Tandverzekering
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Tandverzekering
En kan je bv. 6 maanden of 1 jaar nadat je een tand hebt verloren , een implantaat laten zetten die de verzekering betaalt.
Want ze zullen wel een wachttijd hebben van bv. 6 of 12 maanden of zo.
Een huis kan je niet laten verzekeren dat in brand staat ( behalve de belgische staat met hun arco- kiespijn )
Want ze zullen wel een wachttijd hebben van bv. 6 of 12 maanden of zo.
Een huis kan je niet laten verzekeren dat in brand staat ( behalve de belgische staat met hun arco- kiespijn )
Ik heb me de laatste jaren blauw betaald aan tandarts-kosten (titanium-wortel en tand aan 1800 EUR, wortelkanaalbehandeling + glasvezel-vulling aan 1200 EUR), waar de ziekenkas bijna niet tussenbeide kwam.
Dentalia vond ik zelf niet zo interessant omdat er een verplichting is dat het volledige gezin moet aansluiten. Heb nu sinds vorig jaar een DKV Smile afgesloten.
Wachttijd is er altijd (12 maanden voor implantaten). Ontbrekende tanden op het moment van afsluiten van de polis zijn niet verzekerd. Met andere woorden: als je nu een tand kwijt bent, dan kan je niet vandaag een verzekering afsluiten en na de wachttijd een implantaat laten steken.
De beste tip komt eigenlijk van Cronos: investeer in een goede elektrische tandenborstel (ik gebruik een OralB tandenborstel + toestelletje van www.waterpik.com voor flossen) + gebruik 2 keer per dag mondwater. Ik heb het belang jammer genoeg te laat ingezien, maar voor de topic-starter is het nog niet te laat ...
Dentalia vond ik zelf niet zo interessant omdat er een verplichting is dat het volledige gezin moet aansluiten. Heb nu sinds vorig jaar een DKV Smile afgesloten.
Wachttijd is er altijd (12 maanden voor implantaten). Ontbrekende tanden op het moment van afsluiten van de polis zijn niet verzekerd. Met andere woorden: als je nu een tand kwijt bent, dan kan je niet vandaag een verzekering afsluiten en na de wachttijd een implantaat laten steken.
De beste tip komt eigenlijk van Cronos: investeer in een goede elektrische tandenborstel (ik gebruik een OralB tandenborstel + toestelletje van www.waterpik.com voor flossen) + gebruik 2 keer per dag mondwater. Ik heb het belang jammer genoeg te laat ingezien, maar voor de topic-starter is het nog niet te laat ...
Tips voor tandbehoud:
- dagelijks 'flossen' met tanddraad (tandsteen)
- dagelijks beneden tussen de tanden met kleine borsteltjes (gebruik nu GUM soft picks)
- zoek een goede tandarts (bv assistent(e) aan een univ) en zesmaandelijkse controle
- dagelijks 'flossen' met tanddraad (tandsteen)
- dagelijks beneden tussen de tanden met kleine borsteltjes (gebruik nu GUM soft picks)
- zoek een goede tandarts (bv assistent(e) aan een univ) en zesmaandelijkse controle
COntroleren ze dan het aantal tanden enz bij de aansluiting ?.Raf80 schreef: ↑23 juli 2018, 10:31 Ik heb me de laatste jaren blauw betaald aan tandarts-kosten (titanium-wortel en tand aan 1800 EUR, wortelkanaalbehandeling + glasvezel-vulling aan 1200 EUR), waar de ziekenkas bijna niet tussenbeide kwam.
Soms kan men de tand nog wel hebben, maar beseft men dat er ernstige zaken met de tand gaan mislopeN.Zelf heb ik een dode tand die nu voor 75 % weer eens is afbroken en de overig 10% gaan binnenkort afbreken. Tand vooraan
Zou men op die manier toch het huis kunnen verzekeren dat bijna in brand staat, door 12 maanden te wachten ?
Paul: in het geval van "DKV Smile" moet je alleen een medische vragenlijst invullen, hierin moet je zelf aangeven of je ontbrekende tanden hebt.
Definitie ontbrekende tand volgens DKV: "Tanden die afwezig zijn of tanden die volledig vervangen zijn door een uitneembare of vaste tandprothese. Tanden waarvan alleen nog tandwortels of tandwortelresten aanwezig zijn, worden ook beschouwd als ontbrekende tanden."
Wanneer je een implantaat laat steken, moet de tandarts ook een formulier invullen waarin hij moet aangeven sinds wanneer de betreffende tand ontbreekt.
Definitie ontbrekende tand volgens DKV: "Tanden die afwezig zijn of tanden die volledig vervangen zijn door een uitneembare of vaste tandprothese. Tanden waarvan alleen nog tandwortels of tandwortelresten aanwezig zijn, worden ook beschouwd als ontbrekende tanden."
Wanneer je een implantaat laat steken, moet de tandarts ook een formulier invullen waarin hij moet aangeven sinds wanneer de betreffende tand ontbreekt.
+ minimaal één keer per jaar (bijna volledig terugbetaald door het RIZIV) een preventief bezoek aan de tandarts voor verwijdering eventuele tandsteen en preventief nazicht.Raf80 schreef: ↑23 juli 2018, 10:31 investeer in een goede elektrische tandenborstel (ik gebruik een OralB tandenborstel + toestelletje van www.waterpik.com voor flossen) + gebruik 2 keer per dag mondwater. Ik heb het belang jammer genoeg te laat ingezien, maar voor de topic-starter is het nog niet te laat ...
(zelf ga ik om de 6 maanden gezien het me toch niets kost).
Oh ja, en ik neem in de wachtkamer dan de OralB tandpasta staaltube mee. Maak ik eigenlijk nog winst.
Voor zover ik weet zijn er geen interessante individuele private verzekeringen voor tandzorgen meer. Ik hoor wel eens iets over cm mediko plan, maar dat doet denk ik veel meer dan puur tandzorgen alleen en is dus daardoor ook zeer beperkt qua tussenkomst.Nenzurax schreef:Ik overweeg een tandverzekering af te sluiten, twijfel ik bij de DKV Smile of de Dentalia Plus van Partena.
Iemand hier ervaringen mee of opmerkingen. Waar moet ik bij opletten?
Alleen werkgevers kunnen nog interessante collectieve systemen aanbieden via verzekeraars.