Maximumfactuur terugstorting door ZF maar nog niet aan limiet
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Maximumfactuur terugstorting door ZF maar nog niet aan limiet
Ik zot nog maar aan 5 procent van men maximumfactuur en krijg nu al dingen teruggestort.
Is dat normaal?
Het enigste is wel dat ik dit vorig jaar ook had rond deze periode.
Is dat normaal?
Het enigste is wel dat ik dit vorig jaar ook had rond deze periode.
Re: Maximulfactuut terugstorting door ZF maar nog niet aan limiet
sommige medicatie telt ook mee voor de max factuur, of hospitalisatie
ik zou zeggen je kanhet geld maar gehad hebben he
kans is klein dat ziekenfonds zich vergist
of zijn er inwonende personen ( bv ouders ) die veel medische onkosten hebben ?
ZOu kunnen dat je dan één gezin vormt voor max factuur
ik zou zeggen je kanhet geld maar gehad hebben he
kans is klein dat ziekenfonds zich vergist
of zijn er inwonende personen ( bv ouders ) die veel medische onkosten hebben ?
ZOu kunnen dat je dan één gezin vormt voor max factuur
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Maximulfactuut terugstorting door ZF maar nog niet aan limiet
Ik vermoed dat het dat is alleen voor vorig jaar was dat logisch aangezien ik op 1 januari nog ten laste stond maar dit jaar sta ik niet meer ten laste.(Stiefvader is ernstig ziek)
Re: Maximumfactuur terugstorting door ZF maar nog niet aan limiet
De maximumfactuur wordt al dan niet toegekend volgens het totale inkomen van alle personen met dezelfde domicilie (=een gezin) en niet volgens het al dan niet ten laste zijn. Je kan dus "beter" met 2 zieke personen samen wonen dan 2 zieke en 3 gezonde.
"Stiefvader is ernstig ziek"
dat kan de reden zijn, mogelijk gaat je stiefvader dan ook regelmatig een storting van het remgeld krijgen.
het is niet altijd dat het inkomen van het volledige gezin wordt megeteld.
Het hangt oa ook van de verwantschap enz af
bv een vader met een inwonende zoon, zou perfect apart kunnen bekeken worden
In een gezin waar een minister woont is de max factuur ook "maar" iets van max 1800 euro, als er dan een zwaar zieke bijwoont, kan ook de minister aan zijn maximumfactuur zitten
dat kan de reden zijn, mogelijk gaat je stiefvader dan ook regelmatig een storting van het remgeld krijgen.
het is niet altijd dat het inkomen van het volledige gezin wordt megeteld.
Het hangt oa ook van de verwantschap enz af
bv een vader met een inwonende zoon, zou perfect apart kunnen bekeken worden
In een gezin waar een minister woont is de max factuur ook "maar" iets van max 1800 euro, als er dan een zwaar zieke bijwoont, kan ook de minister aan zijn maximumfactuur zitten
ik heb begin dit jaar een zware ingreep ondergaan, en heb tot nu toe meer dan 1100€ uit eigen zak bijgelegd, maar nog geen terugstorting van ZF ontvangen;
of is de maximum factuur bestemd voor bepaalde personen die van alles kunnen genieten, nog thans maar een pensioen van arbeider en mijn vrouw haar pensioen is nog het leefloon niet.
of is de maximum factuur bestemd voor bepaalde personen die van alles kunnen genieten, nog thans maar een pensioen van arbeider en mijn vrouw haar pensioen is nog het leefloon niet.
Zou alvast eens gaan horen bij uw ziekenfonds.delmondo schreef: ↑26 september 2018, 17:34 ik heb begin dit jaar een zware ingreep ondergaan, en heb tot nu toe meer dan 1100€ uit eigen zak bijgelegd, maar nog geen terugstorting van ZF ontvangen;
Estate Guru believer.
voor sommige mensen is de max factuur 1800 euro ( voor anderen minder )
als je met 2 een inkomen hebt, of soms zelf alleen zit je al aan de grens van 1800 euro
telt niet mee de extra suplementen voor op een kamer alleen enz
als je met 2 een inkomen hebt, of soms zelf alleen zit je al aan de grens van 1800 euro
telt niet mee de extra suplementen voor op een kamer alleen enz
op de wipsite van het riziv kan je de grensbedragen vinden
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... erken.aspx
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... ctuur.aspx
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... erken.aspx
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... ctuur.aspx
https://www.inami.fgov.be/nl/themas/kos ... komens-MAFdelmondo schreef: ↑26 september 2018, 17:34 ik heb begin dit jaar een zware ingreep ondergaan, en heb tot nu toe meer dan 1100€ uit eigen zak bijgelegd, maar nog geen terugstorting van ZF ontvangen;
Daar staan de grensbedragen opgelijst, puntje inkomens-maf. Let wel dat men de inkomsten van 3 jaar geleden neemt als berekeningsbasis voor het plafondbedrag, dus als je pas met pensioen bent is dat misschien de reden?
"welke kosten tellen mee?
De volgende kosten tellen mee om het maximumbedrag te bereiken:
persoonlijk aandeel voor prestaties van artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen en andere zorgverleners
persoonlijk aandeel voor terugbetaalde geneesmiddelen en voor magistrale bereidingen (geneesmiddelen die de apotheker zelf maakt)
persoonlijk aandeel voor technische prestaties (bv. operaties, röntgenfoto’s, labo-onderzoeken, technische testen…)
persoonlijk aandeel in de ligdagprijs in een algemeen ziekenhuis (volledig) en in een psychiatrisch ziekenhuis (enkel de eerste 365 dagen)
forfaitair persoonlijk aandeel voor geneesmiddelen tijdens hospitalisatie
enterale voeding via sonde of stoma voor jongeren van minder dan 19 jaar
endoscopisch materiaal en viscerosynthesemateriaal
afleveringsmarges (supplementen) voor implantaten. "
De volgende kosten tellen mee om het maximumbedrag te bereiken:
persoonlijk aandeel voor prestaties van artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen en andere zorgverleners
persoonlijk aandeel voor terugbetaalde geneesmiddelen en voor magistrale bereidingen (geneesmiddelen die de apotheker zelf maakt)
persoonlijk aandeel voor technische prestaties (bv. operaties, röntgenfoto’s, labo-onderzoeken, technische testen…)
persoonlijk aandeel in de ligdagprijs in een algemeen ziekenhuis (volledig) en in een psychiatrisch ziekenhuis (enkel de eerste 365 dagen)
forfaitair persoonlijk aandeel voor geneesmiddelen tijdens hospitalisatie
enterale voeding via sonde of stoma voor jongeren van minder dan 19 jaar
endoscopisch materiaal en viscerosynthesemateriaal
afleveringsmarges (supplementen) voor implantaten. "
Het vreemde is dat ik wel op een apart boekje sta en ook andere mutualiteit tov waar mijn stiefvader is aangesloten. Dus daarom snap ik het even niet.
Het grensbedrag van de MAF mag niet beinvloed worden of mensen als dan niet in hetzelfde gezin bij een andere ziekenkast zijn aangesloten( is de logica zelve )
Het kan wel een complexe situatie zijn, want soms zijn er in hetzelde gezin verschillende inkomstengrenzen van toepassing voor de maf
een " persoonlijke " maf en de maf van het gezin.
Dus mogelijk moet de stiefvader nog even wachten voor zijn maf is bereikt.
Indien je nieuwsgierig daarna bent kan je aan je ziekenkas daar wat uitleg over vragen.Want soms mag de zieke zelf kiezen of een een persoonlijke of een gezins maf wil.
Het die wetgeving is eigenlijk soms wat maf.
Het kan wel een complexe situatie zijn, want soms zijn er in hetzelde gezin verschillende inkomstengrenzen van toepassing voor de maf
een " persoonlijke " maf en de maf van het gezin.
Dus mogelijk moet de stiefvader nog even wachten voor zijn maf is bereikt.
Indien je nieuwsgierig daarna bent kan je aan je ziekenkas daar wat uitleg over vragen.Want soms mag de zieke zelf kiezen of een een persoonlijke of een gezins maf wil.
Het die wetgeving is eigenlijk soms wat maf.
het feit dat er een storting van de maf op uw rekening gebeurt, betekent dat het een sociale maf is, en dat er in het gezin iemand met verhoogde tegemoetkoming is ( bv voor doktersbonnekens
"Wat is de sociale MAF?
Binnen het gezin kunnen personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, hun partner en de personen ten laste genieten van een aanvullend recht op de sociale MAF.
Voor dat deel van het gezin is het plafond 468,18 EUR. Het plafond bedraagt evenwel 364,14 EUR wanneer één gezinslid van dat deel van het gezin de 2 voorafgaande kalenderjaren individueel telkens 450 EUR remgeld heeft betaald."
"Wat is de sociale MAF?
Binnen het gezin kunnen personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, hun partner en de personen ten laste genieten van een aanvullend recht op de sociale MAF.
Voor dat deel van het gezin is het plafond 468,18 EUR. Het plafond bedraagt evenwel 364,14 EUR wanneer één gezinslid van dat deel van het gezin de 2 voorafgaande kalenderjaren individueel telkens 450 EUR remgeld heeft betaald."