Hoe aan cash geraken
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoe aan cash geraken
Hallo,
jaren geleden ben ik overgeschakeld van Mastercard naar Visa wegens te veel problemen om geld af te halen in het buitenland.
Nu in mei 2018 een nieuwe Visa kaart aangevraagd voor mijn echtgenote.
Bnparibasfortis liet me weten dat ze geen visa kaarten meer uitgeven, enkel nog Mastercard.
Dat was een paar weken voor we vertrokken naar Guatemala en ik zei dus OK voor Mastercard dan maar.
De nieuwe kaart werd voor ons vertrek geactiveerd in België aan een automaat zoals aanbevolen door de bank.
Er werd geld afgehaald en er werden betalingen gedaan met die kaart in België, Mexico en Belize zonder probleem.
Nu in Guatemala is het onmogelijk om geld af te halen.
We hebben al de Atm's in de omgeving geprobeerd, de kaart werd iedere keer geweigerd.
Verschillende bedragen geprobeerd, niks.
Verschillende banken binnen geweest om uitleg te vragen en er werd iedere keer bevestigd dat ze wel Mastercard aanvaarden.
Dan maar Bnparisbas gekontakteerd.
De gegevens van de kaart werden nagezien en alles bleek OK te zijn en voor Fortis is de zaak afgesloten.
Zo wat nu ?
Iemand een idee wat er verder mis kan zijn ?
jaren geleden ben ik overgeschakeld van Mastercard naar Visa wegens te veel problemen om geld af te halen in het buitenland.
Nu in mei 2018 een nieuwe Visa kaart aangevraagd voor mijn echtgenote.
Bnparibasfortis liet me weten dat ze geen visa kaarten meer uitgeven, enkel nog Mastercard.
Dat was een paar weken voor we vertrokken naar Guatemala en ik zei dus OK voor Mastercard dan maar.
De nieuwe kaart werd voor ons vertrek geactiveerd in België aan een automaat zoals aanbevolen door de bank.
Er werd geld afgehaald en er werden betalingen gedaan met die kaart in België, Mexico en Belize zonder probleem.
Nu in Guatemala is het onmogelijk om geld af te halen.
We hebben al de Atm's in de omgeving geprobeerd, de kaart werd iedere keer geweigerd.
Verschillende bedragen geprobeerd, niks.
Verschillende banken binnen geweest om uitleg te vragen en er werd iedere keer bevestigd dat ze wel Mastercard aanvaarden.
Dan maar Bnparisbas gekontakteerd.
De gegevens van de kaart werden nagezien en alles bleek OK te zijn en voor Fortis is de zaak afgesloten.
Zo wat nu ?
Iemand een idee wat er verder mis kan zijn ?
Re: Hoe aan cash geraken
Als je in Amerika kon betalen zou dat buiten Europa overal moeten gekund hebben.
Limiet overschreden ?
Of ze hebben in Guatemala je wat wijsgemaakt, omdat ze met Visa of American Express misschien meer commissie verdienen ?
Limiet overschreden ?
Of ze hebben in Guatemala je wat wijsgemaakt, omdat ze met Visa of American Express misschien meer commissie verdienen ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien kun je in je hotel aan cash geraken?
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Indien je een beetje risico in je leven wilt ... Western Union al overwogen?
Familielid stort hier in Belgie en jij kunt ter plaatste cash ophalen.
Kan je nog betalingen doen?
(Je hotel kan je limiet checken door te reserveren tegenover je kredietlijn.)
(Je hotel kan je limiet checken door te reserveren tegenover je kredietlijn.)
Western Union is echt wel de laatste reddingsboei wegens de enorme commissie die eraf gaat. Ik weet niet waar u zich bevindt of wil betalen in Guatemala maar een grotere stad lijkt mij sowieso wel aangewezen of een toeristische plaats als Antigua bv. Het bij hebben van wat US-dollar is ook altijd een waardevolle valuta in geheel Amerika.realisticview schreef: ↑28 september 2018, 09:07 Indien je een beetje risico in je leven wilt ... Western Union al overwogen?
Een andere toerist beschreef op Trip Advisor hetzelfde probleem en gaf als oplossing :
"""""I've had problems with using my MasterCard affiliated card in Guatemala (from Canada). However, the BI (Banco Industrial) machines tend to work but they are not as common. """
Ga eens op zoek naar een filiaal of automaat van Banco Industrial.
Ook nog dit gevonden :""" From my experience, the only ATMs that work to withdraw Quetzales or USD with a Mastercard debit card in Guatemala City are the ones of "BAC" bank. There is one in the shopping mall "Plaza Obelisco", another one on the Avenida Roosevelt, driving from the city center a couple of hundreds yards after you pass under the Anillo Periférico..."""" (lonelyplanet)
BAC en BI zie ik in andere reacties terugkomen als een mogelijkheid. Daar zou ik zeker achteraan gaan.
Een ander idee : probeer eens met je debetkaart.
Dat is Maestro... kleine kans, maar je weet maar nooit. Zoek een automaat met een Maestro logo erop.
Maestro debit cards of credit cards zijn niet hetzelfde maar aangezien dat toch al hetzelfde netwerk is..
Wel eerst zorgen dat je je kaart overal in de wereld kan gebruiken.. die functie is vaak geblokkeerd.
Schrijf geld over met bv Xendpay naar een rekening ginder. Duurt wel ongeveer een week en ik weet niet of je zoveel tijd hebt.
Hoor eens of een dringende internationale overschrijving mogelijk is en wat dat kost / hoe lang dat kan duren.
In het allerslechtste geval en als je echt in de knoei zit : vraag advies aan de ambassade. Ik vermoed dat die een dergelijk verhaal wel al gehoord hebben. Vaak zijn het daar ook Europeanen die al een tijdje in het land wonen en die het klappen van de zweep kennen. Of vraag een een betrouwbare expat wat hij zou doen..
"""""I've had problems with using my MasterCard affiliated card in Guatemala (from Canada). However, the BI (Banco Industrial) machines tend to work but they are not as common. """
Ga eens op zoek naar een filiaal of automaat van Banco Industrial.
Ook nog dit gevonden :""" From my experience, the only ATMs that work to withdraw Quetzales or USD with a Mastercard debit card in Guatemala City are the ones of "BAC" bank. There is one in the shopping mall "Plaza Obelisco", another one on the Avenida Roosevelt, driving from the city center a couple of hundreds yards after you pass under the Anillo Periférico..."""" (lonelyplanet)
BAC en BI zie ik in andere reacties terugkomen als een mogelijkheid. Daar zou ik zeker achteraan gaan.
Een ander idee : probeer eens met je debetkaart.
Dat is Maestro... kleine kans, maar je weet maar nooit. Zoek een automaat met een Maestro logo erop.
Maestro debit cards of credit cards zijn niet hetzelfde maar aangezien dat toch al hetzelfde netwerk is..
Wel eerst zorgen dat je je kaart overal in de wereld kan gebruiken.. die functie is vaak geblokkeerd.
Schrijf geld over met bv Xendpay naar een rekening ginder. Duurt wel ongeveer een week en ik weet niet of je zoveel tijd hebt.
Hoor eens of een dringende internationale overschrijving mogelijk is en wat dat kost / hoe lang dat kan duren.
In het allerslechtste geval en als je echt in de knoei zit : vraag advies aan de ambassade. Ik vermoed dat die een dergelijk verhaal wel al gehoord hebben. Vaak zijn het daar ook Europeanen die al een tijdje in het land wonen en die het klappen van de zweep kennen. Of vraag een een betrouwbare expat wat hij zou doen..
Mijn dochter heeft vorig jaar hetzelfde probleem gehad toen ze in Z-Korea was ... de ene automaat wel, de andere niet ... meestal niet ... in winkels ging het dan weer wel (waar ze uiteindelijk extra geld vroeg als oplossing).
Is het misschien een mogelijkheid dat bepaalde hotels je kredietkaart voor een bepaald bedrag blokkeren waardoor je opvraaglimiet virtueel overschreden is ?
Is het misschien een mogelijkheid dat bepaalde hotels je kredietkaart voor een bepaald bedrag blokkeren waardoor je opvraaglimiet virtueel overschreden is ?
Of ergens een auto gehuurd en daardoor zit je nog met een blokkering / reservering ?
Die is al terug in Belgie hoor, reis was ergens in mei of juni dacht ik..Ardennois schreef: ↑28 september 2018, 10:03Western Union is echt wel de laatste reddingsboei wegens de enorme commissie die eraf gaat. Ik weet niet waar u zich bevindt of wil betalen in Guatemala maar een grotere stad lijkt mij sowieso wel aangewezen of een toeristische plaats als Antigua bv. Het bij hebben van wat US-dollar is ook altijd een waardevolle valuta in geheel Amerika.realisticview schreef: ↑28 september 2018, 09:07 Indien je een beetje risico in je leven wilt ... Western Union al overwogen?
Geld opvragen aan een ATM buiten Europa kan ook met een gewone debetkaart, onder de volgende voorwaarden:
1) Je moet vóór je vertrek eerst bij je bank een aanvraag doen om de kaart te activeren voor buiten-EU landen. Bij bepaalde banken kan dat online binnen de beveiligde zone; bij andere via e-mail.
2) Je kan alleen geld afhalen, als het logo van je debetkaart (Maestro … ) op de geldautomaat staat.
Cash geld opvragen aan een ATM met je kredietkaart kost altijd méér dan met een debetkaart.
Voor betalingen is de kredietkaart normaal gezien gratis.
1) Je moet vóór je vertrek eerst bij je bank een aanvraag doen om de kaart te activeren voor buiten-EU landen. Bij bepaalde banken kan dat online binnen de beveiligde zone; bij andere via e-mail.
2) Je kan alleen geld afhalen, als het logo van je debetkaart (Maestro … ) op de geldautomaat staat.
Cash geld opvragen aan een ATM met je kredietkaart kost altijd méér dan met een debetkaart.
Voor betalingen is de kredietkaart normaal gezien gratis.
Als je vaak reist kan je beter volgende banken gebruiken:
- KBC
- N26 (Duitsland)
- TransferWise (U.K., wel geen bankenlicentie, echter wel rekeningnummers voor U.S., IBAN en U.K.)
- Revolut (Schijnt echter niet altijd te werken)
Telefoonactivaties of in de kantoren zelf haat ik redelijk. Je weet nooit of het aan staat tot je in het buitenland bent.
- KBC
- N26 (Duitsland)
- TransferWise (U.K., wel geen bankenlicentie, echter wel rekeningnummers voor U.S., IBAN en U.K.)
- Revolut (Schijnt echter niet altijd te werken)
Telefoonactivaties of in de kantoren zelf haat ik redelijk. Je weet nooit of het aan staat tot je in het buitenland bent.
Niet gratis buiten de Eurozone , .... Binnen de eurozone wel.
Het logo op de automaat is ook niet sluitend. Soms staat het erop maar lukt het nooit.
Soms lukt het wel maar staat het logo er niet op.
Ik spaar u de voorbeelden..
Ik heb voor zover ik kan nagaan, nog nooit extra kosten gehad op betalingen buiten de Euro-zone (Afrika, Azië, Zuid-Amerika) met mijn kredietkaarten. Behalve natuurlijk de wisselkoers-kosten, maar dat heb je met alle soorten betalingen in vreemde munt. (Geldafhalingen aan een bankautomaat kosten wél geld met kredietkaart: dat doe ik zoveel mogelijk met gewone bankkaart).
Was dat toevallig een beetje in het verleden en met de Argenta kredietkaart ?
Ik lees bv bij Beobank
Verrichtingen buiten de eurozone
Afhaling aan automaten (incl. BTW) 2,50€ + 2% van het bedrag van de transactie, max 9.99 euro
Betaling bij een handelaar (incl. BTW) 0,60€ + 2% van het bedrag van de transactie,max 9,99 euro
Transacties in buitenlandse valuta worden zowel in euro als in de buitenlandse valuta aangegeven. De omrekening in euro gebeurt op basis van de wisselkoers gehanteerd door Visa International of Mastercard International.Sinds 01/9/2015 geldt voor zowel Mastercard als Visa voor niet-euro transacties een totale kost van 2,10% van het transactiebedrag.
Voor Argenta Mastercard (recent veranderd ?)zie ik geen vaste kost voor gebruik maar wel een(wissel)kost voor een verrichting in een POS, point of sale, van 1,50 procent.
Voor een geldafhaling aan een ATM is dat 5 euro + 1,50 procent wisselkoerskost.
En op die manier rekent elke bank wel een kost als je je kredietkaart buiten de eurozone gebruikt voor een aankoop bij een handelaar.
Ik beschouwde de wisselkoerskost ook als een kost. Daarin verschilden we een beetje in onze stelling.
Ik lees bv bij Beobank
Verrichtingen buiten de eurozone
Afhaling aan automaten (incl. BTW) 2,50€ + 2% van het bedrag van de transactie, max 9.99 euro
Betaling bij een handelaar (incl. BTW) 0,60€ + 2% van het bedrag van de transactie,max 9,99 euro
Transacties in buitenlandse valuta worden zowel in euro als in de buitenlandse valuta aangegeven. De omrekening in euro gebeurt op basis van de wisselkoers gehanteerd door Visa International of Mastercard International.Sinds 01/9/2015 geldt voor zowel Mastercard als Visa voor niet-euro transacties een totale kost van 2,10% van het transactiebedrag.
Voor Argenta Mastercard (recent veranderd ?)zie ik geen vaste kost voor gebruik maar wel een(wissel)kost voor een verrichting in een POS, point of sale, van 1,50 procent.
Voor een geldafhaling aan een ATM is dat 5 euro + 1,50 procent wisselkoerskost.
En op die manier rekent elke bank wel een kost als je je kredietkaart buiten de eurozone gebruikt voor een aankoop bij een handelaar.
Ik beschouwde de wisselkoerskost ook als een kost. Daarin verschilden we een beetje in onze stelling.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 30 september 2018, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.