Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
Als ik zou voor permanent winteruur kiezen dan zou ik eigenlijk moeten kiezen om op te staan rond 4u15. Dat is het uur waarmee ik dan om 7 uur op men werk te zijn. Dan ben ik savonds thuis om 17u. Fet is ik ben een avondmens en dan heb ik liever zomertijd maar kan begrijpen dat dat voor kinderen moeilijk is.
Er bestaat gewoon geen perfect systeem.
Er bestaat gewoon geen perfect systeem.
Maar je gaat diezelfde kinderen wél kunnen overtuigen om in de zomer na 4u 's morgens toch nog braaf in hun bedje te blijven, ook al is het al licht buiten? Want niet alleen gaat het een uur vroeger donker worden dan jouw kinderen nu gewend zijn, 't gaat ook NOG een uur vroeger licht worden. En dan staan ze ook aan jouw bed, hoor. Tenzij je rolluiken hebt, maar dan stelt het probleem van 's avonds naar bed gaan als er nog licht binnenkomt, zich ook niet...
En daar toon je meteen de wijdverbreide denkfout. Het gaat geen uur vroeger donker of licht worden dan dat de kinderen gewoon zijn. De natuur laat zich niet aanpassen cf. mijn kinderen. We prutsen met de klok om onszelf wijs te proberen maken dat het op een ander moment licht of donker wordt.
Het probleem 's avonds is wél acuter: rolluiken of niet; ik kan onmogelijk verbergen dat het nog volop licht is rond bedtijd. Menselijk lichaam begint pas slaaphormoon aan te maken wanneer het (blauw) licht afneemt. Iemand gewoon van daglicht naar een pikdonkere kamer brengen zorgt er niet automatisch voor dat die zich daardoor plots slaperig gaat voelen.
Het probleem 's avonds is wél acuter: rolluiken of niet; ik kan onmogelijk verbergen dat het nog volop licht is rond bedtijd. Menselijk lichaam begint pas slaaphormoon aan te maken wanneer het (blauw) licht afneemt. Iemand gewoon van daglicht naar een pikdonkere kamer brengen zorgt er niet automatisch voor dat die zich daardoor plots slaperig gaat voelen.
Zeker. Want dat is het verschil tussen een kunstmatige, plotse verschuiving van ineens 1 uur, tegenover een geleidelijk toename van het aantal uren licht (dat maar met hoogstens 4 minuten per gebeurt).
Als de natuur zich niet laat aanpassen dan moeten we misschien de werkuren en schooluren laten meeschuiven met het daglicht ... vandaag begint school om 08:33, morgen om 08:34 ... binnen een paar weken om 09:03 ... wat dacht je van dat voorstel
Voor zoiets onnozel als het zomeruur doet de Europese Unie een bevraging. Wanneer gaan ze onze mening vragen over belangrijke thema’s zoals de migratiepolitiek, de euro, het klimaatbeleid, het defensiebeleid, het buitenlands beleid, de toetreding van Turkije tot de EU, ...?
Wintertijd zou toch moeten primeren boven de zomertijd, kwestie van meer natuurlijk.
Rusland had ook eerst het winteruur afgeschaft maar is er jaren geleden op teruggekomen en zit nu gans het jaar op wintertijd.
Poetin, de patron van 11 tijdzones, vond dat het tijdens de zomertijd in de winter te laat licht werd en de mensen te traag op gang kwamen.
Rusland had ook eerst het winteruur afgeschaft maar is er jaren geleden op teruggekomen en zit nu gans het jaar op wintertijd.
Poetin, de patron van 11 tijdzones, vond dat het tijdens de zomertijd in de winter te laat licht werd en de mensen te traag op gang kwamen.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Binnenkort moeten mensen die vroeg naar hun werk gaan heel het jaar door in het donker vertrekken.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Als dat het te volgen voorbeeld is...
Ik zal zelf wel beslissen hoe traag/snel ik op gang kom. Er is meer in het leven dan economie.
Geen winteruur voor mij, toch niet tijdens de zomer.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Geen permanente zomertijd voor mij. Ik vertrek al om half zeven naar mijn werk en zou dat graag een periode in daglicht doen.
Het in twee doen, half uur in plaats van volledig uur. iedereen tevreden.
Een verkiezingslogan
iedereen mag zijn eigen zomer/winteruur kiezen
stem op mij
dus je werkgever moet maar naar je pijpen dansen )
ik zal je maar een beetje bedriegen
net zoals die tandartse als de mannen in haar decolete kijken doet ze ze een beetje pijn
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180712_03610189
iedereen mag zijn eigen zomer/winteruur kiezen
stem op mij
dus je werkgever moet maar naar je pijpen dansen )
ik zal je maar een beetje bedriegen
net zoals die tandartse als de mannen in haar decolete kijken doet ze ze een beetje pijn
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180712_03610189
Ik zie liever licht als ik 's avonds naar huis ga ... wat heb je er aan als het mooi weer is en het zonnetje schijnt als je in je bureau/fabriek zit ?
Ik denk dat je (zoals heel veel mensen) de zaken een beetje door mekaar haalt.boonpwnz schreef: ↑3 september 2018, 12:56 Als ik zou voor permanent winteruur kiezen dan zou ik eigenlijk moeten kiezen om op te staan rond 4u15. Dat is het uur waarmee ik dan om 7 uur op men werk te zijn. Dan ben ik savonds thuis om 17u. Fet is ik ben een avondmens en dan heb ik liever zomertijd maar kan begrijpen dat dat voor kinderen moeilijk is. ...
Een avondmens voelt zich beter in zijn vel als het avond wordt en heeft moeite met (te) vroeg te moeten opstaan.
Daarom is het winteruur beter voor avondmensen. (Het is tijdens de zomertijd dat we 1 uur vroeger moeten opstaan!)
Want als binnenkort (laatste weekend van oktober) de klokken moeten teruggezet worden naar het (normale) winteruur, dan mogen wij 's morgens terug een uur later opstaan.
Ik vrees dat de poll dan ook door een aantal mensen verkeerd werd ingevuld.