tak23 vs obligatiefonds met 30% roerende voorheffing
tak23 vs obligatiefonds met 30% roerende voorheffing
dag
Ik overweeg 50.000€ te beleggen in obligaties. I.p.v. van een obligatiefonds met weinig beheerskosten of een obligatie tracker, overweeg ik een tak23 af te sluiten bvb Allianz Invest . Meer bepaald Allianz Invest Strategy neutral lijkt me wel wat.
Hier bedragen de jaarlijkse beheerkosten 0,75%. Door te beleggen in een tak23 voornamelijk in obligaties en met lage beheerkost, vermijd je dus roerende voorheffing van 30% op de dividenden. Maar anderzijds betaal je wel elk jaar 0.75% beheerskosten aan de maatschappij. In hoeverre lijkt dit aanbevolen ? De geschatte winst op een obligatiefonds op lange termijn ( minimaal 8 jaar ) is hooguit 2 à 3 %, waarop je dan wel 30% roerende voorheffing moet betalen. Maar dit lijkt nog altijd minder dan de beheerkosten van 0,75% van een tak 23 zoals bvb Allianz Invest
Ik overweeg 50.000€ te beleggen in obligaties. I.p.v. van een obligatiefonds met weinig beheerskosten of een obligatie tracker, overweeg ik een tak23 af te sluiten bvb Allianz Invest . Meer bepaald Allianz Invest Strategy neutral lijkt me wel wat.
Hier bedragen de jaarlijkse beheerkosten 0,75%. Door te beleggen in een tak23 voornamelijk in obligaties en met lage beheerkost, vermijd je dus roerende voorheffing van 30% op de dividenden. Maar anderzijds betaal je wel elk jaar 0.75% beheerskosten aan de maatschappij. In hoeverre lijkt dit aanbevolen ? De geschatte winst op een obligatiefonds op lange termijn ( minimaal 8 jaar ) is hooguit 2 à 3 %, waarop je dan wel 30% roerende voorheffing moet betalen. Maar dit lijkt nog altijd minder dan de beheerkosten van 0,75% van een tak 23 zoals bvb Allianz Invest
Re: tak23 vs obligatiefonds met 30% roerende voorheffing
Op een fonds betaal je evengoed beheerskosten. Die zie je niet omdat ze in de koers begrepen zijn.Maar anderzijds betaal je wel elk jaar 0.75% beheerskosten aan de maatschappij.
Dat is een veel te lage inschatting. Hoe kom je daarbij?De geschatte winst op een obligatiefonds op lange termijn ( minimaal 8 jaar ) is hooguit 2 à 3 %
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou momenteel sowieso niet in obligaties of een zuiver obligatiefonds beleggen omdat de rentes aan het stijgen zijn en stijgende rentes zorgen voor dalende obligatiekoersen. Een aandelenfonds of gemengd fonds is in de huidige omstandigheden meer aangewezen.
Wat zijn de instapkosten, en instaptaks? 2-3-4%, resp 2%. Op de eerste dag kan je al tegen een verlies van 4-5-6% aankijken. Je gaat dit al vele jaren moeten bijhouden om op het einde je geld terug te krijgen.
Wat is het soort obligaties dat je in zou beleggen?
Vergeet niet dat 30% RV op de meerwaarde en de dividenden is. de kosten zijn op het kapitaal.
Zet de twee mechanismen eens naast elkaar, met alle kosten etc.
(Maak de veronderstelling dat de onderliggende obligaties hetzelfde rendement (interest en koersverandering) opleveren. )
(Beheerskost van een passief obligatiefonds is zo'n 0,25%)
Of zet de grafieken op elkaar in Morningstar.
Wat is het eindbedrag in het ene geval? En in het andere?
Wat is het soort obligaties dat je in zou beleggen?
Vergeet niet dat 30% RV op de meerwaarde en de dividenden is. de kosten zijn op het kapitaal.
Zet de twee mechanismen eens naast elkaar, met alle kosten etc.
(Maak de veronderstelling dat de onderliggende obligaties hetzelfde rendement (interest en koersverandering) opleveren. )
(Beheerskost van een passief obligatiefonds is zo'n 0,25%)
Of zet de grafieken op elkaar in Morningstar.
Wat is het eindbedrag in het ene geval? En in het andere?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.