pensioensparen minder waard dan op het eerste zicht?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen minder waard dan op het eerste zicht?
Als je pensioensparen doet, dan krijg je bvb met je 65ste 75000€. Dat lijkt nu veel, maar vandaag 75000€ is waarschijnlijk meer waard dan diezelfde 75000€ over 30 jaar?
inflatie, devaluatie, ... ken er niet zoveel van, maar is dit een logische redenering?
inflatie, devaluatie, ... ken er niet zoveel van, maar is dit een logische redenering?
Re: pensioensparen minder waard dan op het eerste zicht?
Daarom is er ieder jaar een idex aanpassing van het maximum bedrag dat je mag sparen.
In 2008 was dit 830EUR, in 2009 zal dit 870EUR worden.
In 2008 was dit 830EUR, in 2009 zal dit 870EUR worden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dat blijft toch hetzelfde...
de 870€ die ik in 2009 spaar hoeveel is die nog waard in 2039... interesten bijgeteld...
de 870€ die ik in 2009 spaar hoeveel is die nog waard in 2039... interesten bijgeteld...
Om dit te vermijden moeten de opbrengsten van het pensioensparen sterker stijgen dan de inflatie.johan d schreef:
Vandaar ook dat PensioenSpaarFondsen op heel lange termijn te verkiezen zijn boven PensioenSpaarVerzekeringen. De fondsen zullen in theorie op een termijn van 30 jaar meer stijgen dat de opbrengsten van de verzekeringen, en dus de ontwaarding van het geld compenseren..
Toch ook het fiscale voordeel niet vergeten dat je nu hebt!
-
- Sr. Member
Inderdaad Lila, en dat fiscaal voordeel heb je (bijna) onmiddellijk en niet binnen 30 jaar of zo.
Trouwens, ik doe pensioensparen louter voor het fiscale voordeel en niet zozeer voor de (geringe) opbrengst van mijn pensioenspaarverzekering.
@robokat: statistieken zullen u gelijk geven dat een fonds meer opbrengt dan een verzekering maar bij een verzekering heb je de zekerheid van een kapitaalsgarantie (en een gegarandeerde minimumopbrengst). Vandaag de dag is dat ook veel waard!!
Bij een fonds hang je af van de toestand van de beurs op het moment dat je je geld wil opvragen: stel dat op het moment dat je met pensioen gaat en het geld nodig hebt (bv. zelfstandigenpensioentje) je midden in een slecht beursklimaat zit zoals vandaag de dag. Wat dan? Kan je dan nog jaren wachten tot de beurs weer stijgt?
Trouwens, ik doe pensioensparen louter voor het fiscale voordeel en niet zozeer voor de (geringe) opbrengst van mijn pensioenspaarverzekering.
@robokat: statistieken zullen u gelijk geven dat een fonds meer opbrengt dan een verzekering maar bij een verzekering heb je de zekerheid van een kapitaalsgarantie (en een gegarandeerde minimumopbrengst). Vandaag de dag is dat ook veel waard!!
Bij een fonds hang je af van de toestand van de beurs op het moment dat je je geld wil opvragen: stel dat op het moment dat je met pensioen gaat en het geld nodig hebt (bv. zelfstandigenpensioentje) je midden in een slecht beursklimaat zit zoals vandaag de dag. Wat dan? Kan je dan nog jaren wachten tot de beurs weer stijgt?
Dan kan je perfect een klein deel van het kapitaal opvragen om van te leven en het grootste deel laten staan tot het wat beter gaat op de beurs.mpeeters007 schreef: Bij een fonds hang je af van de toestand van de beurs op het moment dat je je geld wil opvragen: stel dat op het moment dat je met pensioen gaat en het geld nodig hebt (bv. zelfstandigenpensioentje) je midden in een slecht beursklimaat zit zoals vandaag de dag. Wat dan? Kan je dan nog jaren wachten tot de beurs weer stijgt?
-
- Sr. Member
Dat komt soms jaaaaaren duren (en als je gepensioneerd bent, heb je niet veel tijd om nog lang te wachten).
Trouwens, het komt uiteindelijk erop neer wat je het meest verkiest: een potentieel hoger rendement (fonds) of zekerheid (verzekering).
Trouwens, het komt uiteindelijk erop neer wat je het meest verkiest: een potentieel hoger rendement (fonds) of zekerheid (verzekering).
zelfstandigen hebben daarom de VAPZ \
Inleggerantie en garandeerd rendement en veel meer belasting - sociaal voordeel,
grtz
Inleggerantie en garandeerd rendement en veel meer belasting - sociaal voordeel,
grtz