afsluiten rekening
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
afsluiten rekening
Ik ben gisteren mijn zicht- en spaarrekening gaan opzeggen bij KBC.
Ze waren wel verrast ( ben er al meer dan 15 jaar klant ) maar ze hebben vriendelijk alles uitgevoerd.
Nu blijkt dat ze voor de vereffening van de zichtrekening 1,91€ hebben aangerekend. Ik ga daar nu geen hetze voor beginnen maar ik dacht dat zo een afsluiting gratis was of vergis ik me?
KBC heeft nu wel een gesprek aangevraagd om alles eens te bespreken( ik heb er nog een gezamelijke rekening omdat ik mijn vriendin niet kan overtuigen, pensioenspaarfonds, auto- en schuldsaldoverzekering en een woonkrediet) . Moest ik nu gelijk hebben, dan kan ik toch wel eens melden dat door zo een zaken het voor mij allemaal niet meer hoeft.
alvast bedankt voor jullie reacties,
Dave
Ze waren wel verrast ( ben er al meer dan 15 jaar klant ) maar ze hebben vriendelijk alles uitgevoerd.
Nu blijkt dat ze voor de vereffening van de zichtrekening 1,91€ hebben aangerekend. Ik ga daar nu geen hetze voor beginnen maar ik dacht dat zo een afsluiting gratis was of vergis ik me?
KBC heeft nu wel een gesprek aangevraagd om alles eens te bespreken( ik heb er nog een gezamelijke rekening omdat ik mijn vriendin niet kan overtuigen, pensioenspaarfonds, auto- en schuldsaldoverzekering en een woonkrediet) . Moest ik nu gelijk hebben, dan kan ik toch wel eens melden dat door zo een zaken het voor mij allemaal niet meer hoeft.
alvast bedankt voor jullie reacties,
Dave
Re: afsluiten rekening
Voor het afsluiten van een rekening zijn normaal gezien geen kosten. Maar misschien zijn dat portkosten of negatieve intresten?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In principe is dat onmogelijk. Mijn rekeninguittreksels worden altijd online aangevraagd. Dus nooit opgestuurd per post.
Negatieve intresten? Ze hebben de intrest waar ik recht op had gestort op mijn gezamelijke rekening zoals gevraagd.
Misschien ontgaat me de betekenis van negatieve intresten ?
mvg,
Dave
Negatieve intresten? Ze hebben de intrest waar ik recht op had gestort op mijn gezamelijke rekening zoals gevraagd.
Misschien ontgaat me de betekenis van negatieve intresten ?
mvg,
Dave
Negatieve intrest = kosten ten gevolge van debetstand oftewel in het rood gaan. Misschien zijn het "abbonementskosten" die ze aanrekenen? Ben nooit klant geweest van KBC dus kan me hier niet over uitspreken, maar Dexia is begin dit jaar ook begonnen geld te vragen voor het "gebruik van hun diensten".
Negatieve intresten zijn er dan zeker niet geweest!!
Onmogelijk trouwens met de zichtrekening die ik had. Misschien te simplistisch maar ik ben van mening dat ik geen geld mag/moet opdoen dat ik niet heb.
Wat abonnementskosten betreft. Ook al zijn er die, dan rekent men die steeds in het begin van het jaar aan. Je betaalt al je kosten in januari.
Ik heb het gevoel dat het iets raars is. Misschien ook de rede waarom de loketbediende dit niet heeft vermeld. Het sterkt me alleen maar om in de toekomst alles veel beter af te wegen en niet onvoowaardelijk bij mijn bank te blijven.
Dave
Onmogelijk trouwens met de zichtrekening die ik had. Misschien te simplistisch maar ik ben van mening dat ik geen geld mag/moet opdoen dat ik niet heb.
Wat abonnementskosten betreft. Ook al zijn er die, dan rekent men die steeds in het begin van het jaar aan. Je betaalt al je kosten in januari.
Ik heb het gevoel dat het iets raars is. Misschien ook de rede waarom de loketbediende dit niet heeft vermeld. Het sterkt me alleen maar om in de toekomst alles veel beter af te wegen en niet onvoowaardelijk bij mijn bank te blijven.
Dave
Hieronder een uittreksel uit het artikel van Test-Aankoop, gepubliceerd in hun tijdschrift :
BUDGET& RECHT november /december 2008 – nr. 201
"Wij krijgen geregeld klachten over de kosten verbonden aan bepaalde zichtrekeningen....
– U kunt uw zichtrekening gratis laten afsluiten. De bankier mag u daar geen kosten voor aanrekenen.
– Ook elders een nieuwe zichtrekening openen is gratis.
– U kunt uw huidige bankier vragen om een "persoonlijk bankverhuisdossier" op te stellen, waardoor de overschakeling administratief vlot moet verlopen." .........
" Dat het niets meer mag kosten om die rekening af te sluiten, klopt sinds 1/11/2007 ook.
Het feit dat er vroeger wel afsluitingskosten mochten worden aangerekend, was een serieuze rem op de concurrentie.
Wij hebben dan ook hard aan de kar geduwd om de wet in die zin te laten aanpassen.
Ook prijzen wij ons gelukkig dat de wetgever onze eis heeft ingewilligd om bij een afsluiting in de loop van het jaar de kosten die een cliënt eventueel vooraf heeft betaald, proportioneel terug te betalen.
Toch had de wetgever voor ons nog verder mogen gaan.
In sommige gevallen blijft namelijk het probleem van de onrechtstreekse kosten.
Wie bv. een hypotheeklening had lopen bij de bank in kwestie, riskeert daar soms een hogere intrestvoet voor aangerekend te krijgen wanneer hij zijn zichtrekening opzegt."
BUDGET& RECHT november /december 2008 – nr. 201
"Wij krijgen geregeld klachten over de kosten verbonden aan bepaalde zichtrekeningen....
– U kunt uw zichtrekening gratis laten afsluiten. De bankier mag u daar geen kosten voor aanrekenen.
– Ook elders een nieuwe zichtrekening openen is gratis.
– U kunt uw huidige bankier vragen om een "persoonlijk bankverhuisdossier" op te stellen, waardoor de overschakeling administratief vlot moet verlopen." .........
" Dat het niets meer mag kosten om die rekening af te sluiten, klopt sinds 1/11/2007 ook.
Het feit dat er vroeger wel afsluitingskosten mochten worden aangerekend, was een serieuze rem op de concurrentie.
Wij hebben dan ook hard aan de kar geduwd om de wet in die zin te laten aanpassen.
Ook prijzen wij ons gelukkig dat de wetgever onze eis heeft ingewilligd om bij een afsluiting in de loop van het jaar de kosten die een cliënt eventueel vooraf heeft betaald, proportioneel terug te betalen.
Toch had de wetgever voor ons nog verder mogen gaan.
In sommige gevallen blijft namelijk het probleem van de onrechtstreekse kosten.
Wie bv. een hypotheeklening had lopen bij de bank in kwestie, riskeert daar soms een hogere intrestvoet voor aangerekend te krijgen wanneer hij zijn zichtrekening opzegt."
Laatst gewijzigd door Nefertari op 21 november 2008, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
@DAVE1976
Niet op uw kop laten zitten.
Reclameren, zij hebben wel lef,maar hebben het recht niet.
Als ze niet akkoord zijn, schrijven naar de ombudsman.
Ik weet het, het kost tijd,maar ze moeten leren van andersmans centen blijven.
Wet is wet.
Niet op uw kop laten zitten.
Reclameren, zij hebben wel lef,maar hebben het recht niet.
Als ze niet akkoord zijn, schrijven naar de ombudsman.
Ik weet het, het kost tijd,maar ze moeten leren van andersmans centen blijven.
Wet is wet.
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
@ dave wees al blij dat je geen rekening bij Ing- hebt. De gratis rekening Lion account afsluiten waarvoor je volgens tarief onmogelijk kosten kan hebben kostte mij €7,82dave1976 schreef: Ik ben gisteren mijn zicht- en spaarrekening gaan opzeggen bij KBC.
Iedereen heeft zo zijn eigen interpretatie van het begrip gratis.
Klacht neerleggen bij hun klachten/klantendienst heeft niets uitgehaald, er wordt niet eens op gereageerd. Op naar de volgende stap dus. Klacht naar: ombudsman@ombfin.be
-
- VIP member
- Contacteer:
oei, hoe komt dat? ik heb ook een lion account, dus word ik nu ook kosten aangerekend??? Ze moeten toch een reden geven voor die 7,82€?centenkliever schreef:@ dave wees al blij dat je geen rekening bij Ing- hebt. De gratis rekening Lion account afsluiten waarvoor je volgens tarief onmogelijk kosten kan hebben kostte mij €7,82dave1976 schreef: Ik ben gisteren mijn zicht- en spaarrekening gaan opzeggen bij KBC.
Iedereen heeft zo zijn eigen interpretatie van het begrip gratis.
Klacht neerleggen bij hun klachten/klantendienst heeft niets uitgehaald, er wordt niet eens op gereageerd. Op naar de volgende stap dus. Klacht naar: ombudsman@ombfin.be
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
@sebastiaan
geen idee, het afsluiten van de rekening was trouwens een initiatief van Ing- zelf, niet van mij. Meer details hierover kan je in volgende topic lezen:
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... 26&lang=nl
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... l#msg25227
geen idee, het afsluiten van de rekening was trouwens een initiatief van Ing- zelf, niet van mij. Meer details hierover kan je in volgende topic lezen:
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... 26&lang=nl
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... l#msg25227
hmm wel bizar dat ze een kleine 2 euro aanrekenen. Wat hebben ze daar nu aan? Daar gaan ze nu toch het grote geld niet mee verdienen?? Tenzij iedere dag honderden mensen hun rekening komen afsluiten