Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
Dat geldt alleszins niet voor mij. Als je regelmatig pas om 19u thuis komt van je werk, ben je maar wat BLIJ dat het tot 22u en later licht is, dat je ook nog eens op je terras kan zitten. Als ik kom 19u thuis kom, nog moet eten, en om 20u30 begint het al te schemeren, ja laat maar.
Is het niet logischer dat we zoveel mogelijk naar betere werktijden streven in plaats van aan die klok te morrelen?
Er is bijvoorbeeld wetenschappelijke evidentie dat adolescenten veel beter zouden presteren mocht de school een uurtje later beginnen. Toch worden ze de helft van het schooljaar gedwongen om nog een extra uur vroeger in de klas te zitten dan hun bioritme toelaat.
Er is bijvoorbeeld wetenschappelijke evidentie dat adolescenten veel beter zouden presteren mocht de school een uurtje later beginnen. Toch worden ze de helft van het schooljaar gedwongen om nog een extra uur vroeger in de klas te zitten dan hun bioritme toelaat.
School een uur later laten beginnen betekent ook in veel gevallen dat 1 vd ouders een uur later pas kan gaan werken. Dus dan heeft die 's avonds nog minder tijd om van zonlicht te genieten.
Ja dan hebben 's morgens een uurtje meer tijd om hun facebook, instagram, snapchat en consoorten te checken ... wat ze natuurlijk wel jammer gaan vinden dat ze 's avonds dan weer minder tijd zullen hebben om hun facebook, instagram, snapchat en consoorten te checken ...Didymus schreef: ↑1 september 2018, 14:30 Is het niet logischer dat we zoveel mogelijk naar betere werktijden streven in plaats van aan die klok te morrelen?
Men zit te zagen en te klagen over het bioritme maar op (verre) reizen wordt het bioritme nog veel meer overhoop gegooid en dat lukt dan weer wel blijkbaar ...
Nee, dan hebben ze een uurtje extra slaap wat hun adolescentenbrein broodnodig heeft. Als je tijdens de zomertijd om 6u moet opstaan, dan is dat op een moment waarop je hormonaal nog in een diepe slaap hoort te zijn. Wekkers zijn de marteltuigen die ons in de pas moeten doen lopen.
Een verre reis maken is een vrije keuze en het probleem is van tijdelijke aard. Werk- en zeker schooluren liggen vast.
Een verre reis maken is een vrije keuze en het probleem is van tijdelijke aard. Werk- en zeker schooluren liggen vast.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
School een uur later beginnen, is ook een uur later gaan slapen denk ik.
Als ik de trein moet nemen en om 6u op moet een ganse week, dan ga ik vroeger slapen. Ook sneller moe dan.
Als ik pas om 9u ergens moet zijn blijk ik langer wakker. Ook minder moe dan s avonds. Dus uren van school veranderen... Haalt weinig uit denk ik.
Als ik de trein moet nemen en om 6u op moet een ganse week, dan ga ik vroeger slapen. Ook sneller moe dan.
Als ik pas om 9u ergens moet zijn blijk ik langer wakker. Ook minder moe dan s avonds. Dus uren van school veranderen... Haalt weinig uit denk ik.
Dat is altijd al de uitleg geweest die we 2 X per jaar te horen krijgen.
Maar voor mensen wiens innerlijke natuur (nog) niet afhankelijk is van uurwerken en kunstmatige weksystemen, helpt dat niet.
Een uur vroeger naar bed gaan, betekent: een uur langer wakker liggen in bed (waardoor ook de rest van de nachtrust verstoord verloopt) en 's morgens moe wegens een geforceerd te vroeg wakker worden.
Door chronisch slaaptekort functioneert men overdag niet goed, en op lange termijn kan dat serieuze psychische problemen veroorzaken.
Maar wat meer is: de andere mensen die beweren daar geen last van te hebben, beseffen niet dat zij daar óók onder te lijden hebben.
Op lange termijn zullen ook zij, (net zoals iedereen) immers moeten inboeten op hun (lichamelijke en geestelijke) gezondheid doordat ze een leven lang tégen de natuur geleefd hebben.
Maar voor mensen wiens innerlijke natuur (nog) niet afhankelijk is van uurwerken en kunstmatige weksystemen, helpt dat niet.
Een uur vroeger naar bed gaan, betekent: een uur langer wakker liggen in bed (waardoor ook de rest van de nachtrust verstoord verloopt) en 's morgens moe wegens een geforceerd te vroeg wakker worden.
Door chronisch slaaptekort functioneert men overdag niet goed, en op lange termijn kan dat serieuze psychische problemen veroorzaken.
Maar wat meer is: de andere mensen die beweren daar geen last van te hebben, beseffen niet dat zij daar óók onder te lijden hebben.
Op lange termijn zullen ook zij, (net zoals iedereen) immers moeten inboeten op hun (lichamelijke en geestelijke) gezondheid doordat ze een leven lang tégen de natuur geleefd hebben.
Korte dagen zijn nu eenmaal eigen aan de winter. Aan de klok prutsen zal daar niets aan veranderen. Maar vanaf januari beginnen de dagen 's avonds al goed te lengen.Fakkel schreef: ↑31 augustus 2018, 14:25 Alleszins minder een probleem voor mij om in het donker naar het werk te rijden, dan om 's avonds in het donker terug te keren. Of, helemaal deprimerend, in het donker vertrekken en opnieuw in het donker terugkeren. Helaas is dat wel zo'n beetje standaard bij mij in de winter.
De omschakeling van zomeruur naar winteruur of omgekeerd weet je toch van te voren... De (weinige) mensen die er last van hebben kunnen toch anticiperen en een weekje "omschakelen" door elke dag de wekker enkele minuten te verzetten?
en elke dag enkele minuten later op het werk aan te komen zeker ?
Ik heb eens een reactie gelezen van iemand die bij de uuromschakeling zijn klok gewoon niet verzette. Was waarschijnlijk een gepensioneerde, die kunnen heel het jaar door volgens hun bioritme opstaan en gaan slapen.
of iemand die aan de "staat" was
Een mens is geen robot met knoppen "slapen" en "wakker".