De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
doet me denken aan een spreuk met een uil en kaars.
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgiin
Als je een beetje moeite doet kan je op een spaarboekje meer halen, en dat zonder enig risico ivg met IEAG.
Dan laat ik toch liever meer cash staan, waar ik zeker ben van de opbrengst, ook al is het miniem.
Laten we een praktisch voorbeeld nemen: op de vorige bladzijden geef ik het voorbeeld van een persoon met een portefeuille van 100000 Euro, waarvan 40000 Euro stabiele assets met een 10000 euro in het IEAG obligatiefonds. Op de laatste 12 maand bracht dit 0,22% op.
Welke cash/spaarboekje belegging had deze persoon 12 maand geleden met zijn IEAG kunnen doen om een hoger rendement halen? Het enige dat in de buurt komt is het maandsparen dat een paar banken aanbieden, maar dat voor een klein maandelijks bedrag. Geen mogelijkheid om in een keer de 10000 Euro te beleggen. Me direct heeft een kleine periode een 12 maand rekening gehad meteen mooie intrest, maar dat is nu ook gedaan.
Het geld in actieve mixfondsen steken heeft ookmgeen zi. Voor de cash daar betaal je jaarlijks 1,5 tot 2 percent.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Misschien kijkt annetje niet uitsluitend naar het rendement maar maakt ze een afweging potentieel rendement tegenover risico. Mij is die 0,22% ook geen risico -6% per procent rentestijging waard, de in en uitstap kosten (taks en brooker) op zich zijn zelfs al hoger dan die 0,22%.
En om op je vraag te antwoorden; die persoon had bv een bedrijfsobligatie van een grote multinational kunnen kopen. Het risico op faling is bijzonder klein, zij hebben immers de mogelijkheid om delen te verkopen of een kapitaalsverhoging te doen vooraleer de obligatiehouder in de kou blijft staan.
Zoveel moeite moet je daar ook niet voor doen : https://www.spaargids.be/sparen/spaarta ... oduct_list
Keuze genoeg, als je alleen al kijkt naar alles boven de 0,22%. En zeker niet alleen maandsparen.
En idd. zoals Vortex ook aanhaalt, speelt het risico bij zo'n miniem rendement zeker mee.
^gelukkig wist je begin dit jaar al dat IEAG maar 0,22 rendement zou halen in 2018
en kon je beslissen alles op spaarboekje te zetten.(bij me direct bijvoorbeeld)
Gaat die redenering ook op voor de mixer ? Was het begin dit jaar ook beter alles op spaarboek te zetten ?
en wie al ne mixer had moest die dan alles verkopen en op spaarboek zetten ?
of heeft de mixer minder risico dan IEAG en geldt dit niet voor de mixer.
en kon je beslissen alles op spaarboekje te zetten.(bij me direct bijvoorbeeld)
Gaat die redenering ook op voor de mixer ? Was het begin dit jaar ook beter alles op spaarboek te zetten ?
en wie al ne mixer had moest die dan alles verkopen en op spaarboek zetten ?
of heeft de mixer minder risico dan IEAG en geldt dit niet voor de mixer.
Iemand al eens gekeken naar Lyxor Core MSCI World (LCWD). Bestaat maar sinds Februari 2018 en dus nog niet zo groot. Wel ook accumulating en slechts TER van 0.12 tov TER 0.20 voor IWDA.
Domicile is Luxemburg. Zijn er verschillen met Ierland voor ons Belgen?
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 1781541179
Domicile is Luxemburg. Zijn er verschillen met Ierland voor ons Belgen?
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 1781541179
Is recent nog besproken op de Bogleheads forum. hier
Een conclusie: de Ierse belastings verdragen zijn echt wel de moeite.
Bvb Ierse fondsen betalen 15% dividendbelasting in de US, daar waar Luxemburg 30% afdraagt.
Bvb Ierse fondsen betalen 15% dividendbelasting in de US, daar waar Luxemburg 30% afdraagt.
Therefore, taking into account dividend leakage, the total costs are:
iShares: 0.19% (TWR for US) + 0.20% (TER) = 0.39%
Lyxor: 0.37% (TWR for US) + 0.12% (TER) = 0.49%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Geen enkel van die "wereld" trackers (IWDA, etc) zijn effectief alle aandelen in de wereld als dat het gedacht was. Het is een marketing product met 60% VS en dan nog beetje Europa, Japan enzo om mensen de illusie te geven dat ze mondiaal denken. Ik kan je in ieder geval zeggen dat institutionelen niet in die msci wereld index beleggen dus daarvoor moet je het ook niet doen. Qua futures volume is dat S&P500, Nasdaq en ook de VS sector futures zitten bovenaan. Zoals gezegd, bekijk de S&P 500 op termijn en je zal zien dat die quasi steeds beter presteerde aan bovendien minder volatiliteit.
IWDA trackt de ontwikkelde landen zonder small caps. Als je de volledige wereld wilt zal je ook een ETF moeten kopen voor ontwikkelingslanden en small caps. Maar het is wel een redelijk goede proxy, ongeveer 75% van de wereld marktkapitalisatie geloof ik.omega6 schreef: ↑23 september 2018, 19:33 Geen enkel van die "wereld" trackers (IWDA, etc) zijn effectief alle aandelen in de wereld als dat het gedacht was. Het is een marketing product met 60% VS en dan nog beetje Europa, Japan enzo om mensen de illusie te geven dat ze mondiaal denken. Zoals gezegd, bekijk de S&P 500 op termijn en je zal zien dat die quasi steeds beter presteerde.
S&P500 is enkel Amerika en heeft het de laatste jaren inderdaad beter gedaan.
Het is inderdaad veel VS en kan mss beter omschreven worden als een large cap global fund ofzo. Ik geloof dat Vanguard wel een paar fondsen heeft die mondialer zijn, maar IWDA en co zijn wel een goede basis om van te vertrekken.omega6 schreef: ↑23 september 2018, 19:33 Geen enkel van die "wereld" trackers (IWDA, etc) zijn effectief alle aandelen in de wereld als dat het gedacht was. Het is een marketing product met 60% VS en dan nog beetje Europa, Japan enzo om mensen de illusie te geven dat ze mondiaal denken. Ik kan je in ieder geval zeggen dat institutionelen niet in die msci wereld index beleggen dus daarvoor moet je het ook niet doen. Qua futures volume is dat S&P500, Nasdaq en ook de VS sector futures zitten bovenaan. Zoals gezegd, bekijk de S&P 500 op termijn en je zal zien dat die quasi steeds beter presteerde aan bovendien minder volatiliteit.
Kan ik afleiden dat je S&P500 beter vindt dan een mondiaal fonds, zowel qua risico als rendement? In welke producten (/trackers) beleggen instutionele beleggers dan voornamelijk (S&P500?)? Inderdaad altijd interessant om te kijken wat zij doen.
Merci, nu zal dividend leakage ietsje kleiner zijn omdat het niet volledig VS is (wel groot gedeelte), maar zal eerst de posts op boglehead eens lezen.B7H4long schreef: ↑23 september 2018, 19:31 Is recent nog besproken op de Bogleheads forum. hier
Bvb Ierse fondsen betalen 15% dividendbelasting in de US, daar waar Luxemburg 30% afdraagt.Therefore, taking into account dividend leakage, the total costs are:
iShares: 0.19% (TWR for US) + 0.20% (TER) = 0.39%
Lyxor: 0.37% (TWR for US) + 0.12% (TER) = 0.49%
Het rendement van de S&P500 was de voorbije jaren hoger dan de wereldmarkt.
Als we naar de largecaps kijken, maar eigenlijk voor de volledige markt, beleggen alle beleggers samen iets meer dan 50% in aandelen die in de US gebaseerd zijn.
Inderdaad het is altijd intressant te kijken wat de "consensus" is van de beleggers.
Indexfondsen laten elke belegger toe op een eenvoudige manier op dezelfde manier te beleggen als de "consensus" van alle beleggers.
Ik zie geen reden om enkel in de S&P500 te beleggen.
Update van het praktisch voorbeeld van maandelijks contributies aan een lazy portfeuille.
de update van Augustus kan je hier vinden
Ook in september kan de belegger 500 Euro Beleggen.
De Portefeuille kende de voorbij maand een kleine stijging.
De samenstelling blijft binnen de herbalanceringsgrenzen van 75/25. Er is geen reden om een van de posities te corrigeren.
Dit jaar heeft de belegger nog maar weinig ingelegd in zijn pensioensparen.
Voor de 500 Euro van september kan hij bijna 4 deelbewijzen van Arpe toevoegen.
De stand in de portefeuille is na deze stortingen 112382 Euro, het Ytd rendement is 5,66%.
De belegger heeft ook goed nieuws gekregen. Eind November zal de staat de terugbetaling van het pensioensparen en lange termijnsparen van 2017 op zijn rekening storten.
de update van Augustus kan je hier vinden
Ook in september kan de belegger 500 Euro Beleggen.
De Portefeuille kende de voorbij maand een kleine stijging.
De samenstelling blijft binnen de herbalanceringsgrenzen van 75/25. Er is geen reden om een van de posities te corrigeren.
Dit jaar heeft de belegger nog maar weinig ingelegd in zijn pensioensparen.
Voor de 500 Euro van september kan hij bijna 4 deelbewijzen van Arpe toevoegen.
De stand in de portefeuille is na deze stortingen 112382 Euro, het Ytd rendement is 5,66%.
De belegger heeft ook goed nieuws gekregen. Eind November zal de staat de terugbetaling van het pensioensparen en lange termijnsparen van 2017 op zijn rekening storten.
Dat adviseert hij aan Amerikaanse beleggers.