Pandora: fabrikant en verkoper van juwelen
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Pandora: fabrikant en verkoper van juwelen
De koers zal inderdaad waarschijnlijk sterk dalen, maar in feite zit er toch al redelijk wat negativisme in de koersen ingerekend.
Sinds de bekendmaking van de Q1- resultaten is het aandeel met ruim 30% gedaald, terwijl die resultaten niet dramatisch waren. De koers is de afgelopen maanden gedaald alsof er reeds in Q1 een omzet- en winstdaling werd aangekondigd.
Sinds de bekendmaking van de Q1- resultaten is het aandeel met ruim 30% gedaald, terwijl die resultaten niet dramatisch waren. De koers is de afgelopen maanden gedaald alsof er reeds in Q1 een omzet- en winstdaling werd aangekondigd.
Laatst gewijzigd door BenjaminBuffett op 6 augustus 2018, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Jeweller Pandora cuts 2018 sales, margin guidance
18:20 (06/08) - Bron: RTRS
COPENHAGEN, Aug 6 (Reuters) - Danish jewellery maker Pandora
PNDORA.CO , known for its charm bracelets, has cut its sales
and profit margin guidance for this year following falls in both
measures in the second quarter.
The world's largest jewellery maker by production volume
said on Monday it now expected sales in local currencies to
increase by between 4 and 7 percent this year, compared with the
7-10 percent it previously projected.
It also cut its forecast margin on earnings before interest,
tax, depreciation and amortisation (EBITDA) for the year to
around 32 percent from 35 percent.
However, Pandora, which has suffered from slowing mall
traffic in its key U.S. market, also said it would add around
250 concept stores this year, rather than the 200 it had
planned.
Around half of those will be in European, Middle Eastern and
African countries, while the rest will be split evenly between
American and Asia-Pacific countries.
Second-quarter sales totalled 4.82 billion Danish crowns
($748 million), slightly lower than a year earlier, the company
said. The EBITDA margin for the three month period was 31.1
percent, down from 33.4 percent a year earlier, it added.
The company said it would publish its full second quarter
results on Thursday, rather than on Aug. 14 as planned.
($1 = 6.4440 Danish crowns)
(Reporting by Jacob Gronholt-Pedersen and Stine Jacobsen;
Editing by Mark Potter)
((jacob.pedersen@thomsonreuters.com; +45 3396 9673; Reuters
Messaging: jacob.pedersen.thomsonreuters.com@reuters.net))
18:20 (06/08) - Bron: RTRS
COPENHAGEN, Aug 6 (Reuters) - Danish jewellery maker Pandora
PNDORA.CO , known for its charm bracelets, has cut its sales
and profit margin guidance for this year following falls in both
measures in the second quarter.
The world's largest jewellery maker by production volume
said on Monday it now expected sales in local currencies to
increase by between 4 and 7 percent this year, compared with the
7-10 percent it previously projected.
It also cut its forecast margin on earnings before interest,
tax, depreciation and amortisation (EBITDA) for the year to
around 32 percent from 35 percent.
However, Pandora, which has suffered from slowing mall
traffic in its key U.S. market, also said it would add around
250 concept stores this year, rather than the 200 it had
planned.
Around half of those will be in European, Middle Eastern and
African countries, while the rest will be split evenly between
American and Asia-Pacific countries.
Second-quarter sales totalled 4.82 billion Danish crowns
($748 million), slightly lower than a year earlier, the company
said. The EBITDA margin for the three month period was 31.1
percent, down from 33.4 percent a year earlier, it added.
The company said it would publish its full second quarter
results on Thursday, rather than on Aug. 14 as planned.
($1 = 6.4440 Danish crowns)
(Reporting by Jacob Gronholt-Pedersen and Stine Jacobsen;
Editing by Mark Potter)
((jacob.pedersen@thomsonreuters.com; +45 3396 9673; Reuters
Messaging: jacob.pedersen.thomsonreuters.com@reuters.net))
-
- Hero Member
- Contacteer:
Sta alleszins klaar om bij te tanken. In mijn worst case scenario in DCF zonder groei kom ik nog uit op minstens 620 DKK. Ga er toch vanuit dat ze met extra stores de omzet kunnen stuwen? Laat maar komen die daling. Periodiek cash in de waarde-aandelen.
Op de tradingplatformen Lang & Schwarz en Tradegate gaat het aandeel ong. 2,5% lager deze avond (t.o.v. de koers rond 17u35). Bij Tradegate gaat het tot dusver om 43 orders wat behoorlijk is. Met zo'n kleine daling zou ik heel tevreden zijn morgen.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Oeps. Gelukkig nog niet bijgekocht.
Niet om de onnozelaar uit te hangen omdat ik niet meer long zit, maar er waren de afgelopen weken en maanden al enkele eerder verontrustende berichten hé. De waarschuwing van Pandora komt dus niet helemaal uit de lucht gevallen.
pandora-fabrikant-en-verkoper-van-juwel ... ml#p354634
pandora-fabrikant-en-verkoper-van-juwel ... ml#p356711
Waardering is en blijft laag, maar dat zal een afstraffing vandaag niet voorkomen
pandora-fabrikant-en-verkoper-van-juwel ... ml#p354634
pandora-fabrikant-en-verkoper-van-juwel ... ml#p356711
Waardering is en blijft laag, maar dat zal een afstraffing vandaag niet voorkomen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Premarket -15% à -20% ?
PANDORA A/S
CPH: PNDORA
361,90 DKK −68,10 (15,84%)
7 Aug, 09:05 GMT+2 · Disclaimer
https://finance.yahoo.com/quote/PNDORA.CO?ltr=1
PANDORA A/S
CPH: PNDORA
361,90 DKK −68,10 (15,84%)
7 Aug, 09:05 GMT+2 · Disclaimer
https://finance.yahoo.com/quote/PNDORA.CO?ltr=1
Ben kort na opening uitgestapt aan DKK 362 met 38% verlies, een van mijn allergrootste verliezen ooit. Retail is dead, en nooit zal ik nog een dergelijk aandeel kopen, tenzij een supermarktketen of super-de-luxe keten, tot die conclusie ben ik vannacht gekomen. Beleggen betekent dat ge u constant afvraagt in welke sectoren ge niét (meer) wilt beleggen. En het rijtje wordt alsmaar langer bij mij: retail, banken, B2C, telecom-operatoren, consumentenelectronica, alles wat met post te maken heeft, IT-dienstverleners, luchtvaartmaatschappijen, energiebedrijven, klassieke media (RTL zal dus ten gepaste tijde ook buitenvliegen maar dit aandeel gaat zeker nog stijgen dus geen haast),...
Heb gisteravond mogelijks al een nieuwe bestemming gevonden voor de vrijgekomen cash, B2B-bedrijf uit Nederland met zeer vette marges en aantrekkelijk vks-rendement
Heb gisteravond mogelijks al een nieuwe bestemming gevonden voor de vrijgekomen cash, B2B-bedrijf uit Nederland met zeer vette marges en aantrekkelijk vks-rendement
Laatst gewijzigd door gpv1 op 7 augustus 2018, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als waardebelegger ben ik niet van plan uit te stappen uit dit bedrijf, integendeel. Het aandeel wordt er alleen maar goedkoper op. Dit bedrijf groeit nog steeds en is nog sterk winstgevend, maar inderdaad niet zoals verwacht.
Pandora verwacht nu een EBITDA-marge van 32%. Dit is nog steeds uitmuntend. De omzet groeit minder dan verwacht en in DKK is er in Q2 zelfs een lichte daling, maar het tweede semester is doorgaans beter. In Azië hebben ze zeker nog groeipotentieel. In 2018 zullen er uiteindelijk 250 nieuwe verkooppunten worden geopend (ten opzichte van de eerder voorziene 200). Bovendien zit Pandora ook online niet stil.
Door de sterke koersdalingen (ruim 65% sinds de piek in mei 2016) staat het aandeel vandaag "slechts" 100% hoger dan 5 jaar geleden. De omzet en operationale kasstroom zijn sindsdien wel bijna verdrievoudigd... Aan een koers/winst van 7 noteert dit bedrijf gewoon goedkoop. Geduld is een mooie deugd.
Pandora verwacht nu een EBITDA-marge van 32%. Dit is nog steeds uitmuntend. De omzet groeit minder dan verwacht en in DKK is er in Q2 zelfs een lichte daling, maar het tweede semester is doorgaans beter. In Azië hebben ze zeker nog groeipotentieel. In 2018 zullen er uiteindelijk 250 nieuwe verkooppunten worden geopend (ten opzichte van de eerder voorziene 200). Bovendien zit Pandora ook online niet stil.
Door de sterke koersdalingen (ruim 65% sinds de piek in mei 2016) staat het aandeel vandaag "slechts" 100% hoger dan 5 jaar geleden. De omzet en operationale kasstroom zijn sindsdien wel bijna verdrievoudigd... Aan een koers/winst van 7 noteert dit bedrijf gewoon goedkoop. Geduld is een mooie deugd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Denk er ook zo over. Als je maar periodiek kan beleggen in je waardebedrijven komt het goed (value drijft altijd boven, maar desnoods met de nodige volatiliteit). Je investering hier rendeert, want Pandora keert stevige dividenden uit en bulkt van de FCF. Al hoop ik dat ze dat dividend schrappen en zich vol werpen op buybacks. Hiermee kunnen ze de shorters uitroken en vooral ook het dividendoutflow voor de toekomst verlagen door minder free float. Ze blijven groeien in lokale munt en het aantal winkels gaat omhoog. Ze beseffen maar al te goed dat ze de afgelopen jaren te weinig geïnnoveerd hebben. Dat de groei uit verleden niet meer haalbaar was, wisten we al langer. In die zin voor velen een ontnuchtering geweest
Volgende pakket dat ik koop, zal rond de 310 DKK liggen (30% lager dan de eerste aankoopkoers van 440 DKK).
Volgende pakket dat ik koop, zal rond de 310 DKK liggen (30% lager dan de eerste aankoopkoers van 440 DKK).
Leeuwendeel FCF gaat al naar buybacks. Programma van DKK 4.000m loopt...Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑7 augustus 2018, 10:19 Al hoop ik dat ze dat dividend schrappen en zich vol werpen op buybacks.
Value investing houdt ook in dat je niet blind bent voor kritiek of elementen die je investment case ter discussie stellen. Ik ga mijn kar niet de volle 180 graden keren, maar ik zou nu evenmin double downen op Pandora. Het management heeft wat uit te leggen. Hoe realistisch is de long term guidance nog die begin dit jaar werd voorgesteld, als de verwachtingen voor 2018 nu al moeten worden bijgesteld?
Nog dit, uit de 2014 Berkshire Hathaway shareholder letter:
“In the world of business, bad news often surfaces serially: You see a cockroach in your kitchen; as the days go by, you meet his relatives.”
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Berkshire Hathaway verkoopt niet zomaar haar ganse positie indien een aandeel gedurende jaren de dieperik wordt ingestuurd omwille van een lagere dan verwachte groei. Buffett is één van de grootaandeelhouders van Kraft Heinz, een bedrijf dat nu ook niet bepaald actief is in een toekomstgerichte sector en waarvan de koers 30% lager noteert dan twee jaar geleden (terwijl de beurzen in die periode in de VS floreerden). Erg gelukkig zal Buffett daar niet mee zijn, maar uiteindelijk blijft Berkshire voorlopig gewoon aandeelhouder.
21st Century Fox werd snel verkocht (break-even), maar dit bleek een slechte beslissing te zijn, want de koers staat ondertussen 45% hoger dan de koers waaraan Berkshire Hathaway (om welke reden ook) de positie van de hand deed.
IBM werd uiteindelijk met verlies verkocht in 2017, maar Berkshire Hathaway was er wel lange tijd aandeelhouder van (sinds 2011).
Om maar te zeggen dat Buffett doorgaans voor een lange tijd in een bedrijf aandeelhouder blijft, ook al is de business niet perfect en wordt het aandeel continu afgestraft.
21st Century Fox werd snel verkocht (break-even), maar dit bleek een slechte beslissing te zijn, want de koers staat ondertussen 45% hoger dan de koers waaraan Berkshire Hathaway (om welke reden ook) de positie van de hand deed.
IBM werd uiteindelijk met verlies verkocht in 2017, maar Berkshire Hathaway was er wel lange tijd aandeelhouder van (sinds 2011).
Om maar te zeggen dat Buffett doorgaans voor een lange tijd in een bedrijf aandeelhouder blijft, ook al is de business niet perfect en wordt het aandeel continu afgestraft.
Maar om nu nog uit te stappen. Ik lijf zitten. Laat inkoop maar z:'n werk doen. Als de business terug aantrekt stijgt hé wel weer terug.
Ik heb het niet over verkopen, maar over double downen in een positie met op dit moment eerder onzekere vooruitzichten.
Idd. Eerst afwachten of situatie stabiliseert.