Langetermijnsparen via tak23/tak44
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen via tak23/tak44
Iemand positieve (of negatieve ) ervaringen met een bepaalde partij voor fiscaal LT-sparen via tak23/tak44?
Vooral een fiscale tak44 lijkt me interessant voor "de laatste jaren": kapitaal gratis naar tak21 overbrengen zodat een eventuele beurscrash geen effect zou hebben.
Ik stel me echter vooral vragen naar kosten toe: de premietaks van 2% en de 10% op eindvervaldag zijn onvermijdelijk, maar andere kosten zoals instapkosten/beheerskosten/kosten onderliggende fondsen/... zou ik tot een minimum willen beperken.
Ik heb nu de indruk dat deze kosten in vele gevallen het fiscale voordeel teniet doen.
Ikzelf kan momenteel genieten van de geïntegreerde Vlaamse woonbonus (1520, geen verhoging).
Bijgevolg nog wat ruimte in mijn fiscale korf, en daarenboven zou ik voorlopig de volledige 2280 EUR kunnen storten aangezien men (nog) geen cumul maakt van de Vlaamse woonbonus en het Federale LT-sparen.
Vooral een fiscale tak44 lijkt me interessant voor "de laatste jaren": kapitaal gratis naar tak21 overbrengen zodat een eventuele beurscrash geen effect zou hebben.
Ik stel me echter vooral vragen naar kosten toe: de premietaks van 2% en de 10% op eindvervaldag zijn onvermijdelijk, maar andere kosten zoals instapkosten/beheerskosten/kosten onderliggende fondsen/... zou ik tot een minimum willen beperken.
Ik heb nu de indruk dat deze kosten in vele gevallen het fiscale voordeel teniet doen.
Ikzelf kan momenteel genieten van de geïntegreerde Vlaamse woonbonus (1520, geen verhoging).
Bijgevolg nog wat ruimte in mijn fiscale korf, en daarenboven zou ik voorlopig de volledige 2280 EUR kunnen storten aangezien men (nog) geen cumul maakt van de Vlaamse woonbonus en het Federale LT-sparen.
Re: Langetermijnsparen via tak23/tak44
Mij is het om te beginnen niet duidelijk of tak 23 onder 't langetermijnsparen valt of niet. Een blog post op nn.be doet uitschijnen dat enkel een tak 21 onder 't langetermijnsparen kan vallen:
Onderaan staat er ook nog een tabel die bij “fiscaal voordeel” voor tak 21 opgeeft “ja, pensioensparen, langetermijnsparen”, en voor tak 23 enkel “mogelijk, pensioensparen”.Premiestortingen in een tak 23-product zijn fiscaal niet aftrekbaar, tenzij u een pensioenspaarverzekering hebt onderschreven. In dat geval kunt u in 2013 € 940 fiscaal voordelig storten. Een tak 21-levensverzekering kunt u ook gebruiken in het kader van langetermijnsparen. Voor het aanslagjaar 2014 kunt u maximaal 2.260 euro fiscaal voordelig storten.
Een pagina van test-aankoop.be doet dan weer uitschijnen dat zowel tak 21 als tak 23 (en tak 44) eronder vallen:
Die nn.be blog post dateert wel al van enkele jaren geleden, zijn de regels rond langetermijnsparen sindsdien misschien gewijzigd? Dat zou ook wel verklaren waarom ik ook op andere pagina's tegenstrijdige informatie lijk te vinden over of tak 23 daar wel of niet onder valt.Om aan pensioensparen te doen, heeft u de keuze tussen 2 formules:
– het pensioenspaarfonds: aangeboden door uw bankier, risicovolle belegging;
– de pensioenspaarverzekering: aangeboden door uw verzekeraar, bestaat in een versie zonder risico (tak 21), een versie met risico (verzekeringsfonds tak 23), of een combinatie van beide (tak 21 + tak 23 = tak 44).
[…]
Om aan langetermijnsparen te doen, bestaat slechts één formule:
de gewone levensverzekering waarbij u de keuze hebt uit een versie zonder risico (tak 21), een versie met risico (tak 23) of een combinatie van beide (tak 44).
[…]
Elke premiestorting bezorgt u een belastingvermindering van 30 %, plus gemeentelijke opcentiemen. Er is geen minimaal bedrag dat u moet storten, behalve bij sommige verzekeringspolissen. Bij pensioensparen bedraagt het maximale bedrag 940 euro per jaar, bij langetermijnsparen is dit 2 260 euro.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Men leest er inderdaad bitter weinig over, of hoort nooit namen van fiscaal aftrekbare tak 23 produkten langetermijnsparen.
Zelf vraag ik mij ook ergens af of het kan ?
En dan die tegenstrijdigheid tussen testaankoop en die andere site.
In Belgie moet je van niks meer verschieten, ze maken alles zo ingewikkeld
Zelf vraag ik mij ook ergens af of het kan ?
En dan die tegenstrijdigheid tussen testaankoop en die andere site.
In Belgie moet je van niks meer verschieten, ze maken alles zo ingewikkeld
Langetermijnsparen mag zowel in tak21 als tak23.
Belfius biedt bijvoorbeeld een tak23 variant aan.
Belfius biedt bijvoorbeeld een tak23 variant aan.
Ik heb enkel een paar tak 21 aan nog redelijke voorwaarden van 7 a 8 jaar geleden.
Tak 23, 44, 99 geen idee ... denk echt dat de rendementen gene vette zijn vandaag de dag!
Tak 23, 44, 99 geen idee ... denk echt dat de rendementen gene vette zijn vandaag de dag!
Ik heb enkel een paar tak 21 aan nog redelijke voorwaarden van 7 a 8 jaar geleden.
Zodra ze die 10% taxatie gedaan hebben, kan je blijkbaar elke storting onmiddellijk al terug afhalen zonder kosten
je stort bv op22-08-2018 2360 euro en op 23-08-2018 haal je storting - na instapkosten en 2% taks - onmiddellijk terug af en je kan toch van je 30% aftrek genieten
je stort bv op22-08-2018 2360 euro en op 23-08-2018 haal je storting - na instapkosten en 2% taks - onmiddellijk terug af en je kan toch van je 30% aftrek genieten
In 1995 ben ik begonnen met langetermijnsparen -tak21-bij het vroegere HSA bankkantoor genaamd HSA NewLife "Omniver"
Sinds 2000 wordt dit beheerd door Fidea. Ik geef grif toe dat ik bij het afsluiten van dat contract nog relatief naïef was en me door de kantoorhouder makkelijk liet overtuigen om me zo een contract te laten aansmeren. Nu op iets "rijpere" leeftijd gekomen ben ik zeker nog geen expert wat financiële zaken betreft vandaar dat ik graag eens de mening zou weten van de experten hier op Spaargids.be.
Een kennis van mij zegt dat de kosten die mij worden aangerekend bij elke nieuwe storting wel erg hoog zijn, maar als ik zie welk rendement mij dat oplevert denk ik wel dat ik er een goede zaak heb aan gedaan om daar toentertijd in te stappen.
Graag zou ik van jullie vernemen wat jullie daar van denken?
Alvast bedankt mocht er hier zinnig worden op gereageerd.
Sinds 2000 wordt dit beheerd door Fidea. Ik geef grif toe dat ik bij het afsluiten van dat contract nog relatief naïef was en me door de kantoorhouder makkelijk liet overtuigen om me zo een contract te laten aansmeren. Nu op iets "rijpere" leeftijd gekomen ben ik zeker nog geen expert wat financiële zaken betreft vandaar dat ik graag eens de mening zou weten van de experten hier op Spaargids.be.
Een kennis van mij zegt dat de kosten die mij worden aangerekend bij elke nieuwe storting wel erg hoog zijn, maar als ik zie welk rendement mij dat oplevert denk ik wel dat ik er een goede zaak heb aan gedaan om daar toentertijd in te stappen.
Graag zou ik van jullie vernemen wat jullie daar van denken?
Alvast bedankt mocht er hier zinnig worden op gereageerd.
Had ik het had geweten dan had ik een tak 23 genomen ipv een tak 21
kan dat nu nog doen, maar wordt ik 10 jaar langer aangeslagen tegen 10% in één keer
Wel opletten want er staat een scankode op je brief, iemand met een scanner kan alle adresgegevens ontcijferen
( heb toevallig een scandingens)
Een rijke madame en spaargids zit vol met vrijgezellen
een slechte zaak heb je zeker niet gedaan
wel heel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kosten rekenen ze je blijkbaar aan (144,02 euro )
je kan een zo lang mogelijke einddatum kiezen, dan kan je bv tot 99 jaar aftrekken, maar die einddatum moet wel in het contract staan
kan dat nu nog doen, maar wordt ik 10 jaar langer aangeslagen tegen 10% in één keer
Wel opletten want er staat een scankode op je brief, iemand met een scanner kan alle adresgegevens ontcijferen
wel heel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kosten rekenen ze je blijkbaar aan (144,02 euro )
je kan een zo lang mogelijke einddatum kiezen, dan kan je bv tot 99 jaar aftrekken, maar die einddatum moet wel in het contract staan
Aan het verleden kun je niets meer veranderen.
Het leverde je wel een heel mooi bedrag op dat jaarlijks een hele hoge intrest opbrengt.
Of je dit en de volgende jaren nog in dit contract wil storten is een andere vraag.
Het kan nuttig zijn om te vergelijken met andere tak21 lange termijnsparen.
Het leverde je wel een heel mooi bedrag op dat jaarlijks een hele hoge intrest opbrengt.
Of je dit en de volgende jaren nog in dit contract wil storten is een andere vraag.
Het kan nuttig zijn om te vergelijken met andere tak21 lange termijnsparen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
afhankelijk van de leeftijd kan het zijn dat je wat vastzit
ben je voor je 55 jaar begonnen ( en dat is zo ) , dan word je op je 60 aangeslagen tegen 10%
begin je opnieuw dan kan het zijn dat je op veel meer jaren die 10% moet betalen
ben je voor je 55 jaar begonnen ( en dat is zo ) , dan word je op je 60 aangeslagen tegen 10%
begin je opnieuw dan kan het zijn dat je op veel meer jaren die 10% moet betalen
Bedankt! Die brochure stelt wel echt ondubbelzinnig dat je via een tak 23 dus ook 't fiscale voordeel van langetermijnsparen kan bekomen.
Ik vraag me af of ze bij MijnKapitaal daarvan op de hoogte zijn. Hun artikel van vorig jaar over de vraag of een tak 23 't zelfde rendement oplevert als 't onderliggende fonds lijkt niks te vermelden over 't mogelijke fiscale voordeel via langetermijnsparen. Het fonds dat daar als voorbeeld gebruikt wordt (“Carmignac Patrimoine”, een van de fondsen uit hun “mixfonds neutraal”) zit ook in 't aanbod van Belfius. De vraag blijft wel of 't fiscale voordeel zou opwegen tegen de “verpakkingskosten” die ze in 't artikel bespreken.
Alvast bedankt voor de reacties.
Toen ik begon met storten was het max. te storten bedrag (66 000 oude Belgische franken) en was de gegarandeerde interest 4,75 %. Betekent dit mocht ik dit jaar weer het max. bedrag storten ( ik zou moeten zoeken hoeveel het nu is) dat ik dan nog steeds die 4,75% interest krijg op het max. bedrag bij het afsluiten van het contract ( op die 66 000 BF -1636.09 Euro-)
Hoe moet ik de tabel interpreteren?
Toen ik begon met storten was het max. te storten bedrag (66 000 oude Belgische franken) en was de gegarandeerde interest 4,75 %. Betekent dit mocht ik dit jaar weer het max. bedrag storten ( ik zou moeten zoeken hoeveel het nu is) dat ik dan nog steeds die 4,75% interest krijg op het max. bedrag bij het afsluiten van het contract ( op die 66 000 BF -1636.09 Euro-)
Hoe moet ik de tabel interpreteren?
Die vraag kan je ook stellen over de verpakkingskosten van het echte pensioensparen ( 960 euro )
en de Roverheid geeft dikwijls op het eerste zicht wat cadeautjes om het nadien met de andere hand af te pakken.
Voortijdige inning op het pensioenpsparen bestond vroeger niet, maar de Regering kon er met hun pollen niet afblijven en beginnen ze al 5 jaar op voorhand eraan te zitten
en op het langetermijnsparen is de taks al naar 2% opgetrokken vroeger was die minder
Zou het niet eenvoudiger zijn 28% te geven ipv 30% en geen taks aan te rekenen van 2 %
( geeft wel een miniem verschil door de gemeentebelastingen )
hetzelfde met zonnepanelen, omdat ze die van europa moeten aansmeren zeker ?
en de Roverheid geeft dikwijls op het eerste zicht wat cadeautjes om het nadien met de andere hand af te pakken.
Voortijdige inning op het pensioenpsparen bestond vroeger niet, maar de Regering kon er met hun pollen niet afblijven en beginnen ze al 5 jaar op voorhand eraan te zitten
en op het langetermijnsparen is de taks al naar 2% opgetrokken vroeger was die minder
Zou het niet eenvoudiger zijn 28% te geven ipv 30% en geen taks aan te rekenen van 2 %
( geeft wel een miniem verschil door de gemeentebelastingen )
hetzelfde met zonnepanelen, omdat ze die van europa moeten aansmeren zeker ?
De einddatum van mijn contract is op mijn 65-ste verjaardag.paul schreef: ↑25 augustus 2018, 21:34 Had ik het had geweten dan had ik een tak 23 genomen ipv een tak 21
Toen ik begon met dit langetermijnsparen was het maximum te storten bedrag 66 000 oude Belgische franken (€ 1636.09) met een gegarandeerde interest van 4,75%. Betekent dit indien ik dit jaar het max. zou storten van het begin van mijn contract ( dus €1636,09 zou storten nog steeds die gegarandeerde rente zou krijgen van 4,75% of hoe moet ik anders die tabel interpreteren?