hoe indexbeleggen in Belgie?
TIP
Re: hoe indexbeleggen in Belgie?
Inderdaad gewoon gespreid instappen.
De beurzen staan hoog maar de beurzen staan het merendeel van hun tijd op hun hoogst.
Diegenen die een paar jaar geleden reeds hoogtevrees hadden hebben heel wat winst mislopen.
De beurzen staan hoog maar de beurzen staan het merendeel van hun tijd op hun hoogst.
Diegenen die een paar jaar geleden reeds hoogtevrees hadden hebben heel wat winst mislopen.
Nee kan ik niet. Hangt volledig af van jouw beleggingsstrategie, horizon en doel.pletse1981 schreef: ↑9 augustus 2018, 15:04 @B7H4Long: Kan je zeggen ofdat dit een goed moment is om bijv. 5.000 euro (= voor mij een lump sum) te kopen van IWDA, of dient er een analyse à la Dirk2 te gebeuren om een dip te identificeren ?
Belangrijk is dat jij jouw risicogevoel goed inschat en je emoties onder controle houd.
Persoonlijk geloof ik niet in markt timing en dus ook niet in TA. Mijn eigen beleggingsstrategie is gebaseerd op de Boglehead beleggings philosophie. Zie ook deze thread. Niemand weet wat de toekomst brengt, we zullen moeten leven met wat er gebeurd.
Toegevoegd: kijk ook na bij je broker wat de grenzen zijn van hun transaxtiekosten. Bij velen zal een belegging van 4999 Euro enkele Euros minder kosten dan een belegging van 5000 Euro.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 9 augustus 2018, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
(foutje)
Laatst gewijzigd door NielsDW op 9 augustus 2018, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo een analyse kan ik wel even doen. Bij upside down triangles van bearing indicators van trailing fondsen zoals IWDA die tussen de 150 en 200 grooven zou je normaal gezien een candlestick met 150 luminus verwachten maar als dit niet on the move is met een flagging moving average van 75 upscale (maar let op voor de tricky downscale potential van 100 in the money call option indien een flying stick) moet je geen gekke dingen doen. Of de volatility moet hoger zijn dan het 299 daags gemiddelde met afgetopte doji kaarsen. Bij taps toelopende doji kaarsen met quasi permanente omgekeerde elkaar versterkende driehoeken wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dat ziet zelfs het kleinste kind.pletse1981 schreef: ↑9 augustus 2018, 15:04@B7H4Long: Kan je zeggen ofdat dit een goed moment is om bijv. 5.000 euro (= voor mij een lump sum) te kopen van IWDA, of dient er een analyse à la Dirk2 te gebeuren om een dip te identificeren ?B7H4long schreef: ↑9 augustus 2018, 13:12 Het fonds dat je koos is hedged naar de Euro. Dit wil zeggen dat de wisselkoersen worden "vastgeklikt" op de huidige stand. Het fonds koopt futures ed aan om dit te realizeren. Er is dus een kost aan. Als je niet geintresseerd bent met de hedging kan je dit best vermijden.
Welke dan wel?
- IWDA ishares MSCI core World is de standaard.
- Als je toch dit fonds niet wil en bij Xtrackers wil kijken kan je Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C (EUR) | XDWD of XDWL nemen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Tiens, dat ik daar over heb gekeken ;-)NielsDW schreef: ↑9 augustus 2018, 15:58Zo een analyse kan ik wel even doen. Bij upside down triangles van bearing indicators van trailing fondsen zoals IWDA die tussen de 150 en 200 grooven zou je normaal gezien een candlestick met 150 luminus verwachten maar als dit niet on the move is met een flagging moving average van 75 upscale (maar let op voor de tricky downscale potential van 100 in the money call option indien een flying stick) moet je geen gekke dingen doen. Of de volatility moet hoger zijn dan het 299 daags gemiddelde met afgetopte doji kaarsen. Bij taps toelopende doji kaarsen met quasi permanente omgekeerde elkaar versterkende driehoeken wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dat ziet zelfs het kleinste kind.pletse1981 schreef: ↑9 augustus 2018, 15:04
@B7H4Long: Kan je zeggen ofdat dit een goed moment is om bijv. 5.000 euro (= voor mij een lump sum) te kopen van IWDA, of dient er een analyse à la Dirk2 te gebeuren om een dip te identificeren ?
Vrees de Doji!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
@B7H4long
Je opmerking is wel actueel, daarom dit niet onbelangrijke vraagje: werkt die Euro hedging in beide richtingen ?
M.a.w. wat gebeurt er als de koers van dollar plots stijgt ?
Dank bij voorbaat voor het antwoord.
Hedging kan ruwweg op 2 manieren. Ofwel op een manier waarop je nu een prijs afspreekt om iets (dollars of wat dan ook; het kan ook een rentevoet zijn om te lenen of te ontlenen) in de toekomst te verkopen (of te kopen). Dan kun je niets extra verliezen maar dan kun je ook niets extra winnen. Want je hebt een verplichting.
Ofwel koop je een optie om iets te verkopen (of kopen) aan een welbepaalde prijs. Als de prijs tegen dan lager is (of hoger), dan gebruik je de optie. Als de prijs tegen dan hoger is (of lager), dan speelt de optie geen rol meer en geniet je dus van de hogere (of lagere) prijs.
Deze 2 mechanismes bestaan in tientallen kleuren en smaken (futures, opties, Swaps, FRA, ...). Best eens googlen als je meer wilt weten.
Er is een constante: hedging heeft altijd een kostprijs. Sommige zaken zijn enkel voor professionals toegankelijk, of spaarders met heel veel geld die via professionals passeren.
Het kan soms faliekant aflopen. Fortis is failliet gegaan door hun activiteit in credit swaps. Ze traden op als tegenpartij voor partijen die zich wilden indekken voor de leningen die ze verstrekt hadden. Bij de kredietcrisis konden veel leningen niet meer terugbetaald worden en kwamen de kredietverstrekkers allemaal aankloppen bij Fortis. Met deze mogelijkheid had Fortis geen rekening gehouden. Het was alsof alle huizen waar Fortis een brandverzekering had gegeven, allemaal op hetzelfde moment in brand gevlogen waren.
Sommigen hier op het forum treden op als tegenpartij door opties te "verkopen"; "schrijven" in het jargon.
@Niels DW
Dank je voor de omstandige uitleg maar hier ging het specifiek over de ETF
Xtrackers S&P 500 UCITS ETF 1C - EUR Hedged (EUR) | XDPEd
Vroeg me dus af of de dekking in beide richtingen verloopt.
Dank je voor de omstandige uitleg maar hier ging het specifiek over de ETF
Xtrackers S&P 500 UCITS ETF 1C - EUR Hedged (EUR) | XDPEd
Vroeg me dus af of de dekking in beide richtingen verloopt.
Ja het werkt in beide richtingen. Het is bedoeld om wisselkoersverschillen te neutraliseren.
Sorry, maar blijf ondanks alles met vraagjes zitten ('een kind kan meer vragen stellen dan 10 volwassenen kunnen beantwoorden').
Neem nu de etf in kwestie: S&P 500, thuisland VS, dus oorspronkelijke notering in dollar.
Dollar steeg de laatste dagen.
Daalt de koers dan in eur ?
Ander vraagje: wat is de referentie voor de notering in Europa ? De waarde van de eur op het ogenblik van aankoop ?
Neem nu de etf in kwestie: S&P 500, thuisland VS, dus oorspronkelijke notering in dollar.
Ander vraagje: wat is de referentie voor de notering in Europa ? De waarde van de eur op het ogenblik van aankoop ?
Voor de euro-hedged versie blijft de koers hetzelfde. Maar voor de unhedged versie zal de koers stijgen.SparSpaar schreef: ↑12 augustus 2018, 18:12 Sorry, maar blijf ondanks alles met vraagjes zitten ('een kind kan meer vragen stellen dan 10 volwassenen kunnen beantwoorden').
Als de dollar stijgt (maw EUR/USD daalt) krijg je er meer euro's voor bijgevolg zullen je beleggingen in dollar meer euro's waard zijn.
Dan is bij deze de beslissing gevallen: morgen koop ik een unhedged versie van de ETF. Het ziet er voor Europa toch niet goed uit.
Dank jullie allemaal voor de uitleg !
Dank jullie allemaal voor de uitleg !
Wat bedoel je met "het ziet er voor Europa toch niet goed uit"? Als je hiermee bedoelt dat je denkt dat de euro gaat dalen ten opzichte van de dollar koop je beter de unhedged versie
Het hangt er een beetje vanaf wat je doelen zijn. Als dit een fonds is dat je koopt voor de lange termijn dan wordt meestal aangeraden om een fonds te nemen dat niet hedged. Dit omdat hedged fondsen vaak iets duurder zijn en omdat wisselkoersverschillen op de lange termijn uitvlakken en moeilijk te voorspellen zijn.
Als je op de korte termijn wisselkoersverschillen wil uitsluiten kan het wel een onderdeel zijn van je portefeuille.
Edit: nvm, zie dat je je bericht hebt aangepast