Maximaal pensioenspaarbedrag in 2018
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Maximaal pensioenspaarbedrag in 2018
Op dit moment zou ik persoonlijk voor de 960 kiezen. Om de reden dat het fiscale rendement het hoogst is.
Als je echter "meer sparen voor later" belangrijk vindt, dan kan je de 1230 storten. Je verliest (in % uitgedrukt) een stukje fiscaal rendement, maar spaart meer. In de mate je natuurlijk een paar honderd euro per jaar als substantieel beschouwt, da's iets anders...
Hoe dan ook, het is geen goed idee een bedrag te storten tussen de 960 en 1230 Het is het één of het ander.
Onze regering had misschien beter gekozen voor behoud van de 960 en herinvoeren van belastingsvermindering aan verbeterde gemiddelde aanslagvoet (30-40%) ipv vast 30%. Dan hoefden we deze discussie niet te voeren.
Ik stort vanaf volgend jaar 1230 gewoon omdat ik anders niet veel aan psp doe.
B7H4long schreef: ↑1 september 2018, 18:00Is je KBC LIFE PENSION PLAN een pensioenspaarverzekering met gegarandeerd rendement?ward schreef: ↑1 september 2018, 17:45 Beste,
Ik heb enkele topics rustig doorgenomen van verschillende pensioenspaar instrumenten.
Momenteel doe ik reeds 4 jaar aan pensioensparen met volgend instrument:
KBC LIFE PENSION PLAN.
Ik zie eerlijk gezegd door de bomen even het bos niet meer.
Wat is de dag van vandaag het meest interessant? Pricos oplossing? Pricos defensive?
Bedankt alvast!
Of is dit een VAPZ? (ben je zelfstandige?)
KBC pricos is een pensioenspaarfonds dat ook een deel 70% of 50% in aandelen belegd en dus geen gegarandeerd rendement heeft en ook geen kapitaalsgarantie. Aandelen hebben wel een groter verwacht, maar niet gegarandeerd, rendement.
Is dit iets dat je wenst?
Beste,
Correct het eerste, een spaarverzekering. Misschien is dit net 'iets te veilig' daar ik nog niet zo oud ben.
Ik voel al dat hier kosten gaan voor aanrekenen om dit te wisselen naar bv een pensioenspaarfonds.
Krijg je bv bij KBC een uitraai van hoeveel % ze investeren in welke aandelen?
Je kan je spaarverzekering gewoon laten z'n gang gaan. Bij de meesten zal er geen verplichting zijn om elk jaar bij te storten. Dus kan je los daarvan waar dan ook een pspfonds starten.
Waarschijnlijk heb je dit jaar al gestort/stortingen gedaan, dan wissel je best volgend jaar.
Waarschijnlijk heb je dit jaar al gestort/stortingen gedaan, dan wissel je best volgend jaar.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Bedankt voor de reactie, nog een bijkomende vraag.Cydox schreef: ↑2 september 2018, 12:54 Je kan je spaarverzekering gewoon laten z'n gang gaan. Bij de meesten zal er geen verplichting zijn om elk jaar bij te storten. Dus kan je los daarvan waar dan ook een pspfonds starten.
Dan maakt ik gebruik van 2 instrumenten voor mijn 'pensioen' die me fiscaal voordeel opleveren?
Ik neem aan dat je dan kiest of je eens per jaar in de verzekering stort, of X aantal keer per maand in het bv. Pricos instrument?
Zie deze site voor de volledige uitleg: https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... iscaliteit
Belangrijk voor uw vraag: u mag slechts één vorm van pensioensparen inbrengen op uw belastingformulier
Dus als je dit jaar zowel stort op pensioenspaarverzekering als op fonds, mag je slechts 1 ervan inbrengen. Daarom opteert men vaak om bvb dit jaar de eventuele automatische stortingen te stoppen bij bank/verzekeraar A en het jaar daarop niets meer te storten naar A, maar dan wel naar instelling B.
Je hoeft dus niet je huidige plan om te laten vormen naar een fonds, je kan gewoon je verzekering laten lopen, en een fonds daarnaast hebben. Sommige banken laten toe om een omschakeling door te voeren van een dynamisch fonds naar een defensief fonds.
Hier kan je ook meer info vinden: https://www.mijnkapitaal.be/topics/bele ... oensparen/
Belangrijk voor uw vraag: u mag slechts één vorm van pensioensparen inbrengen op uw belastingformulier
Dus als je dit jaar zowel stort op pensioenspaarverzekering als op fonds, mag je slechts 1 ervan inbrengen. Daarom opteert men vaak om bvb dit jaar de eventuele automatische stortingen te stoppen bij bank/verzekeraar A en het jaar daarop niets meer te storten naar A, maar dan wel naar instelling B.
Je hoeft dus niet je huidige plan om te laten vormen naar een fonds, je kan gewoon je verzekering laten lopen, en een fonds daarnaast hebben. Sommige banken laten toe om een omschakeling door te voeren van een dynamisch fonds naar een defensief fonds.
Hier kan je ook meer info vinden: https://www.mijnkapitaal.be/topics/bele ... oensparen/
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Een pensioenspaarverzekering omwisselen naar een pensioenspaarfonds is niet gebruikelijk.ward schreef: ↑2 september 2018, 12:44 Correct het eerste, een spaarverzekering. Misschien is dit net 'iets te veilig' daar ik nog niet zo oud ben.
Ik voel al dat hier kosten gaan voor aanrekenen om dit te wisselen naar bv een pensioenspaarfonds.
Krijg je bv bij KBC een uitraai van hoeveel % ze investeren in welke aandelen?
Waarschijnlijk gewoon best om je pensioenspaarverzekering te laten staan en daarnaast, vanaf Jan 2019, in een pensioenspaarfonds te beleggen.
Je kan inderdaad van de aanbieder van het fonds verwachten dat ze je duidelijke informatie over hun aanbiedingen geven.
Pensioenspaarfondsen zijn gelijk tov een heel deel wettelijke aspecten; bvb al wat met belastingen te maken heeft.
Ze verschillen in: hun kosten: instapkosten (van 0% tot soms 6%), hun jaarlijkse beheerskost ( 1,25% tot 1,35% zijn typisch)
Binnen de beperkingen van het kader van het pensioensparen hebben de fondsen vrijheid om te kiezen hoe ze beleggen.
Op Morningstar.be kan je kijken hoe dit tot impact had op de resultaten in het verleden (opletten instapkosten zijn hier niet in verrekend).
Je kan gaan winkelen tussen de verschillende aanbieders.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
1- Waarom zou je wachten tot volgend jaar. Waarom niet het verschil bijstorten de volgende 4 maand?
Maar
2- Waarom wil ge dit eigenlijk doen. Er is weinig/geen voordeel aan het kader van het pensioensparen tot aan het hoge bedrag. Je kan evengoed ook aan pensioensparen doen zonder de dure verpakking van het formele fiscale pensioensparen. En zonder de eindebelasting van 8% op een fictief rendement van 4,75%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
B7H4long schreef: ↑2 september 2018, 13:51
1- Waarom zou je wachten tot volgend jaar. Waarom niet het verschil bijstorten de volgende 4 maand?
Omdat nu het nog in een pensioenspaarverzekering zit bij men makelaar en ik dat niet nu ga wijzigen.
Maar
2- Waarom wil ge dit eigenlijk doen. Er is weinig/geen voordeel aan het kader van het pensioensparen tot aan het hoge bedrag. Je kan evengoed ook aan pensioensparen doen zonder de dure verpakking van het formele fiscale pensioensparen. En zonder de eindebelasting van 8% op een fictief rendement van 4,75%.
Dan moet ik dat nog eens bekijken maar ik weet alvast niet wat het beste is voor mij persoonlijk.