met de fiets naar het werk
Re: met de fiets naar het werk
Als ik uitga van een algemene kost van 0,33 EUR/km (lijkt me veel?) om op de baan te gaan, dan komt dit neer op 5,24 EUR/dag ofwel 104,8 EUR per maand.
Algemene besparing door met de fiets te komen, stijgt van 68,20 EUR naar 144,80 EUR
Misschien moet ik mijn lunches toch op kantoor leren nuttigen en uit m'n winst tellen.
Algemene besparing door met de fiets te komen, stijgt van 68,20 EUR naar 144,80 EUR

Re: met de fiets naar het werk
Ik bereik dezelfde voordelen op een motorfiets (geen stress, geen file) doch in een veel kortere tijdspanne en droog (no sweat, no rain) en veel goedkoper dan de auto, goedkoper dan een speedpedelec en niet veel duurder dan een pedelec.
Tot 20 km enkel vind ik een fiets in zijn totaliteit voordeliger. Daarboven neemt het tijdsgebruik (bij een conventionele fiets of 25 km/uur e-bike) zo veel toe dat het financiële voordeel niet meer opweegt tegen het dagelijkse tijd"verlies".
Als je geen andere sporten zou beoefenen en een 8-17 job hebt zou het praktisch nog uitvoerbaar zijn. Maar om nu dagelijks om vier uur 's morgens uit je bed te moeten of om 01:00 uur 's morgens pas in je bed te kunnen kruipen om goedkoper te kunnen gaan werken, dat dag in/dag uit, elk seizoen vind ik persoonlijk een beetje te veel van het goede.
Re: met de fiets naar het werk
Hoezo goedkoper dan speedpedelec?
Ik snap je redenering wel. Als je meer dan 25 km moet doen met de fiets... Dat is inderdaad goed als je geen gezin hebt en vaste uren.
Ik snap heel goed dat veel mensen gewoon weg met de auto moeten gaan omdat ze of de wagen nodig hebben op hun job of erna. Rap boodschappen doen na het werk, kinderen uithalen en wegbrengen,...
Re: met de fiets naar het werk
Een moto is 100% aftrekbaar. Fiets maar eens 5000 euro bij elkaar, je mag lang fietsen hoor.
Re: met de fiets naar het werk
Op voorwaarde dat je boven uw forfait uitkomt ja. Als je een motorfiets van 5000 euro koopt en je woont op 10 km van uw werk dan kom je waarschijnlijk niet boven uw forfait uit en heeft het geen zin om deze af te schrijven. Als je een motorfiets van 25000 euro koopt en je woont op 50 km van uw werk is het een heel ander verhaal. Rekenen en telken dus.
Re: met de fiets naar het werk
Een beetje speedpedelec kost rond de 6.000 €.
Een naked bike (wat een speed pedelec ook is) heb je nieuw ook rond de 6.000 € (koop je Japans zelfs nog goedkoper).
Voor WW verkeer is de motorfiets tot 100% aftrekbaar, inclusief kledij.
De speedpedelec niet. Al kan je hier dan wel veel goedmaken met een km vergoeding (als je tenminste genoeg km doet).
Veel verschil zal het dus niet maken tussen de twee. Dan zet ik mijn geld (gezien de andere voordelen) liever in op een motorfiets.
Mij voorlaatste motorfiets heb ik in zijn vierde jaar (einde degressief fiscaal voordeel) doorverkocht. Alles bij elkaar genomen (aankoopprijs minus fiscaal voordeel minus herverkoop) heeft mij die nul euro gekost.
Probeer een speedpedelec na vier jaar maar eens door te verkopen tegen een goede prijs.
Voor conditie en afstanden onder de 20 km (enkel) hou ik het dan wel bij een goedkopere klassieke fiets.
Ieder zijn persoonlijke rekening en afwegingen natuurlijk.
Re: met de fiets naar het werk
Inderdaad.anonymous schreef: ↑18 mei 2018, 08:55 Op voorwaarde dat je boven uw forfait uitkomt ja. Als je een motorfiets van 5000 euro koopt en je woont op 10 km van uw werk dan kom je waarschijnlijk niet boven uw forfait uit en heeft het geen zin om deze af te schrijven. Als je een motorfiets van 25000 euro koopt en je woont op 50 km van uw werk is het een heel ander verhaal. Rekenen en telken dus.
Ik "geniet"* het max. forfaitair voordeel en doe dagelijks 65 km H/T.
Je moet ook geen motorfiets van 3.000 € aankopen maar best eentje zo duur mogelijk en deze dan degressief afschrijven.
Mijn vorige motorfiets kon ik zodoende maar drie keer afschrijven (en dan geraakte ik idd niet meer boven het forfaitair bedrag. Daarom dat hij in jaar vier ook verkocht werd en vervangen door een nieuwe (catalogus x2 tov de vorige) zodat deze weer maximaal degressief kan afgeschreven worden. Hoe hoger de aanschafprijs hoe hoger het fiscaal voordeel (tov het forfaitair tarief). Ook voor de eerste keer een omnium afgesloten voor de motorfiets (om de kosten zo hoog mogelijk te houden in het eerste jaar van inbreng).
Uiteraard heeft het geen zin om voor 10 km een motorfiets te gebruiken voor WW verkeer. Evenmin om voor die afstand een speedpedelec aan te schaffen.
* Voor mij is het dus niet zo gunstig dat het forfaitair gedeelte werd opgetrokken. Ze mogen het zelfs afschaffen van mij en andere belastingen verminderen in ruil.

Re: met de fiets naar het werk
Tot je eens controle krijgt. Mijn inziens ben je belastbaar op de meerwaarde van je motorfiets, of moet je dat in jaar van verkoop in rekening brengen.
Ik weet dat diegenen die hun kosten bewijzen nogal eens controle kunnen krijgen.
Motor enkel en alleen voor beroepsverplaatsingen geeft altijd gezever heb ik al vaak gehoord.
In jaar van doorverkoop is je afschrijving door die meerwaarde (of inruil) vaak 0 euro.
Maar goed, zorgen voor dan

Re: met de fiets naar het werk
Aangezien dat een occasionele verkoop is ben je daar, althans volgens de huidige richtlijnen, geen belastingen voor verschuldigd. Dat je die moto gunstig fiscaal hebt kunnen inbrengen speelt geen rol. In principe kan je je kosten ook bewijzen wanneer je de auto, die je daarna ook mag doorverkopen zonder belasting, gebruikt. Alleen is dat lang niet zo interessant, want de kosten daarvan zijn niet volledig aftrekbaar.
Waar je wel gelijk in hebt is dat je je moto nooit voor 100% kan gebruiken voor woon-werkverkeer. Ik dacht dat het maximum dat aangenomen wordt rond de 88% ligt.
Waar je wel gelijk in hebt is dat je je moto nooit voor 100% kan gebruiken voor woon-werkverkeer. Ik dacht dat het maximum dat aangenomen wordt rond de 88% ligt.
Re: met de fiets naar het werk
Het eerste klopt niet. Als particulier moet je geen belasting betalen of je motor in rekening brengen in het jaar van verkoop. Ik heb 20 jaar aan een stuk mijn motoren ingebracht en heb maar 2 keer controle gehad en alles was in orde.voodoo schreef: ↑19 mei 2018, 21:55Tot je eens controle krijgt. Mijn inziens ben je belastbaar op de meerwaarde van je motorfiets, of moet je dat in jaar van verkoop in rekening brengen.
Ik weet dat diegenen die hun kosten bewijzen nogal eens controle kunnen krijgen.
Motor enkel en alleen voor beroepsverplaatsingen geeft altijd gezever heb ik al vaak gehoord.
Nu woon ik op 3 km van mijn werk dus motor inbrengen gaat niet meer.
100 procent inbrengen krijg je idd. problemen mee. Het is te doen hoor maar dan moeten alle bewijzen voorhanden zijn en moet alles tot de laatste cent kloppen en zul je veel overredingskracht nodig hebben. De meeste houden het op zo'n 80-85 procent. De kans dat je dan gezaag hebt is klein.
Re: met de fiets naar het werk
Ik heb al controle gehad. Wat betreft de motorfiets waren er geen opmerkingen (alle bewijzen waren dan ook gedocumenteerd).
Waar jij het over hebt (meerwaarde) is voor zelfstandigen/bedrijven. Niet voor particulier ingave WW.
Je mag in één fiscaal jaar uiteraard maar de aankoopkosten van één voertuig inbrengen (wel de gebruikskosten van meerdere voertuigen die je in dat jaar gebruikt hebt voor WW).
Maar dat is geen probleem gezien de verkochte motorfiets (wat betreft de afschrijving aankoop) niet meer ingebracht wordt (was toch afgeschreven) maar alleen de nieuw ingeschreven motorfiets.
Met de eventuele verkoopprijs van het uitgeschreven voertuig heeft de fiscus (voor wat betreft particulieren) geen uitstaans. Zou ook moeilijk te controleren zijn voor de fiscus wat de verkoopprijs was (werd verkocht aan een niet-resident).
Re: met de fiets naar het werk
Jippie, ondertussen over de 4500 km op de teller door weer en wind (en af en toe loop ik nu ook naar het kantoor).
Gisteren was ik nog eens in de stad tijdens het piekuur. Ongelooflijk als je dat vanop een afstand bekijkt als fietser of voetganger.
Zoveel agressie van de autochauffeurs - ook zelfs aan het zebrapad. Als je zo elke dag moet leven...
Gisteren was ik nog eens in de stad tijdens het piekuur. Ongelooflijk als je dat vanop een afstand bekijkt als fietser of voetganger.

Re: met de fiets naar het werk
@ Cronos waarop staaft u uw bewering "Je mag in één fiscaal jaar uiteraard maar de aankoopkosten van één voertuig inbrengen" ? Stel dat je een auto en een (motor)fiets kocht in 2018 en beiden gebruikt voor 't werk.
Re: met de fiets naar het werk
Ik vind die evolutie van electrische fietsen toch niet zomaar positief. Meer en meer jonge mensen schaffen zich er een aan. En dan gaan ze smorgens of savonds naar de fitness. Ik zal later pas een electrische fiets aanschaffen als mijn benen versleten moesten zijn. Ik vermoed dat binnenkort 40-ers en 50-ers bijna niet meer kunnen stappen of fietsen zonder hulpmiddel.