verzekering dag te laat opgezegd
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
verzekering dag te laat opgezegd
Hallo,
mijn vriendin was zelfstandige in bijberoep. Ze beslistte recent om ermee te stoppen, aangezien ze nu een nieuwe, fulltime job heeft. Voor haar bijberoep had ze wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering bij AXA; Ze heeft die aangetekend opgezegd op 2 juli 2018, maar blijkbaar was dat een dag te laat. 3 maand voor vervaldag betekent dat ze het had moeten opzeggen op 1 juli 2018. Bijgevolg moet ze dus nog een jaar lang die verzekering betalen , terwijl ze geen zelfstandige meer is in bijberoep.
Zou hier nog iets tegen te doen zijn? Want is natuurlijk zuur geld om een verzekering te betalen die je niet nodig hebt omdat je stopt.
Alle begrip als je wenst te veranderen van verzekering en je bent te laat, dan moet je er nog een jaar blijven. maar als je stopt met je beroepsactiviteit, moet je dan nog een jaar betalen voor iets wat je niet nodig hebt?
Hier antwoord van de verzekering (hopelijk heb ik alle persoonlijke zaken zwart gemaakt, zoniet, geef een seintje als ik iets over het hoofd zie):
![Afbeelding](https://www.mupload.nl/img/tlcv2czz5.jpg)
mijn vriendin was zelfstandige in bijberoep. Ze beslistte recent om ermee te stoppen, aangezien ze nu een nieuwe, fulltime job heeft. Voor haar bijberoep had ze wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering bij AXA; Ze heeft die aangetekend opgezegd op 2 juli 2018, maar blijkbaar was dat een dag te laat. 3 maand voor vervaldag betekent dat ze het had moeten opzeggen op 1 juli 2018. Bijgevolg moet ze dus nog een jaar lang die verzekering betalen , terwijl ze geen zelfstandige meer is in bijberoep.
Zou hier nog iets tegen te doen zijn? Want is natuurlijk zuur geld om een verzekering te betalen die je niet nodig hebt omdat je stopt.
Alle begrip als je wenst te veranderen van verzekering en je bent te laat, dan moet je er nog een jaar blijven. maar als je stopt met je beroepsactiviteit, moet je dan nog een jaar betalen voor iets wat je niet nodig hebt?
Hier antwoord van de verzekering (hopelijk heb ik alle persoonlijke zaken zwart gemaakt, zoniet, geef een seintje als ik iets over het hoofd zie):
![Afbeelding](https://www.mupload.nl/img/tlcv2czz5.jpg)
Laatst gewijzigd door Lanius op 8 augustus 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: verzekering dag te laat opgezegd
Even off-topic; mooi om te horen dat je alweer een nieuwe vriendin hebt!
Ik zal de verzekeringsexperts on-topic laten antwoorden, maar contract is natuurlijk contract. Wel flauw van Axa, dat wel.
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Ik zal de verzekeringsexperts on-topic laten antwoorden, maar contract is natuurlijk contract. Wel flauw van Axa, dat wel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@ Pol : het is nog een zorgzame ook... Eentje met een paramedisch beroep. Proficiat Lanius en geniet ervan ![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Als het voorwerp dat verzekerd wordt weg is ... kan de verzekering toch geschorst worden ?
Als je geen auto meer hebt, contract of niet, wordt je verzekering toch op 'noppes' gezet ?
Als je geen huis of inboedel meer hebt ineens (samenwonen bv) moet je niet allebei voor een brandverzekering blijven betalen.
De experts zullen misschien weten te vertellen hoe het met de BA verzekering hier zit.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Als het voorwerp dat verzekerd wordt weg is ... kan de verzekering toch geschorst worden ?
Als je geen auto meer hebt, contract of niet, wordt je verzekering toch op 'noppes' gezet ?
Als je geen huis of inboedel meer hebt ineens (samenwonen bv) moet je niet allebei voor een brandverzekering blijven betalen.
De experts zullen misschien weten te vertellen hoe het met de BA verzekering hier zit.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 8 augustus 2018, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Ze heeft in eerste aangetekende zending vermeld dat ze stopt met dit bijberoep en dat ze dus verzekering wenst op te zeggen en verzekering heeft geantwoord dat dat ze het zullen stopzetten op 1.10.2019. Daarop stuurde ze mail met de vraag of dit typfout was, omdat er 2019 stond en geen 2018 en daarop ontving ze bovenstaande brief.
Misschien gebruikte ze niet de juiste woorden (stopzetten, vs schorsen?). In ieder geval, ik dacht, ik hoor hier eens.
Misschien gebruikte ze niet de juiste woorden (stopzetten, vs schorsen?). In ieder geval, ik dacht, ik hoor hier eens.
Je kunt je hier nog beroepen op "vermindering van risico". Dit impliceert dat wanneer het verzekerde risico aanzienlijk en blijvend verminderd is en de maatschappij het, in dat geval, onder andere voorwaarden zou hebben verzekerd (indien zij hiervan op de hoogte was bij afsluiting van het contract), de maatschappij een overeenkomstige vermindering van de premie toestaat vanaf de dag waarop zij in kennis werd gesteld van de vermindering van het risico. In dit geval is er geen risico meer waardoor er ook geen premie meer kan aangerekend worden...
Bovendien is het wettelijk gestipuleerd dat indien er geen akkoord is over de nieuwe premie binnen de maand na uw aanvraag tot premievermindering, dat u het contract kan opzeggen.
Bovendien is het wettelijk gestipuleerd dat indien er geen akkoord is over de nieuwe premie binnen de maand na uw aanvraag tot premievermindering, dat u het contract kan opzeggen.
Dit lees ik in de administratieve bepalingen van de polissen BA bij AXA :
""""11.4. Bij verdwijning van het verzekerde bedrijf of bij definitieve stopzetting van de activiteiten, moet
daarvan schriftelijk aangifte worden gedaan bij de maatschappij en eindigt het contract van
rechtswege"""
Waarschijnlijk is dit op je vriendin van toepassing maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen natuurlijk.
Ik lees dit in het document met als referentie : 4185773 – 04.2016
Ik had het eerst in de vorige post bij geschreven als edit ... maar dan toch maar als nieuwe post herhaald omdat er ondertussen al geantwoord was.
""""11.4. Bij verdwijning van het verzekerde bedrijf of bij definitieve stopzetting van de activiteiten, moet
daarvan schriftelijk aangifte worden gedaan bij de maatschappij en eindigt het contract van
rechtswege"""
Waarschijnlijk is dit op je vriendin van toepassing maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen natuurlijk.
Ik lees dit in het document met als referentie : 4185773 – 04.2016
Ik had het eerst in de vorige post bij geschreven als edit ... maar dan toch maar als nieuwe post herhaald omdat er ondertussen al geantwoord was.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 8 augustus 2018, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie dat 1 juli, de uiterste datum, een zondag is.
Long shot, maar kunt ge eens zien in de polis of er niet iets staat van 'indien de start van een termijn op een weekenddag valt, wordt die uitgesteld tot de eerstvolgende werkdag'. In dat geval is een opsturen op 2 juli wel voldoende. Maar goed, long shot natuurlijk, hopend op de kleine lettertjes in het contract.
Long shot, maar kunt ge eens zien in de polis of er niet iets staat van 'indien de start van een termijn op een weekenddag valt, wordt die uitgesteld tot de eerstvolgende werkdag'. In dat geval is een opsturen op 2 juli wel voldoende. Maar goed, long shot natuurlijk, hopend op de kleine lettertjes in het contract.
Ik heb ook ff gekeken en bij AXA staat het idd letterlijk in hun voorwaarden dat het contract van rechtswege stopt. Misschien hun eens herinneren aan hun eigen voorwaarden en anders dreigen met de ombudsman van de verzekeringen. Dat werkt ook altijd aangezien het hun per klacht geld kost ongeacht of ze gelijk hebben of niet.haelewyn schreef: ↑8 augustus 2018, 14:51 Dit lees ik in de administratieve bepalingen van de polissen BA bij AXA :
rechtswege"""
Vermindering van risico kunnen ze daarnaast sowieso niet omzeilen want dat is wettelijk verplicht (cf. WLVO).
Staat inderdaad in hun voorwaarden
https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteCollecti ... s%20NL.pdf
Blz.15
------------
https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteCollecti ... gemeen.pdf
( zie Blz. 17 )
2.5. Bij verdwijning van het aangewezen bedrijf of bij definitieve stopzetting van de activiteiten, moet dit
schriftelijk worden aangemeld bij de maatschappij en eindigt het contract van rechtswege
U doet er dus best aan een bewijs op te zenden welke U krijgt van uw zelfstandige kas, dat U de zelfstandige activiteit gestopt hebt en de polis van rechtswege daardoor eindigt .
https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteCollecti ... s%20NL.pdf
Blz.15
------------
https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteCollecti ... gemeen.pdf
( zie Blz. 17 )
2.5. Bij verdwijning van het aangewezen bedrijf of bij definitieve stopzetting van de activiteiten, moet dit
schriftelijk worden aangemeld bij de maatschappij en eindigt het contract van rechtswege
U doet er dus best aan een bewijs op te zenden welke U krijgt van uw zelfstandige kas, dat U de zelfstandige activiteit gestopt hebt en de polis van rechtswege daardoor eindigt .
Laatst gewijzigd door ludo op 8 augustus 2018, 15:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad wel spijtig dat ze je niet willen tegemoetkomen. Heb het ook eens voorgehad bij Ethias met een brandverzekering, en daar hebben ze het nog aanvaard, na een paniektelefoontje van mijn kant wel. Dat zijn toch goeie ervaringen die men niet snel vergeet.
Lanius schreef: ↑8 augustus 2018, 14:24 Hallo,
![]()
misschien als je tegen die pipo's van axa had verteld dat je hun brief op spaargids ging zetten dat ze het plots door de vingers zouden zien.
Heeft axa die brief van 08-08 met de post verstuurd ? zo ja, dan hebben ze schriftvervalsing gedaan, de brief moet voor 08-08 zijn geschreven
Ik dacht dat axa alles anders bekeek ? Tot het op de centjes aankomt
Dit is per mail verstuurd. dus datum is ok.
Misschien heeft vriendin niet de juiste bewoording gebruikt in haar eerste aangetekend schrijven (ik heb het niet nagelezen). Maar met de tips hierboven geraken we er wel. 1.10.2018 is nog ver. Dat komt dus wel in orde.
Misschien heeft vriendin niet de juiste bewoording gebruikt in haar eerste aangetekend schrijven (ik heb het niet nagelezen). Maar met de tips hierboven geraken we er wel. 1.10.2018 is nog ver. Dat komt dus wel in orde.
Laatst gewijzigd door Lanius op 8 augustus 2018, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
je kan hen melden dat je hen overal wat belachelijk gaat maken als ze het niet door de vingers willen zien.
Een vezekering is daar heel gevoelig aan
je kan zeggen dat je vtm hebt verwittigd enz, en op de radio
Een vezekering is daar heel gevoelig aan
je kan zeggen dat je vtm hebt verwittigd enz, en op de radio
Heeeeel slecht advies Paul dat je hier geeft ////
Denk je nu echt dat die daar wakker van gaan liggen??? Zo een " boite " maak je zo rap niet bang hoor, en die hebben hun eigen advokaten in huis.
Nog goed oppassen dat ze je geen proces aandoen wegens smaad en laster en verspreiden van onwaarheden welke ten nadele kan zijn van het bedrijf.
Met de datum bent U wel mis. Het kontrakt verloopt op 1/10/2018, de opzegging had dus moeten plaatsvinden uiterlijk op 1/7/2018.Lanius schreef: ↑8 augustus 2018, 15:30 Dit is per mail verstuurd. dus datum is ok.
Het kontrakt loopt dus nu verder tot de volgende vervaldatum 1/10/2019 tenzij minstens 3 maand op voorhand opgezegd wordt.
Doch de opzeg hiervoor is niet meer nodig, gezien ze de stopzetting volgens hun bericht al aanvaard hebben tegen 1/10/2019.
U doet er dus best aan een bewijs op te zenden welke U krijgt van uw zelfstandige kas,of ondernemingsloket of Btw kantoor dat U elke zelfstandige activiteit gestopt hebt en de polis van rechtswege daardoor eindigt , zoals bepaald in hun algemene voorwaarden. Zoniet dreigt U de premie alsnog te moeten betalen.
Zou wel kunnen dat ze alsnog moeilijk doen als " het bedrijf " ( de onderneming ) niet is stopgezet,maar enkel het ( haar) zelfstandig statuut ,want dan moet de overnemer / opvolger de premie betalen,volgens hun algemene voorwaarden.
2.1. In geval van afstand of inbreng, om niet of onder bezwarende titel, in geval van overgang van activiteiten,
volledig of gedeeltelijk, in geval van opslorping, omwerking, fusie, ontbinding of vereffening, verbindt de
verzekeringnemer zich ertoe het contract door zijn opvolgers te doen voortzetten.
schriftelijk worden aangemeld bij de maatschappij en eindigt het contract van rechtswege.
https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... nderneming
Laatst gewijzigd door ludo op 8 augustus 2018, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.