen dan hebben we na 15 jaar een mooi bedrag gespaard, hebben we jaarlijks hetzelfde belastingsvoordeel als bij een woningkrediet genoten en houden we maandelijks meer over aangezien het bedrag (om fiscaal maximum voordeel te doen) voor langetermijnsparen vermoedelijk lager ligt dan de maandelijkse terugbetaling van ons woningkrediet. Zien we dit correct of gaan we hier te kort door de bocht?
Samen beschikken we nog over redelijk veel spaargeld. We overwegen dan ook om ons woningkrediet in één keer volledig terug te betalen en te starten met langetermijnsparen. Fiscaal gezien zou dit geen verschil mogen geven aangezien het belastingsvoordeel voor langetermijnsparen en een hypothecaire lening identiek is. Het betreft ook dezelfde korf. Is dit correct?
Indien we ons woningkrediet behouden dan hebben we na 15 jaar onze lening + intresten afbetaald. Indien we overschakelen naar langetermijnsparen dan hebben we na 15 jaar een mooi bedrag gespaard, hebben we jaarlijks hetzelfde belastingsvoordeel als bij een woningkrediet genoten en houden we maandelijks meer over aangezien het bedrag (om fiscaal maximum voordeel te doen) voor langetermijnsparen vermoedelijk lager ligt dan de maandelijkse terugbetaling van ons woningkrediet. Zien we dit correct of gaan we hier te kort door de bocht?
Re: langetermijnsparen of woningkrediet
Is er geen verschil met het belastingsvoordeel? Lange Termijnsparen 30%, lening 40%? (misschien incorrect: De wetgeving is de laatste jaren een paar maal veranderd )
In Vlaanderen kun je, indien je geen berodep doet op de woonbonus, denk ik, nog € 740 fiscaal voordelig storten in het langetermijnsparen.
Sparen/beleggen buiten het fiscaal voordelige regime heeft ook voordelen: je belegging ligt niet vast tot aan je pensioen, je kan volledig vrij beleggen, eventueel betaal je geen 2% premietaks, geen eindbelasting op 60 jaar.
Misschien eens een simulatie doen met de belastingsaangifte van dit jaar?
In Vlaanderen kun je, indien je geen berodep doet op de woonbonus, denk ik, nog € 740 fiscaal voordelig storten in het langetermijnsparen.
Sparen/beleggen buiten het fiscaal voordelige regime heeft ook voordelen: je belegging ligt niet vast tot aan je pensioen, je kan volledig vrij beleggen, eventueel betaal je geen 2% premietaks, geen eindbelasting op 60 jaar.
Misschien eens een simulatie doen met de belastingsaangifte van dit jaar?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
LTS is inderdaad 30 procent en lening 40 procent. Maar ik zou terugbetalen gewoon alleen al voor het erg leuke gevoel om door het leven te gaan zonder schulden.
-
- Newbie
- Contacteer:
aha, ik dacht dat het belastingsvoordeel hetzelfde zou zijn aangezien het dezelfde korf betreft...
Als je spaartegoeden hoger zijn dan je ontleende bedragen (met bovenop nog eens fiscaal voordeel) heb je toch helemaal geen schulden? Zo redeneert het bedrijfsleven toch ook niet.
Ik heb (in een ver verleden) eens 25.000 euro geleend (toen nog 1.000.000 Bfr.), voor een verbouwing, 5/5 aan 9.8% op tien jaar, gewoon voor het fiscaal voordeel.
Gelijktijdig had ik bij dezelfde bank 25.000 euro belegd op tien jaar vast aan 9.6%.
Na vijf jaar werd de lening (na wat onderhandelingen en dreigen over te stappen naar een andere bank) voor de resterende looptijd herzien naar 6.5%.
De belegging en het fiscaal voordeel bleven de resterende periode wel lopen.
Geen haar op mijn hoofd (toen nog niet figuurlijk) dacht eraan die lening vervroegd terug te betalen noch heb ik ooit het gevoel gehad "schulden" te hebben. Integendeel.
Terug betalen okeDanny_2308 schreef: ↑12 juli 2018, 17:36 Wij zijn vorig jaar een woningkrediet aangegaan voor de bouw van een nieuwe woning. Binnenkort verhuizen we. De grote werken (= kosten) zijn dus achter de rug. Kort voor het aangaan van dit woningkrediet heb ik mijn woning verkocht om de nieuwbouw gedeeltelijk te financieren. Recent is ook het appartement van mijn vriendin verkocht (waar we nu wonen).
Maar wel zorgen dat ge enkel terugbetaald wat geen fiscaal oplevert.
Wat voordeel oplevert gewoon terug betalen zolang fiscaal voordeel.
Het voordeel u betaalt enkel nog wat voordeel oplevert.
En de rest kan nog in iets dat minder fiscaal voordeel oplevert.
Estate Guru believer.
Met de lage hypothecaire leningen op dit moment, ga je u nadeel doen indien je je hypothecaire lening in 1 keer afbetaalt. Ik zou gewoon hetgeen je nodig hebt om je fiscale korf te vullen laten staan en de rest afbetalen. Op het bedrag dat net voldoende is om je korf te vullen, ga je je door de jaarlijkse aftrek nog winst doen. Je aftrek zal immers groter zijn dan de rente die je betaalt. Bovendien kun je met je resterende cash dan een andere investering doen .
Wij hebben dit nagevraagd bij een bankdirecteur:
- in het nieuwe systeem is het verschil tussen langetermijnsparen en woonbonus zeer klein. Ikzelf vind dat het fiscaal voordeel van langetermijnsparen interessanter, je krijgt het fiscaal voordeel en je krijgt het volledige bedrag terug. Met de woonbonus is dit niet zo: per 50.000 euro schuld aan 2% betaal je 1.000 euro rente per jaar, geld die je nooit terugziet. Ik vind dit een niet onbelangrijk verschil, maar niemand lijkt dit te overwegen (vermoedelijk omdat slechts een factie van de Vlaamse gezinnen voldoende spaargeld heeft om dit te overwegen).
- In het oude systeem is de woonbonus iets interessanter, daar kan het mogelijks interessanter zijn om een klein deel van de hypotheek over te houden.
Conclusie: fiscaal gezien zal voor de meesten het afbetalen van de lening het voordeligst zijn, je kan dit navragen bij je bankdirecteur of narekenen met excel. Voor de meesten is het belangrijkste om op korte termijn geld te kunnen uitgeven, zij gaan de woonbonus verkiezen.
- in het nieuwe systeem is het verschil tussen langetermijnsparen en woonbonus zeer klein. Ikzelf vind dat het fiscaal voordeel van langetermijnsparen interessanter, je krijgt het fiscaal voordeel en je krijgt het volledige bedrag terug. Met de woonbonus is dit niet zo: per 50.000 euro schuld aan 2% betaal je 1.000 euro rente per jaar, geld die je nooit terugziet. Ik vind dit een niet onbelangrijk verschil, maar niemand lijkt dit te overwegen (vermoedelijk omdat slechts een factie van de Vlaamse gezinnen voldoende spaargeld heeft om dit te overwegen).
- In het oude systeem is de woonbonus iets interessanter, daar kan het mogelijks interessanter zijn om een klein deel van de hypotheek over te houden.
Conclusie: fiscaal gezien zal voor de meesten het afbetalen van de lening het voordeligst zijn, je kan dit navragen bij je bankdirecteur of narekenen met excel. Voor de meesten is het belangrijkste om op korte termijn geld te kunnen uitgeven, zij gaan de woonbonus verkiezen.
Dit topic even terug boven halen.
Sinds 2009 hebben wij een hypothecaire lening lopen bij de bank, looptijd 25 jaar. Openstaande saldo 68k euro.
Ik denk er sterk aan om deze lening volledig af te lossen (wat vlot zou gaan) en over te schakelen naar langetermijnsparen.
Enerzijds voor het fijne gevoel om geen schulden meer te hebben, en anderzijds omdat wij niet meer tevreden zijn van de bank zelf. (hypotheek is gekoppeld aan brandverzekering en pensioensparen waardoor we voor deze verzekeringen nog meer dan 12 jaar vast zitten)
Een goed idee of niet?
Sinds 2009 hebben wij een hypothecaire lening lopen bij de bank, looptijd 25 jaar. Openstaande saldo 68k euro.
Ik denk er sterk aan om deze lening volledig af te lossen (wat vlot zou gaan) en over te schakelen naar langetermijnsparen.
Enerzijds voor het fijne gevoel om geen schulden meer te hebben, en anderzijds omdat wij niet meer tevreden zijn van de bank zelf. (hypotheek is gekoppeld aan brandverzekering en pensioensparen waardoor we voor deze verzekeringen nog meer dan 12 jaar vast zitten)
Een goed idee of niet?
Meer rente betalen en brandverzekering op een ander kan een oplossing zijn.
P.s.p kan nooit gekoppeld zijn aan uw woonkrediet.
Wat brandverzekering enkel de stenen nog bij huidige maatschappij al de rest op een ander.
Bij Belfius zou deze achterdeur niet meer bestaan.
Niet tevreden van de bank, open ergens anders een rekening en zorg dat je aan verplichtingen van woonkrediet voldoet.
Uwe woonbonus opgeven lijkt me niet zo een goed idee.
Enkel nog afbetalen om van fiscaal voordeel te blijven genieten is ook een oplossing.(gedeeltelijke terug betaling)
Dus veel antwoorden mogelijk, maar moeilijk zonder al de details te kennen.
Estate Guru believer.
Ik zelf heb nog 2 hypotheekleningen lopen op mijn enige eigen huis. Dit zijn extra leningen die ik genomen heb in 2016 en 2018 op mijn lopende hypotheek (die natuurlijk al 1 keer verlengd werd) om renovatiewerken te doen aan mijn huis. Die leningen hebben een interest van ca 2% en ca 1.2%. Beide leningen vallen onder het systeem van de woonbonus.
Daarnaast doe ik nog maximaal psp en maximaal lts. Op alles krijg ik een terugbetaling via de belastingen.
Geen haar op mijn hoofd denkt er aan om de hypotheekleningen vervroegd af te betalen alhoewel ik het onmiddellijk kan doen. Want ik heb meer opbrengst met het geld dat ik zou gebruiken om mijn leningen terug te betalen. Ik beleg het nu.
Daarnaast doe ik nog maximaal psp en maximaal lts. Op alles krijg ik een terugbetaling via de belastingen.
Geen haar op mijn hoofd denkt er aan om de hypotheekleningen vervroegd af te betalen alhoewel ik het onmiddellijk kan doen. Want ik heb meer opbrengst met het geld dat ik zou gebruiken om mijn leningen terug te betalen. Ik beleg het nu.