Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
dn kunnen er sommigen 2 keer per jaar de klok van thermostaat van hun verwarming gaan verzetten als die niet radio-gestuurd is
De Europese Unie houdt zich eindelijk bezig met de dingen waar haar burgers wakker van liggen (no pun intended).
met wat " geluk" zijn er een aantal landen die niet willen meedoen, en wordt het weer een catastrofe
Als ze het afschaffen ,, wordt het dan altijd zomer of wintertijd ??
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
En dat vind ik inderdaad prima. Heel toevallig was ik het deze week nog aan het denken: het was half negen en werd al donker. Als we 'altijd' volgens winteruur gaan werken, wil dat zeggen dat het om half ACHT al donker begint te worden, hé. In de grote vakantie! Om half acht! Leuk voor m'n collega's die om 6u moeten beginnen en dus vroeg gaan slapen, maar ik ken genoeg mensen die liever wat langer licht hebben.CarpeNoctem schreef: ↑31 augustus 2018, 11:30 Het goede nieuws is dat de Spaargidsers hun zin krijgen: er zou wel voor het zomeruur gekozen worden.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Akkoord, alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar het behoud van het huidige systeem mag ik er niet aan denken dat het winteruur een gans jaar in voege zou zijnFakkel schreef: ↑31 augustus 2018, 13:07En dat vind ik inderdaad prima.CarpeNoctem schreef: ↑31 augustus 2018, 11:30 Het goede nieuws is dat de Spaargidsers hun zin krijgen: er zou wel voor het zomeruur gekozen worden.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
De enige correcte tijd is de natuurlijke tijd waarbij het 12.00 u 's middags is wanneer de zon op haar hoogste punt staat. De wintertijd benadert de natuurlijke tijd het meest (op 40 minuten na, maar goed).
Persoonlijk zou ik het toch ook niet zo prettig vinden als het in de winter pas tegen 10 u licht wordt...
Ik vind het daarenboven niet prettig als het in de zomer tot 22.30h licht is (en warm). Ik ben dus voor het winteruur het hele jaar door, maar ik vrees dat ik o.a. de horeca tegen heb.
Europa zal wel naar de poll van spaargids luisteren
De tijd is er niet alleen voor de horeca en de mensen die graag uitgaan. Al wie werkt of naar school moet en 's morgens vroeg moet opstaan en vertrekken heeft ook graag dat ze dat niet in het donker moeten doen.
De keuze +1 of +2 UTC is op zich minder relevant, dan de (goede) beslissing om er vanaf dan voorgoed af te blijven.
Men kan er als maatschappij immers evengoed voor kiezen om werk, school etc een uur of twee vroeger aan te vatten, vs. de klok een uur of twee vooruit te draaien. Je kan in beide gevallen even lang van het licht (of donker) genieten, maar in het eerste geval worden begrippen als middag & middernacht tenminste terug betekenisvol. Nu gaan veel mensen pas slapen rond "middernacht" (wat in zomertijd eigenlijk ongeveer 22:15 is).
Maar, wellicht zal men nog steeds een groot deel van de EU (van Spanje tot Polen), in één tijdszone willen houden, dus de gekozen tijd zal nooit voor iedereen natuurlijk zijn. Voor Oost-Europa is onze zomertijd UTC+2 natuurlijker, voor Spanje dan weer helemaal niet, ligt ten westen van UTC.
Men kan er als maatschappij immers evengoed voor kiezen om werk, school etc een uur of twee vroeger aan te vatten, vs. de klok een uur of twee vooruit te draaien. Je kan in beide gevallen even lang van het licht (of donker) genieten, maar in het eerste geval worden begrippen als middag & middernacht tenminste terug betekenisvol. Nu gaan veel mensen pas slapen rond "middernacht" (wat in zomertijd eigenlijk ongeveer 22:15 is).
Maar, wellicht zal men nog steeds een groot deel van de EU (van Spanje tot Polen), in één tijdszone willen houden, dus de gekozen tijd zal nooit voor iedereen natuurlijk zijn. Voor Oost-Europa is onze zomertijd UTC+2 natuurlijker, voor Spanje dan weer helemaal niet, ligt ten westen van UTC.
Absoluut, ik heb geen enkel probleem met 2x per jaar het uur verzetten. Voor mijn part bij wijze van spreken 4x per jaar, bij elk nieuw seizoen. (Bij wijze van spreken, hé)CarpeNoctem schreef: ↑31 augustus 2018, 13:12 Akkoord, alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar het behoud van het huidige systeem mag ik er niet aan denken dat het winteruur een gans jaar in voege zou zijn
Mensen klagen over een ontregeld bioritme, maar dat vind ik zever in pakskes. Je gaat toch niet elke dag stipt op hetzelfde uur slapen? (Het gros vd mensen toch niet). Het effect is toch maar even groot dan wanneer je in het weekend (want het valt ook altijd in een weekend!) eens een uurtje langer uitgaat. Ik heb er alleszins nog nooit last van gehad dat ze eens aan die klok morrelen.
Alleszins minder een probleem voor mij om in het donker naar het werk te rijden, dan om 's avonds in het donker terug te keren. Of, helemaal deprimerend, in het donker vertrekken en opnieuw in het donker terugkeren. Helaas is dat wel zo'n beetje standaard bij mij in de winter.
Mij kan het eigenlijk geen bal schelen, zolang we maar niet 2x per jaar moeten omschakelen.
Van mijn part kiest Vlaanderen voor het winteruur, Wallonie voor het zomeruur, en Brussel voor iets tussenin (maar niet met een half uur verschil, eerder 17,5 minuten ofzo).
Van mijn part kiest Vlaanderen voor het winteruur, Wallonie voor het zomeruur, en Brussel voor iets tussenin (maar niet met een half uur verschil, eerder 17,5 minuten ofzo).