De crash van 2018
TIP
Re: De crash van 2018
En wat met het spreekwoord "beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht"? Als je portefeuille NU verdubbeld is in waarde dan heb je daar toch enkel iets aan wanneer je NU alles verkoopt? Je kan bij wijze van spreken eeuwig lang met je geld belegd blijven, en 100%, 200%, 300%,... winst maken, op papier althans... maar ooit zal je moeten verkopen?!
Als ik niet verkoop heb ik 100pct. Papieren winsr. Als ik verkoop heb ik echte winst. So far so good. Nu koop ik met dat geld een ander aandeel. Wat nu heb ik papieren of echte winst? Helemaal moeilijk ik koop zelfde aandeel terug. Papier of e hte winst?
Bedoeling is toch om bij leven en welzijn altijd belegd te blijven.Caterpie schreef: ↑13 september 2018, 07:32En wat met het spreekwoord "beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht"? Als je portefeuille NU verdubbeld is in waarde dan heb je daar toch enkel iets aan wanneer je NU alles verkoopt? Je kan bij wijze van spreken eeuwig lang met je geld belegd blijven, en 100%, 200%, 300%,... winst maken, op papier althans... maar ooit zal je moeten verkopen?!
De schijf "cash" zal lineair ook aangroeien als je totaal kapitaal stijgt. En je allocatie kan doorheen de tijd verschuiven en zal wellicht minder aandelen bevatten naarmate ik ouder word. Vandaag nog niet aan de orde.
Enkel bij het spenderen van cash voor grote aankopen zie ik een reden tot een verkoop van (een deel van) de aandelenportefeuille.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Inderdaad. Zoals de vorige posters al opmerkten: als je je papieren winst ten gelde maakt zit je met een hoop cash. Wat ga je daarmee doen? Op een spaarboekje zetten en laten opeten door de inflatie? Nee toch, je gaat je cash opnieuw beleggen en dan zit het terug in papier.
Een spaarboekske is imo ook maar een kapitaal op papier.
Is onmogelijk dat iedereen de tegoeden van zijn bank zou opeisen, net zoals het onmogelijk is dat alle aandeelhouders de laatste beursprijs voor hun aandelen kunnen krijgen.
Is onmogelijk dat iedereen de tegoeden van zijn bank zou opeisen, net zoals het onmogelijk is dat alle aandeelhouders de laatste beursprijs voor hun aandelen kunnen krijgen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Als je echt denkt dat er nu een crash zit aan te komen, is het natuurlijk wél een goed idee om een flink deel van de aandelenportefeuille in cash om te zetten.
Het verzilveren van een deel van de op papier opgelopen winsten kan zeker interessant zijn als je ervan uitgaat dat er zich binnen afzienbare tijd betere beleggingsopportuniteiten zullen aandienen.
Het verzilveren van een deel van de op papier opgelopen winsten kan zeker interessant zijn als je ervan uitgaat dat er zich binnen afzienbare tijd betere beleggingsopportuniteiten zullen aandienen.
Het is belangrijk dat je portefeuille op elk moment overeenkomt met je risicoprofiel: Jouw nood, mogelijkheid en wil om risico te nemen. Beleggingen gaan op en neer. Dit feit is een belangrijk element bij het bepalen van de strategie en je portefeuille. Als je je oncomfortabel voelt dan heb je waarschijnlijk te veel risico in je portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het gaat er mij niet om om het feit of er al dan niet een crash zit aan te komen, maar ik wou gewoon even duidelijk maken dat volgens mij nog steeds je "echte" winst pas die is na de volledige verkoop van je beleggingsportefeuille... En niet die op papier. Pas nadat je alles verkocht heb weet je wat je uiteindelijk in handen en bereikt heb. Alles wat daarvoor gebeurd zijn getalletjes op papier.
En... Ooit ga je je portefeuille "stilletjesaan" verkopen om van de opbrengst gebruik te kunnen maken.
En... Ooit ga je je portefeuille "stilletjesaan" verkopen om van de opbrengst gebruik te kunnen maken.
Inderdaad, indien je op uw pensioen een portefeuille bezit van 1 miljoen euro, maar met allemaal aandelen die een dividend (gem. 3-4%) uitbetalen, dan heb je toch al een serieus jaarlijks bedrag dat je kan spenderen
Alleen is de vraag of 1 miljoen euro haalbaar is... Op zich niet onhaalbaar met een gemiddeld rendement van 7% en een lange beleggingshorizon.
Ik heb ook geen intentie om mijn aandelen "stilletjesaan" te verkopen. Ik heb zelfs aandelen die nog van mijn grootvader zijn geweest...
En die bankrekeningen zijn voor mij ook maar "getalletjes op papier"...
En die bankrekeningen zijn voor mij ook maar "getalletjes op papier"...
Hoeveel honderden (duizenden) procenten zouden die aandelen van je grootvader ondertussen gestegen zijn? Indien je grootvader zijn aandelen stilletjesaan verkocht had zou jij nu niet zo rijk zijn.
Kijk maar eens naar Coca-Cola. Iemand wiens betovergrootvader in 1919 een aandeel gekocht had en dat van vader op zoon overgedragen tot nu:
Kijk maar eens naar Coca-Cola. Iemand wiens betovergrootvader in 1919 een aandeel gekocht had en dat van vader op zoon overgedragen tot nu:
Mijn grootvader had bij mijn weten (helaas) geen aandelen Coca Cola, maar het punt is dat je bepaalde aandelen inderdaad perfect generaties lang kunt aanhouden.
Ik hoop in elk geval te overlijden in het bezit van een mooie aandelenportefeuille.
Aan de andere kant lijkt het me wel verstandig om te proberen meer zekerheden in te bouwen naarmate je ouder wordt.
Zeker ook nu die crash van 2018/2019 dichterbij komt.
Ik hoop in elk geval te overlijden in het bezit van een mooie aandelenportefeuille.
Aan de andere kant lijkt het me wel verstandig om te proberen meer zekerheden in te bouwen naarmate je ouder wordt.
Zeker ook nu die crash van 2018/2019 dichterbij komt.
Van 40 dollar naar 8,7 miljoen dollar in 92 jaar, dat komt niet alleen door de inflatie.