Het Omega MixerFonds
TIP
Re: Het Omega MixerFonds
Ja, indien Trump tot president verkozen werd gingen de markten ook crashen. De ochtend na de verkiezingen, toen de uitslag pas bekend was, tekende ik in op een biotechfonds om zeker van de crash te profiteren. Maar het fonds steeg die dag met 10% en ik betaalde dus 10% meer dan wanneer ik het een dag eerder had gekocht. Toen heb ik me voorgenomen om nooit meer te proberen de markt te timen.
Ik had het niet zozeer over een crash. Een correctie heb je altijd van tijd tot tijd op de beurs en het is beter van dan bij te kopen dan de markt teveel te willen timen. Begin februari was de laatste correctie.
Laatst gewijzigd door omega6 op 22 september 2018, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Met fondsen lukt dat zeer zeer moeilijkYaris schreef: ↑22 september 2018, 15:51 Ja, indien Trump tot president verkozen werd gingen de markten ook crashen. De ochtend na de verkiezingen, toen de uitslag pas bekend was, tekende ik in op een biotechfonds om zeker van de crash te profiteren. Maar het fonds steeg die dag met 10% en ik betaalde dus 10% meer dan wanneer ik het een dag eerder had gekocht. Toen heb ik me voorgenomen om nooit meer te proberen de markt te timen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Wel jammer als je fonds zelfs na de correctie nog hoger staat dan wanneer je gewoon meteen had belegd.
Een ETF is ook een fonds.
@ignition Begrijp niet goed wat je bedoelt. CSPX en CNDX stonden per definitie lager na de correctie van begin februari.
Je kan uiteraard op gelijk welk moment kopen maar buying the dips is altijd beter dan te hopen dat het maar zal blijven stijgen en je vermijdt dat je met een groot verlies begint. In januari dacht men ook dat de beurs zou blijven stijgen tot dan in februari de koude douche kwam.
In theorie misschien wel, maar in de praktijk moeilijker dan het lijkt en waarschijnlijk slechter dan gewoon meteen beleggen.omega6 schreef: ↑22 september 2018, 17:00Je kan uiteraard op gelijk welk moment kopen maar buying the dips is altijd beter dan te hopen dat het maar zal blijven stijgen en je vermijdt dat je met een groot verlies begint. In januari dacht men ook dat de beurs zou blijven stijgen tot dan in februari de koude douche kwam.
Het is duidelijk dat je een volledig andere beleggingsfilosofie hebt dan ik. Wel interessant om te lezen maar ik denk niet dat het goed gaat werken. Zeker als ik lees dat je belegt op basis van macro inzichten. Het is weinigen gegeven om consistent op die manier goede resultaten te boeken.
Het is net omgekeerd. Consistente resultaten halen met "bottom-up" (stockpicking) is net moeilijker dan "top-down" dus macro wat gebaseerd is op Modern Portfolio Theory.ignition schreef: ↑22 september 2018, 17:34 Het is duidelijk dat je een volledig andere beleggingsfilosofie hebt dan ik. Wel interessant om te lezen maar ik denk niet dat het goed gaat werken. Zeker als ik lees dat je belegt op basis van macro inzichten. Het is weinigen gegeven om consistent op die manier goede resultaten te boeken.
Hier een citaat van Keyprivate:
"Veel mensen denken dat ze de beste beleggingsresultaten bereiken door individuele aandelen te kopen (“stock picking”). Maar uit talrijke onderzoeken blijkt dat de juiste “mix” van grote beleggingscategorieën (ook wel “assetklassen” genoemd) 90% van het beleggingsresultaat verklaart."
@Ignition Kan je eens toelichten wat jouw strategie en allocatie dan is? Ben altijd wel geintesseerd om te lezen hoe anderen hun port samenstellen. Je kan trouwens ook met individuele stocks bovenstaande defensieve allocatie maken van 35% equity en 65% bonds/money market (in mijn geval dus gewoon cash) maar statisch gezien weinig kans dat dit beter zal doen dan de indexen.
Dat hebben we dan gemeen. Ik beleg niet in individuele aandelen, maar in ETF's. Maar ik ga niet nadenken over welke sector of welk land het op korte termijn beter gaat doen wat jij wel doet als ik het goed begrijp. Ik bepaal mijn asset allocatie op voorhand en investeer in breed gespreide ETF's die beleggen volgens marktkapitalisatie.omega6 schreef: ↑22 september 2018, 18:32Het is net omgekeerd. Consistente resultaten halen met "bottom-up" (stockpicking) is net moeilijker dan "top-down" dus macro wat gebaseerd is op Modern Portfolio Theory.ignition schreef: ↑22 september 2018, 17:34 Het is duidelijk dat je een volledig andere beleggingsfilosofie hebt dan ik. Wel interessant om te lezen maar ik denk niet dat het goed gaat werken. Zeker als ik lees dat je belegt op basis van macro inzichten. Het is weinigen gegeven om consistent op die manier goede resultaten te boeken.
Hier een citaat van Keyprivate:
"Veel mensen denken dat ze de beste beleggingsresultaten bereiken door individuele aandelen te kopen (“stock picking”). Maar uit talrijke onderzoeken blijkt dat de juiste “mix” van grote beleggingscategorieën (ook wel “assetklassen” genoemd) 90% van het beleggingsresultaat verklaart."
@Ignition Kan je eens toelichten wat jouw strategie dan is? Ben altijd wel geintesseerd om te lezen hoe anderen hun port samenstellen. Je kan trouwens ook met individuele stocks bovenstaande allocatie maken van 35% equity en 65% cash maar statisch gezien weinig kans dat dit beter zal doen dan de indexen.
Dus inderdaad gebaseerd op modern portfolio theory en de bogleheads filosofie: https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... philosophy
Voortzetting van een andere thread.
Ik heb het altijd moeilijk gevonden om met Morningstar het juiste rendement te krijgen als je transacties doet en ook cash bijhoudt.
Hoeveel cash had je na de verkoop van je oude portefeuille?
Ja we kunnen je transacties vandaag noteren. Hoeveel aandelen CSPX en CNDX koop je vandaag? aan welke prijs?
Misschien moeten we ze in XIRR van excel gooien
2- Hier zijn de gegevens voor de 50/50 portefeuille.
Portefeuille gestart op 1/1/2014 met 50/50 als implementatie voor de index die het MK koos voor hun Mixer.
Initieel 10000 Euro - en 4 bijkomende stortingen van 1000 Euro die ook gebruikt werden om te herbalanceren naar 50/50
Huidige stand:
iShares € Aggregate Bond ETF EUR Dist... aantal=72,90
iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR aantal=208,63
Inbegrepen de dividenden die we hebben toegevoegd in de Dividenden tab: voor dit jaar:
op 30/01/2018 - 32,3 Euro
op 25/07/2018 - 31,7 Euro
Hebben we nog iets anders nodig?
Ter info: vandaag staat de YTD op +0,86 in de lange termijn tab van M*
1- Voor de Omega Portefeuilleomega6 schreef: ↑15 oktober 2018, 18:47 Op M* gaf de oude samenstelling met switch in september wel degelijk YTD +0,34% inclusief kosten en taxen dus zeker niet slecht en je hebt er niks aan verloren had je hem gekocht.
Maar ik stel voor dat we discussie hier stoppen en vanaf nu jouw boglehead 50/50 IWDA/IEAG port vergelijken met de huidige omega mixer, dus 20% CSPX + 15% CNDX en 65% cash.
Ik heb het altijd moeilijk gevonden om met Morningstar het juiste rendement te krijgen als je transacties doet en ook cash bijhoudt.
Wat zijn de transacties die je invulde voor je portefeuille?B7H4long schreef: ↑15 oktober 2018, 18:24 Verdergaand op de berekeningen die we in je "Het Omega Mixerfonds" kwam ik aan -0,47% toen ik het zaterdag uitrekende voor 9380 euro cash en 1,67 CNDX .
Hoeveel cash had je na de verkoop van je oude portefeuille?
Ja we kunnen je transacties vandaag noteren. Hoeveel aandelen CSPX en CNDX koop je vandaag? aan welke prijs?
Misschien moeten we ze in XIRR van excel gooien
2- Hier zijn de gegevens voor de 50/50 portefeuille.
Portefeuille gestart op 1/1/2014 met 50/50 als implementatie voor de index die het MK koos voor hun Mixer.
Initieel 10000 Euro - en 4 bijkomende stortingen van 1000 Euro die ook gebruikt werden om te herbalanceren naar 50/50
Huidige stand:
iShares € Aggregate Bond ETF EUR Dist... aantal=72,90
iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR aantal=208,63
Inbegrepen de dividenden die we hebben toegevoegd in de Dividenden tab: voor dit jaar:
op 30/01/2018 - 32,3 Euro
op 25/07/2018 - 31,7 Euro
Hebben we nog iets anders nodig?
Ter info: vandaag staat de YTD op +0,86 in de lange termijn tab van M*
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Misschien had je gisteravond geen tijd meer om je transacties door te geven.B7H4long schreef: ↑15 oktober 2018, 18:24 Verdergaand op de berekeningen die we in je "Het Omega Mixerfonds" kwam ik aan -0,47% [had je] 9380 euro cash en 1,67 CNDX .
Ik noteerde de volgende prijzen voor de ETFs die je wil toevoegen:
CNDX : 342,55 Euro per deelbewijs
CSPX : 232,78 Euro per deelbewijs
Van CNDX heb je er al 1,67 in je portefeuille, met een extra 2,70 kom je op 15% in je portefeuille.
Voor CSPX zal de aankoop van 8,5 deelbewijzen je op 20 van je voorbeeldportefeuille brengen.
Wat zijn de kosten en taksen die jij hierop betaald, dan kunnen we de cash stand bepalen?
De resulterende portefeuille kunnen we dan gebruiken om te vergelijken met de MK Mixer en de 50/50 passieve portefeuille die in de thread of the zwakke resultaat van de mixer besproken worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.