Veranderen van pensioenspaarfonds - interessantste methode
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Veranderen van pensioenspaarfonds - interessantste methode
Ik ben twee jaar geleden veranderd. Ik had een pensioenspaarverzekering, maar gezien de gegarandeerde intrest daarop jaar na jaar daalde was ik het ineens beu. Ik ben 2 jaar geleden dan overgestapt naar Pricos van KBC. Wat betreft stortingen ga ik voorlopig ook 940 euro blijven storten en bij een daling ga ik naar 1200 gaan.VincentGT schreef: ↑5 september 2017, 15:14 Mooi, dan doe ik dit wellicht zo! Enige vraag blijft dan waarom dit niet vaker de norm is: spreiden bij spaarrekeningen doen de meesten al, waarom dan niet met betrekking tot pensioenspaarfondsen? Zelfs al zijn de onderliggende effecten vaak grotendeels overeenkomend, ik merk toch op dat de rendementen van de pensioenspaarfondsen van de diverse grootbanken jaarlijks sterk kunnen uiteenlopen.
Als je het kan is het eigenlijk het beste om in januari vol te storten en als dat niet kan kun je ook maandelijks storten om het bedrag wat te spreiden.
Ik doe ook nog aan fiscaal lange termijnsparen.
Steek extra centen gewoon in de 4de pijler.
Ik zal mijn maximum normaal op 940 euro houden.
Tenzij er een serieuze koersterugval is en ik niet weet welke aandelen te kopen, dan kan het zijn dat ik ARPE eens volstort naar 1200 euro. Al gaat die 260 euro niet echt veel verschil maken, die zit dan toch ook 70/30 in aandelen/obligaties.
Tenzij er een serieuze koersterugval is en ik niet weet welke aandelen te kopen, dan kan het zijn dat ik ARPE eens volstort naar 1200 euro. Al gaat die 260 euro niet echt veel verschil maken, die zit dan toch ook 70/30 in aandelen/obligaties.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik behoud de 940 euro. Je moet niet enkel kijken naar nu, maar ook naar de eindbelasting op je 60ste. Indien je 1200 euro stort ipv 940, geniet je nu 18 euro extra, maar de staat rekent wel op 8 % van een 260 euro, of 20,8 euro extra te kunnen innen op het einde.
Na het betalen van de belasting op je 60ste, zou ik mss wel overschakelen op 1200 euro (maar dat is nog ruim 20 jaar, tegen dan is heel dit systeem al 37 keer veranderd).
Na het betalen van de belasting op je 60ste, zou ik mss wel overschakelen op 1200 euro (maar dat is nog ruim 20 jaar, tegen dan is heel dit systeem al 37 keer veranderd).
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Voor de eindbelasting de 8% op het eindkapitaal word uitgegaan van een fictief rendement van 4,75% op de stortingen
Indien je 1200 euro stort ipv 940, geniet je nu 18 euro extra, maar de staat rekent wel op 8 % van een 260 euro + 4,75% jaarlijks rendement, of 20,8 euro extra te kunnen innen op het einde.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
omdat het vroeger verplicht was minstens in 5 verschillende jaren te storten. Met 4 plannen moest je dus sowieso 20j storten.VincentGT schreef: ↑5 september 2017, 13:34 Maar stel dus dat ik 'meest bekoren' ben door bijv. de spaarfondsen van BNP, Argenta en KBC, dan is er letterlijk géén één nadeel verbonden aan:
2017: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij BNP;
2018: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij Argenta;
2019: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij KBC;
2020: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij BNP;
2021: etc. etc.
Waarbij dus het bijeengespaarde bedrag nooit wordt overgebracht.
Uiteraard zal je nooit het maximale rendement behalen, maar ook nooit het minste? Ik loop eigenlijk geen winsten mis door dit zo te doen? Waarom gebeurt dit dan zo zelden?
-
- VIP member
- Contacteer:
praktisch voorbeeld
1200€ Storten in 2018 en over 26 jaar met pensioen (mijn case) geeft
(1200*1.0475^26) *0.08 = ~320€ eindbelasting
@ZAO dat blijkt na nazien niet correct, je hebt nooit 5 jaar moeten storten

1200€ Storten in 2018 en over 26 jaar met pensioen (mijn case) geeft
(1200*1.0475^26) *0.08 = ~320€ eindbelasting
@ZAO dat blijkt na nazien niet correct, je hebt nooit 5 jaar moeten storten

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Louter fiscaal gezien, als ik het goed begrijp, kan je dus best 940 €/jaar inleggen tot en met je 59ste en vanaf het jaar dat je 60 wordt 1200 €/jaar inleggen?
-
- Full Member
- Contacteer:
@B7H4long en @Henkie1984
dank jullie voor het verbeteren /vervolledigen van mijn schrijfsel.
Maar laat ons onszelf niet voor de gek houden, over enkele jaren komt de regering vertellen dat het schandalig is dat er twee tarieven zijn. En ze zullen dan ook één van de twee tarieven afschaffen.
dank jullie voor het verbeteren /vervolledigen van mijn schrijfsel.
Maar laat ons onszelf niet voor de gek houden, over enkele jaren komt de regering vertellen dat het schandalig is dat er twee tarieven zijn. En ze zullen dan ook één van de twee tarieven afschaffen.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Wat mij bezig houdt: is het de bedoeling van die 940 euro nog te indexeren? Of gaat men binnen enkele jaren enkel die 1200 indexeren. Kan men jaarlijks kiezen tussen 940 of 1200, of valt men na het storten van 1200 zowieso in het nieuwe systeem?
-
- VIP member
- Contacteer:
Volledig mee akkoord, ik zie pensioensparen dan ook iets wat continue opgevolgd moet worden om te kunnen aanpassen aan de nieuwe spelregelsquixoticme81 schreef: ↑15 november 2017, 14:19 Maar laat ons onszelf niet voor de gek houden, over enkele jaren komt de regering vertellen dat het schandalig is dat er twee tarieven zijn. En ze zullen dan ook één van de twee tarieven afschaffen.

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Dat is net de reden dat ik het niet meer doe.Henkie1984 schreef: ↑15 november 2017, 15:50Volledig mee akkoord, ik zie pensioensparen dan ook iets wat continue opgevolgd moet worden om te kunnen aanpassen aan de nieuwe spelregelsquixoticme81 schreef: ↑15 november 2017, 14:19 Maar laat ons onszelf niet voor de gek houden, over enkele jaren komt de regering vertellen dat het schandalig is dat er twee tarieven zijn. En ze zullen dan ook één van de twee tarieven afschaffen.![]()
Is ongeveer ook de conclusie van 't artikel hierover op MijnKapitaal:
Hoe dichter je bij je pensioenleeftijd staat, hoe groter het fiscale voordeel in percenten wordt, en dan kan het alsnog interessant zijn om voor 1.230 euro te gaan. Fiscaal blijft dit altijd minder optimaal maar qua rendement moeilijk met een eigen belegging te evenaren.
Vanaf je 60ste is er geen twijfel meer mogelijk: ieder gespaard bedrag geeft enkel nog een belastingvoordeel zonder enige heffing nadien. En dan ga je toch voor het maximale bedrag met een maximale aftrek?